Hop til indhold

Træne en hvalp til at gå løs.


jukl
 Share

Recommended Posts

Nu kan indkald jo sagtens øves uden hvalpen behøver være langt væk fra ejeren. I min verden handler indkald grundlæggende om at hvalpen har lyst til at følges med sit menneske fordi h*n tilbyder aktivitet og nærhed.

 

Når jeg har skulle lære mine hvalpe indkald (eller bare at kunne begå sig) har jeg haft 95% fokus på dem og 5% på omgivelserne, sådan cirka. Har man det fokus kommer hvalpen slet ikke hen til forbipasserende, for så kommer man den i forkøbet med diverse foranstaltninger, der skal få hvalpen helt hen til én. Dermed generer man heller ikke andre.

 

Jeg har aldrig oplevet at andre har givet udtryk for at min hvalp/unghund var til besvær og irriterende at den var løs.

 

Jeg mener det handler mest om, hvor ejers fokus og koncentration ligger. Ligger fokus på hunden, minimerer det risikoen for uønskede situationer med en hvalp der smutter, ganske betragteligt.

 

nu var det ikke hvordan man lærte dem det eller hvordan du gør, men taget ud fra det TS skriver, og det er det jeg forholder mig til, at folk åbenbart i følge ts blev sure når hvalpen nærmede sig dem, og deraf kommentere jeg, for det kunne lige så godt være en anden hund som en cykel som børn der er bange for hunde mv.

 

Helt fint hvis ingen har været generet af din hund, men nu står TS i en situation at folk er generet, og så findes der jo masser af alternativer som jeg skriver :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kommer helt an på hvad du vil have, hun skal lære af situationen.

 

Hvis du træder på linen og kalder uden dette får hende til at komme, har hun erfaret at det er en mulighed at blive væk når der kaldes.

 

Træder du på linen og hiver hende ind til dig, oplever hun en social situation på grundlag af tvang og det motiverer hende ikke til at komme på næste kald.

 

Henter du hende og går med hende kan hun igen opleve det som en social situation på baggrund af ulyst og tvang.

 

Jeg vælger at gå i modsatte retning end der hunden vil hen, men uden at se på hunden eller sige noget til den. Dermed bliver situationen socialt neutral og derfor ikke en potentiel konflikt.

Blondinen spørger :blink: Hvordan står jeg på en strakt Line, med en hund der gerne vil hilse på en anden hund og går i modsat retning ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Blondinen spørger :blink: Hvordan står jeg på en strakt Line, med en hund der gerne vil hilse på en anden hund og går i modsat retning ?

Du samler linen op og går roligt i modsat retning idet du trækker hunden med dig i et jævnt træk ikke ryk;) efter ganske få cm vælger de fleste hunde at følge med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer simpelthen ikke at indkald ikke kan læres i line, en 20 m tynd Line ala flagsnor er perfekt, den er så let at hunden ikke mærker den og du har styr på at hunden ikke spurter hen til andre eller ud på motorvejen;) at slippe hunden og håbe det bedste er efter min mening ikke ok. Både for hundens skyld men også for det hensyn man skal tage til andre, hvis folk insisterer på at måtte gå med deres ikke indkalds hunde over alt så betyder det jo at folk med hundeskræk, folk i pænt tøj, folk med små børn og folk med sure hunde i snor ikke kan være der;) lang Line og træn.

 

Nemlig og overgangen til slet ikke at have line på, kan gøre gradvist ved at klippe et lille stykke af snoren en gang om ugen, når hunden først reagerer perfekt i den lange..pludselig sidder der kun et lille slips tilbage hunden ikke kan mærke og så er den løs;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig og overgangen til slet ikke at have line på, kan gøre gradvist ved at klippe et lille stykke af snoren en gang om ugen, når hunden først reagerer perfekt i den lange..pludselig sidder der kun et lille slips tilbage hunden ikke kan mærke og så er den løs;)

Så må vi håbe at det ikke bliver nødvendigt at gå et trin ( stykke snor ) tilbage :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Nemlig og overgangen til slet ikke at have line på, kan gøre gradvist ved at klippe et lille stykke af snoren en gang om ugen, når hunden først reagerer perfekt i den lange..pludselig sidder der kun et lille slips tilbage hunden ikke kan mærke og så er den løs;)

 

Muligvis fordi jeg er træt, men det fatter jeg intet af, ikke engang hvis det er ment i overført betydning. Den må jeg lige have skåret ud i pap. ??

 

Hvis man har en line på 15 meter, og hunden kommer når man kalder. Så klipper man 1 meter af ( enten i billedsprog eller rigtig ) og så har hunden nu 14 meter og hvordan i al himlens navn gør det indkaldet bedre ? Hunden kommer vel blot tættere på ejeren. Burde det ikke være omvendt, at man øger længden. Man starter med at hunden kan komme på 5 meters afstand i line og så øger man. På et tidspunkt kan hunden kommer i indkald, selvom linen er 15 meter ude. Til sidst uden line, så kan hunden komme når man kalder selv på lang afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu var det ikke hvordan man lærte dem det eller hvordan du gør, men taget ud fra det TS skriver, og det er det jeg forholder mig til, at folk åbenbart i følge ts blev sure når hvalpen nærmede sig dem, og deraf kommentere jeg, for det kunne lige så godt være en anden hund som en cykel som børn der er bange for hunde mv.

 

Helt fint hvis ingen har været generet af din hund, men nu står TS i en situation at folk er generet, og så findes der jo masser af alternativer som jeg skriver :)

 

Jeg lagde mest vægt på det markerede, som jeg synes er budskabet i indlægget

Jeg har igen igen en schæferhvalpe som nu er 4 mdr. Jeg bor ved et dejligt areal, hvor mine hunde altid har kunne løbe løse fordi de har lært at komme på kald...MEEN nu har jeg så denne nye hvalp som også skal lære det..Og tiderne er desværre blevet sådan at det næsten er umuligt at få lov til at lære hende det, fordi man ind imellem kan ramle ind i folk som bare ikke vil se en løs hund... De blive så tæske fornærmede hvis hvalpen nærmer sig dem...Hvis jeg havde vist at folk ville reagere så kraftigt, så tror jeg slet ikke jeg havde købt hendeSkal det være sådan at man ikke længere kan få lov til at have en hvalp løs og træne indkald med den fordi nogle mennesker bare Hader løse hunde incl hvalpe, ja så synes jeg at bunden er nået...

 

Og så det at du benævnte dig selv som en "gammel sur kælling". Dette opfatter jeg som at du er en at disse hundeejere som flejner over at se løse hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis fordi jeg er træt, men det fatter jeg intet af, ikke engang hvis det er ment i overført betydning. Den må jeg lige have skåret ud i pap. ??

 

Hvis man har en line på 15 meter, og hunden kommer når man kalder. Så klipper man 1 meter af ( enten i billedsprog eller rigtig ) og så har hunden nu 14 meter og hvordan i al himlens navn gør det indkaldet bedre ? Hunden kommer vel blot tættere på ejeren. Burde det ikke være omvendt, at man øger længden. Man starter med at hunden kan komme på 5 meters afstand i line og så øger man. På et tidspunkt kan hunden kommer i indkald, selvom linen er 15 meter ude. Til sidst uden line, så kan hunden komme når man kalder selv på lang afstand.

 

Stella, hunden løber løs med en lang line hængende efter sig.... Så har du mulighed for at få fat i snoren hvis hunden ikke kommer, når du kalder den hjem på alle mulige måder.....

Og hunden finder ud af, at selv om den er "løs" (med lang snor hængende efter sig) så kan den fantastiske ejer alligevel fange den. Og det motiverer sikkert hunden til bare at komme når der bliver kaldt. Især hvis der er en godbid et sted på ejeren.

 

Når hunden så er blevet god til DET, så kan man tage en meter af snoren. Hunden kommer alligevel når man kalder, for det har den jo lært bedst kan betale sig. Og efter en tid klipper man endnu en meter af snoren. Hunden kommer stadig på indkald, for den mærker jo ikke forskellen på om snoren er 19 eller 18 meter.

 

--Og til sidst er missionen lykkedes, når hunden render med en stump hængende om halsen.

 

---Problemet med indkald i lang snor er jo, at de fleste hunde er kloge nok til at skelne imellem om de har en lang snor hængende eller om de er fri. Og hvis de er fri, så kan det godt ske, at de render på trods af indkald.... og hele træningen må starte næsten forfra.. Men hunden opdager jo ikke, om der ryger lidt af snoren en gang imellem.

