Hop til indhold

Gæstebørn og hund.


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Nu er det forhåbentligt snart forår og sommer, så vi kan være mere udendørs.

 

Vil gerne have et rigtig godt råd ang gæste børn og unghund.

 

Sagen er den, at i sommerens løb, vil vi ofte få gæster med børn(de yngste er 4 år, de ælste er 12 år).

 

Vores hund Siku vil til den tid være 1½ år. Han er børnevant, jeg har en datter på 5 år og idag er de bedste kammerater. Han er meget overbeskyttende overfor hende, gøer, hopper op ad folk og snerre, hvis min datter hviner eller skriger/græder. Kan finde på at "jage" fremmede væk fra hende, så de ikke kan nærme sig.

 

Jeg ved, at nogle af børnene ikke er hundevant, dog er de ikke bange for hunde, men ved bare ikke, hvordan de skal opføre sig! Trods de har deres forældre med(som burde holde styr på deres børn), føler jeg, at jeg skal overvåge hunden konstant.

 

Jeg forventer, at jeg lader siku rende rundt i hans egen indhegning, som ligger op til min datters legeplads på den ene side og vi voksnes hygge teresse på den anden side.

 

Men synes I, at jeg skal holde "fordrag" overfor mine gæster samt deres børn om, hvilke regler jeg har ang hunden? (Ingen kiks/mad, ikke drille eller kaste med pinde/bolde).

Og at børnene ikke skal råbe, skrige i nærheden af Siku? Heller ikke lave uhensigtmæssige armbevægelser?

De skal heller ikke hopper over hegnet ind til ham, uden at de spørger først?

 

Og det vigtigste, at INGEN skal drille, skubbe eller slås, heller ikke for sjov?

 

Siku har aldrig bidt nogen, han gøer, hopper op, snerre, kan finde på at snappe i tøjet.

Min største frygt er, at hvis min datter får skæld ud eller bliver skubbet og Siku ser det...!

 

Den anden mulighed er, at Siku skal lukkes inde indendørs, under hele besøget... Hvilket jeg synes er synd, men ønsker ikke, at han skal skræmme eller lign nogen af børnene.

 

Hvad gør i andre, som får børnegæster i sommerens løb?

-jeg giver fx ikke lov til at børnene skal dele kiks ud, da han ikke skal overfodres. Og han skal "arbejde" for at pånå kiks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man skal passe på ikke at lave for stort nummer ud af det, hunden skal efter min mening stoppes promte hvis den hopper op, napper eller lig den skal ikke styre dine gæster.

Jeg fatter heller ikke ideen i at børnene ikke må uddele kiks:), jeg ville nok bare have hunden hos mig under kaffen og lade børn være børn og lege, skubbe m.m som de nu gør som børn, hunden skal IKKE styre legen det skal de voksne:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Siku er børnevant og gør somregel ingenting. Han plejer at sidde og stirre på børnene(min datter), når hun leger med sine veninder. Meget obseverende og rolig indendørs, der er ingen probl.

Udenfor har han en større indhegning, hvad der ca svare til en alm villahave. Der er han "terrier" vild, løber rundt, leger med sine ting.

 

Men jeg ved på forhånd, at enkelte af min datters drengevenner, er "vilde, løber rundt og kaster med ting.

Jeg vil have en stress hund kort tid efter gæsternes ankomst, hvis børnene forventer, at de skal ind i hans indhegning og spille boldt/kaste pind. Og alle skal hilse på een gang, klappe og aee samtidigt.

 

Børnene og hunden vil aldrig være alene sammen, der vil være voksne hele tiden. Og der er et hegn imellem.

Jeg tænker bare på, om jeg kan tillade mig, at fortælle om mine regler ang hunden.

Siku er vant til 1-3 larmene børn adgangen, til sommer vil der komme et større antal samt deres forældre.

 

Ellers ender jeg nok med en stress hund, som både gøer og hopper op. (ja hopper op, snapper i tøjet under vilde løbelege og når han mener, noget skal stoppes fx hvis min datter græder).

