Hop til indhold

Er "originalen" altid mest rigtig?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Men igen; hvorfor skulle de avle de hunde? Er det egentligt ikke bare at gøre hunden en bjørnetjeneste? For det er jo de færreste, der kan tilbyde en hund at skulle arbejde en hel dag, men hvis det ligger i hundens gener, at den slet ikke kan få arbejde nok, ville den vel ikke trives i en gennemsnitlig dansk familie, hvor hunden måske nok bliver trænet, men slet ikke i det omfang :vedikke:

Og hvorfor skal alle racer og alle hunde partout kunne trives i en gennemsnitlig dansk familie?

 

De m istedet gå ud og købe en hunderace der KAN trives. Og så iøvrigt lade brugsracer være brugsracer. Jo det ville koste opdrættere. So what?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli
Men igen; hvorfor skulle de avle de hunde? Er det egentligt ikke bare at gøre hunden en bjørnetjeneste? For det er jo de færreste, der kan tilbyde en hund at skulle arbejde en hel dag, men hvis det ligger i hundens gener, at den slet ikke kan få arbejde nok, ville den vel ikke trives i en gennemsnitlig dansk familie, hvor hunden måske nok bliver trænet, men slet ikke i det omfang :vedikke:

 

Men hvad dælen skal da en gennemsnitlig dansk familie da også med en malle eller en bc?

 

Kan ikke helt forstå, hvorfor gennemsnitsdanskeren skal have schæfer, bc osv.

Hvorfor får folk ikke en race der passer til deres hverdag, fremfor at begynde at avle væk fra det der gør racerne unikke og giver dem deres særpræg.

For at de kan blive en gang hygge hunde, der går til hyggetræning en gang ugentligt?

 

Hvad har racerne tilbage ud over udseendet, hvis avlen tager udgangspunkt i, at de skal kunne fungere hos hr. og fru DK alle sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad dælen skal da en gennemsnitlig dansk familie da også med en malle eller en bc?

 

Kan ikke helt forstå, hvorfor gennemsnitsdanskeren skal have schæfer, bc osv.

Men hvad dælen skulle hindre en gennemsnitlig dansk familie i at have en border collie eller en schæferhund.......? Hvis man da ellers gider gode lange ture, masser af leg og regelmæssig træning, så ser jeg egentlig slet ikke problemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke opdrætterne skal sælge til almindelige mennesker/familier, hvem skal de så afsætte hvalpene til? Den lille snævre kreds der træner på et niveau, hvor de skal have ekstreme instinkter/temperamenter, kan da umuligt holde en bestand kørende af en race. Så kommer vi ud i scenarier hvor man skal lave hvalpereduktioner (culling) og/eller ender op med så få individer i en race at der er risiko for indavl. Det virker ikke rigtig holdbart, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad dælen skal da en gennemsnitlig dansk familie da også med en malle eller en bc?

 

Kan ikke helt forstå, hvorfor gennemsnitsdanskeren skal have schæfer, bc osv.

Hvorfor får folk ikke en race der passer til deres hverdag, fremfor at begynde at avle væk fra det der gør racerne unikke og giver dem deres særpræg.

For at de kan blive en gang hygge hunde, der går til hyggetræning en gang ugentligt?

 

Hvad har racerne tilbage ud over udseendet, hvis avlen tager udgangspunkt i, at de skal kunne fungere hos hr. og fru DK alle sammen?

Jeg reagerede på, at der blev skrevet, at man ikke kunne finde en opdrætter herhjemme, der avlede hunde til at skulle arbejde hårdt en hel dag. Jeg skrev ikke, at man skulle avle racernes særpræg væk, for selvfølgelig skal der være forskelle. Og man skal selvfølgelig finde den race, der passer til en. Jeg skrev bare, at jeg finder det meget naturligt, at avlen ændrer sig i takt med at behovene ændrer sig. Vi diskuterede om racerne skal være som de var "i gamle dage," da man startede med at avle bevidst efter en bestemt type og eftersom man dengang havde en helt anden grund til at have hund end man har i dag, så synes jeg bare, det er meget naturligt, at racerne også ændrer sig en smule, så de kan trives med det vi kan tilbyde dem i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis jeg nu skulle bruge en border collie eller en slags slæde hunde til og arbejde for mig hver dag virkelig hårdt ikke for sjov men virkelig yde hårdt arbejde hver eneste dag, som man engang gjorde og arbejde hele dagen ville hvor mange opdrættere ville kunne give mig sådan en hund, jeg er ret sikker på at 80% ikke ville kunne give mig en sådan hund men et mere begrænset antal opdrættere i udlandet formentlig ville have til speciale at avle på sådanne individer der kan klare sog i real life hvis man siger det sådan :hmm:

