Hop til indhold

Allergi, det evige problem...

Gæst Mor til Luna
 Share

Recommended Posts

Gæst Mor til Luna

Hej Alle,

Ja, nu er jeg så desperat efter andres erfaringer med allergi-hunde, at jeg måtte oprette mig her på Hunde-forum.

Vores lille Cairn Terrier, Luna bliver snart 2 år. Vi har haft hende siden hun var 10 måneder. Hun er vores et og alt :hjerte:

Vi har været til dyrlæge utallige gange med svamp i poter og øre. Hun er blevet tjekket mange gange for kløen og fået udskrevet både prednisolon og medrol. De hjælper kun i en kort periode. Når vi stopper med pillerne, kommer kløen igen.

Her i det nye år har kløen taget så meget til, at vi ikke kunne holde ud at se hende sådan mere. Hun havde kløet pelsen på forbenene af og i lysken havde hun sorte plamager.

Vi har i lang tid været klar over, at det nok er allergi, men jeg har også haft en mistanke for hårsækmider.

For 14 dage siden blev hun så lagt i narkose for at få taget hudskrab, blodprøve og en biopsi af en knude på hendes næse. Det var en ordentlig omgang for vores lille pus.

Blodprøven sagde støv-allergi, og hudskrabne sagde ingen hårsækmider. Vi ved derfor nu, at hun er støvallergiker. Der kan være mange flere ting, som hun ikke tåler, men vi har sammen med dyrlægen besluttet ikke at gå i gang med en hyposensilibitets-test, da der ikke er 100% sikkerhed for et svar. Det er en lang proces, og hun vil alligevel skulle leve med binyrebarkhormon ved siden af.

Vi er nu nået til den konklusion herhjemme, at vi vil gøre alt andet for hende, vi har derfor indført: bad hver anden dag, støvsugning hver anden dag, udluftning og vigtigst: det er slut med at sove i sengen:shock:

Af andre tiltag har vi tænkt på at begynde på Barf, skifte hendes hundekurve ud med vattæpper, som kan vaskes ved 60grader ugenligt.

Dyrlægens alternativ er udelukkende at give hende medrol hverdag indtil hendes krop ikke kan mere.

Er der nogen derude, som har andre gode forslag? Vi vil gøre hvad vi kan for hende, men står samtidigt overfor en sterilisation og en operation af knuden på næsen, så vi ved godt, hvad vi skal bruge penge på... :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mor til Luna

Vi har prøvet alt muligt foder, Royal Canin, Aktiv Hund, dyrlægens allergi foder og nu kører vi på Wolfsblut. Vi skiftede til Wolfsblut for at undgå korn og majs, men det har heller ikke været en succes. Derfor tænker jeg nu Barf som det nye alternativ. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor høje var tallene for hustøv-mider på blodprøven? Når hun kun er to år, så vil jeg anbefale jer st forsøge med desensibilisering. Duffy er allergisk overfor lagermider, husstøvmider og loppespyt (alle i svær grad), og er snart færdig med desensibilisering (mangler 1 sprøjte om ca 1 md) - og der er en klar forbedring! Duffy har faktisk ingen symptomer pt!!!

Derudover, så får hun kornfrit foder (wolfsblut) pga lagermide-allergi og speciel fiskeolie for pels og hud etc, får forebyggende loppekur i sæsonen og endeligt, så kør jeg mit for at holde hjemmet så støvfrit så muligt, ingen gulvtæpper, hyppig rengøring etc. Duffy sover stadigvæk i min seng, så det kan altså også lade sig gøre. Duffy har kun fået prednisolon i opstarten af desensibiliseringen.

Men synes virkelig, at I skal overveje desensibilisering - det har hjulpet helt vildt!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet alt muligt foder, Royal Canin, Aktiv Hund, dyrlægens allergi foder og nu kører vi på Wolfsblut. Vi skiftede til Wolfsblut for at undgå korn og majs, men det har heller ikke været en succes. Derfor tænker jeg nu Barf som det nye alternativ. :)

fint at du undgår korn og majs - synes bare jeg har hørt at proteinkilder også er en årsag til foderallergi - min tåler fx ikke særligt godt lam i store mængder (tror jeg..) Han reagerer i hvert fald med kløe hvis vi kører lam i længere perioder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mor til Luna

Hej HelleJG,

Tak for din positive historie med din hund. Det er skønt at høre, at det kan lade sig gøre at gøre dem nogenlunde symptomfri. :) Det er ikke udelukket, at vi prøver hyposensibilisering næste år, men lige nu har vi ikke tid og overskud til det. Vi forsøger os først med de enkelte tiltag, som vi selv kan styre herhjemme; foder, rengøring, udskiftning af hundekurve, bad osv.