 

Ang kiks og mad -ingen gæster skal fodre Siku. Han må kun få sit eget mad og kiks er beløning, når vi træner hjemme. Ikke engang min datter giver kiks uden at spørge om lov. Vil ikke have en tigge hund eller tyk prop.

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

Så sørg for at hunden er hos dig ikke hvor børnene løber rundt og sig til børnene at de ikke må give hunden mad for den få ondt i maven;) og de kun må klappe den når de spørger dig først:D

Lad være med at lave et problem ud af noget som ikke behøver blive et problem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Så sørg for at hunden er hos dig ikke hvor børnene løber rundt og sig til børnene at de ikke må give hunden mad for den få ondt i maven;) og de kun må klappe den når de spørger dig først:D

Lad være med at lave et problem ud af noget som ikke behøver blive et problem

 

Håber self ikke, at der bliver probl, men tager bare gerne forholdsregler.

På legepladser tager jeg fx aldrig Siku med mere, da han gøer efter løbene råbende børn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at det ikke er det tråden handler om, men i så mange af dine tråde og indlæg efterhånden tegner der sig et billede af, at du har brug for noget professionel hjælp og input ifbm det at have hund.

 

Jeg ved at flere herinde har forslået det samme.

 

Det lyder måske lidt hårdt, men jeg synes mange af de ting du skriver om din hunds adfærd, hvad den får lov til og din indstilling er både alarmerende og lidt rystende. Jeg husker især din indstilling til løse hunde i hundeskove, og hvad din hund får lov til ifbm møde af tæver.

 

Alene i denne tråd beskriver du at Siko hopper op ad folk, napper i folks tøj, er overbeskyttende/udviser agressiv adfærd, reagerer voldsomt på løbende børn osv osv osv..... Var det ærligt talt ikke en ide at begynde at overveje en adfærdsbehandler eller anden professionel hjælp?

 

Jeg tror altså at det der ender helt galt en dag.

 

Dette er skrevet udfra, at jeg er bekymret for både din hund, dit barn og dit velbefindende - men også for andre hunde og mennesker som i møder på jeres vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Jeg ved godt, at det ikke er det tråden handler om, men i så mange af dine tråde og indlæg efterhånden tegner der sig et billede af, at du har brug for noget professionel hjælp og input ifbm det at have hund.

 

Jeg ved at flere herinde har forslået det samme.

 

Det lyder måske lidt hårdt, men jeg synes mange af de ting du skriver om din hunds adfærd, hvad den får lov til og din indstilling er både alarmerende og lidt rystende. Jeg husker især din indstilling til løse hunde i hundeskove, og hvad din hund får lov til ifbm møde af tæver.

 

Alene i denne tråd beskriver du at Siko hopper op ad folk, napper i folks tøj, er overbeskyttende/udviser agressiv adfærd, reagerer voldsomt på løbende børn osv osv osv..... Var det ærligt talt ikke en ide at begynde at overveje en adfærdsbehandler eller anden professionel hjælp?

 

Jeg tror altså at det der ender helt galt en dag.

 

Dette er skrevet udfra, at jeg er bekymret for både din hund, dit barn og dit velbefindende - men også for andre hunde og mennesker som i møder på jeres vej.

 

Roooolig nu...

 

Jeg spurgte bare om, hvordan I vil tackle det? Om I ville fortælle om jeres regler I jeres hjem omkring jeres hund???

Vi har nogle husregler, som naboen måske ikke har.

 

Min hund er børnevenlig, vant til mindre børn. Meeen mange børn som ikke kender til hund, reagere anderledes, opfører sig ikke altid hensigtsmæssigt.

 

Ja min hund hopper op ad folk, det gør den også ad mig, når han er glad, vil hilse og bare generelt. Min datter og andre børn hopper han ikke op af, medmindre de selv indgyder til det(holder kiks/boldt i strakte arme over hovedet). At han snapper i tøjet, gør han, når man leger vildt/løber rundt råbene i haven. Han gør det i leg!

 

At han holder øje med min datter (og mig) tolker jeg som vagtsomhed. Han er ikke aggressiv! Han har aldrig bidt, han gøer kun. Og det må han gerne, han skulle helst gø, hvis der kommer uventet gæster!