 

HVIS hunden opdager "bedraget" når snoren er 1-2 meter lang, -eller får fært af en tæve i løbetid-- så står man med en masse stumper som det bliver megasvært at sætte sammen til en længde, som hunden kan respektere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Makrelguf er vejen frem! og det skal kun bruges ved indkald.... det kan købes i Netto på tube og man kan have det i lommen uden at blive grisset til. Min fik det de første 4 måneder og har et næsten perfekt indkald... på trods af, at hun stadig er unghund, med alt hvad det indebærer....

Så gik jeg i Fakta for at prøve makrel tricket ;-) Turen hjem gik hjem over bakker og mark, hvor der er mange dufte der er MEEEGET Interessante..... Hjemkaldet gik PERFEKT :klap:Hun vendte på en 5-øre.... Er fyldt med begynder optimisme :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella, hunden løber løs med en lang line hængende efter sig.... Så har du mulighed for at få fat i snoren hvis hunden ikke kommer, når du kalder den hjem på alle mulige måder.....

Og hunden finder ud af, at selv om den er "løs" (med lang snor hængende efter sig) så kan den fantastiske ejer alligevel fange den. Og det motiverer sikkert hunden til bare at komme når der bliver kaldt. Især hvis der er en godbid et sted på ejeren.

 

Når hunden så er blevet god til DET, så kan man tage en meter af snoren. Hunden kommer alligevel når man kalder, for det har den jo lært bedst kan betale sig. Og efter en tid klipper man endnu en meter af snoren. Hunden kommer stadig på indkald, for den mærker jo ikke forskellen på om snoren er 19 eller 18 meter.

 

--Og til sidst er missionen lykkedes, når hunden render med en stump hængende om halsen.

 

---Problemet med indkald i lang snor er jo, at de fleste hunde er kloge nok til at skelne imellem om de har en lang snor hængende eller om de er fri. Og hvis de er fri, så kan det godt ske, at de render på trods af indkald.... og hele træningen må starte næsten forfra.. Men hunden opdager jo ikke, om der ryger lidt af snoren en gang imellem.

 

HVIS hunden opdager "bedraget" når snoren er 1-2 meter lang, -eller får fært af en tæve i løbetid-- så står man med en masse stumper som det bliver megasvært at sætte sammen til en længde, som hunden kan respektere...

 

Det er ulige mange gange nemmere at arbejde på at hunden vælger at følges. Vil den følges, kommer den på kald, som naturligvis skal øves og øves med sjov og ballade. Og hvor "fælges" også skal krydres med e masse gode tilbud, så hunden får ind med hvalpemaden at det er det bedste at følges. har hunden ikke denne forståelse fra hvalp af, kan den stadig nå at få forståelsen ved at arbejde med den, som jeg beskrev.

 

Af de hunde jeg har trænet med langlinen, ud fra "Vi følges ad" modellen har ingen associeret fraværet af linen med, at de ikke "behøvede" komme på kald. De kommer. Det gør de fordi linen ikke anvendes aktivt og dermed bliver neutral for hunden. Dermed er indkald og "følges" lært uden hunden overhovedet har været fokuseret på linen.

Link til indlæg
Del på andre sites

---men Ninjamor... så har man jo ikke brug for linen, hvis den kun hænger uden nogen funktion fordi man kan holde hundens opmærksomhed med skæg og godter?

 

Jeg har aldrig haft brug for linen selv..

 

De mennesker, jeg har set træne med en "aktiv" line, de siger at hunden VED om den har line på eller ej.

Det er først når linen kommer af at indkaldet ikke fungerer.

 

Jeg ser den hængende line som en nødløsning for hundeejere, der ikke magter at være "spændende nok" til at deres hund aktivt vælger at følges i alle situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

---men Ninjamor... så har man jo ikke brug for linen, hvis den kun hænger uden nogen funktion fordi man kan holde hundens opmærksomhed med skæg og godter?

 

Jeg har aldrig haft brug for linen selv..

 

De mennesker, jeg har set træne med en "aktiv" line, de siger at hunden VED om den har line på eller ej.

Det er først når linen kommer af at indkaldet ikke fungerer.

 

Jeg ser den hængende line som en nødløsning for hundeejere, der ikke magter at være "spændende nok" til at deres hund aktivt vælger at følges i alle situationer.

