Hop til indhold

Besøge hundeskov - kan vi tillade os det?


Annette
 Share

Recommended Posts

Jeg ville rigtig gerne i hundeskov med Messi. Men.......jeg har ikke formået at give ham et 100% indkald. Lige for tiden, hvor han er teenager, er det helt hen i skoven.

 

I Korsør er der 2 indhegnede hundeskove (vi bor i Slagelse). En medkursist på vores søndagshold i DKK har fortalt at han har været i den ene ca. 10 gange og der har kun været en anden hund en enkelt gang.

 

Jeg kunne så godt tænke mig at tage derhen og træne indkald med Messi. Træne et sted hvor jeg ved han ikke kan løbe væk fra mig (sikkerhed). Men......kan jeg tillade mig det?

Jeg har jo ikke kontrol over ham grundet det manglende indkald. Tænker mere i de baner at der jo kunne dukke en anden hund og ejer op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre det vel og mærke hvis din hund kan enes med andre hunde. Her omkring er hundeskovene heller ikke overfyldte slet ikke i dårligt vejr og jeg gjorde det jeg tjekkede ud hvad der stod af biler og kunne nogenlunde danne mig et overblik i hundeskoven så jeg var sikker på vi var alene, så trænede jeg indkald og holdte øje med omgivelserne og hvis jeg så ku høre der kom en bil eller der var en hund så kaldte jeg ham til mig inden han selv opdagede det og fik snor på ham. Det har aldrig skabt problemer for os og det er rart at tæne indkald uden lang line og så normalt som muligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er meget nervøs for det, kan du jo have en ekstra lækker haps med, til når det virkelig gælder om at få ham kaldt hen.

Jeg skraber i jorden og råber "mus", eller har et par gode kiks med i lommen, for Cookie er selvvalgt halvdøv. Men ordene "mus" og "kiks", de går lige igennem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Gør det :-) -uden for alm besøgstid i starten. Og se de øvrige hunde/ejere lidt an.

 

Folk kommer også med mindre hvalpe i hundeskoven, hvor tilkaldet nærmest er en by i rusland.

 

Så længe din hund er venlig og kan med andre hunde, så kan du sagtens komme i hundeskov.

Jeg kommer ofte i en mindre hundeskov, og nej, min vovse´s tilkald er ikke 100 %. Han har endda stukket af 3 gange sammen med andre hunde, hvor de løb selv ind i træerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. så vil vi prøve det. Jo, han er venlig overfor andre hunde. Vi går til hundeleg hver lørdag på dyrehospitalet i en times tid.

Han har aldrig været "uforskammet" overfor andre, stopper når de "siger" fra. Er der små hvalpe der er betydeligt mindre fysisk

end ham selv, lægger han sig ned så de bedre kan "ordne" ham. Ser komplet komisk ud. Han er en Golden med et glad sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør det :-) -uden for alm besøgstid i starten. Og se de øvrige hunde/ejere lidt an.

 

Folk kommer også med mindre hvalpe i hundeskoven, hvor tilkaldet nærmest er en by i rusland.

 

Så længe din hund er venlig og kan med andre hunde, så kan du sagtens komme i hundeskov.

Jeg kommer ofte i en mindre hundeskov, og nej, min vovse´s tilkald er ikke 100 %. Han har endda stukket af 3 gange sammen med andre hunde, hvor de løb selv ind i træerne.

 

Hånden på hjertet: Hvis hund er 100% sikker i indkald i alle situationer, på alle afstande mv.?

 

Jeg har selv et godt indkald på Pelle, men det er egentlig først den dag han ikke er her længere jeg ved om indkaldet var 100% sikkert, så hvis man først kan tillade sig at slippe sin hund når indkaldet er 100% sikkert, kan ingen hunde være løse, sådan sat lidt på spidsen.

Vi skal naturligvis have en underbygget formodning om at indkaldet virker, men 100% synes jeg er meget at gå efter :-D Jeg går ikke efter det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg vil også mene, at 100 % lydighed er meget at forlange af et andet levende væsen.

 

Det kan være, at hunden en dag er smækfyldt med energi og derfor bliver lidt døv, fordi den trænger til at løbe det af sig.

 

Eller der kan have været en spændende duft, som den bliver helt opslugt af.

 

Eller der kan løbe en hare tværs over stien, som altså er alt for fristende.

 

Vi kan ikke styre hvad der sker på vores gåtur og vi kan ikke kontrollere alt et andet levende væsen foretager sig. Hunde kan også være i forskelligt humør fra dag til dag og det har da indflydelse på hvordan de opfører sig :-)

 

Det skal ikke blive en sovepude, så man ikke gider træne det, men nogle gange må man nok også bare erkende, at man kommer til kort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund er sød og god med andre hunde, så er en hundeskov da en god idé, jeg trænede selv rigtig meget med Aya i hundeskoven ved mig da vi gik på hvalpehold, fordi det netop var et sikkert sted at træne uden snor. Nu har hun et "næsten" perfekt indkald. Dog er der mange andre hunde i hundeskoven der ikke har særlig godt indkald og så er det ikke værre end at ejer tager en ekstra runde i skoven efter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går gerne i hundeskoven i vemmelev når vi besøger familien i slagelse og kommer man på de lidt skæve tider plejer der ikke være nogen og alle de hunde ( og ejer ) som vi har mødt har alle sammen været rigtig søde.

 

Vemmelev har jeg også hørt godt om. Jeg har jo ferie i næste uge og har ingen "ferie" planer ud over samvær med hunden. Og det ville jo være oplagt at træne i et

aflukket "rum". Vil straks indkøbe fiskefrikadeller. De rykker!

