Hop til indhold

Collie vs. Sheltie


Rosa565
 Share

Recommended Posts

Jeg er på udkig efter den helt rigtige hunderace til når jeg flytter hjemmefra (forhåbentlig til sommer) :)

 

Jeg havde egentlig besluttet mig for sheltien efter at have læst rigtig meget rundt på nettet. Men nu har jeg været ovre og tømme biblioteket for hundebøger, og jeg har læst om collien også.

 

Jeg vil gerne have en hund, som knytter sig meget til mig og som som er nem at træne, da det er første gang, jeg skal træne en hvalp på helt egen hånd.

 

Jeg har opfattet sheltien som en meget kærlig og loyal hund, som man dog ikke skal være for "hård" ved, da den er følsom, og som ikke har den største interesse for fremmede og som heller ikke er allermest glad for små børn. Den er lidt reserveret men må ikke være sky. Den kræver mental stimulering, og skal have nogle gode gåture hver dag, men kan tilpasse sig i en lejlighed.

 

Collien lyder til at have de samme grundegenskaber, men har faktisk opfattet det som om, at den er lidt mere "robust" psykisk og er bedre til at håndtere børn. Så vidt jeg kan læse, kræver den heller ikke lige så meget motion som sheltien :confused:

 

Jeg ved at det er individuelle racer, men det lyder som om, de har de samme "grund egenskaber", så ville høre om, hvad de største forskelle er på de to racer? :)

 

(Jeg var lidt i tvivl om, hvor emnet skulle ligges, så bær endelig over med mig, hvis den ligger forkert)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal ha' hunden med i offentlig transport, er sheltien helt klart at foretrække, pga. størrelsen. En collie er jo en stor hund, hvor de fleste sheltier nok kan proppes ned i en taske.

 

Sheltierne kan være virkelig forskellige, både i størrelse og temperament. Jo, der er dem der er forsigtige og sky, men også dem der er virkelig robuste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det vigtigste er bare, at den ikke bliver stresset over det. Så vidt jeg har forstået, så er sheltien meget følsom, og kan blive stresset over for voldsomme børn og for meget larm.. og så vidt jeg har læst, er collien lidt mere hårdfør og mindre følsom.. det vigtigste er, at jeg kan have hunden med i tog/bus uden den bliver så nervøs at den bliver helt ustyrlig, hvis man kan sige det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det vigtigste er bare, at den ikke bliver stresset over det. Så vidt jeg har forstået, så er sheltien meget følsom, og kan blive stresset over for voldsomme børn og for meget larm.. og så vidt jeg har læst, er collien lidt mere hårdfør og mindre følsom.. det vigtigste er, at jeg kan have hunden med i tog/bus uden den bliver så nervøs at den bliver helt ustyrlig, hvis man kan sige det :)

 

Min erfaring er, at det med tog/bus mest handler om gradvis træning/tilvænning og så at være SKRAP over for de andre passagerer. Mange af dem forstår ikke lige, at mange hunde ikke kan lide at blive rørt af fremmede, når de er på begrænset plads som der jo oftest er, i busser og toge. Så man skal øve sig i, at sige bestemt nej tak til fremmede hænder og nogle skal have det at vide MEGET bestemt, før de forstår en hårfin hentydning!

 

Jeg har i ramme alvor engang sagt til en ældre dame, som ikke forstod hvad der blev sagt de første 4 gange, at hvis hun forsøgte at røre min hund een gang til, så ville hun få et dask over fingrene!

Taiki var sød hvalp og vi var ved at træne, så derfor var jeg meget obs på, at det skulle blive en god oplevelse for ham og derfor måtte fremmede ikke røre ved ham, for det kunne gøre ham urolig og få ham til at føle sine grænser overtrådt = bus-turen blev ikke en god oplevelse = så var træningen jo modstridende det, jeg ville opnå.

 

I øvrigt, hvis man vælger stille perioder hvor der ikke er så mange med bussen, så har en del buschauffører ikke noget imod, at man f.eks. stiger ind og siger "Jeg går bare lige igennem og ud af bagdøren med det samme" og så går lidt hurtigt igennem. Så i starten lærer man bare hunden at gå igennem bussen, uden at køre med.

Og så kan man efterhånden øge gradvist med at køre ét enkelt stop.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det vigtigste er bare, at den ikke bliver stresset over det. Så vidt jeg har forstået, så er sheltien meget følsom, og kan blive stresset over for voldsomme børn og for meget larm.. og så vidt jeg har læst, er collien lidt mere hårdfør og mindre følsom.. det vigtigste er, at jeg kan have hunden med i tog/bus uden den bliver så nervøs at den bliver helt ustyrlig, hvis man kan sige det :)

 

Selvfølgelig - men du må jo slet ikke ha' en stor hund med på visse busser, så det aspekt kan jo også være lidt vigtigt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er at der er stor forskel på individernes temperament, og at mange opdrættere af både collier og sheltier gør meget for at komme de nervøse tendenser til livs. Min egen sheltie er meget mere robust i temperamentet end mine forældres collie. Til gengæld er deres collie næsten labrador glad for fremmede hunde og mennesker, mens min er mere selektiv overfor hunde (mennesker elsker hun).

 

Jeg er glad for at vi endte med en sheltie. Størrelsen er meget mere praktisk til bylivet og det er meget lettere at få lov til at have en mindre hund hvis du skal leje bolig i fremtiden.

 

Vil dog sige at med begge racer skal du sørge for at få din hund fra en god opdrætter, som avler den type hunde som passer til din kommende hverdag. Nogle avler sofa og udstillingshunde, og andre avler målrettet mod fx agility - og forskelle i energi niveau, stress tendenser, og temperament er i høj grad arvelige.

 

Synes også du skal tænke lidt over din egen situation. Hvor stort et overblik har du over hvor meget tid du får i din hverdag, hvordan du bor etc. Jeg har selv ventet 10 år med at få hund efter jeg flyttede hjemmefra. Det var ikke med min gode vilje, men set i bakspejlet har det været en rigtig god beslutning at vente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se at du bor i Gladsaxe - så du skal være obs på at der er mange buslinier hvor man kun må have en hund med hvis den kan være i en taske - alle A - busser er udelukket - det er kun busser med nr over 100 samt S busser hvor hunde der ikke er i taske må være med , men der er selvf også tog og metro .... , du skal også lige være obs på at det koster en børnebillet - altså en ekstra udgift.Men held og lykkke og så iøvrigt : velkommen til !

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen - vidste slet ikke, at der var så mange regler i forhold til hunde i busser.

 

S-tog er det jeg primært tager, og ellers er det som regel kun s-busser, så der må man tage alle hunde med (bare ikke i myldretiden), og så har jeg læst mig frem til, at man godt må tage dem med i a-busserne i Roskilde, og det er der jeg vil have brug for en a-bus, så det er jo super fint.

 

Jeg har været hos flere folk, som tit får hunden passet når de har gæster, fordi den bliver stresset over for mange mennesker, siger de. Hvordan håndterer henholdsvis en sheltien og collien en sådan situation? Det ville da være rarest, hvis den kunne blive hjemme hvis der kom gæster, og at den måske også syntes, det var lidt hyggeligt :)

 

Sheltien er også den jeg hælder mest til pga. størrelsen, da den er nemmere at transportere, og så synes jeg det er rart, at man kan tage den op, hvis der "sker noget". Der er jo sandsynligvis trapper, hvor den skal bo, og har læst mig frem til, at det ikke er godt for dem at gå på trapper i en ung alder, så skal helst kunne løfte den jo :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, men det er da en del vægt at skulle bære.. min søster siger, at man bare får den i tasken inden man går ind i bussen, og så får den ud, når man er steget ud.. tænker bare, at hvis man skal skifte busser, så bliver det da hurtigt noget forvirrende noget.. I hvert fald kan jeg ikke løfte 10 liters vandkander på mit arbejde :hmm:

 

Men kom til at tænke på, hvordan en sheltie er med mindre dyr? Som skrevet tidligere, så har jeg flere kaniner, og jeg har læst mig frem til, at de udmærket skulle kunne fungere sammen.. de skal helst ikke vise aggressiv adfærd overfor mine søde ninser, så må jo hellere være helt sikker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kan se at du bor i Gladsaxe - så du skal være obs på at der er mange buslinier hvor man kun må have en hund med hvis den kan være i en taske - alle A - busser er udelukket - det er kun busser med nr over 100 samt S busser hvor hunde der ikke er i taske må være med , men der er selvf også tog og metro .... , du skal også lige være obs på at det koster en børnebillet - altså en ekstra udgift.Men held og lykkke og så iøvrigt : velkommen til !