 

Tror bare jeg måske er lidt mere ærlig omkring min hunds dårlige opdragelse! At jeg selv erkender det, istedet for at bare lade som ingenting!!!

 

Hvad jeg gør i hundeskovene mht tæver?! At jeg tager min i snor og udvandre fra skoven, når han teer sig som en brunstig hanhund?! Ja selvfølgelig gør jeg det, det er min hund og mit ansvar! Han er unghund, han er i fuld gang med at lære. Mange tæver siger ham ikke en dyt, det er kun nogle enkelte.

 

Uden at punke andre, hvordan reagere din JR på mindre løbene børn? Fx 5-7 stk råbene, kastende med bolde og viftene med armene? Sætter din hund sig pænt ned, bliver på sin plads og kigger på? Trods børnene løber lige foran hegnet ad den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Roooolig nu...

 

Jeg spurgte bare om, hvordan I vil tackle det? Om I ville fortælle om jeres regler I jeres hjem omkring jeres hund???

Vi har nogle husregler, som naboen måske ikke har.

 

Min hund er børnevenlig, vant til mindre børn. Meeen mange børn som ikke kender til hund, reagere anderledes, opfører sig ikke altid hensigtsmæssigt.

 

Ja min hund hopper op ad folk, det gør den også ad mig, når han er glad, vil hilse og bare generelt. Min datter og andre børn hopper han ikke op af, medmindre de selv indgyder til det(holder kiks/boldt i strakte arme over hovedet). At han snapper i tøjet, gør han, når man leger vildt/løber rundt råbene i haven. Han gør det i leg!

 

At han holder øje med min datter (og mig) tolker jeg som vagtsomhed. Han er ikke aggressiv! Han har aldrig bidt, han gøer kun. Og det må han gerne, han skulle helst gø, hvis der kommer uventet gæster!

 

Tror bare jeg måske er lidt mere ærlig omkring min hunds dårlige opdragelse! At jeg selv erkender det, istedet for at bare lade som ingenting!!!

 

Hvad jeg gør i hundeskovene mht tæver?! At jeg tager min i snor og udvandre fra skoven, når han teer sig som en brunstig hanhund?! Ja selvfølgelig gør jeg det, det er min hund og mit ansvar! Han er unghund, han er i fuld gang med at lære. Mange tæver siger ham ikke en dyt, det er kun nogle enkelte.

 

Uden at punke andre, hvordan reagere din JR på mindre løbene børn? Fx 5-7 stk råbene, kastende med bolde og viftene med armene? Sætter din hund sig pænt ned, bliver på sin plads og kigger på? Trods børnene løber lige foran hegnet ad den?

Mit helt ærlige svar?

 

Hun er ligeglad... Medmindre de har flyverdragter og elefanthue på og har/sidder på en kælk i fuld fart. Så er de muligvis lidt farlige, og hun kan finde på at gå pga utryghed.

 

Nu har jeg ikke nogen have, så den situation med at børn løber forbi hegn findes ikke i vores hverdag. Men går vi tur i skov uden snor fx, og der kommer en børnehave af larmende børn i møde, er hun fuldstændig ligeglad. Går vi på fortovet i snor, og nogle børn kommer løbende forbi, er hun fuldstændig ligeglad. Har haft hende med til flere fødselsdage med små børn, her er hun også ligeglad. Enten har hun siddet roligt ved siden af mig eller også har hun tøffet rundt med et par af børnene (under opsyn) stille og roligt og hygget dig.

 

Jeg personligt har altid været meget ærlig herinde omkring vores styrker, såvel som svagheder, så....

 

Jeg skrev også, at denne observation var baseret på hvad du også har skrevet sf andre indlæg herinde. Men hvis du selv skriver, at din hund er "dårlig opdraget", hvorfor gør du så ikke noget ved det igen mht søge hjælp. Jeg går da også til træning netop fordi jeg ikke er verdensmester selv og for st få input/lære noget nyt.

