Hop til indhold

Bliver den voksne hund mere rolig eller passiv?


Gæst Caligo
 Share

Recommended Posts

Gæst Caligo

Jeg sad lige og læste i en bog af Anders Hallgren og faldt over noget som jeg synes var ret interessant. Ifølge ham bliver hunden mere og mere passiv i takt med at den bliver voksen, og mennesker har tendens til at forstærke den her passivitet ved at rose hunden, fordi vi tolker det som om at hunden er rolig. Hvad mener I om dette? Her er et udsnit fra bogen der omhandler det (Det er lidt langt. Beklager):

 

"Hundene bliver ikke rolige når de bliver voksne. Det ser bare sådan ud. De bliver passive. Ifølge de uskrevne regler, må de ikke længere selv tage initiativ til alt for meget. Forfædrenes leveregler findes stadig i vores hunde, og fortæller dem at de fra cirka ½ års alderen er fuldt værdige medlemmer af flokken. Her er flokken vigtigere end det enkelte individ. Som medlem af flokken skal de hjælpes til en samordning. De skal synkronisere deres adfærd med de andre.

 

En flok hvor et individ gør en ting og et andet gør noget andet ville ikke fungere. Måske løber en ulv rundt og udmatter sig, nogle sover og et par er ude og jage. Alle tager egne initiativer og er aktive på egen hånd uden at tænke på, hvad de andre gør. Ingen flok kan fungere sådan. Alle skal være trætte samtidigt og udhvilede samtidigt. Alle skal have lige meget energi, så de kan præstere nogenlunde lige meget i flokkens samarbejde. Det er den grundvold flokbegrebet hviler på. Ingen må hindre de andres færd. Derfor bliver ulvene passive og efterfølgende, når de ikke længere er hvalpe. De stiller deres energi til rådighed for lederparret og lader de ældre tage initiativ til de forskellige handlinger.

 

Når vores hunde har forladt hvalpestadiet, gør de lige sådan. De synkroniserer deres aktivitet med vores, som om vi var lederulve. Når vi hviler, så hviler vores hunde sig også. Når vi rejser os fra sofaen og går ud i køkkenet, så gør vores hunde det samme. Den lever som om det var tusinde år tidligere. Men vi er ikke ulve. Vi lever ikke under de forhold, som en ulveflok gør, hvor overlevelse og jagt efter noget at spise står øverst på dagsordenen. Det gør, at vi kommer til at håndtere vores hundes passivitet forkert. Vi tolker det som ro og opfatter det som noget positivt.

 

I naturen fungerer det så godt, men ikke hos os. Vi kommer endda til at forstærke hundens passivitet ved at tale roligt til den og rose den, fordi den ligger der og hviler sig. Hvis hunden ikke selv tager noget initiativ og kommer hen til os, kæler vi med den slumrende hund. Hvis den bliver lidt vild indendørs, skærper vi tonen og siger: ”rolig”, ”ikke så vild”, ”nej”, "gå hen og læg dig”. Vi mener at hunden godt kan vente med at være aktiv til den kommer ud. Så længe hunden er relativt ung, måske indtil 9-10 måneder, bevæger den sig noget mere inde. Den følger os nemlig som en skygge, hvor vi går. Den sørger for at vi ser den ved ind imellem at komme og kigge på os. Men vi forstår ikke, at det er en meddelelse, et budskab til os om at den gerne vil have os til at tage initiativ til aktivitet.

 

Efterhånden giver hunden mere og mere op overfor os og sover tristheden væk. Men for ikke at risikere at vi bevæger os væk uden at den opdager det, lægger den sig på strategiske steder i hjemmet. Den finder et sted hvor den kan holde øje med helst to døre samtidigt. Der lægger den sig og gør sig det behageligt og følger siden aktiviteten i huset i halvvågen tilstand. Den sover ikke mere fast, end at den hele tiden kan følge med i, hvor vi befinder os. Går vi ud i køkkenet eller mod yderdøren kan det betale sig at følge efter. Går vi på toilettet, kan det ikke svare sig.

 

Tiden går, måneder bliver til år. Hunden er nu blevet omkring halvandet år gammel. Nu er den ved at være træt af at ligge halvvågen, det giver så lidt. Man kan lige så godt sove rigtigt, når der alligevel ikke sker noget. Men for ikke at gå glip af det, hvis vi skulle finde på at foretage os noget interessant, lærer hunden sig hurtigt, hvor i huset den kan hvile sig, og alligevel følge med i om der sker noget interessant. Den lægger sig midt på gulvet eller i døråbninger.

 

Vi har nu fået en hund, som tilbringer den største del af sin tid sovende. Hunden er jo inde det meste af tiden, altså kommer den til at sove det meste af døgnet. Det havde naturen desværre ikke forudset."

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er en lidt ældre bog du har fat i her ikke? Jeg tror AH har overdrevet lidt for at få budskabet ud.

 

Jeg vil give AH ret i at sådan har det været for mange, mange hunde. Tidligere, før man belønnede hundens frie initiativ og hunden derfor ret hurtigt lærte, at der ikke skete noget for den før dens mennesker tog initiativet, var det passivitet der sås hos mange hunde. For eksempel sagde man om labradoren at "den er en hund som kan vente hele livet på at noget sker" fordi den er så tilpasningsdygtig og genetisk er kodet til at vente lang tid under jagt. Det er en "ventehund".

 

Som det er nu, vil de fleste hunde følge os overalt til de finder ud af at der intet sker af interesse for dem, når vi går bestemte steder hen, for eksempel på badeværelset eller når de kan se at vi skal forbi dem for at kunne forsvinde, for eksempel hvis vi går ind i et rum uden anden udgang end den hunden kan se fra det sted den befinder sig. Dette handler om forudsigelighed, hunden lærer hvad den kan forvente i de forskellige situationer og Pelle forventer for eksempel ikke at jeg forsvinder fra huset, når jeg går ind i mit soveværelse, fordi han ikke er vant til at jeg bruger den havedør der faktisk er i mit soveværelse. Derfor følger han ikke med, eller holder øje med at jeg går derind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er en lidt ældre bog du har fat i her ikke? Jeg tror AH har overdrevet lidt for at få budskabet ud.

 

Jeg vil give AH ret i at sådan har det været for mange, mange hunde. Tidligere, før man belønnede hundens frie initiativ og hunden derfor ret hurtigt lærte, at der ikke skete noget for den før dens mennesker tog initiativet, var det passivitet der sås hos mange hunde. For eksempel sagde man om labradoren at "den er en hund som kan vente hele livet på at noget sker" fordi den er så tilpasningsdygtig og genetisk er kodet til at vente lang tid under jagt. Det er en "ventehund".

 

Som det er nu, vil de fleste hunde følge os overalt til de finder ud af at der intet sker af interesse for dem, når vi går bestemte steder hen, for eksempel på badeværelset eller når de kan se at vi skal forbi dem for at kunne forsvinde, for eksempel hvis vi går ind i et rum uden anden udgang end den hunden kan se fra det sted den befinder sig. Dette handler om forudsigelighed, hunden lærer hvad den kan forvente i de forskellige situationer og Pelle forventer for eksempel ikke at jeg forsvinder fra huset, når jeg går ind i mit soveværelse, fordi han ikke er vant til at jeg bruger den havedør der faktisk er i mit soveværelse. Derfor følger han ikke med, eller holder øje med at jeg går derind.

 

Jo det er ikke en ny bog, så det lyder meget sandsynligt at han har valgt at overdrive for at fremme forståelsen :-) Jeg tror helt sikkert at du har ret i, at man ser det i mindre grad i dag end førhen - især med alle de nye former for aktiviteter der er kommet frem for hunde, både sportsgrene som agility og rally men også bare alt aktivitetslegetøjet til mental stimulering. Jeg synes nemlig også at en del af hans udsagn lød lidt voldsomt, men samtidig så synes jeg at det kunne være interessant at høre hvad andre tænkte om det, for pointen er vel stadig relevant i dag? Nu indrømmer jeg gerne at jeg overhovedet ikke har den store erfaring eller teoretiske viden om hunde endnu da Lupo er min første hund, men umiddelbart så tænker jeg at de fleste hunde sover/hviler vel stadig i mange flere timer i døgnet end de egentlig har brug for? Og måske er der en del ejere der tolker deres hund som meget rolig, men hvor det egentlig er passivitet der kommer til udtryk hos hunden? Hvad tænker du om det? (Eller alle jer andre her på HF for den sags skyld?) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Blev helt trist af at læse det!

 

Det ER også ret deprimerende sat op, men som Ninjamor siger så har Hallgren nok valgt at overdrive for at fremme forståelsen :-) Jeg synes bare at det var en interessant pointe, og at det ville være fedt at høre andres perspektiver på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har vist glemt at læse den bog, for jeg kan slet ikke genkende det. De er hhv. 11 år, 8-9 år, 5-6 år og 10 mdr. og alle er aktive. De sover da en del, men bliver aldrig bedt om at "gå hen og lægge sig", og jeg er da ret overbevist om, at når de sover, er det fordi de har brug for det og ikke af tristhed/kedsomhed. De har 7 tønder land at boltre sig på, de er ude så meget de lyster, men beder tit om at komme ind for at hvile sig.

 

Desuden får de gåture, træning både ude og hjemme, plejehjemsbesøg for Chase der er terapihund, fælles fodersøg og leg både med mig og med hinanden.

 

At sove er for mig noget de vælger til, og ikke noget de gør fordi der ikke er andet at lave, hvis det giver mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har vist glemt at læse den bog, for jeg kan slet ikke genkende det. De er hhv. 11 år, 8-9 år, 5-6 år og 10 mdr. og alle er aktive. De sover da en del, men bliver aldrig bedt om at "gå hen og lægge sig", og jeg er da ret overbevist om, at når de sover, er det fordi de har brug for det og ikke af tristhed/kedsomhed. De har 7 tønder land at boltre sig på, de er ude så meget de lyster, men beder tit om at komme ind for at hvile sig.

 

Desuden får de gåture, træning både ude og hjemme, plejehjemsbesøg for Chase der er terapihund, fælles fodersøg og leg både med mig og med hinanden.

 

At sove er for mig noget de vælger til, og ikke noget de gør fordi der ikke er andet at lave, hvis det giver mening?

 

Det giver fin mening. Det lyder forresten som om at dine hunde har det fantastisk :-D Som jeg forstår det er det Hallgren skriver ikke henvendt til ejere som dig, der aktiverer deres hunde rigtig meget, men nok mere for ejere der enten ikke vil aktivere deres hunde særlig meget, eller ejere der tror at de aktiverer hunden tilstrækkeligt og at de bare har en hund der er meget rolig, men hvor hunden i virkeligheden bliver passiv og affinder sig med situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at de bliver mere rolige, ikke passive. Mine må hjertens gerne tage initiativ, de må gerne sige vi skal i haven og lege eller nu vil de virkelig gerne på tur - men samtidigt er det også en hårfin grænse, hvor ens hund skal lære at være ok med at kede sig, for det er også lidt sundt. Især med hunde som står på tæer på et splitsekund bare man overvejer snart at lave et eller andet.

 

En anden ting er så vanerne, altså de lærer jo at i et bestemt tidsrum sover man (når vi mennesker er på arbejde), turene ligger som regelt også indenfor en vis tidsgrænse da de jo også vænner sig til at skulle på toilettet der, morgen/aftensmad osv osv. Men det tror jeg er ok for de fleste hunde, tror de fleste har det godt med forudsigeligheden.

 

Dertil sover hunde jo ret mange timer i løbet af et døgn, flere timer end mennesker.

 

 

 

 

 

En anden ting som ikke lige kommer denne tråd ved måske, jeg kan bare ikke huske hvad den anden hed hvor vi skrev lidt sammen om samojeden og det at de fleste har et behov for at løbe/motionere på den ene eller den anden måde - jeg har lige modtaget en folder fra polarhundeklubben og jeg synes beskrivelsen er ret fin:

 

"I dag er samojedehunden først og fremmest en charmerende familiehund, men man skal vide, at den samtidigt er en stærk, livlig og elegant arbejdshund, med en stor portion selvtillid.

 

Samojederne er, som alle andre forskellige af temperament og væsen, men de allerfleste har et stort behov for at røre sig.

 

Samojeden er en alsidig hund der elsker at få afløb for sin energi både fysisk og psykisk."

 

Der står lidt mere, bare om at den elsker at være udendørs, en indhegnet have er en rigtig god ide og at den både kan trives i flok og som solohund. Men ja, jeg ville bare lige nævne den lille tekst. Tænkte du ville være interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla er absolut ikke blevet mere passiv med alderen - hun bliver 5 i år. Hun er dog blevet mere rolig og bedre til at slappe af, selvom der ikke lige sker noget i et par dage... Men hvis hun synes der er sket for lidt, så gør hun opmærksom på det og tager initiativ til leg eller træning eller hvad hun nu har lyst til...

 

Johna har været "passiv" fra hun var 8 uger... Hun vil hjertens gerne lege eller træne, men sker der ikke noget, så beder hun heller ikke om det... Det er dog som sagt ikke noget der er kommet med alderen, sådan er hun tydeligvis født...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener han havde ret , ihverfald for gennemsnitshundeejeren på den tid han skrev dette.

Jubi- nu , når vi har overstået den såkaldte anden pupertet, lige inden endelig færdig pzykisk udvikling, så lettede presset for en del hundeejere.Så er den ikke så krævende.Den har lært at affinde sig med, at selv om den prøver at plage for lidt aktivitet, så har hele familien travl. Og ikke tid, og den ligger sig igen, forde plageri er formålsløst.

Dette kan jo ikke gøres med en 4 mdr´s udsovet hvalp, den skal bare ud og opleve og giver ikke op, og iøvrigt vil den tisse på gulvtæppet, hvis den negliseres..

 

Mht til det med flokstruktur og sovetider giver jeg ham ret.Når jeg har haft hvalpe fra Grækenland eller hjemmefødte, så sover de ikke , hvis jeg f.eks har lyst til en morfar og det uanset , resten af de voksne følger mig., De sover kun, hvis behovet er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene at de bliver mere rolige, ikke passive. Mine må hjertens gerne tage initiativ, de må gerne sige vi skal i haven og lege eller nu vil de virkelig gerne på tur - men samtidigt er det også en hårfin grænse, hvor ens hund skal lære at være ok med at kede sig, for det er også lidt sundt. Især med hunde som står på tæer på et splitsekund bare man overvejer snart at lave et eller andet.

 

En anden ting er så vanerne, altså de lærer jo at i et bestemt tidsrum sover man (når vi mennesker er på arbejde), turene ligger som regelt også indenfor en vis tidsgrænse da de jo også vænner sig til at skulle på toilettet der, morgen/aftensmad osv osv. Men det tror jeg er ok for de fleste hunde, tror de fleste har det godt med forudsigeligheden.

 

Dertil sover hunde jo ret mange timer i løbet af et døgn, flere timer end mennesker.

 

 

 

 

 

En anden ting som ikke lige kommer denne tråd ved måske, jeg kan bare ikke huske hvad den anden hed hvor vi skrev lidt sammen om samojeden og det at de fleste har et behov for at løbe/motionere på den ene eller den anden måde - jeg har lige modtaget en folder fra polarhundeklubben og jeg synes beskrivelsen er ret fin:

 

"I dag er samojedehunden først og fremmest en charmerende familiehund, men man skal vide, at den samtidigt er en stærk, livlig og elegant arbejdshund, med en stor portion selvtillid.

 

Samojederne er, som alle andre forskellige af temperament og væsen, men de allerfleste har et stort behov for at røre sig.

 

Samojeden er en alsidig hund der elsker at få afløb for sin energi både fysisk og psykisk."

 

Der står lidt mere, bare om at den elsker at være udendørs, en indhegnet have er en rigtig god ide og at den både kan trives i flok og som solohund. Men ja, jeg ville bare lige nævne den lille tekst. Tænkte du ville være interesseret.

 

God pointe :-) Jeg tror du har ret i at det også er sundt for hunden at lære at der ikke sker noget hele tiden. Er der egentlig nogle der ved hvor mange timers søvn end hund har behov for? Det kom jeg bare lige til at tænke på.

 

Tak for den lille beskrivelse, jeg synes også at den er ret fin, for den indkapsler ligesom de forskellige nuancer der er hos samojeden :-) Det er egentlig mærkeligt for jeg er også medlem af Polarhundeklubben, men jeg synes da ikke at jeg har modtaget en folder. Oh well. Det kan være at den kommer med posten på et tidspunkt :-)

 

Karla er absolut ikke blevet mere passiv med alderen - hun bliver 5 i år. Hun er dog blevet mere rolig og bedre til at slappe af, selvom der ikke lige sker noget i et par dage... Men hvis hun synes der er sket for lidt, så gør hun opmærksom på det og tager initiativ til leg eller træning eller hvad hun nu har lyst til...

 

Johna har været "passiv" fra hun var 8 uger... Hun vil hjertens gerne lege eller træne, men sker der ikke noget, så beder hun heller ikke om det... Det er dog som sagt ikke noget der er kommet med alderen, sådan er hun tydeligvis født...

 

Ja okay, det lyder egentlig også meget logisk, at det også godt komme til udtryk igennem personligheden, som du oplever med dine hunde :-)

 

Jeg mener han havde ret , ihverfald for gennemsnitshundeejeren på den tid han skrev dette.

Jubi- nu , når vi har overstået den såkaldte anden pupertet, lige inden endelig færdig pzykisk udvikling, så lettede presset for en del hundeejere.Så er den ikke så krævende.Den har lært at affinde sig med, at selv om den prøver at plage for lidt aktivitet, så har hele familien travl. Og ikke tid, og den ligger sig igen, forde plageri er formålsløst.

Dette kan jo ikke gøres med en 4 mdr´s udsovet hvalp, den skal bare ud og opleve og giver ikke op, og iøvrigt vil den tisse på gulvtæppet, hvis den negliseres..

 

Mht til det med flokstruktur og sovetider giver jeg ham ret.Når jeg har haft hvalpe fra Grækenland eller hjemmefødte, så sover de ikke , hvis jeg f.eks har lyst til en morfar og det uanset , resten af de voksne følger mig., De sover kun, hvis behovet er der.

 

Nej det har du nok ret i :-) Jeg kan også godt mærke på min egen hvalp at han ikke synkroniserer sin aktivitet med min, f.eks. hvis jeg tager en lur. Jeg ved ikke om det er noget han evt. vil begynde at gøre senere hen, men jeg håber da at han stadig vil tage initiativ til ting ligesom han gør nu, f.eks. hvis han har lyst til at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sover de ikke noget ala 16 timer, sådan gennemsnitligt og +/- osv.?
Så meget sover løverne ikke.. De går i seng kl 22 og står op 4.36. Så slapper de af et par gange i løbet af dagen af en halv times varighed. Det er meget sjældent de alle sammen lægger sig på en gang og sover.

hvalpene sover synkront på den måde som jeg tænker de har lært fra deres fødested. Den franske jeg har lige nu sover f.eks ikke ret meget, helelr ikke selvom mine hvalpe sover.

Jeg tænker at de hunde der sover meget er blevet vænent til det? hvis folk går på arbejde vil hunden nok sove imens.

Mine sover/eller forholder sig i ro, når de kommer i bur f.eks i bilen. Og selvom vi køre 1500 km så er stadig rolige i buret. Og leger f.eks heller ikke på rastepladser. Og det er hvertfald noget de har lært

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at hunde sover, når der ikke er aktivitet i huset.Hvis man f.eks flere dage om foråret knogler i haven, så går de jo autimatisk med derud og tuller rundt og undersøger tingene eller leger.Jeg forestiller mig at Anders H. mening hænger sammen med de undersøgelser af alenehjemme/sovetid i forhold til antal problemhunde. Hvor det var tydeligt, at jo højere timeantal inaktivitet, jo flere hunde med problemer for ejeren.

Dette fremkom jo i 1970-80erne med de nye økonomiske muligheder for Villa, Volvo og vovse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Janni, jeg synes måske ikke at kennel med mange hunde og ejer som hjemmegående er sådan specielt gennemsnitligt.

 

Men hvis dine hunde ikke sover særligt meget, giver det så ikke problemer for hvalpekøbere som har en 37 timers arbejdsuge? Altså når hvalpen skal lære at være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund og min ældste hund har mere eller mindre af sig selv taget en lang middagslur efter morgenturen. Min yngste er sådan en hund der kan holde sig vågen næsten en hel dag men uden at blive overtræt. Ikke at der er fuld gang i ham, han tuller bare roligt rundt eller ligger med noget legetøj. Kan dog se at nu hvor han er 2 år, sover han mere i løbet af dagen, altså vælger det selv selvom jeg feks er hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...