 

 

Men, uden at ane noget som helst om det:

 

Hvor mange i Danmark bruger slædehunde som transport middel? Altså jeg kender ingen i Danmark der rent faktisk seriøst bruger træk til andet end "sjov"...

 

Udbud og efterspørgsel. Jeg synes skam kun det er godt at hundene ikke er 100% lavet til at være arbejdshunde... Ligesom mennesker skal de jo også kunne holde fri.

 

Og jeg tror faktisk de fleste huskies jeg har mødt, kunne trænes op til at have en "arbejds uge"... Det er bare klart at du ikke ser det hos en "normal husky der bor i Danmark".. For hvorfor træne hunden op til noget som den ikke skal bruges til? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man taler om at en race ikke er så god til det den oprindeligt er skabt til, synes jeg man glemmer at hunden kun udgør halvdelen af ligningen. Føreren udgør den anden halvdel og jeg er helt sikker på at folk idag er meget mere krævende og forventer langt mere af deres "udstyr" idag, end førhen, og samtidig glemmer at de selv kan være skyld i at noget ikke virker. Klassisk er det jo at en hund får skæld ud når den ikke gør som føreren ønsker og alle idag burde jo vide at skylden kan lægges tilbage i lærerens kurv når en øvelse ikke er trænet ordentligt og hunden fejler.

 

I gamle dage foregik tingene i et mere roligt tempo og man stillede mindre krav, så igennem fingre med mere end man gør idag, hvor alting skal foregå i et rasende tempo og være perfekt før man overhovedet kommer igang. Sådan noget tror jeg også sagtens kan skade visse brugsracer der kommer til at køre i alt for højt gear når de udelukkende er avlet til et bestemt formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Ja' date=' det var egentligt schæferen jeg snakkede om, fordi det jo er "din" race :-)

[/b']

Men border collie... Du har nok ret i, at det kommer an på hvor man køber hunden, men jeg har nu hørt om nogle, der udmærket godt var klar over hvad de skulle, da de blev præsenteret for får for første gang. Hvor udbredt det er aner jeg ikke, men de findes. På samme måde er det også mit indtryk, at der findes ganske gode hunde inden for alle racer, som sagtens kan klare sig helt fint til konkurrencer indenfor det felt, som de oprindeligt arbejdede indenfor.

 

Så jeg er nok bare ikke enig med dig, hvis du mener, at brugshunden går i glemmebogen. Jeg er med på, at der i flere racer findes udstillingslinjer, men det betyder jo ikke, at der ikke bliver avlet gode brugshunde.

Men igen; hvorfor skulle de avle de hunde? Er det egentligt ikke bare at gøre hunden en bjørnetjeneste? For det er jo de færreste, der kan tilbyde en hund at skulle arbejde en hel dag, men hvis det ligger i hundens gener, at den slet ikke kan få arbejde nok, ville den vel ikke trives i en gennemsnitlig dansk familie, hvor hunden måske nok bliver trænet, men slet ikke i det omfang :vedikke:

a ok har så ikke lagt så meget vægt på min egen race kun i mit indlæg :genert:

 

jeg er dog slet ikke enig i at brugsracer skal indgå i en almindelig dansk familie som ikke har overskud og tid til træning, dvs at man forringer egenskaber for at man bibeholder visse brugsegegenskaber men ikke så voldsom grad at de ikke ville kunne trivedes hos hr og fru Danmark i mine øjne ville det bare betyde at brugslinjerne bliver forringet for at tilpasse sig den mere almindelige aktive famile:hmm:så hellere at avlen at de racer går ned og færre opdrættere kan avle i min verden