 

Med hensyn til at være venlig overfor andre hunde, så var der faktisk ca. 15 til hundeleg i går. Og det forløb totalt uden gnidninger. Der rendte bare en masse hunde

rundt og legede i små grupper. Det er altså imponerende at se hvem der finder hinanden. Det er ikke altid størrelsen der er afgørende for hvem der leger sammen.

I går legede Messi med en Kleiner Münsterländer i hele timen. Og de hyggede sig. Nogle gange leger han rigtig godt med en lille puddel, der også kommer der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Hvis ikke Messi er aggressiv, ville det da være oplagt :) èn ting er, at øve indkald uden afbrydelser, men hvis der er ting, der frister og I er et andet sted end normalt, tror jeg for alvor du får at se hvor langt I er i træningen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

:damn:Ja, i mangel af en frossen Berlinger bruger jeg lige denne smiley. Var faktisk i Vemmelev hundeskov i går. Den er jo super. Men jeg turde simpelthen ikke

slippe ham selv om der ikke var andre. Jeg er nok lidt "livrem og seler"-agtig. I den hundeskov kan man jo overhovedet ikke se hvor hunden er. Der er jo fyldt

med små grantræer/juletræer :oops:. Hmmm, mon det er derfor det hedder en hunde"skov" :genert:. Men vi fik da lavet fodersøg i selve Bakkely skov.

 

Bagefter kørte vi til Korsør og prøvede at finde hundeskoven på korsørsiden (skovvej) og vi fandt den. Men hvor i alverden gør man af bilen på en smal

ensrettet vej i skoven? Den kunne jeg ikke lige greje. Men der var ihvertfald lidt mere overskueligt i mit univers, så vi prøver igen i dag. Nu er jeg ihvertfald

forberedt på at jeg skal parkerer bilen andet steds inden vi når hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

:damn:Ja, i mangel af en frossen Berlinger bruger jeg lige denne smiley. Var faktisk i Vemmelev hundeskov i går. Den er jo super. Men jeg turde simpelthen ikke

slippe ham selv om der ikke var andre. Jeg er nok lidt "livrem og seler"-agtig. I den hundeskov kan man jo overhovedet ikke se hvor hunden er. Der er jo fyldt

med små grantræer/juletræer :oops:. Hmmm, mon det er derfor det hedder en hunde"skov" :genert:. Men vi fik da lavet fodersøg i selve Bakkely skov.

 

Bagefter kørte vi til Korsør og prøvede at finde hundeskoven på korsørsiden (skovvej) og vi fandt den. Men hvor i alverden gør man af bilen på en smal

ensrettet vej i skoven? Den kunne jeg ikke lige greje. Men der var ihvertfald lidt mere overskueligt i mit univers, så vi prøver igen i dag. Nu er jeg ihvertfald

forberedt på at jeg skal parkerer bilen andet steds inden vi når hundeskoven.

 

Ja der er masser af træer. Min Maya ELSKER alle de træer man kan suse rundt om :blink:

Og faktisk oplever jeg at hun holder sig (for det meste) meget tætter på mig i den hundeskov i Vemmelev, fordi hun meget hurtigt ikke kan se mig når hun render rundt mellem træerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

En af de første gange, jeg tog i hundeskoven, havde jeg min hund i snor, og vi gik på stien hele vejen rundt.

 

Det er rart at vide, hvor stor skoven egentlig er, hvis ens hund pludselig vælger at stikke af!

Vi kommer i en relativ lille hundeskov, hvor der er træer i 2 ender og resten er åben legeplads med bænke/bord til de trætte ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

:banan::banan:Så har vi været i hundeskoven i Korsør. Skøøøøøønt! Vi startede med en runde rundt om det indhegnede areal, bare lige for at være sikker på at der ikke var huller i hegnet. Der ser jeg så at den er delt op i 2. Et lille og et større areal. Der var ikke andre så vi havde det hele for os selv. Og vejret er jo dejligt.

 

:vuf:Hunden min er nok lidt bedre til at komme end jeg i første omgang troede. Men det skal så siges at der jo ikke var forstyrrelser i miles omkreds. Han var god til at finde mig når jeg "forsvandt" og missede kun ét indkald ud af rigtig mange. Vi tager af sted igen i morgen:-D. Skønt at have ferie!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej Annette,

 

Du kan gå i hundeskoven i Korsør Lystskov. Den er ikke voldsomt besøgt og er opdelt i 2 afdelinger.

 

Tager du ud ved banen i Højbjergparken, som er MEGET besøgt af alle racer og størrelser, så skal du være lidt på vagt.

 

Jeg bor selv kun 200 meter fra Lystskoven og går igennem hundeskoven med vores lille lømmel på kun 1 år. Jeg har kun 3 ud af 100 gange møde andre hunde og de var venlige nok.

Der imod har vi haft et par dårlige oplevelser i Højbjergparken, hvor vores hund blev overfaldet af 3 stk. Dansk/Svensk gårdhunde... de var nogle arrige satanner :-/ Den ene hoppede op og bed min kone i underarmen.

Det mest skræmmende var faktisk at ejeren var næsten ligeglad. Så sådanne nogle fjolser kan man også møde, desværre :-(

 

Jeg vil lige tilføje at jeg stadig kommer i Højbjerg, da det er et godt sted lige at få hunden tisset af på vej hjem fra job og der bestemt også kommer mange fornuftige hundeejere. Senere får han en længere tur hjemme.

 

Mvh.

Leon

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...