 

Orker ikke at finde dine tidligere indlæg frem, men det som du har skrevet mht hundeskoven nu, er ikke det som du har skrevet dengang. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nu har jeg så ikke små børn mere - men vi har masser af børn herude i nabolaget da der er både dagplejere og børnehave tæt på. Disse børn møder vi tit også når de går forbi vores hus/have. Vi har lært vores hunde at "overse" de her børn og nogle af dem er altså - ja som børn er, råbende, skrigende, flager rundt, basker med arme og ben.

Når vi har gæster med børn (som vi har nogle gange) så gælder spillereglerne at beaglerne IKKE er legetøj - de skal være i fred. Jeg mener at når folk er gæster i mit hus, så er det mine regler der gælder - ergo må jeg se til at mine hunde ikke forulemper nogen - men jeg forlanger også at det modsatte sker - at mine hunde kan være i fred. De skal have lov at være i haven - ja overalt ligesom de plejer. I visse tilfælde har en af mine knægte haft dem på deres værelser - eller er gået en tur med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes godt du kan fortælle dine gæste, børn som voksne, om husets regler.

 

Det gør jeg herhjemme i forbindelse med mange ting. Jeg vil f.eks. gerne have at mandlige gæster slår brættet ned.

Nogle finder det måske pinligt at bede om sådan noget, jeg mener det er pli (det med brættet) så derfor gælder den regel i mit hus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det forhåbentligt snart forår og sommer, så vi kan være mere udendørs.

 

Vil gerne have et rigtig godt råd ang gæste børn og unghund.

 

Sagen er den, at i sommerens løb, vil vi ofte få gæster med børn(de yngste er 4 år, de ælste er 12 år).

 

Vores hund Siku vil til den tid være 1½ år. Han er børnevant, jeg har en datter på 5 år og idag er de bedste kammerater. Han er meget overbeskyttende overfor hende, gøer, hopper op ad folk og snerre, hvis min datter hviner eller skriger/græder. Kan finde på at "jage" fremmede væk fra hende, så de ikke kan nærme sig.

Jeg ved, at nogle af børnene ikke er hundevant, dog er de ikke bange for hunde, men ved bare ikke, hvordan de skal opføre sig! Trods de har deres forældre med(som burde holde styr på deres børn), føler jeg, at jeg skal overvåge hunden konstant.

 

Jeg forventer, at jeg lader siku rende rundt i hans egen indhegning, som ligger op til min datters legeplads på den ene side og vi voksnes hygge teresse på den anden side.

 

Men synes I, at jeg skal holde "fordrag" overfor mine gæster samt deres børn om, hvilke regler jeg har ang hunden? (Ingen kiks/mad, ikke drille eller kaste med pinde/bolde).

Og at børnene ikke skal råbe, skrige i nærheden af Siku? Heller ikke lave uhensigtmæssige armbevægelser?

De skal heller ikke hopper over hegnet ind til ham, uden at de spørger først?

 

Og det vigtigste, at INGEN skal drille, skubbe eller slås, heller ikke for sjov?

 

Siku har aldrig bidt nogen, han gøer, hopper op, snerre, kan finde på at snappe i tøjet.

Min største frygt er, at hvis min datter får skæld ud eller bliver skubbet og Siku ser det...!

Den anden mulighed er, at Siku skal lukkes inde indendørs, under hele besøget... Hvilket jeg synes er synd, men ønsker ikke, at han skal skræmme eller lign nogen af børnene.

 

Hvad gør i andre, som får børnegæster i sommerens løb?

-jeg giver fx ikke lov til at børnene skal dele kiks ud, da han ikke skal overfodres. Og han skal "arbejde" for at pånå kiks.

 

Det er selvfølgelig dit hus og også derfor dine regler der gælder. MEN der er noget, der skurer lidt i mine øre.

 

Jeg synes, at det er meget bekymrende, at Siku har så stort et ressourceforsvar over for jeres datter, at han kan finde på at "gå til angreb" på folk og jage dem væk, der nærmer sig hende. Det kan godt være, at det er "sødt" at han passer på hende, men det kan ende galt en dag og jeg fornemmer også, at du er bange for, at det kan ske og derfor skal der tages alle disse forholdsregler. Men du gør altså ikke hunden nogen tjeneste ved, at forstærke dens forsvar, ved at tage disse forholdsregler og det må da være utroligt anstrengende, at have gæster/børn på besøg og skulle sidde og vogte om der nu er nogen der laver uhensigtsmæssige armbevægelser eller skubber eller hvad børn, nu kan finde på, som muligvis kan trigge Siku...så synes jeg, at der er noget galt, når hunden har overtaget styringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville holde et kort foredrag. lade dem hilse på hunden under kontrol og sige hvad han hedder, og at man skal være sød mod ham, og aldrig må give ham noget at spise.

