Hop til indhold

Hvalp bløder under afføring


Gæst zucco
 Share

Recommended Posts

  • Svar 518
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Årh, altså. Håber snart i møder lidt medvind. Han lyder som en rigtig dejlig hund.

 

Tak :-) Han er en rigtig rar hund, det er bestemt det, der holder modet oppe. Var han en træls hund, så tror jeg, vi havde givet op..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht renligheden så er I nok nød til at starte helt forfra, når han er helt på toppen. Han er ikke så gammel endnu, så I kan på ingen måde forvente renlighed endnu. Og at han kun gør det indenfor er desværre klassisk hvalpe. De besørger kun der, hvor de føler sig trygge, så det er nok årsagen.

 

Dejligt at der ikke er noget blod mere:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bør stadig kontakte Forbrugerstyrelsen for at i kan få vejledning til ,hvordan jeres krav skal fremsendes.Opdrætter ved jo at private søgsmål uden advokat indover er så dyrt for sagsøger, at de ofte opgiver. Hun tror da stadig , hun har fat i den lange ende.Især fordi hun ved , at I er 1 ste gangskøberer. Og ikke kender købeloven eller de afgørelser den har haft til retten. Og det er nok ikke 1 ste gang, hun har solgt syge hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

beklager jeg ikke har fået skrevet. Knægten spiller både fodbold og håndbold, jeg træner ham selv til fodbold. Datteren "nøjes" med håndbold og musik. Yderligere er en af mine mellemledere på arbejde sin kone blevet ret syg,så der har lige været rigeligt..

 

 

Thor er erklæret rask den anden dag Han fik endda prædikatet fed, da han vejer 4 kg nu, men vi følger kun dyrlægens anbefalinger med foder. Han er stadig frisk og glad, men renligheden er meget meget svær...

 

 

hans bror er vi i næsten daglig kontakt med. Det går meget op og ned. Den har både været indlagt og enddog meget syg. Men med hjælp fra vores dyrlæge, har de fået styr på hans blod nu. Men nu lader det til, at han har fået foderallergi :-( så de skal til dyrlæge igen..

 

 

vi modtog stamtavlen igår - på tysk !! Men vi fik den da, for hvad den er værd. Vi har skrevet hele forløbet til kennelen og sagt, at der kommer et økonomisk krav, når de er helt raske. Men hun har slet ikke svaret, trods stambøgerne kom til os begge igår. Det er 14 dage siden, vi skrev til hende.

 

Tullemus jeg har prøvet at svare dig, men din indbakke er fuld..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med at Thor er blevet rask! Det har været en hård omgang.

Jeg har ikke set tråden her før.

 

Men jeg synes lige jeg vil sige, at giardia er en parasit som kan overleve i ret lang tid i omgivelserne.

Så se at få alting gjort rent. Måske med noget desinficerende i vandet..

 

Og i haven! Hvis han mest har skidt inde og i haven, så kan der stadig være giardia derude. Fjern alle lorte og overhæld med noget desinficerende igen... Spørg dyrlægen hvad der er mest effektivt.

 

Fandt lige detteher:

 

Giardia hos hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

beklager jeg ikke har fået skrevet. Knægten spiller både fodbold og håndbold, jeg træner ham selv til fodbold. Datteren "nøjes" med håndbold og musik. Yderligere er en af mine mellemledere på arbejde sin kone blevet ret syg,så der har lige været rigeligt..

 

 

Thor er erklæret rask den anden dag Han fik endda prædikatet fed, da han vejer 4 kg nu, men vi følger kun dyrlægens anbefalinger med foder. Han er stadig frisk og glad, men renligheden er meget meget svær...

 

 

hans bror er vi i næsten daglig kontakt med. Det går meget op og ned. Den har både været indlagt og enddog meget syg. Men med hjælp fra vores dyrlæge, har de fået styr på hans blod nu. Men nu lader det til, at han har fået foderallergi :-( så de skal til dyrlæge igen..

 

 

vi modtog stamtavlen igår - på tysk !! Men vi fik den da, for hvad den er værd. Vi har skrevet hele forløbet til kennelen og sagt, at der kommer et økonomisk krav, når de er helt raske. Men hun har slet ikke svaret, trods stambøgerne kom til os begge igår. Det er 14 dage siden, vi skrev til hende.

 

Tullemus jeg har prøvet at svare dig, men din indbakke er fuld..

 

 

Kan jeg sagtens forstå ;-)...man skal passe det, man skal og så kan alt det andet komme bagefter :-)

 

Super dejlig opdatering på Thor :-D ...men stadigvæk øv med hans bror :cry: og nu også med foderallergi, det må godt nok være hårdt for hans "forældre" :( håber, at det snart går den rigtige vej med ham.

 

Godt, at I omsider fik stambøgerne, men hun har da godt nok lang reaktionstid. Er spændt på, om I høre noget, angående jeres krav .

