Hop til indhold

Min hund har bidt min søn


Museklik
 Share

Recommended Posts

Jeg er generelt enig med flertallet herinde, men undrer mig over at folk synes det er forventeligt at en hund knurrer (og evt. markerer) hvis man f.eks. skubber til den når den sover. 2 af mine hunde har jeg hver aften måtte vække og fysisk rulle væk fra min side af sengen og det synes jeg egentlig ikke er et overgreb der skulle kunne udløse en knurren eller lign. Jeg har aldrig haft trænet på det, for når jeg sover er jeg da ikke sikker på andet end at jeg også har fået losset til dem,.. men det er jo ligesom ikke mig der siger at de skal ligge i min seng. Og desuden får jeg da også tit en pote i øjet eller en klo trådt ned i dellerne, men det er jo en del af charmen ved at sove sammen. :vedikke::genert:

 

Kan heller ikke genkende at springere skulle have mere tendens til ressourceforsvar end så mange andre racer. Nu har jeg selvfølgelig ikke haft mere end 1 (havde absolut ingen problemer med den slags) men jeg har dog også set en del til træning (der er jo f.eks. nogle hunde der gerne vil stjæle fra de andre) og har heller aldrig oplevet noget af det dér.

 

Det er forventeligt at visse racer ikke vil skubbes til/forstyrres når de sover/hviler sig. Eller at individer med en vis baggrund/erfaring også reagerer med knurren og bid.

Når der er ressourceforsvar hos en hund er det forventeligt, at den reagerer når dens grænser bliver overtrådt, som det skete med Freya

 

Der er forskel på at ligge i bunke og losse rundt om sig og at nærme sig hundens liggeplads og derefter at overskride hundens tolerancegrænse selvom hunden har advaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst steen1151

Normale og naturlige Hunde er lige så forskellige som alle andre levenende og døde ting. Se fx. på landskaber, de er forskellige. - Mennesker, de er forskellige. - Blomster, de er forskellige. o.s.v. o.s.v. Og vil vi fx. undgå at komme til skade, må vi LÆRE at tage hensyn, både til os selv, men også alt muligt andet, og glemmer vi det, så er der gode chancer for at komme til skade. Og ser vi fx. på forholdet mellem mennesker og hunde, så er hunde normalt meget mere både naturlige, sociale, kærlige, lærevillige, trofaste, fredelige og meget andet positivt end vi mennesker er.

Til gengæld har vi mennesker en mere "veludviklet" hjerne end hunde, og vi har bedre mulighed for at lære forskellene på hundesprog og menneskesprog, end hunde har!

Så i de fleste tilfælde er det vores egen skyld at vi bliver bidt af en hund. - I øvrigt er der mange hunde, som har let ved at lære, at nogen mennesker gerne må ta´ dens mad, kødben o.s.v. samt putte hele hånden ind i munden på den, når vi leger, uden at den bider. Men det er tit meget begrænset, hvilke mennesker, der kan gøre alt muligt ved en hund. Så på det punkt kan vi også godt sammenligne os med hunde.

Jo der er mange ting man nødvendigvis skal lære, hvis man vil have et godt forhold til dyr og mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja hunde er - heldigvis - forskellige , men nu er jeg på nr 6 airedale ( Ollie ) og har aldrig oplevet resourceforsvar hos mine hunde , på trods af at jeg har haft 2 sammen i mange år og har begrænset plads , så har de kunnet dele ALT , jeg ved ikke om det har noget med min måde at være overfor dem på , jeg fik engang af en af vores trænere at vide at mine hunde godt vidste hvem der bestemte - nu er hun desværre død og jeg glemte at spørge hende hvad hun mente den gang, lige nu træner Ollie og jeg at jeg uden yderligere diskution kan fjerne cigaretskd - kapsler - glasskår ol fra hans mund når vi går tur ,og nej han har endnu ikke lært hvad slip betyder men vi træner på det - jeg har heller aldrig haft problemer med at kunne fjerne fastsiddende gnavepinde eller grene fra deres tænder - her har kommandoen bare heddet : kom hjælpe - hånden ind i munden og ud med " tingesten " - på mine ældre hunde har dyrlægen også uden de helt store sværdslag kunnet rense deres tænder for tandsten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige til at tænke på en hvalp min søster havde, en terrier/schnauzer blanding. Da de var på besøg hos mig havde denne hvalp på 9 uger så stærkt et ressourceforsvar, i mit hjem overfor mine kattes mad, som jeg ikke nåede at fjerne fra gulvet, at da jeg nærmede mig, stivnede han fuldstændigt og snerrede den der våde snerren, hvor man ikke behøver være i tvivl om, at hunden mener det. Dér stod den lille skiderik på 6 kg eller deromkring og udfordrede min "ret" til at komme nærmere.

 

Det var i mit eget hjem, mine kattes mad, men i det øjeblik var det Cæsars ejendom, han var kommet først, og havde jeg der holdt på min ret til at fjerne ham/fjerne foderet, var jeg blevet hakket rigtigt godt og grundigt, det er der slet ingen tvivl om.

 

Jeg fjernede mig i stedet roligt og skabte en overraskelseslyd, som han lige måtte tjekke og så fjernede jeg foderet.

 

Havde jeg holdt på min ret havde jeg optrappet en konflikt og været ansvarlig for hvad der herefter ville ske.

 

Vi kan være lige så forargede som vi vil, over at en hund tager noget der ligger frit til sin ejendom og hidsigt forsvarer det, når det tilhører en anden, men det er nu engang sådan det fungerer hundene imellem og det nytter ikke at tænke på ejendomsretten i den situation, der kommer intet godt ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom lige til at tænke på en hvalp min søster havde, en terrier/schnauzer blanding. Da de var på besøg hos mig havde denne hvalp på 9 uger så stærkt et ressourceforsvar, i mit hjem overfor mine kattes mad, som jeg ikke nåede at fjerne fra gulvet, at da jeg nærmede mig, stivnede han fuldstændigt og snerrede den der våde snerren, hvor man ikke behøver være i tvivl om, at hunden mener det. Dér stod den lille skiderik på 6 kg eller deromkring og udfordrede min "ret" til at komme nærmere.

 

Det var i mit eget hjem, mine kattes mad, men i det øjeblik var det Cæsars ejendom, han var kommet først, og havde jeg der holdt på min ret til at fjerne ham/fjerne foderet, var jeg blevet hakket rigtigt godt og grundigt, det er der slet ingen tvivl om.

 

Jeg fjernede mig i stedet roligt og skabte en overraskelseslyd, som han lige måtte tjekke og så fjernede jeg foderet.

 

Havde jeg holdt på min ret havde jeg optrappet en konflikt og været ansvarlig for hvad der herefter ville ske.

 

Vi kan være lige så forargede som vi vil, over at en hund tager noget der ligger frit til sin ejendom og hidsigt forsvarer det, når det tilhører en anden, men det er nu engang sådan det fungerer hundene imellem og det nytter ikke at tænke på ejendomsretten i den situation, der kommer intet godt ud af det.

 

 

Penny var på helt samme måde, ca. 3 kg og lavede samme nummer over for Dexter. Heldigvis har hun aldrig haft det overfor mennesker. Men sådan en betteskid ville i hvert fald ikke have Dexter i nærheden af sin mad. Og hun var jo kun lige knap 8 uger. Og Dexter næsten 2 år. (og ca. 20 kg tungere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Penny var på helt samme måde, ca. 3 kg og lavede samme nummer over for Dexter. Heldigvis har hun aldrig haft det overfor mennesker. Men sådan en betteskid ville i hvert fald ikke have Dexter i nærheden af sin mad. Og hun var jo kun lige knap 8 uger. Og Dexter næsten 2 år. (og ca. 20 kg tungere).

 

Og vi kan jo se hvordan de voksne hunde reagerer på det og tage ved lære af det.

Da min søn kom hjem med Miss Mille som var smidt ud af sit hjem ca. 5 uger gammel, opførte hun sig som en furie omkring mad. Hun jog begge de to voksne katte væk, og de kikkede bare og gik. Ingen repressalier, også de forstod ejendomsretten selv om det plejede at være deres madskåle :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. ressourceforsvar, har vi brugt meget, at sidde med madskålen eller benet, og holde, mens Taiki spiser og gnaver. 90% af tiden hygger vi bare med ham omkring det lækre, han spiser, og det betyder også at han ikke har nogen forventning om, at vi stjæler eller fjerner hans ben eller mad.

Men vi kan dog sagtens, fordi vi har trænet det og tilbyder noget, der er lige så lækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund & børn -handler det ikke mest om opdragelse? Af begge?!

 

Jeg vil slet ikke acceptere ressourceforsvar, her kan både jeg og min datter tage ben fra hunden. Også fra hundens mund!

Vi har mange regler i hjemmet ang hund og barn. Fx hunden sover gerne i sengen, men ingen ben, legetøj eller lign, skal flyde i sengetøjet. Alt skal være ryddet op hver eneste aften.

 

Jeg tror, det bare var et uheld?! Jo hunden knurrede af din søn(acceptere du den adfærd fra hunden?). Og han skulle nok bare have gået, kaldt på jer, som forældre til at løse situationen.

 

Jeg vil ikke selv acceptere knurren/snerrende af min datter. Hunden kan vælge at gå eller gø. Oftes smutter hunden hen til mig, hvis min datter bliver for meget. Ellers gøer han og jeg kommer promte.

Knurren/snerren høre til leg med fx boldt.

 

Hvad siger din søn til situationen her bagefter? Plejer jeres hund at sove i jeres søns værelse/seng? Det er ikke til at vide, hvad der gjorde udslaget.

 

Iøvrigt er jeg som barn blivet snappet i munden af en lille pekingeser, da jeg ville kysse den! Har jeres hund gøet, mens jeres søns ansigt(mund)var for tæt på? Måske er de bare stødt sammen?

Jeg ville forvente ved bid/snappen, at der også ville være mærker på hagen/kæben?

Til det markerede: Hvorfor vil du ikke acceptere det? Hvorfor er gøen bedre end knurren?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jamen nok fordi, min hund ikke bruger snerren/knurre overfor os. Det sker kun i leg(med os)og overfor andre hunde.

 

Og gøen ligger til hans raceblanding, så... Meeen jeg er som nævnt tidl, glad for han gøer, så kan jeg høre det, fx fra køkkenet eller badeværelset. Det sker dog sjældent, at han må sige NEJ/STOP overfor min datter, de har lært at respektere hinanden.

 

Min hund har nada af resourceforsvar, har i hvertfald ikke opdaget noget endnu. Jeg ville bare selv sørge for at træne det væk, hvis det opstod. Ville være ked, hvis min hund begyndte at gø/knurre/snerre af min datter eller hendes legekammerater, hvis de ville se film oppe i sengen, hvor hunden tilfældigvis lå.

 

Vi er forskellige, hvad der virker et sted, virker måske ikke andre steder. Jeg tænker bare, at TS bør arbejde på at begrænse resourceforsvaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Resourceforsvar er ikke kun ting, men også noget med opfattelsen for hunde med afstanden til andre individer i forskellige situationer.Hvis man har flere hunde , kan det konstateres, at visse meget sjælden ligesom ligger og hviler i en klump med flere sammen, hvorimod andre elsker det, uanset hvem de andre er.

F.eks ligger mine 2 hanhunde ikke sammen med vilje.Og sjældent bare i samme side af sengen.

Afstand til fremmede kendes for vor egen opfattelse fra busser og tog for mennesker , men er også relevant for hunde og andre dyr.

Altså ,hvem magter jeg lige nu at have tæt på mig. Dette kan svinge for den enkelte hund, nogle gange OK, andre gange ikke.

En hund der normalt elsker kæl i sofaen kan flytte sig, hvis den ønsker alenefred.

Og for visse, så- Hvorfor har du taget min plads i sofaen, der plejer jeg at være.????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen nok fordi, min hund ikke bruger snerren/knurre overfor os. Det sker kun i leg(med os)og overfor andre hunde.

 

Og gøen ligger til hans raceblanding, så... Meeen jeg er som nævnt tidl, glad for han gøer, så kan jeg høre det, fx fra køkkenet eller badeværelset. Det sker dog sjældent, at han må sige NEJ/STOP overfor min datter, de har lært at respektere hinanden.

 

Min hund har nada af resourceforsvar, har i hvertfald ikke opdaget noget endnu. Jeg ville bare selv sørge for at træne det væk, hvis det opstod. Ville være ked, hvis min hund begyndte at gø/knurre/snerre af min datter eller hendes legekammerater, hvis de ville se film oppe i sengen, hvor hunden tilfældigvis lå.

 

Vi er forskellige, hvad der virker et sted, virker måske ikke andre steder. Jeg tænker bare, at TS bør arbejde på at begrænse resourceforsvaret.

Men den gøer jo bare i stedet for at knurre :vedikke: Den forsøger jo stadig bare at signalere, at den gerne vil have, at man lader den være i fred. Hvorfor er det "bedre" at den gøer end at den knurrer?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Men den gøer jo bare i stedet for at knurre :vedikke: Den forsøger jo stadig bare at signalere, at den gerne vil have, at man lader den være i fred. Hvorfor er det "bedre" at den gøer end at den knurrer?

 

Det ville jeg også gerne vide :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Mon ikke det afhænger af hunden? Min gøer, når den siger NEJ/STOP.

 

Knurren og snerren sker kun i leg(med folk)og overfor andre hunde. Min hund er ikke den mest selsskabelige hund pt, så når han knurre/snerre, så stopper jeg det promte, da næste skridt ofte bliver vise tænder og fare hen mod andre hunde! Meeeeen det er en hel anden tråd!

 

I denne Tråd handlede det om, at sønnike ikke kunne lægge sig i sin egen seng pga hunden, som knurrede og snappede ud efter ham i munden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det afhænger af hunden? Min gøer, når den siger NEJ/STOP.

 

Knurren og snerren sker kun i leg(med folk)og overfor andre hunde. Min hund er ikke den mest selsskabelige hund pt, så når han knurre/snerre, så stopper jeg det promte, da næste skridt ofte bliver vise tænder og fare hen mod andre hunde! Meeeeen det er en hel anden tråd!

 

I denne Tråd handlede det om, at sønnike ikke kunne lægge sig i sin egen seng pga hunden, som knurrede og snappede ud efter ham i munden!

Nå, så det er slet ikke din holdning, at det er bedre med gøen end knurren? For sådan forstod jeg det, og det gav ikke rigtig mening :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku
Nå, så det er slet ikke din holdning, at det er bedre med gøen end knurren? For sådan forstod jeg det, og det gav ikke rigtig mening :-D

 

Min holdning er, at hunden slet ikke skal knurre og snappe ud(self uden gyldig grund). Og her ser i tråden står der intet om, at drengen har gjort hunden noget??? Kun lagt sig i sin seng, hvor hunden allerede sad/lå. Det ville jeg bestemt ikke acceptere hjemme i min lille familie. Her skulle vi gerne alle kunne gå rundt uden at hunden knurre(her gøer)fordi vi har trådt forkert.

 

Hunden må gerne sige fra på en ordentlig måde, især overfor børn.

 

Om knurren eller gøen er bedst? Det er da ligemeget, så længe det ikke udvikler sig til snappen/biden! Her er det bare gøen, og det kan høres i hele hytten!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning er, at hunden slet ikke skal knurre og snappe ud(self uden gyldig grund). Og her ser i tråden står der intet om, at drengen har gjort hunden noget??? Kun lagt sig i sin seng, hvor hunden allerede sad/lå. Det ville jeg bestemt ikke acceptere hjemme i min lille familie. Her skulle vi gerne alle kunne gå rundt uden at hunden knurre(her gøer)fordi vi har trådt forkert.

 

Hunden må gerne sige fra på en ordentlig måde, især overfor børn.

 

Om knurren eller gøen er bedst? Det er da ligemeget, så længe det ikke udvikler sig til snappen/biden! Her er det bare gøen, og det kan høres i hele hytten!.

Det er jo set fra dit synspunkt. At det ikke var en gyldig grund, at hunden knurrede og snappede, fordi drengen bare gerne vil i seng.

 

Set fra hundens synspunkt er det jo foregået på en helt anden måde. Hvis hunden er utryg ved om drengen vil tage dens kødben eller ej, så tænker den altså ikke over hvor den ligger henne og om det mon er "rimeligt" at knurre for at holde ham på afstand i lige præcis den situation. Den gør det da bare.

Og da det så ikke blev respekteret, markerede den - og ramte ham uheldigvis i munden.

 

Jeg ville heller ikke bryde mig om at min hund gik rundt og knurrede af os, men så må man IMO lade være med at sætte hunden i en situation, hvor den føler sig presset til det. Og så ellers arbejde med problemet. Jeg ville aldrig nogensinde blive vred eller skælde hunden ud, fordi den reagerer som en hund. Det kan man altså ikke være bekendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har oplevet et par gange at min hunde har sagt " lidt " fra overfor mennesker - den ene gang stod Racer ( som gammel og halvdøv) og snuste da en mand kom meget tæt på og Racer lige sagde fra med et højt VOV ! den anden gang var da Tot fik en indkøbspose i nakken og han reagerede ved at snappe ud efter den - begge gange synes jeg egentlig at det var iorden at de reagerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...