 

Hvis børn færdes i et hjem med en hund, kan man ikke forvente at de aldrig vil klappe den, det er simpelthen for naivt. Så skal hunden lukkes væk. Man kan dog godt forvente at de respekterer et "helle" et sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Det er selvfølgelig dit hus og også derfor dine regler der gælder. MEN der er noget, der skurer lidt i mine øre.

 

Jeg synes, at det er meget bekymrende, at Siku har så stort et ressourceforsvar over for jeres datter, at han kan finde på at "gå til angreb" på folk og jage dem væk, der nærmer sig hende. Det kan godt være, at det er "sødt" at han passer på hende, men det kan ende galt en dag og jeg fornemmer også, at du er bange for, at det kan ske og derfor skal der tages alle disse forholdsregler. Men du gør altså ikke hunden nogen tjeneste ved, at forstærke dens forsvar, ved at tage disse forholdsregler og det må da være utroligt anstrengende, at have gæster/børn på besøg og skulle sidde og vogte om der nu er nogen der laver uhensigtsmæssige armbevægelser eller skubber eller hvad børn, nu kan finde på, som muligvis kan trigge Siku...så synes jeg, at der er noget galt, når hunden har overtaget styringen.

 

Det er netop derfor, jeg tager mine forholdsregler. Jeg har oplevet en enkelt gang, hvor en pige på en legeplads, skubbede til min datter, så hun faldt og græd højlydt. Siku havde jeg ved mig henne ved en bænk, han gik fuldstændigt amok. Han pev, gøede, hoppede frem og ville hen til min datter. Hver gang pigen nærmede sig os ved bænken, snerrede han.

Jeg tror, det var en blanding af frygt for pigen og at min datter havde grædt.

 

Der plejer ikke være probl, når vi har gæster hjemme, heller ikke når det er børn. Men til sommer vil der kommer et større antal børn på een gang, der bliver jeg nødt til at have mine regler kontant. Jeg føler ikke hunden har taget styringen, jeg sætter reglerne og de bliver omtrent altid overholdt.

Vil bare rigtig gerne undgå uheldige episoder. Jeg ville blive meget ked af det, hvis et af børnene (uden at vide bedre) hopper over hegnet, svinger rundt med armene eller holder en boldt over hovedet, mens Siku hopper op ad barnet. Han vejer ikke så meget(11-12 kg), men kan vælte en 4 årig!

Det skal liiige nævnes, at når børn græder, bliver han helt ulykkelig. Uanset hvilket barn der græder. Han er villig til at afl både boldt og ben til et grædene barn.

 

Men jeg vil ikke tage sørgerne på forskud. Her i foråret prøver jeg lidt af, må se om det kan lykkes uden de store probl. Hundens indhegnede have er hans helle og der kan han være uforstyrret. Min datter render ikke derind, dermed heller ikke hendes faste veninder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Roooolig nu...

 

Jeg spurgte bare om, hvordan I vil tackle det? Om I ville fortælle om jeres regler I jeres hjem omkring jeres hund???

Vi har nogle husregler, som naboen måske ikke har.

 

Min hund er børnevenlig, vant til mindre børn. Meeen mange børn som ikke kender til hund, reagere anderledes, opfører sig ikke altid hensigtsmæssigt.

 

Ja min hund hopper op ad folk, det gør den også ad mig, når han er glad, vil hilse og bare generelt. Min datter og andre børn hopper han ikke op af, medmindre de selv indgyder til det(holder kiks/boldt i strakte arme over hovedet). At han snapper i tøjet, gør han, når man leger vildt/løber rundt råbene i haven. Han gør det i leg!