BassilBerner: Ja, vi havde hørt at Cairn Terrier ofte har et issue med især majs, så det har vi undgået. Wolfsblut er efter min mening ret lækkert, men det har ikke givet nogen forbedring i forhold til kløen. :/

Vi må prøve udelukkelsesmetoden indtil der kan blive tale om hyposensibiliserings-tests.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej HelleJG,

Tak for din positive historie med din hund. Det er skønt at høre, at det kan lade sig gøre at gøre dem nogenlunde symptomfri. :) Det er ikke udelukket, at vi prøver hyposensibilisering næste år, men lige nu har vi ikke tid og overskud til det. Vi forsøger os først med de enkelte tiltag, som vi selv kan styre herhjemme; foder, rengøring, udskiftning af hundekurve, bad osv.

BassilBerner: Ja, vi havde hørt at Cairn Terrier ofte har et issue med især majs, så det har vi undgået. Wolfsblut er efter min mening ret lækkert, men det har ikke givet nogen forbedring i forhold til kløen. :/

Vi må prøve udelukkelsesmetoden indtil der kan blive tale om hyposensibiliserings-tests.

Desto yngre hunden er, og jo tidligere det bliver gjort - desto større chance for et godt resultat.

Det med tid og overskud forstår jeg ikke lige? I har allerede fået taget en blodprøve, og det er den "cocktailen" baseres på, så I er allerede godt på vej. Herefter er det ca i en 1 md én gang om ugen, så er det hver 14 dag, så hvert 3 uge og endeligt én gang om md. Hele processen vil jeg gætte på er 6 md.

Mht test... Hvad mener du her? Har I fået taget en udvidet blodprøve eller ej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Uh det er ikke rart at stå med en allergi hund - har selv haft en som havde 40 allergener mod alt muligt, blandt andet støv - det er i langt de fleste tilfælde luftbåren allergi - men da støvmider kan give reaktioner til foderet skal man i gang med en udlukkelses diæt. Jeg fik dengang et skema over alle de ting min hund reagerede på blandt andet ris, majs og soja de fleste løvfældende træer og buske.

Vi endte med at lave hans mad selv samt at han fik naturmedicin mod allergi - i den værste pollensæson fik han også zyrtec

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes gamle cairn havde voldsomme kløende knopper osv sidste år.

Faktisk fandt dyrlæge Flemmeing Kristensen ud af, at hun ikke kun er ægte allergiker, men har dårlig optagelse af flere vigtige stoffer, så immumsystemet bliver skidt. Nu får hun så extraindkøbt omega 3+6 og alene det hjælper utroligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mor til Luna

Hej HelleJG,

Vi fik taget en blodprøve, da hun alligevel var i narkose i forbindelse med en biopsi.

Dyrlægen sagde, at hun på denne blodprøve reagerede kraftigt på støv og indendørs allergener. Vi fik at vide, at denne blodprøve kunne blive sendt videre til nærmere undersøgelse, og så kunne man starte på det du har været i gennem med din hund. Jeg er ikke mester inden for dette område, men søgte efter erfaringer og gode råd. Jeg takker for, at du delte din gode oplevelse. Jeg kan bare også høre rundt omkring, at det ikke virker for alle hunde. Dyrlægen siger 70%. Han rådede os ikke til at gå igang med det nu, da Luna inden længe også skal steriliseres pga 2 gange falsk drægtighed. Oven i det skal hun opereres for en godartet knude på næsen nu her.

Jeg er heller ikke tilhænger af binyrebarkhormon.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også lige kommet en nyt produkt på markedet som hedder Atopica, men personligt vil jeg helst forsøge desensibilisering fremfor atopica eller have en hund som skal have fx prednisolon resten af dens liv.

Begge ting modvirker jo ikke allergien, men dæmper blot symptomerne.

Atopica er langt fra nyt - da min allergihund levede var det også på markedet og hun blev konstateret allergiker oktober 2006 og aflivet november 2009.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H: Det lyder meget interessant. Og samtidigt, stakkels hund. Jeg har hørt meget godt om Flemming Kristensen.

Hvis du/I har mulighed for at benytte Flemming, så ville jeg gøre det.

Det er meget vigtigt med de rigtige olier (den rigtige sammensætning ml. Omega 3,6 og 9) og en god olie kan afhjælpe meget.

Støvmideallergikere har ofte krydsallergier på fødevarer og der er det vigtigt at vide hvilke hunden reagere på, så man kan undgå dem.

Foder/fødevareallergier findes gennem udelukkelsesmetoden.