Hvis man skal i a bus skal de være i en taske. Det fik jeg af vide da jeg var afsted med min Cairn terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok jeg slæber så min islandske fårehund på 17 kg i taske engang imellem, meeen jeg kan så også godt løfte to gange 10 liters spand på en gang, hehe

 

Kan godt se du synes det er tungt med en sheltie hvis du ikke kan bære 10 kg, men hey, du løfter bare en masse på den mens den vokser op, så er du monster stærk når den er helt voksen og så er 7-8 kg intet problem at have kortvarigt over skulderen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg købte sådan en stor (grim) taske i føtex til en 50'er som jeg har min hund med rundt i når jeg rejser med bus/tog.... hun skulle gerne ende på omkring de 7-8 kg. og vejer lige nu 6,2 og det er ingen problemer, går jo ikke rundt med hende under armen ;) smider hende i tasken når bussen kommer og så snart vi er ude er hun ude af tasken igen :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, men det er da en del vægt at skulle bære.. min søster siger, at man bare får den i tasken inden man går ind i bussen, og så får den ud, når man er steget ud.. tænker bare, at hvis man skal skifte busser, så bliver det da hurtigt noget forvirrende noget.. I hvert fald kan jeg ikke løfte 10 liters vandkander på mit arbejde :hmm:

 

Men kom til at tænke på, hvordan en sheltie er med mindre dyr? Som skrevet tidligere, så har jeg flere kaniner, og jeg har læst mig frem til, at de udmærket skulle kunne fungere sammen.. de skal helst ikke vise aggressiv adfærd overfor mine søde ninser, så må jo hellere være helt sikker :)

Jeg synes det er alletiders at du forbereder dig så grundigt:-D men der er altså ikke garantier for hvad en bestemt race indeholder, mere en statistisk sandsynlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opdrætter kaniner så måske kan jeg hjælpe der.

Aya er vokset op med dem og det har altid været vigtigt for mig at kunne have hende omkring dem, derfor har det også altid været klare regler om hvordan hun måtte omgåes dem.

I stalden så bliver hun placeret på et tæppe hun får kommandoerne sit og bliv og så kan jeg stille og roligt gå rundt og fodre uden at bekymre mig om at hun stresser dyrene.

Hun må også meget gerne snakke med dem, men da jeg er af den holdning at en kanins bur er dens hjem så foregår det altid uden for buret.

Det er ikke noget problem for som sagt er Aya vant til dem og har fra lille lært at man skal være rolig omkring dem, som oftest bliver hun bedt om at sitte eller dække når en kanin er der, mest for ikke at trigge et flugtinstinkt i kaninen for jeg kan ikke garantere at Aya ikke vil løbe efter en flygtende kanin fordi hun vil lege med den. Af samme grund er det også meget kontrollerede situationer at dyrene får lov til at være sammen. f.eks. når jeg har en kanin hjemme i stuen, eller begge dyr er i sele osv.

Aya elsker når hun må nusse og mysse kaninerne derfor kan hun nogle gange blive lidt gearet og føler jeg at det bliver for voldsomt så beder jeg hende enten om at gå i dæk eller beder hende om at gå hen til sig selv og lægge sig.

 

Men der er intet hyggeligere end når alle dyrene bare kan sammen, her er lidt sofahygge fra i weekenden :lun:

Hund og ninus 076.jpg

Hund og ninus 026.jpg

Hund og ninus 045.jpg

Hund og ninus 063.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh, hun er jo ikke større end kaninen. De er dejlige begge to,:blink: øh tre.

 

Hallo!!! der er altså hele 4 kg. forskel :fornaermet: Jamen katten kan skam også være med :klap:

Rosa 032.jpg

Billederne her er taget i går, og lige for at springe tilbage til trådens emne så måtte hunden ikke komme i nærheden af denne kanin, har lige fået hende tilbage fra en køber der ikke kunne have hende mere, og lige nu føler jeg ikke hun er tryg nok til at blive introduceret for Aya, så netop for at undgå en situation hvor der kan opstå skadede dyr så blev hunden bedt om at lægge sig, og så kunne kaninen selv opsøge hunden hvis den turde. Til gengæld så har katten (som også er vokset op med kaniner) en helt utroligt afslappende effekt på dem, og hun elsker dem, der bliver stor spindet(spundet??) når hun kan få lov til at hilse på dem, og de bliver vasket og nusset til den store guldmedalje.

 

Bye the way så det med at Aya ligger ned og kaninen kan komme til hende er sådan alle mine kaniner er blevet introduceret til Aya hun bliver bedt om at lægge sig og de får så lov til at komme hen og undersøge hende og først når de begynder at tulle rundt og opføre sig helt afslappet omkring hende får hun lov til at tage intiativ til selv at sige hej.

Rosa 031.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...