Hop til indhold

Hvalp bløder under afføring


Gæst zucco
 Share

Recommended Posts

Vi er i familien helt nye hundeejere og har et spørgsmål vedr en ny hvalp, vi hentede for 3 uger siden.

 

Vi hentede d. 18 Januar en 8 uger gammel westie han. Han virkede både flot og sød. Der var 3 at vælge mellem og opdrætter sagde, hun ikke havde fundet fejl hos nogle af dem. Alle 3 var med

perfekte sundhedsbøger. Vores hvalp valgte nærmest os, eller rettere vores datter, så det var et meget lettere valg, end vi havde troet.

 

1 time efter vi kom hjem med ham, lavede han afføringen i stuen og her var blod i. Vi kontaktede opdrætter, som ikke havde set det før. Hun foreslog kogt ris og tun. Det fik han - men uden effekt. Vi havde ham så ved dyrlægen 3 dage efter, vi havde hentet ham. Her fik han noget pasta og noget andet foder. Det hjalp ikke. 2 dage efter var vi til en hvalpesnak hos dyrlægen, her lavede han så afføring med blod under besøget. Dyrlægen lavede en undersøgelse, men fandt ikke noget. Han røg derefter på sin første penicillin kur. Dette også uden effekt. Sidste weekend så vi så for første og eneste gang, at der var orm i hans afføring. Det er ikke set hverken før eller siden.

Nu her 3 uger efter, vi har hentet ham, så har han været gennem 3 penicillinkure og 2 gange ormekur. Ingenting har hjulpet, han har stadig blod i sin afføring. Han tisser også meget. Ofte en 3-5 gange i træk. I fredags da jeg kom hjem fra arbejde, her tissede han 9 gange på 20 minutter !! 3 af gangene var store pøle. Han bliver ikke forstyrret og ligner også en, der gør sig færdig hvergang. Så renligheden er lige pt ret meget op af bakke...

Her er hvad, han har fået indtil videre:

3 gange penicillin

2 gange ormekure

2 gange canikur pasta

2 gange forskelligt foder efter dyrlægeråd pga blodet.

3 besøg hos dyrlægen

2 gange er der testet afføring hos dyrlægen uden af finde noget.

Lige nu er der prøver indsendt til et laboratorium i Tyskland som vi får svar fra i næste uge.

 

Han er ellers en glad og rar hund. Han virker ikke påvirket, dog har han måske siden fredag været lidt mere træt. Men det kan være tilfældigt.

Dyrlægen aner ikke, hvad hun skal stille op med ham. Hun siger direkte, var han ikke så frisk og flot at se på, så var han en klar "ommer". Eller sagt på en anden måde, så ville hun måske overveje at aflive ham. Hun sagde, at hvis ikke der var et direkte svar fra testen i Tyskland, så kunne hun ikke sige, om vi snakkede 10-20.000 kr, inden han var udredet...

Han er forresten også noget oppustet på maven og han hikker ofte.

 

Er der nogen herinde, der har en ide til, hvad han kan fejle ?

 

Yderligere hvordan er jeg stillet overfor kennelen ? Der er stamtavle på ham og vi har betalt 8.500 kr for ham. Kennelen er ikke medlem af Dansk Kennel Klub men er medlem af noget tysk kennelklub. Ikke noget, jeg har den store forstand på.

Vi har ogsåkontaktet kennelen og skrevet hele historien på mail til dem. Eneste tilbagemelding er, det var da underlig, ingen andre har klaget...

Der er lavet en købsaftale på ham. På købsaftalen står der: Der giver ikke garanti for HD - løse knæ - øjne og allergi.

Men nederst står også. Reklamation - køber kan ikke få pengene tilbage og dyrlægeregninger dækkes ikke..

 

Vi er ikke interesseret i at komme af med ham, han er jo allerede en del af familien. "Slipper" vi igennem det her med en regning på 2-3.000 kr kan jeg også leve med det. MEN går han til ved det, eller står vi med kæmpestore regninger, så syntes jeg måske, at det er på sin plads, at kennelen skal betale noget af det. Vi ringede som sagt en time efter, vi kom hjem med ham, da han gjorde det første gang.