 

så burde dem med mindre tid og overskud finde andre racer som er mere stemte overfor denne tilværelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja, det var egentligt schæferen jeg snakkede om, fordi det jo er "din" race :-)

 

Men border collie... Du har nok ret i, at det kommer an på hvor man køber hunden, men jeg har nu hørt om nogle, der udmærket godt var klar over hvad de skulle, da de blev præsenteret for får for første gang. Hvor udbredt det er aner jeg ikke, men de findes. På samme måde er det også mit indtryk, at der findes ganske gode hunde inden for alle racer, som sagtens kan klare sig helt fint til konkurrencer indenfor det felt, som de oprindeligt arbejdede indenfor.

 

Så jeg er nok bare ikke enig med dig, hvis du mener, at brugshunden går i glemmebogen. Jeg er med på, at der i flere racer findes udstillingslinjer, men det betyder jo ikke, at der ikke bliver avlet gode brugshunde.

 

Ja, det lyder jo lidt snævert, kan jeg godt se. Jeg er bare nysgerrig, men hvilke sportsgrene tænker du specielt på? Hvad dyrker du lige nu med din hund og hvad kunne du tænkes at ville dyrke i fremtiden? IPO, PH, Dch, DKK, Beredskabet, Hjemmeværnet.......?

ingen af delene :slem:

 

Og hvorfor skal alle racer og alle hunde partout kunne trives i en gennemsnitlig dansk familie?

 

De m istedet gå ud og købe en hunderace der KAN trives. Og så iøvrigt lade brugsracer være brugsracer. Jo det ville koste opdrættere. So what?

 

Men hvad dælen skal da en gennemsnitlig dansk familie da også med en malle eller en bc?

 

Kan ikke helt forstå, hvorfor gennemsnitsdanskeren skal have schæfer, bc osv.

Hvorfor får folk ikke en race der passer til deres hverdag, fremfor at begynde at avle væk fra det der gør racerne unikke og giver dem deres særpræg.

For at de kan blive en gang hygge hunde, der går til hyggetræning en gang ugentligt?

 

Hvad har racerne tilbage ud over udseendet, hvis avlen tager udgangspunkt i, at de skal kunne fungere hos hr. og fru DK alle sammen?

 

er helt enig :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men hvad dælen skulle hindre en gennemsnitlig dansk familie i at have en border collie eller en schæferhund.......? Hvis man da ellers gider gode lange ture, masser af leg og regelmæssig træning, så ser jeg egentlig slet ikke problemet?

ingen af disse racer burde en tilværelse kun med leg og hygge træning undskyld hvis det lyder lidt groft men at reducere egenskaber for og tilpasse sig hygge livet nej så burde de skaffe andre racer

 

ligesom jeg ser flere og flere med jagthunde men ingen af disse mennesker laver en fløjt med disse hunde men de hunde her har heller ikke i nærheden de drifter jeg har set hos visse jagtlinjer synd og en skam da der altså er avlet hunde til hygge brug

 

skal lige siges jeg aldrig har haft en schæfer som trivedes med lange ture og leg og aktivering uden et job uden hunden blev en smule skør:genert:

Hvis ikke opdrætterne skal sælge til almindelige mennesker/familier, hvem skal de så afsætte hvalpene til? Den lille snævre kreds der træner på et niveau, hvor de skal have ekstreme instinkter/temperamenter, kan da umuligt holde en bestand kørende af en race. Så kommer vi ud i scenarier hvor man skal lave hvalpereduktioner (culling) og/eller ender op med så få individer i en race at der er risiko for indavl. Det virker ikke rigtig holdbart, efter min mening.
¨¨

 

 

dvs færre opdrættere at brugsracer og det er intet problem og holde gang i kludene bare kig på border collien eller malinois begge racer har klaret sig ganske fint indtil deres popularitet er steget især BC der blev sjældent solgt til andre end nogen som villle arbejde seriøst med dem og det går fint stadig hos visse opdrættere så det er intet problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentligt lidt tragisk, at kun brugsracerne har 'krav' på at blive brugt, i min verden har alle hunde, selv bastarden, krav på at lave noget sjovt :hmm:

 

Racerne vil blive ved at udvikles, man skal godt nok være rimeligt ego for at proklamere at NU er denne race så perfekt som den kan blive, der vil forhåbentligt altid være noget, der kan gøres bedre (ellers er man dum og blind).

