Hop til indhold

To tæver i samme hus


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Det her ville jeg ikke kalde ressurceforsvar, men et "racesammenstød". Og kender der udmærket godt fra søsters miniaussie og BC. Miniaussien bli'r helt overgearet i nogle situationer, og er simpelthen bare "for meget", hvilket BC'en tænder af på.

 

Interessant at du ser det som et racesammenstød :hmm: Johna gør det som sagt også - Karla gør det ikke og ignorer Johna totalt når hun gør det - ligemeget hvor hårdt hun går til hende! Og de er jo "en hel del" ens... Omend ikke 100% selvfølgelig

 

Måske er det ikke racesammenstød, så meget som det er "sind"-sammenstød. Johna er en meget rolig personlighed, der ser verden an ved at observere og nærmer sig nye ting underdanigt og dæmpende... Karla er meget mere umiddelbar i sin voldsomme glæde over at se et menneske komme ind af døren...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 95
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er det egentlig den anden du har kommenteret jeg reagere på. Men hvorfor synes du de to tilfælde er forskellige? Opførslen er 100% den samme. Og det er som sagt kun Penny der reagere, Dexter bakker fint for hende, medmindre hun altså decideret får fat i ham, så starter de en lille rullekamp.

 

I mine øjne er det jo i Pennys tilfælde et opmærksomhedsproblem der går ind og slår til, det er "hendes opmærksomhed", og den skal han ikke tage fra hende. I princippet er det jo opmærksomheden som i dette eksempel er resourcen.

Fordi du skriver sådan her: "Når Dexter bliver så overgearet køre Penny helt op". Så lyder det i mine ører som at hun tænder op på Dexters adfærd, kører sig op og "bli'r for meget", hvilket Dexter tænder af på - og så har vi balladen. Altså at grunden er at hun tænder op på Dexter, hvilket ikke har noget med ressource at gøre, IMO.

 

I den anden situation ER du ressourcen. Det er dig der er adgangen til arbejde og belønninger, og det er en ret almindelig situation hvor ressourceforsvar kan opstå.

 

Men det hele er jo kun ud fra min fortolkning af det du skriver, det kan være det slet ikke er sådan det er IRL... Det lyder bare sådan, og jeg genkender den første situation så vel fra søsters hunde.

 

Jeg tror nu også det har meget at gøre med race, temperament og prægning.. Man skal altså kende sin hund godt, før man indfører tæve nr. 2..

Jeg ville fx ALDRIG turde få en shibatæve mere, fordi jeg ved hvordan de er, eller hvordan de kan blive..

Til gengæld ville jeg ingen kvaler have med en pudeltæve + Eris kombination, fordi Eris har det helt fint med andre tæver, så længe de gider hende, bare vil lege og er ligeglad med "rang".

Helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant at du ser det som et racesammenstød :hmm: Johna gør det som sagt også - Karla gør det ikke og ignorer Johna totalt når hun gør det - ligemeget hvor hårdt hun går til hende! Og de er jo "en hel del" ens... Omend ikke 100% selvfølgelig

 

Måske er det ikke racesammenstød, så meget som det er "sind"-sammenstød. Johna er en meget rolig personlighed, der ser verden an ved at observere og nærmer sig nye ting underdanigt og dæmpende... Karla er meget mere umiddelbar i sin voldsomme glæde over at se et menneske komme ind af døren...

 

Jamen Karla og Johna er vel også racemæssigt ret ens? Altså clasher de ikke, for Johnas opførsel er "kendt" for Karla, de snakker det samme sprog. BC'en og miniaussien har så fuldstændigt forskellige sprog og opførsel, derfor kommer sammenstødene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Karla og Johna er vel også racemæssigt ret ens? Altså clasher de ikke, for Johnas opførsel er "kendt" for Karla, de snakker det samme sprog. BC'en og miniaussien har så fuldstændigt forskellige sprog og opførsel, derfor kommer sammenstødene.

 

 

Aaaah på den måde - så forstår jeg hvad du mener ;-) Jo det kunne egentlig godt give mening... For nej, det bliver aldrig til en konflikt, eftersom Karla lader som om, at det ikke sker... Det bliver (blev) kun til en konflikt mellem mig og Johna - fordi jeg fik hysterisk fnat af hendes opførsel - indtil jeg fangede at jeg kunne give hende noget i munden, som hun kunne afreagere på istedetfor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaah på den måde - så forstår jeg hvad du mener ;-) Jo det kunne egentlig godt give mening... For nej, det bliver aldrig til en konflikt, eftersom Karla lader som om, at det ikke sker... Det bliver (blev) kun til en konflikt mellem mig og Johna - fordi jeg fik hysterisk fnat af hendes opførsel - indtil jeg fangede at jeg kunne give hende noget i munden, som hun kunne afreagere på istedetfor...

 

Det er fordi du ikke er samme race som Johna... :lol: Ej, men jeg tror lidt det kan være sådan for hundene - de får vel også hysterisk fnat af en ung hund der opfører sig på en måde der bare er for meget, og i deres "opførsels-/hundesproglige" verden måske ligefrem uacceptabelt? Sådan ser jeg det i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi du skriver sådan her: "Når Dexter bliver så overgearet køre Penny helt op". Så lyder det i mine ører som at hun tænder op på Dexters adfærd, kører sig op og "bli'r for meget", hvilket Dexter tænder af på - og så har vi balladen. Altså at grunden er at hun tænder op på Dexter, hvilket ikke har noget med ressource at gøre, IMO.

 

I den anden situation ER du ressourcen. Det er dig der er adgangen til arbejde og belønninger, og det er en ret almindelig situation hvor ressourceforsvar kan opstå.

 

Men det hele er jo kun ud fra min fortolkning af det du skriver, det kan være det slet ikke er sådan det er IRL... Det lyder bare sådan, og jeg genkender den første situation så vel fra søsters hunde.

 

Dexter tænder ikke. Han bliver glad/overgearet hopper op og den slags. Det bliver kun voldsomt når han er overgearet og det er kun når han er så overgearet at han ikke bare giver op, at hun går i killer mode. Netop fordi stressen jo trigger den der "miiiin opmærksomhed".

 

Jeg har ikke lyst til at beskrive det bedre, da dette er en af de ting jeg ikke bryder mig om at dele herinde. Undskyld at jeg bragte det på banen når jeg ikke har muligheden for at komme med de eksempler fra mine hunde jeg har. Det var blot for at gøre opmærksom på at en han/tæve kombination ikke nødvendigvis er nemmere, hvis man ikke tager højde for raceforskellene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter tænder ikke. Han bliver glad/overgearet hopper op og den slags. Det bliver kun voldsomt når han er overgearet og det er kun når han er så overgearet at han ikke bare giver op, at hun går i killer mode. Netop fordi stressen jo trigger den der "miiiin opmærksomhed".

 

Jeg har ikke lyst til at beskrive det bedre, da dette er en af de ting jeg ikke bryder mig om at dele herinde. Undskyld at jeg bragte det på banen når jeg ikke har muligheden for at komme med de eksempler fra mine hunde jeg har. Det var blot for at gøre opmærksom på at en han/tæve kombination ikke nødvendigvis er nemmere, hvis man ikke tager højde for raceforskellene.

Jeg synes jo netop det er godt du deler!!

For mange kører jo på den overbevisning at det vil gå godt, så længe man har en tæve og en hanhund..

Jeg tror jo på, at hvis to volsne hunde bliver sat sammen og de ikke umiddelbart fungerer særlig godt fra starten af, at det kan være en indikation på at de ikke får det så fantastisk sammen.. Der er jo selvfølgelig altid undtagelser..

Men det er bare noget helt andet, når det er en hvalp der vokser op sammen med den voksne hund!

Fordi min tæve har vokset op sammen med svigermors labrador, så accepterer han hende. Men han accepterer ingen andre voksne hunde, udover den tæve der også bor der, og har boet der fra hvalp.

 

Det var måske lige et sidespor..

Men det er altid godt at høre dine erfaringer. Jeg har jo valgt at få mig en hanhund næste gang, men det er primært fordi jeg VIL have en shiba mere, og det vil køre fuldstændig af sporet, hvis vi får en tæve..

Men det er jo ikke sikkert at det fungerer bedst sådan..

Jeg har da lagt mærke til, at Eris leger bedst med hunhunde der ikke er skarpe i det. Men det er nok fordi hun selv er lidt skrap ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter tænder ikke. Han bliver glad/overgearet hopper op og den slags. Det bliver kun voldsomt når han er overgearet og det er kun når han er så overgearet at han ikke bare giver op, at hun går i killer mode. Netop fordi stressen jo trigger den der "miiiin opmærksomhed".

Jamen det er da det samme jeg skriver? At når Dexter bli'r glad/overgearet, så tænder Penny op på ham? Og så kører det hele op i en spids derfra.

Jeg har ikke lyst til at beskrive det bedre, da dette er en af de ting jeg ikke bryder mig om at dele herinde. Undskyld at jeg bragte det på banen når jeg ikke har muligheden for at komme med de eksempler fra mine hunde jeg har. Det var blot for at gøre opmærksom på at en han/tæve kombination ikke nødvendigvis er nemmere, hvis man ikke tager højde for raceforskellene.

Det er også bare i orden. Og jeg er helt enig i at raceforskelle kan være et mindst lige så stort issue som køn. Det er jo lige præcis det vi ser med søsters hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også bare i orden. Og jeg er helt enig i at raceforskelle kan være et mindst lige så stort issue som køn. Det er jo lige præcis det vi ser med søsters hunde...

 

 

Okay vi er enige :lol: Jeg troede at du troede at det var Dexter der startede med at "angribe" derfor jeg blev forvirret.

 

Penny er desværre en bandit på det punkt, men det er racen, som jeg havde undervurderet hvor skrappe de kan være. Specielt i forhold til en husky som kan være en meget blød hund. På alle andre måder passer de to racer helt sammen.

 

Men ærligt nogen gange ryster jeg i bukserne over tanken om at have to Aussies sammen, uanset køn hvis de begge er som Penny. For det kunne let ende meget galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay vi er enige :lol: Jeg troede at du troede at det var Dexter der startede med at "angribe" derfor jeg blev forvirret.

 

Penny er desværre en bandit på det punkt, men det er racen, som jeg havde undervurderet hvor skrappe de kan være. Specielt i forhold til en husky som kan være en meget blød hund. På alle andre måder passer de to racer helt sammen.

 

Men ærligt nogen gange ryster jeg i bukserne over tanken om at have to Aussies sammen, uanset køn hvis de begge er som Penny. For det kunne let ende meget galt!

 

Joo, men så ville man jo ikke ha' de "race-clashes", da en anden aussie sandsynligvis ikke ville synes Penny var for meget, da de "kender sproget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Joo, men så ville man jo ikke ha' de "race-clashes", da en anden aussie sandsynligvis ikke ville synes Penny var for meget, da de "kender sproget".

 

Men det er jo netop det der er skræmmende. For Dexter smider sig jo oftest, kun de gange hvor han er oppe i et hjørne reagere han (Og det ville alle hunde jo gøre). Og jeg tænker netop: Hvis man har to hunde der begge er som Penny, vil den ene så overhovedet stoppe eller ville de fortsætte til det var blod? 7-9-13 har vi aldrig oplevet skade i deres slåskampe. (Som forresten startede allerede da hun var 9-10 uger, så det har intet med kønsmodning at gøre, dog forsvandt det i en periode, og er nu kommet igen i stor stil!)

 

Men du har nok ret de ville jo også kende hinandens sprog osv. Så det ville nok ikke være så markant, som når det er forskellige racer.

 

Dog er det igen min næste frygt... For hvad skal der dog blive af Dexter hvis vi fik to Aussies der ville rotte sig sammen i mod ham... Stakkels hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo netop det der er skræmmende. For Dexter smider sig jo oftest, kun de gange hvor han er oppe i et hjørne reagere han (Og det ville alle hunde jo gøre). Og jeg tænker netop: Hvis man har to hunde der begge er som Penny, vil den ene så overhovedet stoppe eller ville de fortsætte til det var blod? 7-9-13 har vi aldrig oplevet skade i deres slåskampe. (Som forresten startede allerede da hun var 9-10 uger, så det har intet med kønsmodning at gøre, dog forsvandt det i en periode, og er nu kommet igen i stor stil!)

 

Men du har nok ret de ville jo også kende hinandens sprog osv. Så det ville nok ikke være så markant, som når det er forskellige racer.

 

Dog er det igen min næste frygt... For hvad skal der dog blive af Dexter hvis vi fik to Aussies der ville rotte sig sammen i mod ham... Stakkels hund...

 

Tja, måske ville det gå som med Amoccas Karla og Johna - at de ikke er så følsomme overfor den lidt voldsomme adfærd, fordi det er deres måde at opføre sig på? Jeg ved det ikke, men synes da ikke jeg hører om problemer blandt dem der har flere aussier. :vedikke: Tror virkelig på den med "lige børn..." når det kommer til hunde. Som tommelfingerregel - for der findes selvfølgelig altid undtagelser, og hunde er jo trods alt meget forskellige!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan det her være ressourceforsvar? Johna gør det også... Det er opkørthed, de kan ikke håndtere at den anden er oppe at ringe. Ved Johna kan det afhjælpes ved at stikke noget i kæften på hende, som hun kan rende rundt og ruske... Så glemmer hun at angribe Karla....

 

Det samme gør jeg. Egentlig interessant at vi nu har 3 gange yngste hund som "angriber" ældste hund, hvis denne bliver glad...hmm, hvad mon det skyldes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når mysla vil styre sheila som bliver for vild eller andre hudne for den sags skyld, så er det helt klart et kontrolbehov! Som det kan ses af eksempler her, så er der nævnt mange hyrdehunde (johna undtaget) og deres kontrolbehov er jo kendt for at være kæmpe..

 

Som jeg plejer at sige...en hyrde hun er allermest lykkelig når alle fårene er samlet og helt stille = fuld kontrol;) Skal tages med et gran salt selvfølgelig, men et eller andet sted, så er det vel det de arbejder for at opnå...

Så vilde mennesker, hunde, får, heste, biler whatever giver feks mysla lyst til at få styr på det og bringe det i ro.

 

Johna kan vel gøre det som et forsøg på at få karla til at lege med hende i stedet? Eller fordi hun kommer i konflikt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Benny kan også gøre det, hoppe ind i Egon, han gør det helt klart fordi han bliver usikker på alt den opkørthed. Han får også et lidt desperat udtryk i øjnene. Jeg har selvfølgelig stoppet det men ikke været så klog som Amocca og tilbudt en anden ting at gøre -så nu har han grebet til at gø med i stedet. Suk. Nå men det var 2 rare år hvor han ikke gøede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Og når mysla vil styre sheila som bliver for vild eller andre hudne for den sags skyld, så er det helt klart et kontrolbehov! Som det kan ses af eksempler her, så er der nævnt mange hyrdehunde (johna undtaget) og deres kontrolbehov er jo kendt for at være kæmpe..

 

Som jeg plejer at sige...en hyrde hun er allermest lykkelig når alle fårene er samlet og helt stille = fuld kontrol;) Skal tages med et gran salt selvfølgelig, men et eller andet sted, så er det vel det de arbejder for at opnå...

Så vilde mennesker, hunde, får, heste, biler whatever giver feks mysla lyst til at få styr på det og bringe det i ro.

 

Johna kan vel gøre det som et forsøg på at få karla til at lege med hende i stedet? Eller fordi hun kommer i konflikt?

 

Hvorfor Johna gør det ved jeg ikke - jeg har blot konkluderet at jeg ikke kan stoppe adfærden (trods utallige forsøg på forskellige ting), men den kan afledes... Men hyrdeblod tror jeg altså ikke hun gemmer på :mrgreen: selvom hun dog driver hønsene hjemme hos svigerfar

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvis I ikke lader jeres hunde klare konflikter mellem sig selv, hvad så når I ikke er der , når I fks er på job- eller bare i bad ? så er hundene jo nødt til at klare det selv eller hvad ?

 

Mener du til det med at hoppe ind i den voksne hund? Det sker (skete) jo kun hvis vi får gæster. Ellers går de ikke og har diverse konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej jeg mener hvis de fks tager legetøj eller andet fra hinanden.

 

Ok men det har mine ingen konflikter med, så det behøves jeg ikke tænke på, dejligt nok :-D Det er jo kun i én situation det sker - og udover det så mine 2 kommer ikke op og slås over det, Egon kan sige vov-væk, men ellers ignorerer han sig også bare ud af det.

 

Og jeg mener det er misforstået at hundene skal klare det hele selv. Egons taktik er at ignorere sig ud af irriterende opførsel og så giver jeg en hjælpende hånd og fjerner/kalder på hormonbomben, det fungerer glimrende for os, for så skal Egon ikke irriteres helt til det punkt hvor han bliver sur.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvis I ikke lader jeres hunde klare konflikter mellem sig selv, hvad så når I ikke er der , når I fks er på job- eller bare i bad ? så er hundene jo nødt til at klare det selv eller hvad ?

Nu er det ikke fordi vores ikke kan klare konflikter selv - hvis en af hundene knurrer fordi en af de andre er ved at tigge sig til at få deres legetøj/tyggeting, så respektere alle tre dette hinanden i blandt - der er slet ingen problemer. Men fx i starten der kunne Liva også godt komme afsted med at stjæle ting fra Ayo, uden hun sagde noget til det - men det vil JEG ikke have. Der blev hun stoppet. Det samme gjorde sig gældende i starten med Zazu, da hun ikke altid lige respekterede 1. knur - så blev hun også fjernet, af os. Men nu hvor de ligesom har lært hinanden at kende, så er der ingen konflikter - der er ingen der stjæler fra hinanden mere - og den eneste tid der indimellem bliver sagt fra på, er hvis en af de to yngste synes Ayo skal lege når hun sover - det gider Ayo IKKE! Eller hvis de kommer til at træde på Ayo om natten - Ayo sover under dynen det meste af natten. Så siger hun fra med et knur, men heller ikke mere. Og dette respekteres. Så egentlig klare de tingene selv, for der er stort set aldrig nogen knurren herhjemme - men da Liva "fik lov" af Ayo, til at stjæle hendes ting - der stoppede vi hende. Og det lærte hun ret hurtigt var forbudt.

 

Når de er alene hjemme opstår der aldrig konflikter - jeg optager dem på video hver dag og kan se hvad de laver. Desuden er de også kun i bryggerset/vores entre, og derfor er det meget begrænset hvad der kan opstå konflikter omkring. De får deres marvben med frossen leverpostej når jeg går om morgenen, den spiser de hver især færdig - og så snart de har forladt dem, er både Ayo & Liva fuldstændig ligeglade med dem - så har Zazu frit slag omkring dem alle, hun er nemlig den eneste som gider gnave lidt i dem senere på dagen og slikke de ALLERsidste rester ud af dem! :blink: Men der har aldrig været ressourceforsvar blandt nogle af hundene.

 

Og er jeg i bad, så er Michael som regel inde i stuen med dem - og er jeg alene hjemme, så står døren altid åben når jeg er i bad - og så ligger alle tre hunde ude på badeværelset i min bunke af tøj :hjerte:

 

Men uanset så har vi aldrig nogle konflikter hundene imellem, der er som sagt intet ressourceforsvar blandt dem - og skal der endelig siges fra, så respekteres et enkelt lille knur med det samme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...