 

Linen kan man have brug for, så man kan signalere til omverdenen, at man har kontrol med hunden og så man kan forhindre hunden i at belønne sig selv ude på afstand, indtil det er gået op for den, at det er mere givende at følges med ejer :-D

 

Jeg har hørt det markerede rigtigt mange gange og det er blandt andet derfor jeg har valgt at linen skal være neutral, når jeg anvender den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gik jeg i Fakta for at prøve makrel tricket ;-) Turen hjem gik hjem over bakker og mark, hvor der er mange dufte der er MEEEGET Interessante..... Hjemkaldet gik PERFEKT :klap:Hun vendte på en 5-øre.... Er fyldt med begynder optimisme :banan:

 

 

Det har kun været en ren positiv oplevelse for mig og Aida at gøre sådan.... Håber det bliver lige så godt for jer :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus skriver: undskyld mig, det synes jeg simpelthen er egoistisk!

Ja hvor er det da frygteligt folk og hunde ud over dig kommer ud og får dagens motion, har du overvejet at flytte på landet..?

 

Andre mennekser tager hensyn ved at have deres hunde i snor, og pænt cykle/gå forbi din hund unden at skræmme den løb hen til den mv, det er da at vise hensyn til dig.

Men at din hund løber hen til andre er ikke at vise hensyn til de andre der bruger området.

 

Jeg er for det første meget ældre end dig...For det andet...Så bor jeg sgu på landet, og det areal jeg bruger har de sidste 27 år været fritløbs areal for vovserne...

Og selvfølgelig er alle de gængse kneb brugt...Jeg har avlet og trænet schæferhunde i masser af år...Og så står jeg her for aller første gang i mit lange hundeliv med en hvalp, som bare ikke vil blive sikker i indkald...

Og for det tredje, så er folk blevet betydelig mindre tolerante, måske fordi de har fåpet en hund, og de ikke aner hvad det er de har anskaffet sig...

Men tak for dit søde positive og venlige indlæg....

Du gør det da til en ren fornøjelse at lave en tråd her og for en gang skyld spørge om råd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det da ligegyldigt at du er ældre? At vise hensyn gælder da os alle!

Jeg forstå ikke helt hvad du vil sige? Bare fordi området har været et fritidssted for dine hunde altid gør vel ikke at du har mere ret til området end andre, med mindre det er privatejet og du har en special aftale?

 

at folk er mere sippet er underordnet, hvis de ikke vil have en hund der render hen til dem så må man da respektere dette? Det kan være der har været 3 hunde forbi dem, eller de er bange for hunde og andet. Uanset grundet så skal de da respekteres. Og så det lige så underorndet hvor mange hunde du har haft/har er opdrætter mv.

 

lige som det skal respekteres hvis du ikke ønsker de forbipasserende skal klappe kæle din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, vi skal alle være her, også folk som ikke ønsker en hundehvalp/unghund i hovedet, det vil sige man sørger for at ens hund/hvalp ikke styrter hen til andre, kan den ikke komme på indkald så har man den i Line;) jeg har selv gang i træningen lige nu, 9 ugers livsglad cocker det betyder lang Line og træning i alt fald så snart vi er uden for vores egen grund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så fik vi også glæden af at møde et af de her intolerante mennesker i dag.

 

Vi kom gående på vores sædvanlige sti, Bobo var løs, men gik pænt på plads og ænsede ikke damen et blik. Han har desuden aldrig generet hende, vi har aldrig mødt hende før, men alligevel følte hun trang til at tage imod os med hænderne i siden og rynkede bryn.

"Ved du ikke, at du skal have hunden i snor, når du går her?!"

Jeg forsøgte selvfølgelig at påpege, at jeg havde styr på situationen og på min hund - det var jo også tydeligt. Men det var ikke godt nok, hunde skulle bare i snor.

 

Jeg ved godt, at det er lidt OT, men jeg forstår det simpelthen ikke meningen med, at en sød og rar hund, som følges pænt med sin ejer, pludselig skal til at gå i snor. Vi har trods alt gået der hver dag i et år - og nogle gange også mere end en gang om dagen. Hun har aldrig brokket sig før. Og så hjælper det vel heller ikke at tiltale folk på den måde. Tvivler på man opnår ret meget ved det.