 

Hvis jeg lige kigger på mine racer, så synes jeg ikke de er blevet ødelagt i nutiden, de ser fine ud. Måske bliver de mindre, større, mere hyper, mere slatne, men så må det jo være fordi, der er et marked for at få den slags hvalpe afsat og så må det blive sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men, uden at ane noget som helst om det:

 

Hvor mange i Danmark bruger slædehunde som transport middel? Altså jeg kender ingen i Danmark der rent faktisk seriøst bruger træk til andet end "sjov"...

Udbud og efterspørgsel. Jeg synes skam kun det er godt at hundene ikke er 100% lavet til at være arbejdshunde... Ligesom mennesker skal de jo også kunne holde fri.

 

Og jeg tror faktisk de fleste huskies jeg har mødt, kunne trænes op til at have en "arbejds uge"... Det er bare klart at du ikke ser det hos en "normal husky der bor i Danmark".. For hvorfor træne hunden op til noget som den ikke skal bruges til? :hmm:

 

for at sige det rent ud så er der ikke mange som bruger en slædehund idag til meget herhjemme men så burde avlen også være meget lille herhjemme dvs så burde der næsten ikke ret mange opdrættere af disse racer.

 

er selv meget betaget af både BC hyrdelinjer når jeg ser de meget ekstreme individer i udlandet hvordan de viser drift og instinkt fra hvalp og slædehunde har altid haft et lille hjerte der banker hos mig men jeg vil ikke støtte avl på individer som ikke har oprindelige karaktertræk/egenskaber derfor ville jeg aldrig købe en da jeg ikke kan tilbyde hverken hyrdning hver dag eller ofte eller træk

 

Når man taler om at en race ikke er så god til det den oprindeligt er skabt til, synes jeg man glemmer at hunden kun udgør halvdelen af ligningen. Føreren udgør den anden halvdel og jeg er helt sikker på at folk idag er meget mere krævende og forventer langt mere af deres "udstyr" idag, end førhen, og samtidig glemmer at de selv kan være skyld i at noget ikke virker. Klassisk er det jo at en hund får skæld ud når den ikke gør som føreren ønsker og alle idag burde jo vide at skylden kan lægges tilbage i lærerens kurv når en øvelse ikke er trænet ordentligt og hunden fejler.

 

I gamle dage foregik tingene i et mere roligt tempo og man stillede mindre krav, så igennem fingre med mere end man gør idag, hvor alting skal foregå i et rasende tempo og være perfekt før man overhovedet kommer igang. Sådan noget tror jeg også sagtens kan skade visse brugsracer der kommer til at køre i alt for højt gear når de udelukkende er avlet til et bestemt formål.

 

jeg tror faktisk ikke man stillede mindre krav til hunden i gamle dage tværtimod så tror jeg man vurderede deres egenskaber i en meget tidligere alder end idag da hvis de havde det kunne en erfaren opdrætter se det mens de var ganske unge og valgte derfor at beholde de gode og se om han havde ret, mht til træning tror jeg du har helt ret man lød lidt hundene vokse med opgaven i eget tempo men de sorterede hurtigt fra hvis de fra hvalp af ikke så de nedarvede egenskaber.

 

men enig i at idag skal de gå hurtigt og de er ikke så gode alle opdrætter til at sortere de ægte nedarvede egenskaber/ kontra de indlærte og man er ikke så kritisk idag mht avls materiale da de arbejdende hunde ikke er så efterspurgt mere:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Og hvorfor skal alle racer og alle hunde partout kunne trives i en gennemsnitlig dansk familie?

