Hop til indhold

Manglende koncentration.


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Har svært ved at få Rosa til at koncentrere sig når vi træner. Hun er 18 uger og en GD.

jeg kan kun holde hende opmærksom i 5-7 min ad gangen. Så laver jeg lidt foder søg og leg, for derefter at prøve træne igen, og der holder hun kun 4 min.

Jeg varierer træningen ved kun at gentage øvelserne 2-3 gange for derefter at skifte øvelse.

vi træner med 4-5 forskellige LÆKRE godbidder af gangen.

øvelserne er.

sit, dæk, bliv, at sidde og gå på plads, kontakt øvelser og indkald (hvilket hun er rimelig god til ):banan:

forlanger jeg for meget af hende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har svært ved at få Rosa til at koncentrere sig når vi træner. Hun er 18 uger og en GD.

jeg kan kun holde hende opmærksom i 5-7 min ad gangen. Så laver jeg lidt foder søg og leg, for derefter at prøve træne igen, og der holder hun kun 4 min.

Jeg varierer træningen ved kun at gentage øvelserne 2-3 gange for derefter at skifte øvelse.

vi træner med 4-5 forskellige LÆKRE godbidder af gangen.

øvelserne er.

sit, dæk, bliv, at sidde og gå på plads, kontakt øvelser og indkald (hvilket hun er rimelig god til ):banan:

forlanger jeg for meget af hende ?

 

Når ficus forsvinder skal jeg så bare stoppe, eller få hende til at lave en let øvelse og derefter sige fri, så det er mig der slutter træningen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal begynde til hundetræning d.10 i 1 1/2 time. Tænker at jeg kan pakke sammen og gå hjem efter 30 min :stupid:

Nåååååå jeg tilbragte hele perioden på hvalpeholde med min gamle Labbe med at være til grin, så det klare jeg nok igen......SUK :roll:

 

men et hvalpehold er vel netop tilpasset hvalpe med dertil manglende koncentrationsevne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal begynde til hundetræning d.10 i 1 1/2 time. Tænker at jeg kan pakke sammen og gå hjem efter 30 min :stupid:

Nåååååå jeg tilbragte hele perioden på hvalpeholde med min gamle Labbe med at være til grin, så det klare jeg nok igen......SUK :roll:

 

Jeg underviser et hvalpehold på 1 time, men vi kræver ikke koncentration af hvalpene i 1 hel time.

Der er indlagt små pauser og vi opfordrer hundeførerne til at tage de pauser, som hvalpene har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund kan koncentrere sig i 5 minutter nu, så stop med succes efter 4 minutter. Hold en pause, og på igen. Du kan givetvis se/mærke på din hund når fokus snart ryger, og så er det med at stoppe inden det sker.

 

Gradvist kan du øge antallet af minutter hvor du kan kræve koncentration, men husk at gå langsomt frem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

men et hvalpehold er vel netop tilpasset hvalpe med dertil manglende koncentrationsevne.

Slf. er de det....dvs det går jeg da stærkt ud fra :blink:

Vi skal på hold med Schæfer, Retrivere og hyrdehunde..... Såååååå forbereder mig på at være 3 øvelser bagud fra alle andre :sjov:

Pauser kommer helt af sig selv, når Rosa's hjerne slå fra ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når ficus forsvinder skal jeg så bare stoppe, eller få hende til at lave en let øvelse og derefter sige fri, så det er mig der slutter træningen ?

 

Bare lige for at besvare spørgsmålet - forkort jeres træningssessions til 2 - 3 minutter, og slut altid med en øvelse, hun kan rigtig godt, så det bliver en succesoplevelse for hende. Det vil med tiden øge hendes motivation.

Husk også at på hvalpeholdet er der som regel en del ventetid, hvor hun kan slå hjernen lidt fra mellem øvelserne. Hvis hun bliver rastløs, kan du f.eks. øve sit eller dæk, og på den måde belønne hende for at slappe af medens der foregår ting omkring jer. Det vil du blive glad for når hun bliver ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Ehhh....

 

Jeg har en border collie.

 

Og i lang tid trænede vi med max 5 repetitioner - herefter leg, 5 repetitioner - leg igen, 5 repetitioner og så en gang leg og derefter fik han pause.

Det var bestemt ikke andet end et par minutter det drejede sig om pr. træningssæt.

 

Personligt vægter jeg kvaliteten af de repetitioner man får langt højere end lang tids træning, hvor kvaliteten er svingende og hundens motivation for at arbejde måske ikke er ret høj det meste af tiden.

 

Efterhånden som glæden ved træningen er opbygget og din hund har lært at det er piiiisse sjovt at samarbejde med dig, faktisk langt, langt sjovere end alt det andet der foregår, så kan man begynde at forvente længere tids kontakt.

Det er først for alvor ved at komme hos min unge hund nu, og han nærmer sig meget hastigt sin 1 års fødselsdag.

 

Og HUSK at lege med din hund i træningen.

Det synes jeg rigtig mange glemmer og leg er bare en fantastisk belønning at kunne bruge!

 

Men en hund på 18 uger er jo bare en lille bitte hvalp, hvor hele verden stadig er stor og ny.

Så tag den helt med ro og vær glad hvis du overhovedet får øjenkontakt de første par gange til træning :lol:

 

Tror i øvrigt ikke jeg trænede ret meget andet end kontakt og noget balje/kropskontrol og så noget target med min hvalp på den alder og forventer da trods alt, at have ham klar til sin første konkurrence sidst på året, så tag du den bare helt med ro, i skal nok nå det hele :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehhh....

 

Jeg har en border collie.

 

Og i lang tid trænede vi med max 5 repetitioner - herefter leg, 5 repetitioner - leg igen, 5 repetitioner og så en gang leg og derefter fik han pause.

Det var bestemt ikke andet end et par minutter det drejede sig om pr. træningssæt.

 

Personligt vægter jeg kvaliteten af de repetitioner man får langt højere end lang tids træning, hvor kvaliteten er svingende og hundens motivation for at arbejde måske ikke er ret høj det meste af tiden.

 

Efterhånden som glæden ved træningen er opbygget og din hund har lært at det er piiiisse sjovt at samarbejde med dig, faktisk langt, langt sjovere end alt det andet der foregår, så kan man begynde at forvente længere tids kontakt.

Det er først for alvor ved at komme hos min unge hund nu, og han nærmer sig meget hastigt sin 1 års fødselsdag.

 

Og HUSK at lege med din hund i træningen.

Det synes jeg rigtig mange glemmer og leg er bare en fantastisk belønning at kunne bruge!

 

Men en hund på 18 uger er jo bare en lille bitte hvalp, hvor hele verden stadig er stor og ny.

Så tag den helt med ro og vær glad hvis du overhovedet får øjenkontakt de første par gange til træning :lol:

 

Tror i øvrigt ikke jeg trænede ret meget andet end kontakt og noget balje/kropskontrol og så noget target med min hvalp på den alder og forventer da trods alt, at have ham klar til sin første konkurrence sidst på året, så tag du den bare helt med ro, i skal nok nå det hele :mrgreen:

tak.... Håbet er lyse grønt:lun:

og held og lykke med konkurrencerne:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal begynde til hundetræning d.10 i 1 1/2 time. Tænker at jeg kan pakke sammen og gå hjem efter 30 min :stupid:

Hvorfor gå hjem, en pause i bilen eller i lang line i modsatte ende af hvor de andre arbejder plejer at være effektivt nok. At gå til træning med en hvalp har ikke kun til formål at lære bestemte kommandoer til hudløshed, formålet er mindst lisså meget at hvalpen miljøtrænes og får oparbejdet en forventning til at det altid kan betale sig at vælge sit menneske til og fristelserne fra.

 

Slf. er de det....dvs det går jeg da stærkt ud fra :blink:

Vi skal på hold med Schæfer, Retrivere og hyrdehunde..... Såååååå forbereder mig på at være 3 øvelser bagud fra alle andre :sjov:

Pauser kommer helt af sig selv, når Rosa's hjerne slå fra ;-)

 

Hvorfor sætte forventningen så lavt?

Selvfølgelig kan en grande lære i samme tempo som andre racer, hvis ellers dens menneske forstår hvordan der skal arbejdes med den.

Så skru du bare op for forventningerne til hunden...... og kravene til dig selv ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pauser kommer helt af sig selv, når Rosa's hjerne slå fra ;-)

 

Men det er bedre, at DU sørger for pause, FØR hendes hjerne slår fra. Den følelse, hun afslutter et træningspas med, tager hun med sig til næste træningspas, så den følelse skal hellere være "juhu, det her er sjovt, jeg vil mere" end "pyha, det her er hårdt, jeg trænger til pause". På den måde vil du få indbygget mere forventningsglæde i træningen og med tiden mere udholdenhed.

 

Bare lige for at besvare spørgsmålet - forkort jeres træningssessions til 2 - 3 minutter, og slut altid med en øvelse, hun kan rigtig godt, så det bliver en succesoplevelse for hende. Det vil med tiden øge hendes motivation.

Husk også at på hvalpeholdet er der som regel en del ventetid, hvor hun kan slå hjernen lidt fra mellem øvelserne. Hvis hun bliver rastløs, kan du f.eks. øve sit eller dæk, og på den måde belønne hende for at slappe af medens der foregår ting omkring jer. Det vil du blive glad for når hun bliver ældre.

 

Nemlig. :5up:

 

Og lige en kommentar til det med, at du laver fodersøg mellem træningspassene: Husk at fodersøg også trætter hjernen, så det vil give hende mindre mental energi til at træne med efterfølgende. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
tak.... Håbet er lyse grønt:lun:

og held og lykke med konkurrencerne:5up:

 

Haha, man kan nu hvad man vil!

Man bestemmer helt selv hvor langt man vil nå :blink:

 

Men i min verden er det ikke så vigtigt hvor hurtigt det går, men langt vigtigere at få indarbejdet den forventning Sonja skriver om og få lært hvalpen at vælge forstyrrelser fra som Hopsa skriver.

 

Og enig med Sonja med fodersøget.

Jeg bruger det til min meget, meget højt kørende hund, som jeg har brug for at dæmpe og få til at skrue ned for stressen.

Men vil ikke bruge det til nogen af de to andre, for der er ingen grund til at dæmpe dem og jeg vil hellere have de bruger energien i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Slf. er de det....dvs det går jeg da stærkt ud fra :blink:

Vi skal på hold med Schæfer, Retrivere og hyrdehunde..... Såååååå forbereder mig på at være 3 øvelser bagud fra alle andre :sjov:

Pauser kommer helt af sig selv, når Rosa's hjerne slå fra ;-)

 

schæfer høre under kategorien hyrdehunde, og med en hund på to år kan jeg sige at koncentrationsniveauet ligger på et lavt sted, det koster frygtelig meget energi ikke at må holde øje med alt andet omkring sig!

 

pauser er meget nødvendige, og det gælder særdeles hvalpe, men bestemt også voksne hunde, og specielt hvis nye øvelser indlæres!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk på at leg og fodersøg ikke er pause, men aktivitet med stort fokus, derfor trætter disse aktiviteter også.

 

Jeg bliver sådan lidt ærgerlig når jeg læser hvor lidt du mener din hvalp kan og at du på forhånd stiller dig til rådighed til at blive grinet ad..

 

Træning er træning og ikke præstation og griner nogen af en og ens hvalp, siger det mere om dem end om en hvalp der skal lære. Op med de positive forventninger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...