 

Ja, min pointe er nok egentligt bare, at jeg synes det er lidt rigtigt, at folk er blevet mindre tolerante. Lidt overbærenhed ville klæde dem nogle gange - og så kunne de måske lade være med at lave et problem ud af noget, der slet ikke er et problem :hmm:

 

Og det er selvfølgelig ikke kun baseret på denne ene hændelse, men helt generelt på hvad jeg ser og oplever. Bare så det lige er på plads :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Ja, så fik vi også glæden af at møde et af de her intolerante mennesker i dag.

 

Vi kom gående på vores sædvanlige sti, Bobo var løs, men gik pænt på plads og ænsede ikke damen et blik. Han har desuden aldrig generet hende, vi har aldrig mødt hende før, men alligevel følte hun trang til at tage imod os med hænderne i siden og rynkede bryn.

"Ved du ikke, at du skal have hunden i snor, når du går her?!"

Jeg forsøgte selvfølgelig at påpege, at jeg havde styr på situationen og på min hund - det var jo også tydeligt. Men det var ikke godt nok, hunde skulle bare i snor.

 

Jeg ved godt, at det er lidt OT, men jeg forstår det simpelthen ikke meningen med, at en sød og rar hund, som følges pænt med sin ejer, pludselig skal til at gå i snor. Vi har trods alt gået der hver dag i et år - og nogle gange også mere end en gang om dagen. Hun har aldrig brokket sig før. Og så hjælper det vel heller ikke at tiltale folk på den måde. Tvivler på man opnår ret meget ved det.

 

Ja, min pointe er nok egentligt bare, at jeg synes det er lidt rigtigt, at folk er blevet mindre tolerante. Lidt overbærenhed ville klæde dem nogle gange - og så kunne de måske lade være med at lave et problem ud af noget, der slet ikke er et problem :hmm:

 

Og det er selvfølgelig ikke kun baseret på denne ene hændelse, men helt generelt på hvad jeg ser og oplever. Bare så det lige er på plads :-)

 

 

Da jeg havde Teitur og flyttede på landet med ham, gik han altid løs på sådan en grussti op til et græsområder. Det var en blind vej og der var ikke biler. To dage efter jeg er flyttet ind og lufter Teitur der, kommer en mand råbende ud og råber vredt at jeg kraftedme skal have min hund i snor, fordi hans 4 katte gik løs og de skulle ikke jagtes :damn: da jeg mumlede noget om at man bør holde katte på egen matrikel hvis man ville undgå de bliver jagtet eller kørt over eller skider i andre folks haver, fik jeg det største møgfald. Ejeren af det grønne områder havde jeg personligt snakket med og fået lov til at lufte min hund løs der.

 

Der er bare nogen der ser fuldkommen rødt når de ser en løs hund, uanset situationen. Desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er bare sååå enige Therese...Og Ninkamus dig opgiver jeg...Er du altid sådan eller????Vi skal gerne være her alle sammen...Det er ikke det det her handler om, eller at jeg er superegoist eller skal have arealet for mig selv, slet ikke, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor du mener dette...

Alle mine andre hunde har kunne finde ud af det, så vi fortsætter, og så de mavesure mennesker, ja dem om det....Heldigvis er det kun en meget lille del af befolkningen som er negative... Og hvis det nogen sinde skulle blive sådan at hunde kun må luftes i snor over hele DK...Ja så håber jeg enten jeg er død og borte, eller også må jeg aflive alle mine hunde...For jeg kan ikke forestille mig en hund som en schæfer kan have et lykkeligt hundeliv, hvis den ikke kan få lov til at strække ud i fuld fart og livsglæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg havde Teitur og flyttede på landet med ham, gik han altid løs på sådan en grussti op til et græsområder. Det var en blind vej og der var ikke biler. To dage efter jeg er flyttet ind og lufter Teitur der, kommer en mand råbende ud og råber vredt at jeg kraftedme skal have min hund i snor, fordi hans 4 katte gik løs og de skulle ikke jagtes :damn: da jeg mumlede noget om at man bør holde katte på egen matrikel hvis man ville undgå de bliver jagtet eller kørt over eller skider i andre folks haver, fik jeg det største møgfald. Ejeren af det grønne områder havde jeg personligt snakket med og fået lov til at lufte min hund løs der.

 

Der er bare nogen der ser fuldkommen rødt når de ser en løs hund, uanset situationen. Desværre.