 

Typisk mig og den indbakke :stupid:...plejer kun at slette et par stykker ad gangen og så glemmer jeg ellers alt om det...men nu skulle der være plads igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en statusopdatering. Og tak for alle de gode råd. Også med Giardia. Rengøringen er vi meget over, så han ikke gensmitter sig selv.

 

Thor er stadig en frisk og glad hund. Enddog en meget glad og frisk hund. Han er skøn og social som bare pokker. Han er lige blevet tjekket endnu engang sammen med vaccinen, han endelig kunne få. Han skulle være fit for fight. Han tager også godt på må man sige. MEN vi har stor stor besvær med renligheden. Han forstår det slet ikke. Trods 2-3 gåture dagligt, og han har 1300 km2 at rende rundt på i haven, som han også er ude i 5-10 gange dagligt, så tisser og skider han mange gange dagligt indenfor. Han gør det også udenfor. Trods det, så vil jeg tro, vi er på 3 gange lort indenfor og et sted mellem 8-12 gange tis sådan umiddelbart. Han er på vandration af samme årsag. Får han fri vand, så går det fuldstændig galt. Det er faktisk ved at blive ret belastende. Vi kan lige have gået en lang tur, hvor han laver det hele. Indenfor 5 minutter efter, han er kommet ind, så tisser han 2 forskellige steder og bare sådanne små "hyggeklatter". Vi har lagt tissebleer ud 4 steder i huset. Dem er han ok til at bruge. Men derfor er der stadig rigtig meget ved siden af. Er han alene hjemme og er i gangen, så bruger han kun tissebleen.

Thor kan få nogle fuldstændige flip. Jeg kom hjem fra arbejde en dag, her tissede han 9 gange på 20 minutter, efter jeg var kommet hjem. I søndags præsterede han at lave afføring 5 gange og tisse 8 gange indenfor på 1 time, efter vi var stået op. Han havde endda været ude..

Vi aner ikke, hvordan vi skal få ham det lært.

Hans bror er på nøjagtig samme måde - så ved ikke, om det bare er noget med hvalpe, eller om det er noget med det kuld. Indavl, nyresygdom m.v. Ved bare, at kuldbroderen snart bliver opgivet, hvis ikke der er bedring. Og vi har vitterligt tidspunkter, hvor vi tænker, nej nu gider vi ikke mere. Det er ligesom om, han bare ikke fatter det. Han tisser på håndklæder i badeværelset, både ham og kuldbroderen har præsteret at tisse i hver vores respektive sofaer, endda mere end en gang.

 

Ud over dette, så har hans kuldbror været mere syg end Thor. Vi mødtes i lørdags, Thor er mere end 600 gram tungere end brormanden og det kan ses tydeligt.

 

Vi sender imorgen kravet til kennelen. Kennelen har slet ikke reageret på 1. brev. Her var dog heller ikke et økonomisk krav med, men en opdatering om det hele, og at vi ville sende et krav, når hundene hver især er erklæret raske..

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at det går fremad - jeg kan ikke lige huske hvor gammel han er ? men mine airedaleterriere har først været 100% renlige omkring 6 mdrs alderen og de har været raske , jeres hvalp har jo været meget syg så jeg vil tro at der godt kan gå længere tid , når han bliver lukket ud i haven for at tisse og prutte har I ham så i snor så I kan skamrose ham når det sker derude ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, I må vandrationere ham, Alle unge dyr bliver let dehydrerede og nyre og tarmen skal også have væske til at fungerer.

Jeg synes ,at i skulle prøve at overholde noget med faste rutiner i familien ,hvis det er muligt.

Altså faste tider for vovsen. Tid til leg, tid til at spise og hvile. Så I får lettere ved at observer, når han bliver trængende.

Og med en tarminfektion som geardia så vil tarmslimhinden være en del tid om at blive genopbygget til normalen.

Det gør mig ondt at broderen stadig er så svag.

Min familehund med samme infektion var også mistænkt for allergi, men da den blev negativ, forsvandt de symptomer heldigvis. Men racen I har er jo netop kendt som meget allergiplaget???.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en statusopdatering. Og tak for alle de gode råd. Også med Giardia. Rengøringen er vi meget over, så han ikke gensmitter sig selv.

 

Thor er stadig en frisk og glad hund. Enddog en meget glad og frisk hund. Han er skøn og social som bare pokker. Han er lige blevet tjekket endnu engang sammen med vaccinen, han endelig kunne få. Han skulle være fit for fight. Han tager også godt på må man sige. MEN vi har stor stor besvær med renligheden. Han forstår det slet ikke. Trods 2-3 gåture dagligt, og han har 1300 km2 at rende rundt på i haven, som han også er ude i 5-10 gange dagligt, så tisser og skider han mange gange dagligt indenfor. Han gør det også udenfor. Trods det, så vil jeg tro, vi er på 3 gange lort indenfor og et sted mellem 8-12 gange tis sådan umiddelbart. Han er på vandration af samme årsag. Får han fri vand, så går det fuldstændig galt. Det er faktisk ved at blive ret belastende. Vi kan lige have gået en lang tur, hvor han laver det hele. Indenfor 5 minutter efter, han er kommet ind, så tisser han 2 forskellige steder og bare sådanne små "hyggeklatter". Vi har lagt tissebleer ud 4 steder i huset. Dem er han ok til at bruge. Men derfor er der stadig rigtig meget ved siden af. Er han alene hjemme og er i gangen, så bruger han kun tissebleen.

Thor kan få nogle fuldstændige flip. Jeg kom hjem fra arbejde en dag, her tissede han 9 gange på 20 minutter, efter jeg var kommet hjem. I søndags præsterede han at lave afføring 5 gange og tisse 8 gange indenfor på 1 time, efter vi var stået op. Han havde endda været ude..

Vi aner ikke, hvordan vi skal få ham det lært.

Hans bror er på nøjagtig samme måde - så ved ikke, om det bare er noget med hvalpe, eller om det er noget med det kuld. Indavl, nyresygdom m.v. Ved bare, at kuldbroderen snart bliver opgivet, hvis ikke der er bedring. Og vi har vitterligt tidspunkter, hvor vi tænker, nej nu gider vi ikke mere. Det er ligesom om, han bare ikke fatter det. Han tisser på håndklæder i badeværelset, både ham og kuldbroderen har præsteret at tisse i hver vores respektive sofaer, endda mere end en gang.

 

Ud over dette, så har hans kuldbror været mere syg end Thor. Vi mødtes i lørdags, Thor er mere end 600 gram tungere end brormanden og det kan ses tydeligt.

 

Vi sender imorgen kravet til kennelen. Kennelen har slet ikke reageret på 1. brev. Her var dog heller ikke et økonomisk krav med, men en opdatering om det hele, og at vi ville sende et krav, når hundene hver især er erklæret raske..

 

 

Jeg synes det lyder som om Thor ikke er rask endnu.......

 

Du skriver, at han har 1300 km2 (1300 m2 ?:hmm:) at rende rundt på i haven... --Men hvad har I gjort for at fjerne smitten i haven ?

 

Jeg tror altså, at I helt skal droppe brug af haven indtil sommer. Og at I naturligvis skal samle alt op efter ham, når I går tur.. Ikke fordi det vil hjælpe så meget, for mange andre hunde kan være smittede uden at have symptomer.

 

Giardia-cysterne kan overleve i månedsvis -især i koldt vejr... Hvis Thor bruger haven som toilet, så vil det blive et sandt eldorado for giardia-parasitterne, når det bliver lidt lunere og der kommer nogle regnskyller. De små bæster vil stortrives...

Og allerede nu kan Thor blive gensmittet når han render og spiser sne eller bider i ting i haven..

 

En varm, tør periode kan udrydde meget af smitten. Og I kan selv gøre noget ved at undgå at der er fugtige og skyggefulde steder i haven, når det (ligestraks?) bliver forår..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep 1300 m2 skrevet forkert ;-)

Afføringen bliver sirligt fjernet både ude og inde. Han bruger desværre mere fliserne, end han bruger græsplænen. Den er han ikke så vild med. Jeg er tilgengæld lidt træt af, at vores ret nye terrasse og indkørsels fliser bliver mere og mere brune. Jeg renser dem jævnlig af samme årsag. Jeg har også købt en rigtig stiv kost, til at skrubbe det væk med. Indenfor bliver der sprøjtet med desinficerende midler hvergang også ved tis.

 

Det er kun en uge siden, han sidst var ved dyrlæge. Her blev han testet igen, han er helt fri for orm og parasitter ifølge dyrlægen.

Mht renligheden, så er det jo ret ens for både broderen og Thor, hvordan de tisser og skider. Den anden dag, stod jeg og kastede bolde med Thor indenfor. Da han for 4 gang kom tilbage med den til mig, tog jeg den ud af munden af ham og kastede den igen. Den relativ korte tid, hvor jeg tog den ud af munden af ham, her havde han sgu lige skidt på gulvet. Total uden forvarsel eller at jeg kunne se på ham, at han gjorde det.. Og sådan er der flere eksempler - specielt med hans tisseri.

 

Vi prøver at køre ret faste rammer. Jeg er ude med ham om morgenen, som det allerførste, jeg gør, når jeg vågner. Konen giver ham en ekstra udetur, inden hun kører en halv time efter mig. Ungerne er hjemme indenfor 4-6 timer, efter konen er kørt, så går de med ham. Osv osv. Vi prøver at køre det så fast som muligt og han kommer ud så meget som muligt. Han er også blevet rigtig glad for at komme ud. Bare det ikke er mørkt. Han er en bette tøsedreng, når det tager ham. Han vil fandme ikke ud at gå om aftenen. Har så fundet ud af, at løfter jeg ham ud af indkørsel og et stykke ud, til lygtepælene kommer, så går han fint :-)

Men igen jeg er fuld klar over, at han ikke ville være renlig fra start. Dyrlægen sagde i sidste uge, at med det han har været igennem, så skulle vi betragte, at torsdag i sidste uge, var første gang vi har renlighedstrænet ham. Simpelthen helt forfra. Men efter 2 måneder med adskillige lorteklatter og rigtig rigtig mange tisseklatter dagligt indenfor - og man ikke rigtig føler, at det går fremad, så er tålmodigheden bare ikke så god mere. Selvom det lyder sådan, så er tålmodigheden ikke sluppet op med ham, vi er utrolig glade for ham allesammen. Men hold da op, hvor er det bare træls med renligheden. Han har sågar 2 gange pisset i vores sofa. Det er jo ikke bare et par smuttere om dagen, men rigtig rigtig mange smuttere. Måske man skal begynde at skælde ham ud over det, når man tager ham i det, men det har jeg bare hørt, at man ikke må. Og ja i forsøger at rose ham for at lave/tisse udenfor så vidt mulig hvergang. Men vi ser det ikke hvergang, når han jo også er ude alene.

 

Mht vandrationeringen. Det er ikke vores egen men dyrlægens ide. Hun har hele vejen igennem rådet os mht mængden af vand, netop grundet de mange gange tisseri. Hun mente også, det lød lidt unormalt, når han periodisk tisser 8-10 gange indenfor meget kort tid. Han får stadig meget vand om dagen, og vi har igen nogle dage givet ham total fri vand, men så går det fuldstændig gal med tisseriet. Lige nu får han mere, end tidligere rationeret og så er vi ligeså stille ved at sætte det mere og mere op, da vi selv mener, han skal have fri vand. Men vi har et totalt nyrenoveret hus både ude og inde, som vi selv har lagt mange kræfter og penge i, og vi har 2 børn på 7 og 10 år, der også tit har venner med hjemme. Så det er ikke skide skægt, at det hele bliver ved med at være tisset til og der ligger afføring her og der. Nu har vi ferie i påsken, den er helliget hans renlighed. Jeg holdte fri den første uges tid, vi havde ham. Vi har holdt en uge yderligere ( Masse ferie der skulle brændes af ). Her har tiden været dedikeret hans renlighed og tryghed. Alligevel er vi bare ingen vegne rigtig kommet endnu. Jeg håber godt nok, det snart går den rigtige vej. Igen var det bare nogle enkelte smuttere så....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre - som du selv er inde på - at I er alt for utålmodige mht renligheden. Det skal nok komme, men det tager altså bare længere tid for nogen end andre. Jeres børn blev sikkert også renlige på forskellige tidspunkter, og det blev de jo heller ikke fra den ene dag til den anden. Ja det er vildt irriterende, at man skal tørre op mange gange, og specielt hvis man er lidt øm overfor sit indbo, når det hele er nyt.

Men jeres hund har været syg, og han er ikke så gammel, og derudover så gør han det ikke for at irriterer jer, så slå koldt vand i blodet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Først vil jeg sige at det er rigtig dejligt at Thor er blevet rask og han lyder til at være en helt normal hvalp :-D

Ang. renlighed - har du/I overvejet om I måske tænker lidt for meget i de baner - det at han SKAL være renlig - ligger rigtig meget i dine indlæg. Det er ikke kritik på nogen måde, men hunde aflæser vores signaler meget hurtig og bare det at du/I tænker "nu har han gjort det igen" kan være med til at forstærke Thor i at gøre det.

Jeg er helt med på at han skal være renlig, men når man har en hvalp må man også forvente, at de ikke alle lærer lige hurtig. Dertil kommer også at Thor har været meget syg, så derfor er han også bragt tilbage til start. Hvalpe tisser og skider rigtig meget i løbet af et døgn.

 

Mine hvalpe har været meget forskellige - den ene lærte det i løbet af få uger - den anden gik der over 4 måneder med og hvor vi havde et forløb lidt a la det I lige nu har med Thor - vi har ydermere gulvtæpper på ,så der var rigtig meget rengøring med ham. Den 3. lærte det i løbet af 1½ måneds tid.

 

Så ingen skæld ud - tør op med et smil - lige pludselig har han lært det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt det er hårdt, men hvis jeg var jer, ville jeg sørge for at gå med ham ud HVER gang, snor på og ud. Giv ham evt signal imens, han tisser (fx tististististis) og ros og beløn når han har gjort det - så lærer han hurtigt at det er dét det betyder og I behøver ikke at stå og blomstre derude så længe.

På denne måde lærer I ham også at gøre det på græsset.