Der var godt nok 6 voksne Westier, 3 voksne cavallerking og et par store hunde + hvalpe. Så hun kan da være undskyldt med, at hun ikke har set hvem, der har lavet blodet. Men du skal ikke bilde mig ind, at den slet ikke har blødt deroppe, når han gjorde det med det samme, vi kom hjem og har gjort det lige siden.

Jeg er lidt bekymret, når det har stået på så længe.. Nogle gange er det en enkelt eller 2 pletter, andre gange ligner det noget, som var han skudt med en maskinpistol...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 518
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja han er testet for blærebetændelse. Det skulle han ikke have.

 

Dyrlægen mente dog, at hans urin var lidt tyndt.

 

Han har også fået lavet en blodprøve. Kan ikke 100% huske den. Noget med 37% hvor 32% var kritisk, så her bestod han, dog kun lige, sagde hun..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke godt stillet overfor kennelen, hvis du selv har underskrevet en sådan køb/salgsaftale.Disse kennelensammenslutninger, der laver deres papirer i mærkelige klubber er jo folk,der ofte opdrætter en del hvalpe og ikke kan være medlem i mere seriøst arbejdende klubber.

Altså må du nok spørge i Forbrugerrådet.

Din hvalps tarme er jo sarte pga af tæven og hvalpene ikke er ordenlig ormebehandlede, det giver sart mave, hikke osv. Og ofte lidt nedsat immunsystem, fordi ormene tager hvad de skal bruge. Du skal ikke føler dig sikker på at alle orm er væk, det er gunstigt at behandle med 3 ugers mellemrum flere end 2 gange.

Hans tarmsystem er sart og jeg ville i dit sted give enten hjemmelavet mad eller Hill´s Puppy pate fra 400 grams dåse. I dette hvalpefoder er det kalk og fosfor der dækker hans voksebehov.

Hvis du laver hjemmelavet ville jeg give udkogt ris, kogt i rigelig vand i mindst 20 min . Kogt først kyllingekød og brug suppen herfra til risene.Og så køb et tilskud med kalk, vitaminer osv at drysse på.Få vejledning hos dyrlæge.

Han skal fodres mindst 5 gange/dag for ikke at overbelaste tarmene.

Hvis I bruger tørfoder skal det opblødes natten over, ved at stå og suge vand i køleskabet og portion skal lunes i microovn før servering, Ingen kold mad.

Da du fik ham som 8 ugers har han nok højst fået hvalpefoder i max 5 uger, så tarmene er sarte og desuden er alt skift af foder temmelig hårdt for sarte maver.Så alt skift skal foregå med opblanding af det forrige foder, lidt af gangen..

Brug gerne disse pastaer med mælkesyrebakterier til at justerer en evt tynd mave.

 

Jeg er ked af, på dine og hvalpens vegne, at du har støttet en af disse klubbers opdræt, men som 1 stegangskøber uden erfaring ,er du ikke den eneste der går forkert i byen.Så hvis din omgangskreds også skal have hvalp, så find en erfaren e og få med på råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan han have en revne inde i endetarmen, for det ser meget frisk ud blodet, hvis han har en revne, vil den jo åbne sig hver gang han har afføring? det er heldigvis ikke noget alvorligt hvis det er det, men prøv at få din dyrlæge, til at tjekke for revner.

 

Jeg tænkte faktisk lige præcis det samme, det er meget friskt, lyst blod..? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, ligesom Tullemus, at det godt kunne lyde som en (kronisk) tyktarmbetændelse. Det er, som jeg har forstået, ikke en rigtig betændelse men nærmere en irritationstilstand som ubehandlet med tiden vil blive kronisk.

Beaglepack, som er bruger herinde, har stor erfaring med tarmbetændelse ved hunde. Måske du skulle prøve at skrive til hende?

 

Øv, hvor er det træls for jer at der er skår i hvalpeglæden, som jo ellers skulle være mere glæde end bekymring. Håber prøven der er sendt til Tyskland giver jer nogle svar. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er at ormeinfektion ofte laver disse tarmproblemer og især, hvis tæven ikke er aformet ordenligt inden fødsel.Og tillige under amning. Danske dyrlæger vil give middel til spolorm, men hvis tæven også har bændelorm, så skal der gribes yderlige ind.

Da jeg adopterede Nana fra Grækenland, vidste jeg hun var tynd og syg, svag, og hun fik adskillige ormekure, før hun var fri for orm.Hendes afføring og blodpletter var som hos denne hvalp og det er ikke ualmindelig at blodet kommer fra tarmvæggen. Så der skal skånekost til og muligvis et helt døgn faste selv om hvalpen er udmarvet og tynd.

