Hop til indhold

Agilitytræning sommer / efterår 2013


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 942
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I USA har I jo også den geniale ting der hedder "Tug it"! Kan bl.a købes hos clean run: Clean Run: Tug It Training Toy

 

Den lærer "mad-hunde" at trække tov, og skulle være supergod. Bl.a. sværger Susan Garrett til den.

 

Hvad fik I egentlig lavet til jeres første træning? Det er jo spændende at høre hvordan man gør andre steder! Og som svar på dit spsm om holdstørrelser - vi er vel ca 12 på holdet, hvor vi har to trænere. Så op til 6 i hver gruppe, men synes oftest vi er 4 eller 5.

 

Det er sådan en johna har... Tak for det Korvis. Den er ok, men ikke et mirakelmiddel..eller en der minder om.... Denne http://dalumdyrehandel.dk/shop/ultimate-jackpot-toy-1694p.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan en johna har... Tak for det Korvis. Den er ok, men ikke et mirakelmiddel..eller en der minder om.... Denne Ultimate Jackpot toy

Nja, hvad jeg kan se er det ikke rigtig det samme... Tug-it er lavet af en slags net, som man kommer meget blødt guf i, à la leverpølse. Når hunden så bider i den kommer der guf ud igennem nettet. Og på den måde bli'r hunden direkte belønnet for at bide fast, og trække. Ret genialt. Har ikke set den i DK, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger almindeligvis også legetøj til belønning, men fik at vide at nogle hunde skulle "lære" at lege, så måske at man godt kan ændre det?

 

Og ellers så var højre-handling noget hunden skulle vænne sig til ift lydighed...

 

Nogle hunde kan lære at lege, og for nogle hunde er det mere naturligt end andre at lære det.

 

Og man er efter min mening ekstra udfordret når det er en ældre hund man forsøger at lære at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

De aller fleste hunde kan lære det, men i nogle tilfælde kan det kræve meget træning! Jeg var en gang på kursus med Karen Ulrich, hvor emnet var netop leg som belønning. Der viste hun én af sine egne hunde (beagle), som hun havde lært at lege, den havde slet ikke gidet i starten, men nu var hun begyndt at kunne bruge det som belønning. Hun havde simpelthen bare belønnet (med godbidder) for mindste interesse for ruskedimsen, og krævet mere og mere efter hånd. Og det er jo faktisk det Tug-it gør, den belønner omgående hver gang hunden bider i den. Vi får hele tiden kursister på agilityholdet, med hunde der aldrig har lært at lege, og det er bare så ærgerligt. Det virker som om de har fået at vide til tidligere træning, at man ikke skal lege med hunden, men kun belønne med godbidder. :stupid: Det er faktisk én af de største grunde til at jeg brændende ønsker at vi snart får lov at starte hvalpeagilityhold i DKK!!

Link til indlæg
Del på andre sites

I USA har I jo også den geniale ting der hedder "Tug it"! Kan bl.a købes hos clean run: Clean Run: Tug It Training Toy

 

Den lærer "mad-hunde" at trække tov, og skulle være supergod. Bl.a. sværger Susan Garrett til den.

 

Hvad fik I egentlig lavet til jeres første træning? Det er jo spændende at høre hvordan man gør andre steder! Og som svar på dit spsm om holdstørrelser - vi er vel ca 12 på holdet, hvor vi har to trænere. Så op til 6 i hver gruppe, men synes oftest vi er 4 eller 5.

 

Den der Tug It lyder interessant.

 

Forstå mig ret, Leah gider sagtens lege, både med de andre hunde og med mig, hun trækker tov med både mig og Chase og henter bold til mig osv. men når jeg er i nærheden og hun ved jeg har godbidder på mig, så er jeg mere interessant end alt andet.

 

Til første træning startede vi med en "dog walk" - en lang, lav, smal gangvej med let skrånende op/ned ramper med fede godbidder lige for enden. Hun fik også godbidder undervejs, undtagen hvis hun hoppede ned fra den, det gjorde hun så kun en enkelt gang.

 

Så gik vi til A-Frame (jeg skal have lært de danske ord for de forskellige ting) - som var sat ned til aller laveste højde. Igen med super godbidder lige for enden. Det klarede hun vildt godt.

 

Derefter et enkelt lille bitte spring og så op på "bordet" som var uden ben :lol: hvor der vankede guf.

 

Så prøvede vi tunnelen, som var skubbet sammen så den var meget kort - og ligeud, så man kunne kigge lige igennem. Jeg skulle ned og ligge og møve mig ind i den ene ende. Leah var lidt utryg ved den i starten, men efter to gange drønede hun lige igennem - endda også væk fra mig og imod træneren.

 

Dernæst tog vi nogle gymnastikspring, dvs. tre spring efter hinanden med kort afstand - frem og tilbage så hunden løb både på højre og venstre side.

 

Og til sidst introduktion til slalom med 6 forskudte pinde. Der brugte vi en grydeske med smøreost og andet lækkert på som hundene fulgte igennem pindene.

 

Det hele foregik med snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der Tug It lyder interessant.

 

Forstå mig ret, Leah gider sagtens lege, både med de andre hunde og med mig, hun trækker tov med både mig og Chase og henter bold til mig osv. men når jeg er i nærheden og hun ved jeg har godbidder på mig, så er jeg mere interessant end alt andet.

 

Til første træning startede vi med en "dog walk" - en lang, lav, smal gangvej med let skrånende op/ned ramper med fede godbidder lige for enden. Hun fik også godbidder undervejs, undtagen hvis hun hoppede ned fra den, det gjorde hun så kun en enkelt gang.

 

Så gik vi til A-Frame (jeg skal have lært de danske ord for de forskellige ting) - som var sat ned til aller laveste højde. Igen med super godbidder lige for enden. Det klarede hun vildt godt.

 

Derefter et enkelt lille bitte spring og så op på "bordet" som var uden ben :lol: hvor der vankede guf.

 

Så prøvede vi tunnelen, som var skubbet sammen så den var meget kort - og ligeud, så man kunne kigge lige igennem. Jeg skulle ned og ligge og møve mig ind i den ene ende. Leah var lidt utryg ved den i starten, men efter to gange drønede hun lige igennem - endda også væk fra mig og imod træneren.

 

Dernæst tog vi nogle gymnastikspring, dvs. tre spring efter hinanden med kort afstand - frem og tilbage så hunden løb både på højre og venstre side.

 

Og til sidst introduktion til slalom med 6 forskudte pinde. Der brugte vi en grydeske med smøreost og andet lækkert på som hundene fulgte igennem pindene.

 

Det hele foregik med snor på.

Hvor er billederne?? :sjov:

 

Ej, det lyder da som en god første gang! Håber både du og Leah bli'r rigtig glade for det!

 

Jeg synes også at den Tug-it lyder spændende, og jeg ville ønske man kunne få dem herhjemme. Har indtil flere hunde jeg godt kunne tænke mig at prøve den på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at den Tug-it lyder spændende, og jeg ville ønske man kunne få dem herhjemme. Har indtil flere hunde jeg godt kunne tænke mig at prøve den på.

 

Du kan bruge en gammel strømpe, som du putter f.eks. frikadeller eller paté i, så får hunden også den lækre smag, når den trækker i den. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er billederne?? :sjov:

 

Ej, det lyder da som en god første gang! Håber både du og Leah bli'r rigtig glade for det!

 

Jeg synes også at den Tug-it lyder spændende, og jeg ville ønske man kunne få dem herhjemme. Har indtil flere hunde jeg godt kunne tænke mig at prøve den på.

 

:lol:

 

Jeg er allerede vild med det, og jeg synes at Leah opsøger mig endnu mere end normalt efter vi har været afsted - jeg tolker det som om hun også havde en fest og gerne vil lave mere sammen med mig.

 

Jeg bestiller da bare to og sender en til dig - send mig din adresse i en pb, så kommer den med posten en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan bruge en gammel strømpe, som du putter f.eks. frikadeller eller paté i, så får hunden også den lækre smag, når den trækker i den. :-)

Jo, med en hund der er villig til at ta' fat i en strømpe. Fordelen med Tug-it (tror jeg) er at det er lavet af noget net, så selv en hund der ikke vil ta' ting i munden sandsynligvis vil ta' den. Måske netstrømper... :hmm: :sjov:

 

:lol:

 

Jeg er allerede vild med det, og jeg synes at Leah opsøger mig endnu mere end normalt efter vi har været afsted - jeg tolker det som om hun også havde en fest og gerne vil lave mere sammen med mig.

 

Jeg bestiller da bare to og sender en til dig - send mig din adresse i en pb, så kommer den med posten en dag.

Fedt at I allerede er tændt begge to! :5up:

 

Ejj, det ville jo være genialt hvis du kunne ordne sådan en til mig... :bighug: PB kommer! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle til at foreslå at Dober lavede sin egen lille handel med de der Tug-It :mrgreen:

 

Men ja, jeg er ikke i tvivl om at jo ældre hundene er jo sværere er det at lære dem at lege......vi legede dead or alive til hvalpetræning, hvor hunden netop skulle "lære" at det var sjovt at lege med sit menneske. Men Leah er da ikke så gammel, så mon ikke der er håb endnu??

Hvis man prøver med lidt forskellige ting som man kun må lege med sammen med dit menneske!? Her er et stinkdyrs-agtig bamse og "noget" med pels kæmpe hit. Og gerne med piv i :mrgreen:

 

Selv hvis Ludwig "vinder" kommer han som regel tilbage med tingen så vi kan lege/trække videre. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har brug for lidt hjælp... Cassi har en kanon slalom herhjemme, ingen problemer med indgang, hun tager det hele, både med spring før og efter...

 

så kommer vi ud i klubben, og her NÆGTER hun at tage slalommen, hvis der er spring efter. Igår forsøgte vi at tage den den anden vej, og så kører hun med klatten, fuld fart på og god sikkerhed.

 

det lykkedes så at få hende til at gøre det mod springet, men KUN hvis hun måtte springe den første port.

 

ja, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...

 

Jeg må indrømme at jeg blev møgirriteret, for hvorfor i alverden har hun nu fået den åndssvage ide?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert bare en idé, som du selv skriver. Prøv og se om du kan gøre det lettere for hende, måske stille springet længere væk og se hvor den magiske grænse går? :vedikke: Det går garanteret bare over af sig selv, men irriterende når man står lige i det...

 

-----------------------

Jeg har lige været ude på pladsen og trænet lidt sammen med et par veninder. Iso har jo problemer med dobbeltspring, som vi næsten aldrig har oppe til træning, så det tænkte jeg at hun skulle få i dag. Men jeg kunne jo ikke huske målene, så jeg hev lige AG-reglerne frem (fra 2012) for at tjekke det. Og så kunne jeg jo se at jeg desværre ikke kunne bygge noget dobbeltspring... For se lige her, hvad der stod:

 

"Den bagerste overlæge skal være min. 10cm længere end den første"

 

Og vi har altså ingen overlæger på vores træningsplads...

 

:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert bare en idé, som du selv skriver. Prøv og se om du kan gøre det lettere for hende, måske stille springet længere væk og se hvor den magiske grænse går? :vedikke: Det går garanteret bare over af sig selv, men irriterende når man står lige i det...

 

-----------------------

Jeg har lige været ude på pladsen og trænet lidt sammen med et par veninder. Iso har jo problemer med dobbeltspring, som vi næsten aldrig har oppe til træning, så det tænkte jeg at hun skulle få i dag. Men jeg kunne jo ikke huske målene, så jeg hev lige AG-reglerne frem (fra 2012) for at tjekke det. Og så kunne jeg jo se at jeg desværre ikke kunne bygge noget dobbeltspring... For se lige her, hvad der stod:

 

"Den bagerste overlæge skal være min. 10cm længere end den første"

 

Og vi har altså ingen overlæger på vores træningsplads...

 

:sjov:

 

Korvis... Det er jo først fra 2014 det gælder, så du har massere tid til at finde en overlæge... Er det ikke noget med at der er et universitetshospital i Odense :5up:

 

Det kan godt være det er en ide. Hun er bare så møgirriterende. Det virker lidt som om at hvis hun ikke kan få det som hun gerne vil have det, så vil hun bare slet ikke. Men hun er jo stadig bare en "baby" det er jo kun et par måneder siden hun blev to, og sådan cirka lige så lang tid siden at hun startede til agility igen efter den lange pause på seks måneder.

 

så må bare være tålmodig. Det er bare frustrerende, når man ved at den kan og så vil den bare ikke... Havde mest af alt lyst til at sparke til den dumme slalom. Men ved ikke om man skal se lidt gennem fingrene med fejl i slalommen i et stykke tid, og så få oparbejdet hendes lyst til bare at tage den, og så når motivationen er i top igen, så rette på den :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis... Det er jo først fra 2014 det gælder, så du har massere tid til at finde en overlæge... Er det ikke noget med at der er et universitetshospital i Odense :5up:

 

Det kan godt være det er en ide. Hun er bare så møgirriterende. Det virker lidt som om at hvis hun ikke kan få det som hun gerne vil have det, så vil hun bare slet ikke. Men hun er jo stadig bare en "baby" det er jo kun et par måneder siden hun blev to, og sådan cirka lige så lang tid siden at hun startede til agility igen efter den lange pause på seks måneder.

 

så må bare være tålmodig. Det er bare frustrerende, når man ved at den kan og så vil den bare ikke... Havde mest af alt lyst til at sparke til den dumme slalom. Men ved ikke om man skal se lidt gennem fingrene med fejl i slalommen i et stykke tid, og så få oparbejdet hendes lyst til bare at tage den, og så når motivationen er i top igen, så rette på den :vedikke:

 

Ha ha, jo jeg må vist gå på jagt på OUH! :sjov:

 

Tålmodighed, tålmodighed!! Men jo, møgirriterende... Hvad med at gå lidt "back to basics"? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo meget normalt, at de tjekker lidt ud ved slalom, når den er i lidt mere uvante omgivelser end "hjemme". Poker opfører sig lidt som om, at hun aldrig har set 12 pinde på række på den måde, når vi er ude til stævner. Men til træning kan hun tage selv de sværeste indgange med fuld fart osv. Jeg tror ikke man kan gøre så meget andet end bare at acceptere, at det er noget, der kommer med rutinen og øve det rigtig meget der, hvor de godt kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...