Hop til indhold

Hvor sover jeres hunde?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

... Når de ikke sover i sengen? :-D

 

 

Vi fik jo Mollie for snart 2 måneder siden, og alle nætter har de begge sovet på Ninjas madras inde i soveværelset, som er rigeligt stor til at de begge kan ligge og brede sig. Ninja har dog haft sin faste plads på denne madras, så den har vi sørget for altid er fri til Ninja, når vi slukker lys og siger godnat.

 

Mollie har en enkelt gang sovet inde i stuen en hel nat, men det så vi som en sundt tegn på at hun var tryg nok i lejligheden til at hun 'turde' ligge væk fra os en hel nat. (døren ind til vores soveværelse er altid åben)

 

Men her de sidste 3 nætter har Ninja valgt at sove hele natten inde i stuen. Når hun før har lagt sig derind, er hun som oftest kommet ind i soveværelset i løbet af natten, men ikke disse 3 nætter.

 

Det er lidt fjollet, men Casper og jeg bliver næsten helt kede af det over at Ninja åbenbart ikke føler behov for at ligge inde hos os? :lol: Vi har sågar tjekket den dyne der ligger på hundenes madras, om Mollie måske skulle have haft tisset på den under alene hjemme træning, men der er ingenting, og hundene har aldrig haft konflikter dem imellem når det kommer til sovepladser, og de ligger desuden fint sammen inde på madrasen i stuen om aftenen/i løbet af dagen.

 

Så nu vil jeg lige høre, om det er normalt at hunden på et tidspunkt føler det mere frit for at vælge andre sovepladser ? Vi har prøvet at spørge Ninja om hun ikke vil med ind i seng? Så går hun måske med ind, men når hun opdager at vi ikke inviterer hende op i vores seng, men beder hende lægge sig på sin egen, så skrider hun ind i stuen igen :lol:

 

Som den hønemor jeg nu er, har jeg så lagt en af mine brugte sweatere inde på madrassen i stuen, så hun da har en smule 'duft' at ligge og hygge sig med :lol:

 

Når Casper efter morgenturen så smider begge hunde op i sengen til mig, så skal Ninja tit ligge HELT tæt op af mig. Det er superhyggeligt at ligge og indsnuse varm hund-duft, men det virker som om hun lige skal have lidt tryghed tilbage, som hun måske har savnet i løbet af natten ?

 

Skal man iøvrigt også betragte det som at hunden er alene, hvis den selv vælger at ligge udenfor soveværelset? Det har jeg tit spekuleret på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Tjaldur har et bestemt hjørne i soveværelset på gulvet, det er mellem et skab og en radiator, der sover han en del, men ikke hele natten, han rejser sig som regel og ligger sig så i sin seng. Han har sådan en træseng med en stor pude/madras i. Senere vandre han ind i stuen og sover i sofaen. Når han er meget træt, feks om dagen efter en lang tur, så ligger han på en gamme udbredt sovepose under spisebordet, eller i sit stofhundehus inde i stuen. Når der tygges tyggeben ligger han i en rund stor blød kurv. Når han ikke ligger nogen af de steder, så ligger han i min seng og fylder :blink:

 

( det lyder som om min bolig kun er indrettet med sovepladser til min hund )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen

Joker starter med at ligge i sengen hos mig. Efter et stykke tid går han ned og lægger sig ved siden af sengen.

Der ligger han så hele natten.

Zorro ligger i sønnikes ben-ende af sengen hele natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anton sover forskellige steder.

Nogen gange i vores seng - men aldrig hele natten. Sofaen i stueetagen eller foran hoveddøren er de foretrukne pladser.

Han har 2 hundepuder (1 i køkkenet og 1 i stuen). Han bruger dem når vi er hjemme, men hvorvidt han ligger der noget af natten er jeg ikke klar over.

Vi har soveværelse på 1. sal og han må gerne være der. Han vælger selv soveværelset fra.

 

Når vi ikke er hjemme kan jeg se, at han ligger i vores seng:hjerte:

Jeg tænker ikke at han vælger os fra. Det er sikkert for varmt og så passer han jo på os, ved at være i stueetagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaldur har et bestemt hjørne i soveværelset på gulvet, det er mellem et skab og en radiator, der sover han en del, men ikke hele natten, han rejser sig som regel og ligger sig så i sin seng. Han har sådan en træseng med en stor pude/madras i. Senere vandre han ind i stuen og sover i sofaen. Når han er meget træt, feks om dagen efter en lang tur, så ligger han på en gamme udbredt sovepose under spisebordet, eller i sit stofhundehus inde i stuen. Når der tygges tyggeben ligger han i en rund stor blød kurv. Når han ikke ligger nogen af de steder, så ligger han i min seng og fylder :blink:

 

( det lyder som om min bolig kun er indrettet med sovepladser til min hund )

 

Ej, hvor sjovt at hans 'sidste prioritet' er i sengen - herhjemme ville de være lykkelige hvis de måtte ligge i sengen hele natten. Men Tjaldur får det måske for varmt med al den pels? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

... Når de ikke sover i sengen? :-D

 

 

Vi fik jo Mollie for snart 2 måneder siden, og alle nætter har de begge sovet på Ninjas madras inde i soveværelset, som er rigeligt stor til at de begge kan ligge og brede sig. Ninja har dog haft sin faste plads på denne madras, så den har vi sørget for altid er fri til Ninja, når vi slukker lys og siger godnat.

 

Mollie har en enkelt gang sovet inde i stuen en hel nat, men det så vi som en sundt tegn på at hun var tryg nok i lejligheden til at hun 'turde' ligge væk fra os en hel nat. (døren ind til vores soveværelse er altid åben)

 

Men her de sidste 3 nætter har Ninja valgt at sove hele natten inde i stuen. Når hun før har lagt sig derind, er hun som oftest kommet ind i soveværelset i løbet af natten, men ikke disse 3 nætter.

 

Det er lidt fjollet, men Casper og jeg bliver næsten helt kede af det over at Ninja åbenbart ikke føler behov for at ligge inde hos os? :lol: Vi har sågar tjekket den dyne der ligger på hundenes madras, om Mollie måske skulle have haft tisset på den under alene hjemme træning, men der er ingenting, og hundene har aldrig haft konflikter dem imellem når det kommer til sovepladser, og de ligger desuden fint sammen inde på madrasen i stuen om aftenen/i løbet af dagen.

 

Så nu vil jeg lige høre, om det er normalt at hunden på et tidspunkt føler det mere frit for at vælge andre sovepladser ? Vi har prøvet at spørge Ninja om hun ikke vil med ind i seng? Så går hun måske med ind, men når hun opdager at vi ikke inviterer hende op i vores seng, men beder hende lægge sig på sin egen, så skrider hun ind i stuen igen :lol:

 

Som den hønemor jeg nu er, har jeg så lagt en af mine brugte sweatere inde på madrassen i stuen, så hun da har en smule 'duft' at ligge og hygge sig med :lol:

 

Når Casper efter morgenturen så smider begge hunde op i sengen til mig, så skal Ninja tit ligge HELT tæt op af mig. Det er superhyggeligt at ligge og indsnuse varm hund-duft, men det virker som om hun lige skal have lidt tryghed tilbage, som hun måske har savnet i løbet af natten ?

 

Skal man iøvrigt også betragte det som at hunden er alene, hvis den selv vælger at ligge udenfor soveværelset? Det har jeg tit spekuleret på...

 

Alle hunde har en privat zone, og for nogen hunde er det bare mere udtalt end andre. Nogle hunde ligger gerne på skødet af deres mennesker, andre generes af den mindste bevægelse og vil hellere ligge i god afstand. Endelig er i allerede 3 i soveværelset og måske har hunden det bedre med mere ilt og kølighed i stuen, måske endda også roligere omgivelser. Og måske er den bare igang med at eksperimentere med hvor der er bedst at sove. Hunde er opportunister og var hun utryg, så ville hun tage chancen og sove der hvor hun fik tryghed- og hvis det er hos jer, så ville i se hende. Endelig er der jo også det, at er det en ny hund, så skal hun se jer an- og blive en del af flokken når hun er klar.

 

M.a.o. det er et ultimativt gode du giver din hund mulighed for at vælge den soveplads den trivedes bedst på. Forestil dig at du bestemte at den skulle ligge et sted hvor den bare ikke havde det godt, og du ikke vidste det.

 

Jeg har skrevet andetsteds om min hunds sovemønster ,men kort fortalt skifter han sted en 5-6 gange i løbet af natten- og han sover længst til i stueetagen selvom der er soveværelser på 1 salen.

 

Din hund fravælger dig ikke, og den gode tilknytning foregår som du sikkert ved, I alt det fede i laver sammen om dagen i vågen tilstand :-D og når hunden har lært jer at kende og er en del af flokken, så sover hun måske et helt 3. sted .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved en 20.30 tiden går hun i seng. Hun ligger sig under vores seng :lun: Men når vi gør os klar til at gå i seng så går hun ud og ligger sig foran hoveddøren?? Så går der 10 min og hun flytter sig 1 meter og putter sig på hendes store bløde madras ude i gangen. Når vi er færdig med at snakke og hun mener vi har været stille længe nok, så kommer hun igen og putter under sengen :lun: Tidlig morgen er hun flyttet ind i sofaen og putter oveni alle puderne.

 

Hun synes tilsyneladende det er mega træls vi larmer når vi gør os klar til at gå i seng og vi ligger og snakker når hun vil have ro og sove :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Ej, hvor sjovt at hans 'sidste prioritet' er i sengen - herhjemme ville de være lykkelige hvis de måtte ligge i sengen hele natten. Men Tjaldur får det måske for varmt med al den pels? :hmm:

 

Han starter med at sove i min seng, men får det hurtig varmt og flytter så over på gulvet som er en af hans yndlingspladser. Om morgen ligger han altid i min seng :-D Men han gider hellere ikke at jeg mosler for meget rundt, så går han. Hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde har frit valg hvor de vil sove....

 

Dexter sover på en alt for lille flad hundekurv der er ved siden af deres sofa :lol: engang imellem sover han i deres sofa.... Penny har altid sovet i soveværelset, i vores seng... Eller på en puge på gulvet... Men faktisk her i løbet af den sidste uge er hun begyndt at sove nede hos Dexter... Vi har også åben i hele huset, så de får selv lov at vælge....

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde har en privat zone, og for nogen hunde er det bare mere udtalt end andre. Nogle hunde ligger gerne på skødet af deres mennesker, andre generes af den mindste bevægelse og vil hellere ligge i god afstand. Endelig er i allerede 3 i soveværelset og måske har hunden det bedre med mere ilt og kølighed i stuen, måske endda også roligere omgivelser. Og måske er den bare igang med at eksperimentere med hvor der er bedst at sove. Hunde er opportunister og var hun utryg, så ville hun tage chancen og sove der hvor hun fik tryghed- og hvis det er hos jer, så ville i se hende. Endelig er der jo også det, at er det en ny hund, så skal hun se jer an- og blive en del af flokken når hun er klar.

 

M.a.o. det er et ultimativt gode du giver din hund mulighed for at vælge den soveplads den trivedes bedst på. Forestil dig at du bestemte at den skulle ligge et sted hvor den bare ikke havde det godt, og du ikke vidste det.

 

Jeg har skrevet andetsteds om min hunds sovemønster ,men kort fortalt skifter han sted en 5-6 gange i løbet af natten- og han sover længst til i stueetagen selvom der er soveværelser på 1 salen.

 

Din hund fravælger dig ikke, og den gode tilknytning foregår som du sikkert ved, I alt det fede i laver sammen om dagen i vågen tilstand :-D og når hunden har lært jer at kende og er en del af flokken, så sover hun måske et helt 3. sted .

 

Ninja, som har valgt stuen de sidste 3 nætter, er ikke den nye hund. Hende har vi haft fra hun var hvalp, så jeg håber da at hun har lært os at kende og føler hun er en del af flokken :-D

 

Jamen du har sikkert ret i meget af det du siger, men det sætter da nogle tanker i gang når hun 3 nætter i træk pludselig ikke gider soveværelset, selvom hun har ligget derinde 1½ måned efter vi fik Mollie hjem. Men vi tvinger hende absolut ikke til at sove inde hos os, det må hun helt selv bestemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hele huset er mere eller mindre indrettet så beaglerne har ligge/sovepladser.

De har hver deres bur - som de går til og fra - noget af tiden ligger de også ovenpå det ene bur på et tykt tæppe. Den lave vindueskarm ud mod haven har tæppe på da de gerne vil ligge der. De har 3 forskellige stole med tæpper i som de ligger i - nogle gange flyder de ud på gulvet. Min ældste søns værelse (som han nu er fraflyttet) er også et populært mål hvor de ligger i hans seng med div. tæpper (det er så mest Charlie der ligger der)

 

Om natten sover Oscar i en kurv der står lige klods op af min seng - Charlie sover i en kurv der står ud for min mands seng og Darwin sover under dynen hos mig. Når han får det for varmt går han ned i fodenden - men kommer flere gange om natten og "banker" på så jeg kan lette dynen (det gør jeg også i søvne :mrgreen:) - Oscar går nogle gange ind og "banker" på min yngste søns dør, så sover han i sengen hos ham.

Så man kan sige der er frit valg på alle hylderne her i huset

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso og jeg er meget uenige om hvor en hund bør sove om natten!! :evil: Jeg mener jo bestemt at en god hund sover i ske med sin ejer, men Iso nægter... :fornaermet: Jeg har efter megen tålmodighedskrævende træning fået hende til at ligge oppe i sengen, og til nøds kan hun ligge langs min ryg, endda så vi rører ved hinanden. :lun: Men hun hopper tit ned og lægger sig under sengen.

 

Om dagen har Iso flere foretrukne sovesteder. Hun ligger tit under køkkenbænken, nogle gange også på den, men også på hundepuden i stuen. Når jeg er ude af huset ser det ud til at hun ligger på sofaen i stuen. Om aftenen holder hun sig gerne tættere på mig, og ligger derfor oftest i computerværelset, hvor hun skifter mellem at ligge i hundesofa-kurven/på sofaen/på gulvet.

 

Men hun ligger også tit og ofte i sengen, både om dagen og om aftenen, så det er åbenbart bare mig hun ikke vil ligge ved siden af... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kata må sove hvor hun vil, undtagen i sengen (til hendes store forargelse). Hun går altid med os ind i soveværelset og ligger sig på sin madras ved siden af sengen, og her bliver hun som regel liggende. Af og til flytter hun ind i sofaen.

 

Når hun synes vi sover for længe, kommer hun og vækker mig. Så skal vi ind i sofaen og putte sammen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det forresten ikke som alene-tid hvis hunden frivilligt vælger at sove i et andet rum, så længe den har muligheden for at være sammen med ejeren.

 

Ellers er det jo også alene tid når jeg står i køkkenet og laver mad, og Dexter er i stuen... Og det synes jeg ikke. Så længe hunden frivilligt kan vælge at være alene, så tæller det ikke i min verden i hvert fald... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Caligo

Lupo sover næsten altid på gulvet helt inde under sengen, eller med hovedet inde under sengen. Jeg har givet ham rigelig med valgmuligheder, f.eks. tæpper, puder, osv. men han vil kun sove direkte på gulvet. Jeg tror det er fordi det er køligere for ham, med al den pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cw3105

Nani sover i sin kurv ved siden af sengen, og foran kurven ligger en hundedyne min svigermor har syet, og den ligger hun sig også nogle gange på :-). Vi har egentligt hele tiden haft lukket af til soveværelset, så hun kun er derinde om natten (så vi ikke skulle bekymre os om, hvor hun rendte hen og lavede ballade ;)..), og hun er meget dygtig til at falde til ro. Om dagen er dyne og kurv i stuen (så hun er tæt på os), og når den så bliver rykket ind i soveværelset omkring sengetid begynder hun at falde til ro mens vi gør os klar, og når der så bliver lukket af og lyset bliver slukket, går hun direkte i kurven/på dynen og lægger sig :klap:. Dygtig lille hvalp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Om natten sover Futte i sengen under dynen, mest under min dyne men også nogle gange under Mads' mega tykke og varme dyne. Kun hvis det er MEGET varmt sover Futte andre steder, så går han under sengen og ligger helt oppe under hovedenden, men han starter naturligvis med at ligge ovenpå dynen - Det er helt ekstremt at gå under sengen :lol:

 

Om dagen sover Futte rundt omring - Mest i sofaen eller vindueskarmen men er han meget træt kan hundekurven eller sengen også bruges. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Alle tre hunde i sengen :lun: det er det hyggeligste!

Liva ligger mellem manden og jeg - helst oppe ved vores hoveder. Zazu ligger ved knæhaserne på én af os - og Ayo ligger altid enten oppe ved min skulder, eller mod min mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa har fri adgang til hele huset. Når vi er hjemme er det sofaen hun hygger og sover i. Når hun vil hygge og bide i ting lægger hun sig på hundepude midt i stuen. Om aften vækker jeg hende og SLÆBER hende ned i seng hvor hun har sin egen madras ( tror hun kan tisse af i haven i søvne ) :blink:

det er FORBUDT at sove i sengen, men lige så snart far er smuttet ud af sin seng.... Sååååå Vupti, så ligger jeg arm i arm med det " lille " pus :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...