Med hensyn til Wolfsblut: deres fodertyper indeholder alle forskellige proteinkilder, hvis man ligger godt efter og det kan være et problem (kun en af deres varianter indeholder kun en proteinkilde - de andre har f.eks. fedtkilde fra andre kilder end deres hovedproteinkilde).

Held og lykke med kampen mod allergi - min allergihistorie er ikke positiv :-(

Min hund kunne ikke desensibiliteres med positivt resultat (det blev forsøgt) og støttebehandlingen med Prednisolon ødelagde hendes krop og sind. Hun blev kun 4,5 år og langt størstedelen af den tid var præget af allergien

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, hvor mystisk. Nu er det måske et år siden det var "nyt" for mig, men min dyrlæge omtalte det i hvert fald som et nyt(ish) introduceret præparat ifbm hunde og allergi :vedikke:

Kan det være fordi det er blevet godkendt af sygeforsikringerne, hvis det er blevet det?

Det var nemlig ikke godkendt af sygeforsikringerne dengang og det var rasende dyrt (jeg skulle betale ml. 1500 og 2000 pr. mdr. for en 20 kg. hund).

Jeg blev dengang informeret om det af både Flemming Kristensen og min egen dyrlæge.

Jeg prøvede det dog aldrig pgr. kræftrisikoen og prisen samt at det ikke kan tåles af alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til Wolfsblut: deres fodertyper indeholder alle forskellige proteinkilder, hvis man ligger godt efter og det kan være et problem (kun en af deres varianter indeholder kun en proteinkilde - de andre har f.eks. fedtkilde fra andre kilder end deres hovedproteinkilde).

Tænkte også netop lige på proteinkilderne...!

De ting, hunde mest typisk skulle have allergi overfor, skulle være de ting, de oftest har været præsenteret for.

Dvs. typisk okse, fisk, kylling. Men andre ting kan også være et problem.

WolfsBlut har dog i dag 2 varianter med kun 1 proteinkilde! De har fisk (Blue Pacifica) og hest (wide plain). Derudover er Red Stock (kænguru-kød), grey peak (gedekød) og Polar Night (vildt kød) kun med fedtkilde fra hest, som de færreste hunde har allergi overfor. Og hurtigt er testet med hjælp fra Wide Plain :-)

Hvis hunden tilgengæld er allergisk overfor diverse urter, bær, frugter m.m., så dur WolfsBlut ikke - så er kun BARF vejen frem :-/ Og så skal man starte med kun én kødkilde og køre med den i nogen tid, før man præsenterer en ny.

Du kan få WolfsBlut rigtig billigt her, hvis du ikke vidste det: Trockenfutter für ausgewachsene Hunde

Ellers har jeg ikke noget at byde ind med, da min hund heldigvis "kun" har allergi over for visse fødevarer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper lige med på tråden, da vores hund netop er ved at få udredt sin allergi.

Vi er ved at udelukke foderallergi, dyrlægen anbefalede at vi prøvede flere forskellige udgaver allergifoder. Vi har nu været igennem 3 slags, hypo fra RC, derma-etellerandet fra Eukanuba og et allergifoder fra Hills. Hun reagerer ens på alle tre slags foder, kløen aftager en smule, men forsvinder ikke. Næste skridt er er blodprøver tænker jeg. Ville I anbefale at forsøge med Wolfsblut først?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper lige med på tråden, da vores hund netop er ved at få udredt sin allergi.

Vi er ved at udelukke foderallergi, dyrlægen anbefalede at vi prøvede flere forskellige udgaver allergifoder. Vi har nu været igennem 3 slags, hypo fra RC, derma-etellerandet fra Eukanuba og et allergifoder fra Hills. Hun reagerer ens på alle tre slags foder, kløen aftager en smule, men forsvinder ikke. Næste skridt er er blodprøver tænker jeg. Ville I anbefale at forsøge med Wolfsblut først?

Altså, jeg har fodret med Wolfsblut i snart 2 år (efter Duffy fik konstateret allergi) med varianten Wide Plain, og nu også Polar Night, Red Rock og Black Marsh.

Jeg har kun positivt at sige om foderet. Hendes kraftige fældning og tørhed i pelsen i fbm kløen forsvandt etc. Jeg har siden slutningen af december også brugt en ny speciel norsk "luksus" fiskeolie med højt indhold af omega fedtsyrersom ikke er kommet på markedet endnu, og det er helt vildt så stor en forskel der er!

Jeg har siden skiftet til kornfrit holdt Duffy væk fra kylling, okse og svin. Bruger kun lidt kylling en gang i mellem som godbidder.