 

Vi er bare sååå enige Therese...Og Ninkamus dig opgiver jeg...Er du altid sådan eller????Vi skal gerne være her alle sammen...Det er ikke det det her handler om, eller at jeg er superegoist eller skal have arealet for mig selv, slet ikke, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor du mener dette...

Alle mine andre hunde har kunne finde ud af det, så vi fortsætter, og så de mavesure mennesker, ja dem om det....Heldigvis er det kun en meget lille del af befolkningen som er negative... Og hvis det nogen sinde skulle blive sådan at hunde kun må luftes i snor over hele DK...Ja så håber jeg enten jeg er død og borte, eller også må jeg aflive alle mine hunde...For jeg kan ikke forestille mig en hund som en schæfer kan have et lykkeligt hundeliv, hvis den ikke kan få lov til at strække ud i fuld fart og livsglæde.

Ja, man kan undre sig. Vi skal jo alle sammen være her og så længe ens hund ikke generer andre, så kan jeg virkelig ikke se problemet.

 

Var også lige ved at gå tilbage og spørge om han rent faktisk havde generet hende, men så var hun gået. Synes bare det er så underligt at nogle kan hidse sig op over en hund, der trisser stille af sted og følges pænt med sin ejer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man kan undre sig. Vi skal jo alle sammen være her og så længe ens hund ikke generer andre, så kan jeg virkelig ikke se problemet.

 

Var også lige ved at gå tilbage og spørge om han rent faktisk havde generet hende, men så var hun gået. Synes bare det er så underligt at nogle kan hidse sig op over en hund, der trisser stille af sted og følges pænt med sin ejer :hmm:

netop, at hunde kan gå løs uden at genere nogen er en forudsætning for velvilje fra ikke hundeejere omkring os, folk der gentagelse gange bliver antastet af hunde som ikke er under kontrol de bliver ofte sure og forventer måske den opførsel fra alle andre løse hunde, derfor er det så vigtigt ikke at slippe hunden før der er kontrol på den og man kan kalde den ind ved mødet med andre;)

måske har den person du mødte lige mødt en anden løs hund som ikke lod sig kalde ind;) så kan man måske godt blive lidt ond i sulet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er bare sååå enige Therese...Og Ninkamus dig opgiver jeg...Er du altid sådan eller????Vi skal gerne være her alle sammen...Det er ikke det det her handler om, eller at jeg er superegoist eller skal have arealet for mig selv, slet ikke, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor du mener dette...

Alle mine andre hunde har kunne finde ud af det, så vi fortsætter, og så de mavesure mennesker, ja dem om det....Heldigvis er det kun en meget lille del af befolkningen som er negative... Og hvis det nogen sinde skulle blive sådan at hunde kun må luftes i snor over hele DK...Ja så håber jeg enten jeg er død og borte, eller også må jeg aflive alle mine hunde...For jeg kan ikke forestille mig en hund som en schæfer kan have et lykkeligt hundeliv, hvis den ikke kan få lov til at strække ud i fuld fart og livsglæde.

 

hvad er det så du øffer over i indlæg et og to?

At det virkelig ikke kan passe man ikke kan træne indkald..

 

jo sagten, enten med snor eller på dertil indrettet stedder, eller hvis det ikke genere andre i nærheden.

der findes massere af steder en schæfer kan strække ud, min gør det i hvert fald dagligt enten på marken jeg har lånt af en landmand, på træninspladsens lufte areal. Så der hundeskovene i nærmest hver en by, stranden i vinter halvåret.

 

så der kom en masse løsninger, og allerede i dit indlæg 2, øffede du over at det ikke lige kunne foregånder hvor du havde forestillet dig det, på den måde du havde forestillet dig det, og jep så bliver jeg lidt tøsesur! Nu jeg en af dem der bruger de offentlige arealer til at løbeture, og lufte min hund (i en line), så bliver jeg skide træt af folk med deres løse hunde... Har de den pænt ved sig som therese så jeg personligt ligegald, men kommer jeg løbende på stien så gider jeg altså ikke skal snues til og falde over folks små nuttede hunde, jeg løber pænt uden om dem, så forventer jeg også de gør plads så jeg kan "løbe i fred"..

 

så på med snoren, eller find et sted hvor det er okay med folk at hunden er løs, så der intet problem herfra :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...