 

At han holder øje med min datter (og mig) tolker jeg som vagtsomhed. Han er ikke aggressiv! Han har aldrig bidt, han gøer kun. Og det må han gerne, han skulle helst gø, hvis der kommer uventet gæster!

 

Tror bare jeg måske er lidt mere ærlig omkring min hunds dårlige opdragelse! At jeg selv erkender det, istedet for at bare lade som ingenting!!!

 

Hvad jeg gør i hundeskovene mht tæver?! At jeg tager min i snor og udvandre fra skoven, når han teer sig som en brunstig hanhund?! Ja selvfølgelig gør jeg det, det er min hund og mit ansvar! Han er unghund, han er i fuld gang med at lære. Mange tæver siger ham ikke en dyt, det er kun nogle enkelte.

 

Uden at punke andre, hvordan reagere din JR på mindre løbene børn? Fx 5-7 stk råbene, kastende med bolde og viftene med armene? Sætter din hund sig pænt ned, bliver på sin plads og kigger på? Trods børnene løber lige foran hegnet ad den?

Jeg tror at jeg som gæst ville, blive bekymret for mine børn, hvis du startede med at komme med alle de regler man skal følge i samværet med din hund, for ikke at risikere at der skal ske noget.

jeg tror også at jeg ville tænke, at vi kommer for at hygge og ungerne skal ha det sjovt, men ungerne kan ikke lege frit, fordi der skal tages hensyn til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop derfor, jeg tager mine forholdsregler. Jeg har oplevet en enkelt gang, hvor en pige på en legeplads, skubbede til min datter, så hun faldt og græd højlydt. Siku havde jeg ved mig henne ved en bænk, han gik fuldstændigt amok. Han pev, gøede, hoppede frem og ville hen til min datter. Hver gang pigen nærmede sig os ved bænken, snerrede han.

Jeg tror, det var en blanding af frygt for pigen og at min datter havde grædt.

 

Der plejer ikke være probl, når vi har gæster hjemme, heller ikke når det er børn. Men til sommer vil der kommer et større antal børn på een gang, der bliver jeg nødt til at have mine regler kontant. Jeg føler ikke hunden har taget styringen, jeg sætter reglerne og de bliver omtrent altid overholdt.

Vil bare rigtig gerne undgå uheldige episoder. Jeg ville blive meget ked af det, hvis et af børnene (uden at vide bedre) hopper over hegnet, svinger rundt med armene eller holder en boldt over hovedet, mens Siku hopper op ad barnet. Han vejer ikke så meget(11-12 kg), men kan vælte en 4 årig!

Det skal liiige nævnes, at når børn græder, bliver han helt ulykkelig. Uanset hvilket barn der græder. Han er villig til at afl både boldt og ben til et grædene barn.

 

Men jeg vil ikke tage sørgerne på forskud. Her i foråret prøver jeg lidt af, må se om det kan lykkes uden de store probl. Hundens indhegnede have er hans helle og der kan han være uforstyrret. Min datter render ikke derind, dermed heller ikke hendes faste veninder.

 

jeg syntes at det lyder som om du godt kan ha grund til at være bekymret. Det kan lyde som om at en situation hurtigt kan ende galt.

det er syndt for din datter ar han reagere som han gør. Det kan ende med at hæmme hende i at ha venner med hjemme fordi de bliver bange for ham og man kan ikke bare lege og fjolle rundt i haven uden en masse regler. Og det kan blive besværligt at hun har venner på besøg, da der skal tages en masse forholdsregler.

lyder som et alvorligt problem. Håber i finder ud af det, så alle mennesker / hund syntes at det er sjovt at ha gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Jeg tror at jeg som gæst ville, blive bekymret for mine børn, hvis du startede med at komme med alle de regler man skal følge i samværet med din hund, for ikke at risikere at der skal ske noget.

jeg tror også at jeg ville tænke, at vi kommer for at hygge og ungerne skal ha det sjovt, men ungerne kan ikke lege frit, fordi der skal tages hensyn til hunden.

 

Havde nu heller ikke tænk mig, at male fanden på væggen foran mine gæster. Men at sætte nogle helt klare enkele regler fx:

-gå ikke ind i hundens indhegning.