Nana var så svag at jeg måtte lave opløsning af druesukkervand med lidt salt i og sprøjte i hendes mund for at undgå dehydrering.Hun kom sig på skånekost og voksede sig sund.

Og alle godbidder af mærkelig fabrikat købt i diverse supermarkeder skal ikke gives.Kun seriøst foder som kan styrke vækst og immumsystem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hej

De der "pøller" ser helt forkert ud i mine øjne og kunne tyde i retning at at foderet ikke optages godt nok. Med hensyn til blødningen kan det som andre er inde på stamme fra endetarmen (rifter) - men ofte er endetarms blod meget mørk i farven. Tænker også at blødningen kan komme fra tyndtarmen.

Om det er tyktarmsbetændelse eller IBD skal en dyrlæge vuderer.

Men det er sandt at colitis kan blive kronisk og kan forårsages af mange ting - både orm - men også egentlig fødevare overfølsomhed. Jeg ville få ham undersøgt for om har har en eller anden form for colitis, da det kan kræve en helt speciel behandling samt kost.

Men det er måske det prøven skal udrede, som I har fået sendt til Tyskland?

 

Jeg har en - faktisk to hunde med colitis problemer - den ældre af mine hunde er stort set ude af det hvilket er en enorm lettelse - min yngste beagle er klart det værste tilfælde - men vi har nu endelig fået ham udredt så der er ved at komme ro på hans mave nu.

Det er ikke ualmindelig at hunde fra hvalp og op til cirka deres 4-5 leveår kan have endog ret mange maveproblemer af forskellig art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes faktisk, at kennelen virkede meget reel. Men korrekt så har vi intet erfaring. Købsaftalen anede jeg ikke engang, at man lavede, før vi var deroppe.

Har slet ikke tænkt garanti eller lignende. Hunden var jo flot og fin. Der lå en sundhedsbog, som var underskrevet med en flot og god hund uden fejl, tror dagen

eller 2 dage før afhentning.

 

Vi fik noget royal canin med fra kennelen. Dette har han slet ikke spist. Lige efter vi kom hjem og ringede til kennelen, at han blødte. Her fik vi at vide, vi skulle udkoge

nogle ris og blande med tun. Det fik han de første dage. Derefter fik vi noget andet royal canin af dyrlægen, der skulle være bedre i hans tilfælde. Næst efter har vi fået

noget dåsemad som forsøg hos dyrlægen. Men eneste effekt er, at han ikke har tynd mave længere, men stadig blod i afføringen. Når jeg tænker efter, så har vi vel allerede

haft ham igennem 3 ormekure, da den sidste omgang vist var noget kombineret noget.

 

Dyrlægen har tjekket ham for rifter, der var intet at komme efter. Prøven der nu er sendt til Tyskland skulle der være svar på idag eller imorgen. Jeg er meget spændt på, hvad den siger.

Vi har snakket betændelse med dyrlægen, men jeg forstod det som om, der ikke var noget. Der har de det hele taget ikke været noget mht. afføring, som de har kunne finde.

 

Nogle gange skal det siges, at der ligger blodet "bare" sammen med det sidste i hans afføring. Han er aldrig færdig på et sted. Det breder sig over en halv til en hel meter, hvor han tit

lige slutter af med nogle klatter med blod i..

 

Dog skal siges, han spiser fint. Han virker frisk og glad. Har lige været ude at gå en god tur med ham for lidt siden. Han tager også på. Vil tro han er vokset en kilos penge på de her 3 uger.

Billede 1 er det, man kan se henne ved døråbningen på billede 2. Det er så langt et stykke, han bruger på at gøre sig færdig.

IMG_0700.jpg

IMG_0698.jpg

Redigeret af zucco
Bedre forklaring.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Julbert. Jeg har lige svaret tilbage. Jeg kan tydeligt se og høre, vi er i samme båd fra samme kuld !! Lidt rystende må jeg tilstå..

 

Hvis I har hunde med problemer, fra samme kuld, så kunne det godt være, at I skulle offentliggøre navnet på opdrætter, for så må der da helt sikkert være noget galt.

Andre som overvejer, at anskaffe sig en Westie, vil jo så nok ikke vælge lige den opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har hunde med problemer, fra samme kuld, så kunne det godt være, at I skulle offentliggøre navnet på opdrætter, for så må der da helt sikkert være noget galt.

Andre som overvejer, at anskaffe sig en Westie, vil jo så nok ikke vælge lige den opdrætter.

 

Hej Tullemus.

 

Jeg er meget i tvivl. Jeg sidder selv som leder i et større firma. Jeg vil hade at blive hængt ud, hvis ikke jeg føler, jeg har fået en fair chance.

 

Vi kontaktede hende som nævnt 1 time efter hjemkomst. Så skrev vi hende en lang besked torsdag aften ( Så har vi det nemlig på skrift ). Skrev

samme aften på hendes hjemmeside, at vi havde skrevet mail til hende. Tlf opkald blev ikke svaret. Fredag aften fik vi en sms, at hun ikke havde adgang

til pc.

Lørdag aften kom endnu en sms, at hun ikke havde kendskab til, at nogle af hendes hunde skulle fejle noget, og de havde fået 4 gange ormekur. Thats it !

Intet andet havde hun at sige til dette..

Jeg kan så forstå, at Julbert har fået fra samme kuld og har samme "fejl". Hun har nærmest fået samme svar. At kennelen ikke havde kendskab til andre, og

de har fået 4 gange ormekur.

 

Vi har jo ikke sendt hende et direkte erstatningskrav, og helt ærligt, så tror jeg heller ikke, at kvinden har økonomi til at give noget retur. Men hvad er en chance ?

Hvornår mener i, at vi skal sætte navn på ? Hvornår har hun fået en chance ?

 

Jeg kan kun sige, at jeg er ret harm over at finde Julbert herinde og høre, de har nøjagtig samme problemer. Vi har jo givet fuld pris for hunden. Havde han så haft en eller

andet skavank, så han ikke kunne udstilles, så fred være med det. Men dyrlægen er ikke vild positiv over, om han i det hele taget klarer sig igennem dette.. Ikke at hun siger det

direkte, men jeg kan sagtens høre det mellem linierne, af hvad hun siger.

 

Har snakket med dyrlægen igen idag, efter en privat besked med Julbert. Dyrlægen siger, vi fortsætter som blindt forsøg ormekur. Desuden afventer vi stadig svar fra laboratorium i Tyskland.

Det kommer forhåbentligt imorgen..

 

Kan ikke huske, om jeg har skrevet det. Sidste weekend og kun sidste weekend, her fandt vi spoleorm i hans afføring. Det er set den ene gang og ikke mere.. Vi ser efter hvergang, da vi meget

gerne vil af med dette problem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tullemus.

 

Jeg er meget i tvivl. Jeg sidder selv som leder i et større firma. Jeg vil hade at blive hængt ud, hvis ikke jeg føler, jeg har fået en fair chance.

 

Vi kontaktede hende som nævnt 1 time efter hjemkomst. Så skrev vi hende en lang besked torsdag aften ( Så har vi det nemlig på skrift ). Skrev

samme aften på hendes hjemmeside, at vi havde skrevet mail til hende. Tlf opkald blev ikke svaret. Fredag aften fik vi en sms, at hun ikke havde adgang

til pc.

Lørdag aften kom endnu en sms, at hun ikke havde kendskab til, at nogle af hendes hunde skulle fejle noget, og de havde fået 4 gange ormekur. Thats it !

Intet andet havde hun at sige til dette..

Jeg kan så forstå, at Julbert har fået fra samme kuld og har samme "fejl". Hun har nærmest fået samme svar. At kennelen ikke havde kendskab til andre, og

de har fået 4 gange ormekur.

 

Vi har jo ikke sendt hende et direkte erstatningskrav, og helt ærligt, så tror jeg heller ikke, at kvinden har økonomi til at give noget retur. Men hvad er en chance ?

Hvornår mener i, at vi skal sætte navn på ? Hvornår har hun fået en chance ?

 

Jeg kan kun sige, at jeg er ret harm over at finde Julbert herinde og høre, de har nøjagtig samme problemer. Vi har jo givet fuld pris for hunden. Havde han så haft en eller

andet skavank, så han ikke kunne udstilles, så fred være med det. Men dyrlægen er ikke vild positiv over, om han i det hele taget klarer sig igennem dette.. Ikke at hun siger det

direkte, men jeg kan sagtens høre det mellem linierne, af hvad hun siger.

 

Har snakket med dyrlægen igen idag, efter en privat besked med Julbert. Dyrlægen siger, vi fortsætter som blindt forsøg ormekur. Desuden afventer vi stadig svar fra laboratorium i Tyskland.

Det kommer forhåbentligt imorgen..

 

Kan ikke huske, om jeg har skrevet det. Sidste weekend og kun sidste weekend, her fandt vi spoleorm i hans afføring. Det er set den ene gang og ikke mere.. Vi ser efter hvergang, da vi meget

gerne vil af med dette problem..

 

Uha...jo, kan sagtens forstå dig. Det er ikke rart, at skulle hænge andre ud. Men det må heller være ikke rart, at være bevidst om, at de andre hvalpe måske også har problemer og at de bliver/er handlet i god tro fra købernes side.

 

Måske kunne I få kontakt til dem der har købt hvalpe, på en eller anden måde ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom jeg fik postet ovenstående, så har dyrlægen lige ringet med svar.

 

Han har ikke orm. Men han er positiv for Giardia.. Og det han har fået indtil videre, det burde have slået det ned.

Hun ville kontakte en ekspert på området imorgen, som hun kendte.. Men hun ville også være ærlig at sige, at der

nok ikke var mere end 65% chance for, at han kom igennem dette...!!!! Så er lige en lille smule rystet lige nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha...jo, kan sagtens forstå dig. Det er ikke rart, at skulle hænge andre ud. Men det må heller være ikke rart, at være bevidst om, at de andre hvalpe måske også har problemer og at de bliver handlet i god tro fra købernes side.

 

Måske kunne I få kontakt til køberne af de andre hvalpe på en eller anden måde ?

 

Tullemus - der var 4 hvalpe i kuldet. Den ene en tæve og de andre 3 hanner. Tæven forstod jeg, at hun selv ville beholde. Julbert og jeg har så hentet en af de andre hanner. Vi har så nøjagtig de samme problemer, og har skrevet lidt sammen idag.

Den 3. ved jeg ikke, hvor der er henne i verden..

 

Kennelen opdrætter både westi og cavallerking. Hvis du googler dette, så finder du det sikkert..!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom jeg fik postet ovenstående, så har dyrlægen lige ringet med svar.

 

Han har ikke orm. Men han er positiv for Giardia.. Og det han har fået indtil videre, det burde have slået det ned.

Hun ville kontakte en ekspert på området imorgen, som hun kendte.. Men hun ville også være ærlig at sige, at der

nok ikke var mere end 65% chance for, at han kom igennem dette...!!!! Så er lige en lille smule rystet lige nu..

 

Åh nej...det var dog en trist besked, at få. :( Er det p.g.a Giardiaen, at hun ikke er særlig positiv, for det skulle da let kunne behandles ?

 

Giardia - Hund | Dyrlægevagten

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også¨ tænkt på giardiainfektion, men har aldrig hørt om det på så unge hvalpe. Dette vil så kræve nok en del flere prøver efter behandling. Din hvalp var infiseret med dette ved køb, altså var den ikke rask. Den dyrlæge, der har lavet sundhedsattesten har jo ikke mulighed for at se dette, hvis opdrætter ikke har fortalt om , at de havde blod i afføring.Men kontakt bare den dyrlæge for at hører, hvad han/hun siiger til dette . Jeg har selv haft 7 kuld og tillige mange plejehvalpe fra Grækenland og jeg vil mene , at hvis de hvalpe ikke lige er nysmittede, så ved opdrætter godt noget er galt.

Jeg ville i dit sted tage kopi af dyrlægeregninger og , kontakte Forbrugerrådet og sende hende et anbefalet brev med besked om, at hun betaler ihvertfald 1 ste månedregninger.

Forrige år købte min kusines datter en sund hvalp hos en DKK opdrætter. Den kan ikke værte smittet hos opdrætter , men hos ny ejer og efter temmelig lang tid med mange dyrlægebesøg tog dyrlægern endelig denne giardiaprøve og den var positiv. Denne hvalp var gennem meget lang tid skrantende og mager, men nu er hun da flot, så behandlingen har hjulpet hende og hun er vist uden men. Men det er trist at en hvalp i opvækst ikke kan udnytte sit foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...