 

De m istedet gå ud og købe en hunderace der KAN trives. Og så iøvrigt lade brugsracer være brugsracer. Jo det ville koste opdrættere. So what?

 

 

lige min tankegang :banan: er helt enig udover dette :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Egentligt lidt tragisk' date=' at kun brugsracerne har 'krav' på at blive brugt, i min verden har alle hunde, selv bastarden, krav på at lave noget sjovt :hmm:

[/b']

Racerne vil blive ved at udvikles, man skal godt nok være rimeligt ego for at proklamere at NU er denne race så perfekt som den kan blive, der vil forhåbentligt altid være noget, der kan gøres bedre (ellers er man dum og blind).

 

Hvis jeg lige kigger på mine racer, så synes jeg ikke de er blevet ødelagt i nutiden, de ser fine ud. Måske bliver de mindre, større, mere hyper, mere slatne, men så må det jo være fordi, der er et marked for at få den slags hvalpe afsat og så må det blive sådan.

 

det tror jeg faktisk heller ikke der er nogen der mener at fordi man ikke er en brugsrace at man bare skal ligge i sofaen jeg tror de fleste hunde kan lide en eller anden form for aktivitet, hunde er jo normalt et dyr som skulle arbejde for føde ligegyldigt race :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b]

 

[/b]

a ok har så ikke lagt så meget vægt på min egen race kun i mit indlæg :genert:

 

jeg er dog slet ikke enig i at brugsracer skal indgå i en almindelig dansk familie som ikke har overskud og tid til træning, dvs at man forringer egenskaber for at man bibeholder visse brugsegegenskaber men ikke så voldsom grad at de ikke ville kunne trivedes hos hr og fru Danmark i mine øjne ville det bare betyde at brugslinjerne bliver forringet for at tilpasse sig den mere almindelige aktive famile:hmm:så hellere at avlen at de racer går ned og færre opdrættere kan avle i min verden

 

så burde dem med mindre tid og overskud finde andre racer som er mere stemte overfor denne tilværelse

Men sådan er det jo bare blevet. Indenfor flere racer findes der da både udstillingslinjer og brugslinjer og jeg kan ikke se hvorfor det nødvendigvis er en dårlig ting. Så kan man godt argumentere for at det ikke burde være sådan, men det er vel der behovet har ligget og så er det de hunde, der bliver lavet.

Og det er jo ikke ligefrem fordi, der ikke bliver avlet gode brugshunde, fordi der er nogen, der er gået over i anden grøft. Og en del af udstillingshundene bliver vel også trænet og klarer sig fint, selvom de nok aldrig kommer til at ligge i toppen. Men for dem, der ikke har behov for at blive nr. 1, så kan det vel også være fint nok. Og det synes jeg jo bare viser, at man ikke totalt udvisker hundens egenskaber, fordi man vælger at gå den vej med sin avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen af disse racer burde en tilværelse kun med leg og hygge træning undskyld hvis det lyder lidt groft men at reducere egenskaber for og tilpasse sig hygge livet nej så burde de skaffe andre racer

Jeg har selv trænet i mange år i Beredskabet med min airedale terrier - sammen med både nogle border collier og adskillige schæferhunde. Det er en alsidig træningsform, som passede gevaldigt godt til min hund, og det så da for mig ud, som om det samme gjorde sig gældende for både border collierne og schæferhundene, og i øvrigt også for de andre racer eller blandinger på pladsen. Dem, der ikke trivedes, var hunde (eller hundeførere), som ikke egnede sig til "jobbet", så de holdt hurtigt op. Det var hyggeligt at træne, men ingen hyggetræning.

 

Jeg forstår nok bare ikke, hvad du mener, men hvad præcist er det, at du mener, man skal træne, for at leve op til kravet om at "bruge sin hund"?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er dog slet ikke enig i at brugsracer skal indgå i en almindelig dansk familie som ikke har overskud og tid til træning,

Nu kan ordet træning jo dække over rigtigt meget, men hvis nogle mennesker ikke har overskud til at beskæftige sig ordentligt med deres hunde, så skulle de måske slet ikke have haft dem? Det er måske også det, der ligger som årsag til de alt for mange omplaceringshunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men sådan er det jo bare blevet. Indenfor flere racer findes der da både udstillingslinjer og brugslinjer og jeg kan ikke se hvorfor det nødvendigvis er en dårlig ting. Så kan man godt argumentere for at det ikke burde være sådan, men det er vel der behovet har ligget og så er det de hunde, der bliver lavet.