-foder ikke hunden.

-dril ikke hunden med boldt, pindekast eller løbe ved siden af hegnet, for at se om hunden løber med.

 

At børn råber og er vilde udendørs er Siku vant til. Han vil allerhelst lege med børnene, spille boldt, løbe rundt, men han kan ikke selv finde ud af at stoppe igen og det kammer over i stress. -det er i de episoder, hvor han ikke stopper igen, at der opstår probl. Hopper op, løber ind i benene og er fuldstændigt ureagerlig. Det vil jeg gerne undgå.

I efteråret var der børn med på markturene, der fik vi virkelig øvet indkald, sit m.m. Børnene var vilde med det.

 

Men jeg laver små forsøg her i foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lave forsøg, jeg ville træne. Træne impulskontrol.

 

Min hund elsker leg med legetøj, men han hopper IKKE op af mine børn, når de holder et stykke legetøj. Han tager ikke legetøj fra dem, med mindre han er inviteret til legen. Han må gerne løbe med børnene og deres venner, for han jagter dem ikke.

 

Hele omgangen med børn har været min prioritet nummer et fra vi fik ham hjem. Så jeg har viftet med legetøj, som han så først har fået, når han forholdt sig i ro.

 

Træn din hund, så han kan være der med børnene og ellers, så luk ham væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nu kan det ikke helt sammenlignes men jeg har selv en hund der ikke gider fremmede særligt meget. Alle børn/unge mennsker der kommer her i huset får at vide at de bare skal lade ham være(til gengæld må de klappe vores store hund ;-)) og hvis de ikke kan respektere det,så er han udenfor.Heldigvis ignorerer de fleste ham bare :-) .

 

At din hund er så "opmærksom" overfor din datter og vil beskytte hende ville jeg ikke være tryg ved og børn(altså gæstebørn) kan ikke undgå at råbe og have store armbevægelser, så jeg ville helt sikkert have hunden og børnene adskilt.

 

Og på sigt synes jeg at du skal få noget hjælp af en dygtig hundeperson, så I kan få brudt det mønster.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop derfor, jeg tager mine forholdsregler. Jeg har oplevet en enkelt gang, hvor en pige på en legeplads, skubbede til min datter, så hun faldt og græd højlydt. Siku havde jeg ved mig henne ved en bænk, han gik fuldstændigt amok. Han pev, gøede, hoppede frem og ville hen til min datter. Hver gang pigen nærmede sig os ved bænken, snerrede han.

Jeg tror, det var en blanding af frygt for pigen og at min datter havde grædt.

Der plejer ikke være probl, når vi har gæster hjemme, heller ikke når det er børn. Men til sommer vil der kommer et større antal børn på een gang, der bliver jeg nødt til at have mine regler kontant. Jeg føler ikke hunden har taget styringen, jeg sætter reglerne og de bliver omtrent altid overholdt.

Vil bare rigtig gerne undgå uheldige episoder. Jeg ville blive meget ked af det, hvis et af børnene (uden at vide bedre) hopper over hegnet, svinger rundt med armene eller holder en boldt over hovedet, mens Siku hopper op ad barnet. Han vejer ikke så meget(11-12 kg), men kan vælte en 4 årig!

Det skal liiige nævnes, at når børn græder, bliver han helt ulykkelig. Uanset hvilket barn der græder. Han er villig til at afl både boldt og ben til et grædene barn.

 

Men jeg vil ikke tage sørgerne på forskud. Her i foråret prøver jeg lidt af, må se om det kan lykkes uden de store probl. Hundens indhegnede have er hans helle og der kan han være uforstyrret. Min datter render ikke derind, dermed heller ikke hendes faste veninder.

 

Til det markerede:

 

Episoden på legepladsen, vidner jo blot om ,at du har et reelt problem, vedrørende hans ressourceforsvar overfor din datter og det er i mine øjne en tikkende bombe, hvis der ikke bliver grebet ind og adfærden bliver ændret markant.

 

Men bryder du hans adfærd, når han forsvarer din datter eller lader du ham fortsætte ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...