 

Ud med ham hver 2. time, og hver gang han har spist, drukket og leget. Igen understreger jeg at I skal gå med ham og i snor, så han kan koncentrere sig om gerningen og ikke bliver distraheret af alt muligt andet (leg, snus, blade der flyver)

 

Du skriver at han er meget frisk og glad, at I er nødt til at rationere hans vand og at han af og til tisser mange gange i løbet af kort tid.

Det billede jeg får, er faktisk en lidt højt kørende/stresset hundehvalp, der måske ikke er så god til at finde ro og som "stress drikker" når han er oppe at køre.

Sådan nogle terriere har en ret lav stresstærskel, nok især som hvalpe/unghunde og har ofte brug for hjælp til at være rolige.

Hvor meget er han i ro vs. i aktivitet, og hvilke typer aktiviteter tilbyder I ham i løbet af dagen?

 

Fat mod, det skal nok blive bedre!!

Som skrækhistorie kan jeg fortælle dig at min store tæve på snart 5 år, var f*ck*ng 18 måneder om at blive renlig. Jeg havde totalt opgivet til sidst, men pludseligt, fra den ene dag til den anden, så fattede hun det.

Siden dengang har vi ikke haft problemer. Hun går endda ud hvis hun skal kaste op :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha nej, vi forventer skam slet ikke, at han er/ville være renlig nu. Så langt er vi ikke. Men vi havde forventet, at vi ikke skulle tørre op 10-12 gange i døgnet indenfor. Det er vi ihvertfald oppe på. Og hans tisseflipperi er meget frustrerende og forunderligt.

Jeg har haft mange hunde hos mine forældre. Det har næsten altid været mig, der har stået for dem. Men jeg har aldrig haft det døje, som med Thor. Han holder sig jo fint, når vi ikke er hjemme. Her kan han nøjes med at tisse på den udlagte ble. Imorges sked han udenfor. Kort efter han var kommet ind, så havde han lavet 2 lorte, mens jeg var i bad. De strakte sig over 3 meter ! Han gør sig aldrig færdig det samme sted når det kommer til afføring. Det har han aldrig gjort.

 

Han får hverken positiv eller negativ opmærksomhed, når han laver noget som helst indenfor. Èn eneste gang har han fået en balle for at tisse indenfor, det var da vi lige var kommet hjem fra gåtur og han tissede for anden gang på 5 minutter efter vi var kommet indenfor. Her tissede han lige ved siden af mig, mens jeg var ved at tørre det første op. Jo så fik han en ordentlig balle af min kone, da han tissede i sofaen.. Der røg han sgu i bad standing hos hende i en periode.

 

Vi er helt med på, at Thor har fået en meget træls start. Han havde absolut heller ingen renlighedstræning med fra kennelen. Det er heller ikke det, han ikke er renlig med igen antallet af uheld. Han har fået MEGET LIDT skældud mens han har været her. Han er klart familiens kæledægge. Vi er alle superglade for ham, da han har en fantastisk personlighed. Hvis vi ser bort fra starten og renligheden, så kunne vi ikke få en bedre hund.Han er virkelig meget ude i løbet af en dag, både i kortere og længere tid. Men Vi observerer ikke hvergang, han laver udenfor. Men når vi gør, så storroser vi ham også..

Han virker på ingen måde stresset. Han er faktisk meget rolig. Hans kuldbror virker endda endnu mere rolig ( og forsagt ). Vi er generelt en ret rolig familie. Men min søn på 7 år har da stor fornøjelse af, at de to tager en gang fodbold i haven hverdag. Han hygger tit med min datter på 10, som også var forgangsmand for, at vi fik ham. Min kone der var meget imod fra start er også helt solgt. Men det er klart mig, han følger. Når jeg er hjemme, så går han alle steder, som jeg er. Han får lov til at ligge i sofaen og være overalt. Han har sovet imellem os, men det er stoppet. Nu sover han i kurven ved siden af sengen i soveværelset. Så jeg vil på ingen måde sige, at han virker stresset. Han har masser af legetøj over hele huset. Jeg løber nogle tagfat ture med ham i haven. Vi har venner med hunde, der kommer her, de leger meget godt sammen. Det er lidt af aktiviteten.

Drikkeriet han virker meget tørstig. Han kan nærmest tømme 2 vandskåle i træk om han får lov. Har spurgt dyrlægen, ingen god forklaring.

Har været oppe og hente foder hos dyrlægen idag. Her snakkede vi også lidt om det. De mente også, at det var alt for meget, han tissede indenfor. Jeg fik nogle flere fif deroppe, som vi også skal have prøvet. Men det er faktisk at "spærre" ham lidt inde efter gåture, for han skal få et mindre rum som tilhørsforhold/rede, så han ikke på samme måde ønsker at tisse i det. Og så stille og roligt udvide det.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mht renligheden, så er det jo ret ens for både broderen og Thor, hvordan de tisser og skider. Den anden dag, stod jeg og kastede bolde med Thor indenfor. Da han for 4 gang kom tilbage med den til mig, tog jeg den ud af munden af ham og kastede den igen. Den relativ korte tid, hvor jeg tog den ud af munden af ham, her havde han sgu lige skidt på gulvet. Total uden forvarsel eller at jeg kunne se på ham, at han gjorde det.. Og sådan er der flere eksempler - specielt med hans tisseri.