Og det er jo ikke ligefrem fordi, der ikke bliver avlet gode brugshunde, fordi der er nogen, der er gået over i anden grøft. Og en del af udstillingshundene bliver vel også trænet og klarer sig fint, selvom de nok aldrig kommer til at ligge i toppen. Men for dem, der ikke har behov for at blive nr. 1, så kan det vel også være fint nok. Og det synes jeg jo bare viser, at man ikke totalt udvisker hundens egenskaber, fordi man vælger at gå den vej med sin avl.

 

jeg kan kun ærge mig da jeg synes mange brugslinjer også moderat vælger de hunde som er middel-højt ikke for meget som vi skrev om henne i tråden med ekstremer da de slet ikke ville kunne passe i en almen familie men mange brugslinjer idag er moderate og godt eller bedre kan tilpasse sig den mere travle familie :???:

 

Jeg har selv trænet i mange år i Beredskabet med min airedale terrier - sammen med både nogle border collier og adskillige schæferhunde. Det er en alsidig træningsform, som passede gevaldigt godt til min hund, og det så da for mig ud, som om det samme gjorde sig gældende for både border collierne og schæferhundene, og i øvrigt også for de andre racer eller blandinger på pladsen. Dem, der ikke trivedes, var hunde (eller hundeførere), som ikke egnede sig til "jobbet", så de holdt hurtigt op. Det var hyggeligt at træne, men ingen hyggetræning.

 

Jeg forstår nok bare ikke, hvad du mener, men hvad præcist er det, at du mener, man skal træne, for at leve op til kravet om at "bruge sin hund"?

 

kender ikke så meget til beredskabet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi træner fransk ring/mondioring

Det måtte jeg lige google og så vidt jeg kunne forstå, så var det noget bidearbejde?

 

Kan du ikke fortælle lidt om det, for jeg tvivler på, at specielt mange kender til programmet. Hvilke discipliner indgår fx?

 

Går du til konkurrencer i mondioring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det måtte jeg lige google og så vidt jeg kunne forstå, så var det noget bidearbejde?

 

Kan du ikke fortælle lidt om det, for jeg tvivler på, at specielt mange kender til programmet. Hvilke discipliner indgår fx?

 

Går du til konkurrencer i mondioring?

 

det er en lydigheds del altetisk del og bidearbejde :mrgreen:

det er svært og forklare men den mine interesser ligger primært hos fransk ring, belgisk ring og KNPV hvilket er nogle af de sværreste programmer i verden

 

nej han er kun et år så det er ikke meget konkurrence endnu håber en dag hvis jeg kan bygge ham op igen efter meget dårlig behandling af en træner:hmm:

det er en lydigheds del altetisk del og bidearbejde :mrgreen:

det er svært og forklare men den mine interesser ligger primært hos fransk ring, belgisk ring og KNPV hvilket er nogle af de sværreste programmer i verden

det er lidt svært og forklare om programmerne men det er svært og næsten kun en race i verden kan gøre sig nogle enkelte schæfer kan også

 

nej han er kun et år så det er ikke meget konkurrence endnu håber en dag hvis jeg kan bygge ham op igen efter meget dårlig behandling af en træner:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
De uddanner redningshunde.

 

ja det er så også en gren hvor schæferen er begyndt og få problemer med og klare prøverne desværre :hmm:

 

]Jeg foretrækker nok bare at bruge min hund til det "den kan lide"... Og hvis min hyrdehund vil trække' date=' så får den lov til det... Og hvis min slædehund vil hyrde så er det da det vi skal :lol: Uanset hvor "dårlig en racehund de er" :lol:[/quote']

 

[/b]forsæt med det:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...