Gittemus Skrevet Februar 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2013 Bølle barnet er begyndt at gø og knurre når hun bliver lidt for ivrig. Pt. Siger vi nej når hun gør, og rolig, rolig gør hun igen Kommer hun i time out i under 1 min. Og hun er rolig når hun kommer ind til os igen. Dette sker i forbindelse med leg eller fordi vi ikke lige leger med hende. Skal vi skifte tak tik eller skal det nok komme af sig selv, da det bare er hvalpe fjollerier. Min gamle Labbe gøede aldrig, så problemet er nyt for os Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Men hun er en lille hvalp... Ved holdningerne er forskellige, men herhjemme må man gerne legeknurre og gø, så længe det ikke tager overhånd, men det har jeg nu aldrig oplevet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Det eneste problem jeg har ved det er om det så betyder at hun kommer til at gø meget som voksen. Pt. Er der jo intet truende i det, men ren kådhed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Kan ikke rigtig se hvor sammenhænget mellem lege med lidt lyd og gø som voksen hænger sammen... Jeg ville lade hende legeknurre, og stoppe inden hun kører så højt op at hun begynder at gø. timeoute er for mig ikke iorden eller en god måde at straffe sin hund på. Jeg ville hellere stoppe legen og flytte mig op i sofaen/stolen/gå stille og roligt væk. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Februar 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 Bølle barnet er begyndt at gø og knurre når hun bliver lidt for ivrig. Pt. Siger vi nej når hun gør, og rolig, rolig gør hun igen Kommer hun i time out i under 1 min. Og hun er rolig når hun kommer ind til os igen. Dette sker i forbindelse med leg eller fordi vi ikke lige leger med hende. Skal vi skifte tak tik eller skal det nok komme af sig selv, da det bare er hvalpe fjollerier. Min gamle Labbe gøede aldrig, så problemet er nyt for os I stedet for at bruge time-out ved leg, kunne I måske prøve at lege noget der ikke kører hende så meget op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 At give hende time out er heller ikke ment som straf, men som en mulighed for lige at slappe lidt. Hun kommer lige på den anden side af en glas dør så hun kan se os hele tiden. men vil da prøve i morgen at vi fjerner os fra situationen i stedet for at fjerne hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 9, 2013 I stedet for at bruge time-out ved leg, kunne I måske prøve at lege noget der ikke kører hende så meget op. Har prøvet at afbryde, ved at lave øvelser med godbidder, for at aflede, men det er ikke mange øvelser hun kan fokusere på, når hun er gået i super lege mode. Det sker heller ikke altid ved at vi leger, nogle gange kommer det bare vi sætter for at lege, og egentlig slet ikke har begyndt på legen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Har prøvet at afbryde, ved at lave øvelser med godbidder, for at aflede, men det er ikke mange øvelser hun kan fokusere på, når hun er gået i super lege mode. Det sker heller ikke altid ved at vi leger, nogle gange kommer det bare vi sætter for at lege, og egentlig slet ikke har begyndt på legen. Hvordan leger I med hende? Nogle gange kan man forme legen i en anden retning, så den bare bliver mere rolig. Eks: hvis hunden er interesseret i en bold, kan man trille den, eller lade hunden finde den, i stedet for at kaste den. Hvis man har en hund der let hidser sig op, kan man med fordel planlægge at man kun vil lege rolige lege. Det er ikke sikkert at hvalpen er med på den, lige med det samme, men hvis man er venligt insisterende, så plejer det at lykkes, efter nogle forsøg:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Hvalpen er bare hvalp, flyt legen udenfor og lad hvalpen lege med lyd og alt, inde kan man lave lidt småøvelser og søge lege hvis man vil og lade vilde lege foregå ude. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Leg, også med lyd på er en naturlig udvikling for alle hvalpe. De skal lære at koordinerre deres krop og tillige lære at styre deres temperament.Ved at fratage dem den mulighed i opvækst, så mangler de som voksne nogle tillærde egenskaber.Som ved småbørn der fratages muligheder for udvikling. Hvis din hvalp boede med en søskende ville det være meget mere tydeligt ,at dette behov er et led i en udvikling. Nogle har mere lyd på end andre, og nogle har mere brug for indimellem at være vilddyr. Det er op til jer at holde det nede på et niveau, hvor I kan leve med det. Men lad den lille race lidt igennem og time out bør kun finde sted, i yderst sjældne tilfælde, efter min mening. Og husk, det går over med alderen, så vilddyret fremtræder mindre og mindre.. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Leg, også med lyd på er en naturlig udvikling for alle hvalpe. De skal lære at koordinerre deres krop og tillige lære at styre deres temperament.Ved at fratage dem den mulighed i opvækst, så mangler de som voksne nogle tillærde egenskaber.Som ved småbørn der fratages muligheder for udvikling. Hvis din hvalp boede med en søskende ville det være meget mere tydeligt ,at dette behov er et led i en udvikling.Nogle har mere lyd på end andre, og nogle har mere brug for indimellem at være vilddyr. Det er op til jer at holde det nede på et niveau, hvor I kan leve med det. Men lad den lille race lidt igennem og time out bør kun finde sted, i yderst sjældne tilfælde, efter min mening. Og husk, det går over med alderen, så vilddyret fremtræder mindre og mindre.. Enig i ovenstående. Timeout (isolation) som strategi i opdragelsen kan give rigtigt mange bagslag og er, blandt andet derfor, slet ikke noget jeg bruger eller kan anbefale. Timeout ved at lukke hvalpen væk er at sætte den i social isolation, hvilket den dels ikke fatter en bjælde af dels kan give problemer i alenetræningen. Det er som sådan ligegyldigt om vi mener det som straf, det der gælder er hvordan en hvalp oplever det, da det er dette, der sætter sig i den. Min egen tilgang er at problemer/uhensigtsmæssig adfærd i social sammenhæng skal løses gennem sociale tiltag og ikke gennem isolation Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 10, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Hvordan leger I med hende? Nogle gange kan man forme legen i en anden retning, så den bare bliver mere rolig. Eks: hvis hunden er interesseret i en bold, kan man trille den, eller lade hunden finde den, i stedet for at kaste den. Hvis man har en hund der let hidser sig op, kan man med fordel planlægge at man kun vil lege rolige lege. Det er ikke sikkert at hvalpen er med på den, lige med det samme, men hvis man er venligt insisterende, så plejer det at lykkes, efter nogle forsøg:-D På nuværende tidspunkt er det meget bide lege. Dvs at hun jo gerne vil lege med tænderne først. Vi siger nej for derefter at give hende noget at bide i også roser hende. Vi leger også med tennis bold som vi triller og som hun så henter. Hun har også en bold med godbidder og hun får andre ting med godbidder fx. en toilet rulle eller en flaske. Når vi " træner er det kontakt øvelser fx hvor Hun dutter på min pegefinger, eller en øvelse hvor hun først får godbidden ved øjen kontakt, sit, at hun skal give slip på ting når vi siger slip på ting når vi siger nej, dæk og gemme godbidder under kopper og nej øvelser, samt indkald, hvilket hun er kanon til til. Vi leger i haven med hende inden et måltid så hun får brændt noget energi af. Når vi kommer ind laver vi øvelser så hun falder ned. Når hun har spist ska hun slappe af, hvilket hun for det meste er god til. Vi roser Meget.:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 10, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 På nuværende tidspunkt er det meget bide lege. Dvs at hun jo gerne vil lege med tænderne først. Vi siger nej for derefter at give hende noget at bide i også roser hende. Vi leger også med tennis bold som vi triller og som hun så henter. Hun har også en bold med godbidder og hun får andre ting med godbidder fx. en toilet rulle eller en flaske. Når vi " træner er det kontakt øvelser fx hvor Hun dutter på min pegefinger, eller en øvelse hvor hun først får godbidden ved øjen kontakt, sit, at hun skal give slip på ting når vi siger slip på ting når vi siger nej, dæk og gemme godbidder under kopper og nej øvelser, samt indkald, hvilket hun er kanon til til. Vi leger i haven med hende inden et måltid så hun får brændt noget energi af. Når vi kommer ind laver vi øvelser så hun falder ned. Når hun har spist ska hun slappe af, hvilket hun for det meste er god til. Vi roser Meget.:klap: Hun er faktisk rigtig god til nogle af øvelserne, og har forstået de andre, men skal bare lige ha et lille øjeblik. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 10, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 På nuværende tidspunkt er det meget bide lege. Dvs at hun jo gerne vil lege med tænderne først. Vi siger nej for derefter at give hende noget at bide i også roser hende. Vi leger også med tennis bold som vi triller og som hun så henter. Hun har også en bold med godbidder og hun får andre ting med godbidder fx. en toilet rulle eller en flaske. Når vi " træner er det kontakt øvelser fx hvor Hun dutter på min pegefinger, eller en øvelse hvor hun først får godbidden ved øjen kontakt, sit, at hun skal give slip på ting når vi siger slip på ting når vi siger nej, dæk og gemme godbidder under kopper og nej øvelser, samt indkald, hvilket hun er kanon til til. Vi leger i haven med hende inden et måltid så hun får brændt noget energi af. Når vi kommer ind laver vi øvelser så hun falder ned. Når hun har spist ska hun slappe af, hvilket hun for det meste er god til. Vi roser Meget.:klap: Vær opmærksom på at hun ikke lærer bidhæmning hvis hun slet ikke må bide i jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret Februar 10, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 10, 2013 Et lille nap er da ok Men pt klapper gebisset helt sammen...... Haps's Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts