Gæst Malou-jan Skrevet Februar 23, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2013 Hvis nu ens hund Løber væk, ig jeg i den modsatte retning. Så kommer hunden. Hvis man nu gør det rigtih mange gange. Bliver hunden så ved ens side hele tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Hunden løber vel kun væk hvis du piller snoren af inden den har lært at komme på indkald? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malou-jan Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Hun har lært indkald. Tænkte mere på når hun får færten af noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Min hund er ligeglad med om jeg løber modsat og har altid været det. Det virker meget bedre for mig at skrabe i jorden og råbe "mus!" Hvis det er et nødstilfælde. Ellers er indkald fint for os. Det hjælper hvis hun fra starten har set mig putte kiks i lommen. Man skal vel også passe på at den løben ikke bliver en leg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Hvis nu ens hund Løber væk, ig jeg i den modsatte retning. Så kommer hunden. Hvis man nu gør det rigtih mange gange. Bliver hunden så ved ens side hele tiden Sikkert nok, men spørgsmålet er om det er det du ønsker. Personligt ville jeg i hvert fald ikke bryde mig om at have en hund, der gik plads hele tiden - det er der ikke meget kvalitetsgåtur over, synes jeg. Det må være en vældig kedelig gåtur i hvert fald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malou-jan Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Det er vel som man tager det, om det er kedeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Det er vel som man tager det, om det er kedeligt Men hvor spændende tror du det er for hunden at gå plads på en hel tur? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malou-jan Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Den kan løbe frit omkring. Når jeg giver grønt lys Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Den kan løbe frit omkring. Når jeg giver grønt lys Okay Jamen det tror jeg bare ikke du opnår ved at løbe væk. Jeg tror nærmere du skal gøre dig mere interessant for hunden, så den får lyst til at komme når du kalder og får lyst til at følges med dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 En tilpas utryg hund vil formentlig blive ved dig, hvis den erfarer at du konstant løber væk fra den, så den skal bruge energi på at finde/løbe dig op igen. Det er da denne utryghed der er hundens motivation for at følges og ikke lyst = der opstår frustrationer hos hunden. En mere sikker (og sjov) måde at få sin hund til at følges frivilligt med sig på er ved at give den aktiviteter den er glad for, så ofte på turen at hunden ikke ønsker at løbe for sig selv, men vælger at følges og have det skægt/spændende sammen med sit menneske. Denne model holder Hunde som smutter efter fært eller andet gør det fordi det er det bedste tilbud pt og det er dette tilbud vi skal overmatche for at få hunden til at vælge at blive. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 23, 2013 Jeg ved ikke om dit problem er det samme som mit, altså jagt på fært, visuel kontakt/bevægelse og lyd. Jeg tænker på jagt af vildt, katte, fugle og lignende. Hvis det er problemet, og du ikke kan kalde hunden ind, handler det ikke om at du skal tilbyde din hund noget mere spændende, for det eksisterer ikke! Du kan ikke hamle op med et rådyr eller en hare. Opskriften er lang og kræver tålmodighed. Hvis det er det der er dit problem, så skriv. Magter ikke at forklare hvis problemet er noget andet:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malou-jan Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 Det er lige nøjagtigt mit problem Anne:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 Jeg ved ikke om dit problem er det samme som mit, altså jagt på fært, visuel kontakt/bevægelse og lyd. Jeg tænker på jagt af vildt, katte, fugle og lignende. Hvis det er problemet, og du ikke kan kalde hunden ind, handler det ikke om at du skal tilbyde din hund noget mere spændende, for det eksisterer ikke! Du kan ikke hamle op med et rådyr eller en hare. Opskriften er lang og kræver tålmodighed. Hvis det er det der er dit problem, så skriv. Magter ikke at forklare hvis problemet er noget andet:-) Jo, der eksisterer en masse tiltag der kan matche jagtlyst, det handler om hvornår og hvordan der sættes ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 Jo, der eksisterer en masse tiltag der kan matche jagtlyst, det handler om hvornår og hvordan der sættes ind. Kan du prøve at uddybe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 24, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 24, 2013 Kan du prøve at uddybe? Det kan jeg godt, igen Det handler om at tage fat på den del af hundens pdragelse/opfattelse af, hvad der er relevant så tidligt som muligt og derfra vha. det frie valg at sikre at de af ens tilbud der skal overgå naturens bedste tilbud faktisk kan det. Eksempelvis nytter det sjældent noget at gå i gang med et tiltag når først hunden er blevet optaget af f.eks. fært, vi skal være på forkant og som vi styrer så meget andet af det hunden oplever også styre dette. Vi skal naturligvis ikke regne med at vi kan tage en 2 års højpotent jagthund, som har dannet en masse erfaringer for aktiv jagt og så bare lige ændre dette ved at tilbyde den godbidder i et træ. Som al anden opdragelse/træning skal der struktures og sættes rimelige mål. Min erfaring er at "man" ofte ikke går i gang med at træne irrelevans før det er for sent og hunden finder en stimulus særdeles relevant Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 25, 2013 Ninjamor, det er jo rigtig fint, men for TS's vedkommende er hunden over et år, og min egen er fyldt 2 år. Det Irene Jarnved sagde var, at hundeejeren, mig selv inklusiv, må erkende at man har fejlet. Man har fejlet at korrigere jagtlysten, indlære et ordentligt nej og et ordentligt indkald. Vi startede med at indlære et stopsignal. Hos mig er det både ordet stop og et enkelt pift i acme fløjten. Når signalet lyder, skal hunden sætte sig. Stop signalet indlæres først uden forstyrrelse, og afstanden til hunden øges til hunden kan sætte sig på nogle meters afstand (husk lang line). Så sættes der forstyrrelse på, fx en dummy der kastes forbi hunden. Hunden skal sidde i ro når dummyen kastes, og skal belønnes med rooooolig stemme og masser af godbidder når den fravælger genstanden. Hvis hunden rejser sig, får den et nej, og afstanden til fordtyrrelsen øges. Dernæst kan man oppe forstyrrelsen. Fx naboernes høns, kaniner, heste eller lignende. Det er vigtigt at hunden ikke får lov at fokusere for længe på forstyrrelsen og opbygge spænding. Her skal hunden afbrydes/afledes. Hvis hunden ikke er i ro, er det fordi afstanden er for kort. Hunden skal HELE tiden være i snor under træningen, og det er VIGTIGT at den under hele forløbet ikke får succes med jagt. Den skal deror luftes i snor. Ved intensiv træning (træn stop signal mange gange dagligt, vær konsekvent og rolig) kan det tage et par uger, i værste fald flere år:engel: Hvis du støder på vildt ude i naturen, er det vigtigt ikke at fortsætte turen før hunden er helt rolig. Meningen er at hunden skal lære at den skal slå røven i sædet ved fært/lyd/visuel kontakt med vildt, og at den gerne må kigge og konstatere hvad det er, men at den roligt skal fravælge det. Du kan evt google Irene Jarnved+stop jagten eller ro på post (jagthundetræning) og finde mere info. I løbet af de 3 uger der er gået, har Bella lært at kigge roligt og fravælge rådyr når de er på ca. 200 meters afstand, og det er KÆMPE fremskridt! Fugle jager hun stort set ikke mere, og høns er hende uendelig ligegyldige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Ninjamor, det er jo rigtig fint, men for TS's vedkommende er hunden over et år, og min egen er fyldt 2 år. Det Irene Jarnved sagde var, at hundeejeren, mig selv inklusiv, må erkende at man har fejlet. Man har fejlet at korrigere jagtlysten, indlære et ordentligt nej og et ordentligt indkald. Vi startede med at indlære et stopsignal. Hos mig er det både ordet stop og et enkelt pift i acme fløjten. Når signalet lyder, skal hunden sætte sig. Stop signalet indlæres først uden forstyrrelse, og afstanden til hunden øges til hunden kan sætte sig på nogle meters afstand (husk lang line). Så sættes der forstyrrelse på, fx en dummy der kastes forbi hunden. Hunden skal sidde i ro når dummyen kastes, og skal belønnes med rooooolig stemme og masser af godbidder når den fravælger genstanden. Hvis hunden rejser sig, får den et nej, og afstanden til fordtyrrelsen øges. Dernæst kan man oppe forstyrrelsen. Fx naboernes høns, kaniner, heste eller lignende. Det er vigtigt at hunden ikke får lov at fokusere for længe på forstyrrelsen og opbygge spænding. Her skal hunden afbrydes/afledes. Hvis hunden ikke er i ro, er det fordi afstanden er for kort. Hunden skal HELE tiden være i snor under træningen, og det er VIGTIGT at den under hele forløbet ikke får succes med jagt. Den skal deror luftes i snor. Ved intensiv træning (træn stop signal mange gange dagligt, vær konsekvent og rolig) kan det tage et par uger, i værste fald flere år:engel: Hvis du støder på vildt ude i naturen, er det vigtigt ikke at fortsætte turen før hunden er helt rolig. Meningen er at hunden skal lære at den skal slå røven i sædet ved fært/lyd/visuel kontakt med vildt, og at den gerne må kigge og konstatere hvad det er, men at den roligt skal fravælge det. Du kan evt google Irene Jarnved+stop jagten eller ro på post (jagthundetræning) og finde mere info. I løbet af de 3 uger der er gået, har Bella lært at kigge roligt og fravælge rådyr når de er på ca. 200 meters afstand, og det er KÆMPE fremskridt! Fugle jager hun stort set ikke mere, og høns er hende uendelig ligegyldige. Dejligt du har fået ro på Bellas jagtlyst! Jeg behøver ikke google min navnesøster, vi var nære kolleger i mange år Der er flere måder at lære "antijagt" på og som du har god erfaring med Irene J's anbefalede metode har jeg rigtig god erfaring med min også til voksne hunde der jæger på egen pote Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Dejligt du har fået ro på Bellas jagtlyst! Jeg behøver ikke google min navnesøster, vi var nære kolleger i mange år Der er flere måder at lære "antijagt" på og som du har god erfaring med Irene J's anbefalede metode har jeg rigtig god erfaring med min også til voksne hunde der jæger på egen pote Det var nu også TS jeg henvendte mig til:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Det var nu også TS jeg henvendte mig til:blink: Javel så .. Jeg troede det var mig siden du nævnte mit navn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Hvis nu ens hund Løber væk, ig jeg i den modsatte retning. Så kommer hunden. Hvis man nu gør det rigtih mange gange. Bliver hunden så ved ens side hele tiden Medmindre hunden tilfældigvis er en karelsk bjørnehund. Så kan du nemlig løbe direkte op i luften. Hunden er totalt ligeglad og helt tryg i sit eget selskab. Den kommer, når den kommer - hvis den kommer. :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Det er vel som man tager det, om det er kedeligt Ikke hvis "man" er en hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Hunden løber vel kun væk hvis du piller snoren af inden den har lært at komme på indkald?Har lidt svært ved at forestille mig hvordan man lærer hunden indkald MED snor ? den kan jo ikke løbe væk med snor på ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Har lidt svært ved at forestille mig hvordan man lærer hunden indkald MED snor ? den kan jo ikke løbe væk med snor på ! Nej netop Det er smartest, hvis man skal til at træne indkald med forstyrrelser forskellige steder, så man er sikker på at hunden ikke bliver fristet og stikker af. Men det skal selvfølgelig ikke være den alm. korte gåtursline, men en noget længere en Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Har lidt svært ved at forestille mig hvordan man lærer hunden indkald MED snor ? den kan jo ikke løbe væk med snor på ! Snoren skal bare være meget lang og så skal man øve indkald. Kommer hunden mod forventning så ikke, kan man stoppe den med snoren.....eller noget i den retning. Jeg prøvede det for sjov med Sofus' forgænger. Han opførte sig perfekt i en 10 m line, der slaskede efter ham på jorden. Så snart linen kom af, var det en ganske anden sag. Han lærte det tilsidst, men på gammeldaws manér. Sofus har til min stadigt store undren aldrig været uartig mht indkald. Meget underligt, men egentlig også meget rart. Hvad jeg har gjort anderledes, ved jeg faktisk ikke, men det har virket.....endnu da. :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Februar 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2013 Snoren skal bare være meget lang og så skal man øve indkald. Kommer hunden mod forventning så ikke, kan man stoppe den med snoren.....eller noget i den retning. Jeg prøvede det for sjov med Sofus' forgænger. Han opførte sig perfekt i en 10 m line, der slaskede efter ham på jorden. Så snart linen kom af, var det en ganske anden sag. Han lærte det tilsidst, men på gammeldaws manér. Sofus har til min stadigt store undren aldrig været uartig mht indkald. Meget underligt, men egentlig også meget rart. Hvad jeg har gjort anderledes, ved jeg faktisk ikke, men det har virket.....endnu da. :slem: Tja, sådan ville jeg nu ikke bruge det. Jeg synes bare det er rart at have den ekstra sikkerhed i form af snoren, hvis indkaldet ikke fungerer. Så ved man jo, at hunden ikke bare kan rende af helvedes til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts