Hop til indhold

Så er hugormene fremme!


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Den første vi mødte kvitterede med et ordentlig bid lige i læben på Liva!

Hun havde slet ikke set den - hun gik og snuste - og lige pludselig slår hun en voldsom koldbøtte. Kigger lidt mærkeligt rundt, for synes det skulle være underligt om hun var snublet så voldsomt når hun bare snusede - kiggede så derhen hvor hun lavede koldbøtten, for at se om hun kunne have skåret sig på noget skarpt - der lå hugormen så! :evil:

 

Vi løftede hende op, ringede til dyrlægen og kørte straks afsted - uden dog at vide hvor hun var blevet bidt henne. Kunne ikke se blod eller hævelser umiddelbart - men hun sad og savlede og virkede meget skidt tilpas, så var slet ikke i tvivl om at hun var blevet bidt! Da vi sidder i venteværelset hos dyrlægen ville jeg ae hende, og da jeg bare røre pelsen omkring hendes hoved i højre side, gav hun sig voldsomt og skreg. Kunne så mærke at hun har en KÆMPE tyk læbe og hendes hals er helt hævet op! :(

 

Ind til dyrlægen - hvor hun også skreg og skreg mens han undersøgte hende! Hun er MEGET hævet - og med en temperatur på lige knap 40. Hun skreg også som en stukken gris da han gav hende modgiften...

 

Nu er vi hjemme igen - med nogle piller hun skal have imorgen og i overmorgen. Manden holder fri i morgen for at holde øje med hende - og jeg har lige afleveret Ayo & Zazu ude hos min mor, eftersom de jo gerne vil snuse og lege med Liva som de plejer - men bare de kommer tæt på hende, så skriger hun og flygter!

 

Ikke engang da hendes knæskal låste sig fast eller efter hendes PL-operation har hun været tilnærmelsesvis så ynkelig og ked som hun er nu. Så hun må virkelig være øm og have det meget skidt!

 

Det er heldigvis vores egen dyrlægen som har vagten i dag og i morgen - så bliver der det mindste med hendes vejrtrækning, eller falder hævelsen ikke snart, så skal hun indlæggelse. Håber vi slipper!

 

Øv hvor er hun altså en uheldig lille hund. Sikke et liv hun allerede har haft, trods hun først fyldte 1 år i januar. Blev slået hos opdrætter, PL grad 2 og operation som 9 mdrs., og nu et hugormebid - og så endda lige i læben! Øv øv. Hun er altså ikke alt for heldig :ae:

 

Dyrlægen fortalte også at hugormebid kan resultere i skader på organerne især i nyrerne... puha! Dén håber jeg godt nok vi slipper udenom! Men fint nok at få informationen jo, så man kan holde øje med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den første vi mødte kvitterede med et ordentlig bid lige i læben på Liva!

Hun havde slet ikke set den - hun gik og snuste - og lige pludselig slår hun en voldsom koldbøtte. Kigger lidt mærkeligt rundt, for synes det skulle være underligt om hun var snublet så voldsomt når hun bare snusede - kiggede så derhen hvor hun lavede koldbøtten, for at se om hun kunne have skåret sig på noget skarpt - der lå hugormen så! :evil:

 

Vi løftede hende op, ringede til dyrlægen og kørte straks afsted - uden dog at vide hvor hun var blevet bidt henne. Kunne ikke se blod eller hævelser umiddelbart - men hun sad og savlede og virkede meget skidt tilpas, så var slet ikke i tvivl om at hun var blevet bidt! Da vi sidder i venteværelset hos dyrlægen ville jeg ae hende, og da jeg bare røre pelsen omkring hendes hoved i højre side, gav hun sig voldsomt og skreg. Kunne så mærke at hun har en KÆMPE tyk læbe og hendes hals er helt hævet op! :(

 

Ind til dyrlægen - hvor hun også skreg og skreg mens han undersøgte hende! Hun er MEGET hævet - og med en temperatur på lige knap 40. Hun skreg også som en stukken gris da han gav hende modgiften...

 

Nu er vi hjemme igen - med nogle piller hun skal have imorgen og i overmorgen. Manden holder fri i morgen for at holde øje med hende - og jeg har lige afleveret Ayo & Zazu ude hos min mor, eftersom de jo gerne vil snuse og lege med Liva som de plejer - men bare de kommer tæt på hende, så skriger hun og flygter!

 

Ikke engang da hendes knæskal låste sig fast eller efter hendes PL-operation har hun været tilnærmelsesvis så ynkelig og ked som hun er nu. Så hun må virkelig være øm og have det meget skidt!

 

Det er heldigvis vores egen dyrlægen som har vagten i dag og i morgen - så bliver der det mindste med hendes vejrtrækning, eller falder hævelsen ikke snart, så skal hun indlæggelse. Håber vi slipper!

 

Øv hvor er hun altså en uheldig lille hund. Sikke et liv hun allerede har haft, trods hun først fyldte 1 år i januar. Blev slået hos opdrætter, PL grad 2 og operation som 9 mdrs., og nu et hugormebid - og så endda lige i læben! Øv øv. Hun er altså ikke alt for heldig :ae:

 

Dyrlægen fortalte også at hugormebid kan resultere i skader på organerne især i nyrerne... puha! Dén håber jeg godt nok vi slipper udenom! Men fint nok at få informationen jo, så man kan holde øje med det.

 

Stakkels Liva:ae:

 

Havde på ingen måde tænkt det var en mulighed med et hugorme bid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde ærlig talt heller ikke skænket det en tanke - endnu! Synes jo kun lige nattefrosten er forsvundet. Så jeg troede egentlig heller ikke de var fremme endnu. Dyrlægen virkede også meget overrasket, især over at den lå samme sted som hvor den bed hende - altså at den ikke var flygtet. Han sagde de har måske 1-2 tilfælde af hugormebid om ÅRET - så det sker altså ikke så ofte. Han siger at hugormene som regel vil flygte hvis muligheden er der, bid er allersidste udvej.

 

Så umiddelbart tænker jeg at denne må lige være kommet op af dvale og måske ikke helt frisk endnu - for Liva havde ikke set den, og det var på en åben hede, den havde MASSER af mulighed for at flygte - og Liva jagtede den på ingen måder. Så den må være blevet noget forskrækket siden den vælger at bide!

 

Men øv hvor er det synd for hende at det lige skal gå ud over hendes læbe/hals - en pote havde da været "bedre"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, stakkels Liva :ae:

 

Håber hævelsen allerede er ved at falde og hun lige straks får det bedre.

Lille pus da!!

 

God bedring til hende!!

Synes ikke umiddelbart hævelsen er faldt endnu. Men nu er hun endelig lige faldt i søvn - så lader hende lige sove lidt, og tjekker sådan cirka hele tiden at hun trækker vejret :oops: og så kigger jeg lige på hævelsen igen når hun har sovet lidt - kan jeg slet ikke se nogen forandring, så ringer jeg altså til dyrlægen.

 

Og tak :bighug: sender "God bedring'en" videre til Liva :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for alle jeres god bedring'er og søde indlæg. Dem fortæller jeg videre til Liva :kys:

Hun orkede ikke engang at tigge mens vi lavede aftensmad :shock: SÅ har man det altså skidt! Hun lå bare og stirrede tomt ud i luften, på den pude, jeg havde anbragt hende på ude på køkkengulvet. Hun har også flere ganget stået op og sovet. Bette pus altså! Men hun har lige spist 100 gr klam supermarkeds dåsemad til hunde. Tænkte tørfoder ikke ville være den store succes, så smuttede lige hurtigt ind forbi og købte sådan en dåse - hun har aldrig fået sådan noget før! Men det faldt i god jord og det hele blev spist op. Så dét er da gode tegn! :bighug: Men ellers er hun bare mut, ørerne tilbage, ingen logren og stirre bare tomt ud i luften. Men tager det som gode tegn at hun har spist, og lige nu er ved at drikke vand! :5up:

 

Vandindtaget kommer jeg nok til at kigge MEGET efter den næste tid - det er nemlig et typisk tegn på problemer med nyrerne, som kan være mén af biddet, at de drikker mere vand end normalt....

 

Å nej, stakkels Liva..!! :cry: Tænker at det nok bli'r lidt mee alvorligt når det er en så lille hund? :vedikke: Rigtig god bedring til lille søde Liva... :ae:

En hugorm sprøjter altid samme mængde gift ind ved et bid - så det er mere alvorligt ved små hunde, end ved store hunde/mennesker. Men det har dælme også taget fart med Liva. Er meget overrasket over at hun har hævet så meget op - det var helt vildt, har aldrig oplevet noget lignende - på de 20 minutter det tog før vi var hos dyrlægen - og fra hun var bidt til vi kunne mærke hun blev skidt tilpas/sløv der gik 2-3 minutter. Så det har bare gået stærkt! Og tak :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Synes det lyder meget skæmmende. Rigtig god bedring med Liva.

 

Må man spørge om hvor det skete henne ad? Du skriver heden? Er det vest Jylland?

Puha hvor ville jeg være ked, hvis jeg fandt en hugorm i min baghave i midt/øst jylland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ude i Isenbjerg, som ligger ved Ikast i midtjylland :-)

 

Nå, har lige snakket med dyrlægen - synes nemlig ikke hendes hævelse er faldet spor. Den hun har på halsen/under hagen er ligeså stor som hvis man satte en halv tennisbold op under hendes hage - og hendes læbe er også stadig meget, meget tyk! Men dyrlægen sagde at så længe hun har spist og drukket lidt, så syntes hun det var bedst at vi selv observere hende, end hun skal observeres hos dem, da det alt andet end lige vil være en stressende oplevelse for hende at blive indlagt. Modgiften ER jo givet, og de kan ikke gøre mere for at få hævelsen til at falde. Så hvis ikke hun får det værre, så skal vi bare holde hende hjemme og så kommer hun sig stille og roligt - forhåbentlig uden mén, men risikoen er der, især når det er så lille en hund - så det skal vi bestemt holde øje med og tage alvorligt!

 

Mens jeg snakkede med dyrlægen kom jeg dog i tanke om at jeg stadig har fyldende smertestillende til at ligge fra operationen - så i samråd med dyrlægen fik jeg lov til at give hende det. Så kan hun forhåbentlig få lidt ro, for hun er helt sindssygt øm. Ville lige tjekke hævelsen før, og hun kaster sig bagover og er lige ved at bide fra sig, slikker sig helt vildt rundt om munden og bruger poten til at skubbe det væk med som gør ondt på hende, og det var blot ved MEGET let og overfladisk berøring - SÅ har hun altså ondt! Lille og normalt meeeget stille Liva. Øv min stakkels basse! :( Nu håber jeg hun får en virkning af det smertestillende, inden vi henter de to andre barylere hjem senere i aften.

 

Har aldrig før oplevet en hund blive bidt af en hugorm - men må indrømme det er meget voldsommere end jeg havde forstillet mig!

Tror jeg kommer til at vågne sådan cirka 1000 gange i nat for at tjekke hendes vejrtrækning, når hævelsen stadig er så voldsom....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ude i Isenbjerg, som ligger ved Ikast i midtjylland :-)

 

Nå, har lige snakket med dyrlægen - synes nemlig ikke hendes hævelse er faldet spor. Den hun har på halsen/under hagen er ligeså stor som hvis man satte en halv tennisbold op under hendes hage - og hendes læbe er også stadig meget, meget tyk! Men dyrlægen sagde at så længe hun har spist og drukket lidt, så syntes hun det var bedst at vi selv observere hende, end hun skal observeres hos dem, da det alt andet end lige vil være en stressende oplevelse for hende at blive indlagt. Modgiften ER jo givet, og de kan ikke gøre mere for at få hævelsen til at falde. Så hvis ikke hun får det værre, så skal vi bare holde hende hjemme og så kommer hun sig stille og roligt - forhåbentlig uden mén, men risikoen er der, især når det er så lille en hund - så det skal vi bestemt holde øje med og tage alvorligt!

 

Mens jeg snakkede med dyrlægen kom jeg dog i tanke om at jeg stadig har fyldende smertestillende til at ligge fra operationen - så i samråd med dyrlægen fik jeg lov til at give hende det. Så kan hun forhåbentlig få lidt ro, for hun er helt sindssygt øm. Ville lige tjekke hævelsen før, og hun kaster sig bagover og er lige ved at bide fra sig, slikker sig helt vildt rundt om munden og bruger poten til at skubbe det væk med som gør ondt på hende, og det var blot ved MEGET let og overfladisk berøring - SÅ har hun altså ondt! Lille og normalt meeeget stille Liva. Øv min stakkels basse! :( Nu håber jeg hun får en virkning af det smertestillende, inden vi henter de to andre barylere hjem senere i aften.

 

Har aldrig før oplevet en hund blive bidt af en hugorm - men må indrømme det er meget voldsommere end jeg havde forstillet mig!

Tror jeg kommer til at vågne sådan cirka 1000 gange i nat for at tjekke hendes vejrtrækning, når hævelsen stadig er så voldsom....

 

Det er altså grimt. Både :ae: og :x: for snarlig bedring

Link til indlæg
Del på andre sites

En sidste opdatering inden vi finder dynerne :-D

Det skud smertestillende hun fik har haft en rigtig stor effekt! Hun er stadig lige så hævet som før, men hun er livet mere op og virker mindre smerteplaget :5up: hun har fået sovet en del i den tid Ayo & Zazu er blevet passet i, det tror jeg har været godt til hende - at have fået tid til at hvile sig 100% i. Vi har lige været ude og hente de to barylere ude hos min mor, og vi havde taget Liva med - hun blev meget glad for at se de to andre, og det var helt sikkert gengældt! :lun: Halen logrede på hende, og hun ville gerne hilse - altså måtte de gerne snuse, også omkring hendes mund, uden hun hverken skreg, pev eller flygtede - så det smertestillende var en god ting at give hende! Heldigt jeg havde det liggende!

 

Hendes vejrtrækning har også virket ok og stabil hele dagen igennem - så jeg tror heldigvis vi kan vinke farvel til indlæggelsen! Det smertestillende + at hun fik de to andre hjem igen, har fået et glimt tilbage i hendes øjne og ørerne op igen. :hjerte: Hendes kontrol over benene er også tilbage igen - hun virkede lidt halvfuld tidligere når hun gik.

 

Imorgen tidlig skal jeg ringe til dyrlægen, for at give dem en update - det bad de mig om. Og så snakker vi der om hun også skal have smertestillende igen imorgen.

 

Men skønt der er sket en god udvikling her hen på aftenen, så kan vi forhåbentlig sove lidt mere roligt! :-)

 

Tror dog godt de to andre har vidst der har været noget galt - de var lige hjemme og vende i 5 minutter efter vi kom fra dyrlægen, inden jeg kørte dem ud til min mor - der snusede de meget til Livas mund - og min mor synes ikke helt de har været dem selv. Zazu har været noget pyller, og Ayo også lidt... anderledes. Men de ved sikkert godt der er noget galt - Livas mund var også det første de snusede til da vi hentede dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak allesammen :bighug: det varmer!

 

Buddha: Er godt nok også glad for at jeg så hugormen, så vi kunne få modgiften så hurtigt - ellers var der nok gået noget tid inden vi havde fundet ud af hvorfor hun har det skidt - for hævelsen er ikke sådan lige umiddelbart at spotte pga hendes pels, selvom den er rigtig stor - men den største hævelse sidder jo under hagen/ned af halsen, og det ser man altså ikke lige. Tør slet ikke tænke på hvor dårligt hun må have fået det, hvis ikke vi var kørt til dyrlæge asap! :(

 

Men har godt nok fundet ud af at sådan et hugorme bid ikke "bare" er et bid! Jeg har godt vidst det ikke var godt for hunde, og de skulle have noget modgift - men at de kan hæve så meget op, have så ondt og det endda kan beskadige deres nyre havde jeg ingen anelse om! Så derfor tænkte jeg også den her tråd nok var meget god som advarsel, hvis andre sidder med samme mangelfulde viden som jeg selv gjorde - så derfor hugormebid = dyrlæge øjeblikkeligt!

 

Nå, nu vil jeg tage Liva under armen og finde dynen :hjerte: sov godt, vender tilbage med update imorgen på hvordan hun har det. Men umiddelbart ser jeg ikke nogen grund til at vi ikke skal få en rolig nat :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...