 

..

 

Det med at kaste bold (og andre ting) kan stresse en hund mere end man er klar over.. Det oplevede jeg med Silke, da hun var helt ung..

 

Brug i stedet for "findelege"hvor han skal lede efter bolden som du har gemt. Lær ham noget med at han skal blive et bestemt sted, mens du gemmer bolden. Inde kan det være bag en lukket dør i starten, men i længden kan han sagtens lære at vente på et sted, mens du gemmer ting for ham.

 

Men ikke noget med bare og kaste og han så pisker vildt og hektisk efter bolden..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Øv hvor gør det mig ondt at høre om Thor og hans kuldbrors sygdom :-(

 

Men dejligt at hans afføring har været fri for blod de sidste par dage. Jeg kender ikke selv til sygdommen, men det er godt at den kan behandles !!!

 

Ligesom Lykkeliv også er inde på, så vil jeg også slå et slag for at lære Thor en kommando som ganske enkelt betyder 'tisse'.

 

Det kræver selvfølgelig at I går med ham ud i haven eller på fortovet, og så gerne i snor så han ikke går og laver alt muligt andet, end det han er derude for.

 

Vores egen hund var også sent renlig, hun var 6mdr før hun også kunne holde sig når hun var alene hjemme (men så var tissetur ned på gaden også noget der skulle gøres MED DET SAMME!)

 

I må virkelig væbne jer med tålmodighed. Jeg synes ikke det lyder normalt at han skal tisse og pølle SÅ ofte, så han er nok stadig mærket af sygdommen.

 

Prøv konsekvent at tage ham ud, hver gang i tager ham i at tisse indendørs. Hvis I løfter ham mens han tisser vil de fleste hvalpe holde det inde, og så ud med ham, så han kan tisse resten af tåren udendørs, og SÅ skamros ham! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

En "lille" opfølgning.

 

Thor har i knap 2 uger igen haft tynd mave. Han har yderligere også kastet op flere gange. Han er igen på skånekost og noget fra dyrlægen. Det har hjulpet så langt, at han "kun" er tynd halvdelen af gangene og kaster op hveranden dag.

Så frygter lidt, at han har en eller anden form for tilbagefald. Har aftalt med dyrlægen, at er det ikke bedre her efter påske, så tester vi ham igen. I og med at han har skidt tyndt idag, så er vi nok nødt til, at få lavet en test igen.

 

Hans renlighed er stadig en by i Rusland. Vi har forsøgt at gå med snor i haven, vi har givet kommandoen tis tis. Vi har belønnet ham, hvergang han laver et eller andet udenfor. Det har han 100% forstået, at det giver belønning - når vi er ude

om det er gåtur eller i haven og han laver et eller andet, så står han på bagben i forventning om, at nu kommer der en belønning. Så langt så godt, han tisser og laver stadig minimum 10 gange indenfor hver dag. Klokken er nu 13, og han har tisset indenfor 5 gange idag, trods 2 gåture og 3 ture i haven.

Vi har lige været en uge i sommerhus med en del af familien. Her var vi 10 personer, hvoraf de 4 var børn. Hold da op, hvor er han god og rar hund. Han var så nem at have med at gøre og han er så rar. Men renligheden er frusterende. Vi har jo ofte troet, at han fejlede noget. Vi gjorde nogle interessante observationer i sommerhuset.

1: Til at starte med så tissede han kun på de tissebleer, som vi lagde ved hver udgangsdør. Men jo længere tid vi var i huset og han blev mere tryg, jo mere tissede han alle steder og for den sag skyld sked.

2: Vi kunne og stadig kan gå en meget lang tur, hvor han tisser 3 gange og har afføring en gang. Alligevel tisser han indenfor 2 gange på 5 minutter, efter vi er tilbage.

3: Han kan sagtens holde sig. Han gik ind i sin kurv på vores værelse ca kl. 22 hver aften. Så sov han til kl 8 næste morgen ( Han er dygtig på det punkt ). Så var jeg ude med ham og først her tissede og sked han. Han lavede INTET hele ugen på værelset. Om det er fordi, det var et ret lille værelse og vi lukkede døren, skal jeg ikke kunne sige. Men der lå en tisseble til ham. Alligevel havde han ikke et eneste uheld derinde. SÅ HAN KAN GODT.