Jeg kan virkelig se forskel på Duffys reaktioner overfor foder og kontakt med "støvede omgivelser". Mine forældre har fx faste gulvtæpper i hele huset og 2 katte, og hvis hun har været på besøg der, så løber hendes øjne og hun kan godt klø sig let. Er hun med i stalden er der heldigvis ingenting.

Jeg ville uanset ofte pengene på den udvidede blodprøve. Duffy har også været på allergifoder fra Hills en kort overgang inden vi fik resultatet af blodprøven første gang. Synes slet ikke at hun fungerede på den... Der er så også korn (ris), så hun kan så heller ikke tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være fordi det er blevet godkendt af sygeforsikringerne, hvis det er blevet det?

Det var nemlig ikke godkendt af sygeforsikringerne dengang og det var rasende dyrt (jeg skulle betale ml. 1500 og 2000 pr. mdr. for en 20 kg. hund).

Jeg blev dengang informeret om det af både Flemming Kristensen og min egen dyrlæge.

Jeg prøvede det dog aldrig pgr. kræftrisikoen og prisen samt at det ikke kan tåles af alle hunde.

Ved det ikke.... Hvis jeg skal være ærlig.

Det er vist stadigvæk rimelig pebret mht pris.

Jeg valgte det også fra pga de forskellige risici... Ligesom at jeg var så ked af den periode Duffy skulle ha prednisolon....

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg har fodret med Wolfsblut i snart 2 år (efter Duffy fik konstateret allergi) med varianten Wide Plain, og nu også Polar Night, Red Rock og Black Marsh.

Jeg har kun positivt at sige om foderet. Hendes kraftige fældning og tørhed i pelsen i fbm kløen forsvandt etc. Jeg har siden slutningen af december også brugt en ny speciel norsk "luksus" fiskeolie med højt indhold af omega fedtsyrersom ikke er kommet på markedet endnu, og det er helt vildt så stor en forskel der er!

Jeg har siden skiftet til kornfrit holdt Duffy væk fra kylling, okse og svin. Bruger kun lidt kylling en gang i mellem som godbidder.

Jeg kan virkelig se forskel på Duffys reaktioner overfor foder og kontakt med "støvede omgivelser". Mine forældre har fx faste gulvtæpper i hele huset og 2 katte, og hvis hun har været på besøg der, så løber hendes øjne og hun kan godt klø sig let. Er hun med i stalden er der heldigvis ingenting.

Jeg ville uanset ofte pengene på den udvidede blodprøve. Duffy har også været på allergifoder fra Hills en kort overgang inden vi fik resultatet af blodprøven første gang. Synes slet ikke at hun fungerede på den... Der er så også korn (ris), så hun kan så heller ikke tåle det.

Lyder spændende med ny slags olie. Lige nu bruger vi Yumega Plus eller Viacutan, og det fungerer ok, men er ret pebret.

Hvad viser den udvidede blodprøve? Kan man f.eks. se hvis der er tale om lagermideallergi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder spændende med ny slags olie. Lige nu bruger vi Yumega Plus eller Viacutan, og det fungerer ok, men er ret pebret.

Hvad viser den udvidede blodprøve? Kan man f.eks. se hvis der er tale om lagermideallergi?

Ja blandt andet, men man kan desværre ikke teste for mad-allergier. Der må man som nævnt bruge udelukkelsesmetoden.

jeg har fået taget 2 på Duffy med et års mellemrum ca, da hun i foråret begyndte at reagere stærkt igen med kløe osv. Resultatet viste de samme allergier (og værdier) som sidst, så det var derfor jeg besluttede mig for at prøve med desensibilisering - og indtil videre er det den bedste beslutning nogensinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig taget blodprøve på Møffe, da det har været ret sikkert, at det var noget mad allergi. Jeg har snakket med flere dyrlæge, og de mente, at mad-allergi-testen er penge ud af vinduet nærmest.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok springe direkte til WolfsBlut Wide Plain - men der er jeg måske bare kynisk. Men tænk, hvis det bare er det og du så har postet tusindvis af kroner ud på ingenting? Møffe fungerede i en periode på Royal Canin Hypoallerginic, men pludselig var det heller ikke godt nok længere. Vidste så, at han et år forinden havde fungeret allergimæssigt upåklageligt på Orijen 6 fish. Så derefter har vi holdt os til kornfrit fiskefoder og så tester vi langsomt forfra igen nu. Men vi bliver nok på WolfsBlut resten af Møffes liv, da det er det eneste mærke, med et ordentligt sortiment til hunde, der både har lidt fødevareallergi + lagermideallergi.

Link til indlæg
Del på andre sites