 

Idag var jeg ude med ham i 20 minutter, det første han gjorde, var at rende hen i køkkenet og tisse på gulvet umiddelbart efter, at vi kom ind. Jeg har siden lørdag nu hvergang, jeg tager ham på fast gerning i at tisse indenfor, så løfter jeg ham i agten, skælder ham ud og løfter ham ud. Bortset fra de par gange, han har tisset i sofaen, så har han aldrig fået skældud for at tisse inde. Nu prøver jeg simpelthen det. Huset er for stort og åbent til, at jeg kan holde ham inde i små værelser, indtil han har lært ikke at tisse indenfor. Det ville også være synd for ham. Så status på renligheden er nu: Tis indenfor mellem 8-10 gange om dagen og ca 1-2 gange afføring indenfor om dagen. Han er ude mindst 10 gange i løbet af en dag. Når han er alene, står han i gangen, her kan han godt holde sig i 6-9 timer uden uheld, så igen, han kan godt.

 

Jeg kan tilføje, at det er 100% samme historie, der kommer fra hans kuldbror. Så det må siges, at det er utrolig, hvad de første 8 ugers manglende renlighedstræning har betydet.

 

Ellers kan jeg tilføje, at hans kuldbror nu desværre næsten 100% sikker har fået konstateret CMO ! En kæbesygdom, der ikke er så rar. Den er indtil videre på smertemedicin og skal indenfor kort tid havde den endelige diagnose. Den er røntgenfotograferet en gang. Så det går godt med de hunde.

 

Kennelen er kontaktet både via mail og anbefalet brev. Den har kort reageret. Først med prisen på regningerne, hvorfor specielt Thors brors var så høj. Dernæst har de skrevet, at hundene jo skulle have været ved kennelens dyrlæge ! Men de lige ville se på regningerne, vi kunne jo også bare komme med hundene igen. Men vi har 2 børn, der er meget knyttet til Thor, så vi er ikke interesseret i at komme af med ham. Yderligere hvad så med de 5000 kr, vi har smidt efter ham og de efterhånden 7000 kr plus den nylige CMO behandling kuldbroderen har brugt. At de skulle have været ved kennelens dyrlæge, det kan vi ikke bruge til noget. Han har overset knækket hale, som efterhånden er så tydeligt at en anden Westieejer spurgte mig på stranden i sommerhuset, om ikke han havde en knækket hale ?! Han har overset CMO. Dertil kommer tarmsygdommene, som jeg medgiver, kan være svært at se. Men yderligere så skulle vi så have kørt 200 km hver vej X ihvertfald 8 besøg nu ? Nej vel. Kuldbroderen endnu flere...

Det er nu 1,5 uge siden, kennelen sidst gav lyd fra sig, derfra var der gået en lille uge fra vores kontakt, hvor vi gav dem 1 uge til at overføre penge for regningerne, som var vedlagte som bevis. Det har lige været d. 1 og bankerne er lukket, så de får lige et par dage til. Ellers reagerer vi igen. Måske vi er lidt hårde, men det har godt nok også været et træls forløb og er stadig. Man står også sådan lidt endnu, tør man endelig knytte sig 100% til hunden, eller hvad er det næste..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at I skal lave et rigtig "hundetoilet" i haven, altså en sandkasse. Og så lære Thor at bruge den. I slipper aldrig af med giardia, hvis I ikke kan holde haven ren. Og "brune fliser" er altså ikke rene:mrgreen:..

I en sandkasse kan I fjerne lort og en god del af sandet omkring/under. Og måske skifte sandet helt en gang imellem. Men hold endelig børnene ude af den sandkasse........ :shock:

 

Så længe Thor er syg, kan du ikke forvente renlighed. At skælde ham ud gør ham ikke renlig. Det stresser ham kun.

 

CMO er en arvelig sygdom, som især findes hos westies. Der kunne være mening i, at få kennelen til at betale for undersøgelse af alle kuldets hvalpe. Det er jo også i deres egen interesse at finde ud af, hvor massivt problemet er.

Da det er en sygdom hvor hvalpene fødes raske og får symptomer i alderen 2-12 mdr, så er det forståeligt, at kennelens dyrlæge har overset sygdommen. Den har været i den spædeste start da hvalpene blev undersøgt. Og de andre hvalpe kan stadig nå at udvikle symptomer..

 

I skal nok lade sagen gå gennem forbrugerklagenævnet.

 

http://www.forbrug.dk/

 

Under "klag online" kan du ved at svare på nogle spørgsmål finde ud af, om din sag kan behandles af forbrugerklagenævnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at I skal lave et rigtig "hundetoilet" i haven, altså en sandkasse. Og så lære Thor at bruge den. I slipper aldrig af med giardia, hvis I ikke kan holde haven ren. Og "brune fliser" er altså ikke rene:mrgreen:..

I en sandkasse kan I fjerne lort og en god del af sandet omkring/under. Og måske skifte sandet helt en gang imellem. Men hold endelig børnene ude af den sandkasse........ :shock:

 

Så længe Thor er syg, kan du ikke forvente renlighed. At skælde ham ud gør ham ikke renlig. Det stresser ham kun.

 

CMO er en arvelig sygdom, som især findes hos westies. Der kunne være mening i, at få kennelen til at betale for undersøgelse af alle kuldets hvalpe. Det er jo også i deres egen interesse at finde ud af, hvor massivt problemet er.

Da det er en sygdom hvor hvalpene fødes raske og får symptomer i alderen 2-12 mdr, så er det forståeligt, at kennelens dyrlæge har overset sygdommen. Den har været i den spædeste start da hvalpene blev undersøgt. Og de andre hvalpe kan stadig nå at udvikle symptomer..

 

I skal nok lade sagen gå gennem forbrugerklagenævnet.

 

http://www.forbrug.dk/

 

Under "klag online" kan du ved at svare på nogle spørgsmål finde ud af, om din sag kan behandles af forbrugerklagenævnet.

 

Tak for svaret, men en sandkasse vil jeg være ked af i haven, jeg nedlagde ungernes legeplads sidste år og lavede bålplads der til dem istedet. Resten af haven er ikke rigtigt indrettet til en sandkasse.

Min dyrlæge har forklaret os en del om CMO, hun har åbenbart studeret den sygdom hos specielt westier en del tidligere. Syntes dog ikke, at Thor virker til at have det på nogle måder, hans kæbeben, syntes jeg også,

der føles helt fine.

 

Renligheden var jeg lige blevet så positiv over de sidste par dage. Ungerne har været alene med ham grundet lockout. Men har fundet ud af, de ikke har været helt ærlige. Jeg er kommet sent hjem fra arbejde idag. Blev mødt af en nabo, der bare ville fortælle, at ungerne og Thor har været derover og lege med hans knægt idag, her har Thor skidt på gulvet ! Heldigvis er de selv helt vilde med Thor og var ikke sure. Gik en tur hvor han lavede begge dele, min datter tager ham ind og jeg spiller bold med

knægten. 1 minut senere kommer han rendende ud fra terrassedøren. Jeg spørger konen om, hvorfor han kom ud igen. Rasende siger hun, han har kraftedme lige overpisset køkkenet igen, trods han kom lige ude fra og at det var 3 gang bare idag, hun havde samme oplevelse. Jeg går lidt med ham igen og spiller lidt bold med ham. Vi går ind og jeps, så pisser han lige på gulvet igen... Og nej min kone er faktisk ikke utålmodig, hun har skjult meget for mig, bare fordi, jeg ikke skulle blive irriteret. Han kommer ud 10 gange om dagen, for det meste i snor, da vi lige har fjernet vores hæk - ny kommer op om 1 uge - så vi er ved ham. Han tisser hvergang, han har afføring mindst 3 gange ude, alligevel er vi stadig ikke under 10 uheld om dagen indenfor.

 

Vi var hos et hold venner mandag. De har en Westie, der er 1 mdr ældre end Thor og de 2 er perlevenner. Drikker af samme vandskål m.v. Vi sad i haven i 3 timer og hundene tumlede rundt. Her lagde vi mærke til, at for hvergang deres tissede en gang, så tissede Thor 5. Men dyrlægen har testet ham for blærebetændelse. Hun frygter lidt, at hans blære har taget skade af alle de andre problemer. Håber bare det snart går bare lidt fremad med renligheden.

 

Mht kennelen, vi gav hende 1 uge til at reagere, hun skrev en kort besked efter 3 dage, som jeg svarede på øjeblikkelig. Hvor kennelen også prøvede at holde os lidt hen. Har så ikke hørt siden. Jeg er klar på at give dem det glatte lag og lægge alt ud alle steder, men jeg afventer lige de andre lidt endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske på at når din hvalp hviler om natten, går mange kropsfungtioner i hvile, altså blære og tarm incl. Så de fleste hvalpe på 3 mdr kan fint holde sig i totalt hvile, hvis de er raske. Om dagen skal der spises og drikkes og kroppen arbejder, så derfor skal tiongene ud af kroppen om dagen. Stop alt med at skælde eller vise mishag. Du er ny hundeejer og din hvalp vil hurtigt kunne få den opfattelse at det er forkert at forrette sin nødtørft , når de bliver nødvendigt, hvilket kan føre til at den hver gang går og gemmer sig, for at finde skjulte steder at gøre det.

Min kusines datter´s hvalp var gennem de samme tilbagefald som hos jer, men husk, hun blev rask og renlig.

Jeg har rigtig ondt af jer og den anden familie ,. Det er frygteligt at opleve dette med ens 1 ste hund, hvor man bare har glædet sig.

Så vidt jeg husker er Thors brors sygdom også smertefuld, hvor trist for så lille en hvalp.

Tænker at Forbrugerrrådet måske allerede kører sager mod opdrætter fra ejere af samme hvalpekuld???Har du tænkt på det???

Hvis din hvalp får prednisolon, vil dens tørst være større og blærekontrol meget mindre????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...