Hop til indhold

Træne en hvalp til at gå løs.


jukl
 Share

Recommended Posts

netop, at hunde kan gå løs uden at genere nogen er en forudsætning for velvilje fra ikke hundeejere omkring os, folk der gentagelse gange bliver antastet af hunde som ikke er under kontrol de bliver ofte sure og forventer måske den opførsel fra alle andre løse hunde, derfor er det så vigtigt ikke at slippe hunden før der er kontrol på den og man kan kalde den ind ved mødet med andre;)

måske har den person du mødte lige mødt en anden løs hund som ikke lod sig kalde ind;) så kan man måske godt blive lidt ond i sulet;)

Jeg er helt enig med dig i, at man ikke skal slippe en hund, som er bundulydig. Men det er i min verden ikke rimeligt, at man uddeler "skideballer" til hundeejere, som ellers har styr på deres hund.

Jeg ved godt, at hun kun er et menneske og hvis det forholder sig som du siger og hun har mødt hunde, som ikke kunne kaldes tilbage, så kan man komme til at lade det gå udover de forkerte. Eller hun kunne bare have haft en dårlig dag eller hvad ved jeg.

 

Men helt generelt kan jeg altså ikke se problemet. Vi skal jo alle sammen kunne være her og så længe han ikke genere nogen og er et problem, tager jeg ham ikke i snor.

 

Faktisk synes jeg måske lidt, at hun skulle have reageret på en mere positiv måde, hvis hun tit oplever hunde, der ikke lystrer. Når hun nu endelig ser en, der lystrer fint, kan jeg ikke rigtig se nogen grund til at blive sur over at den er løs :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hvad er det så du øffer over i indlæg et og to?

At det virkelig ikke kan passe man ikke kan træne indkald..

 

jo sagten, enten med snor eller på dertil indrettet stedder, eller hvis det ikke genere andre i nærheden.

der findes massere af steder en schæfer kan strække ud, min gør det i hvert fald dagligt enten på marken jeg har lånt af en landmand, på træninspladsens lufte areal. Så der hundeskovene i nærmest hver en by, stranden i vinter halvåret.

 

så der kom en masse løsninger, og allerede i dit indlæg 2, øffede du over at det ikke lige kunne foregånder hvor du havde forestillet dig det, på den måde du havde forestillet dig det, og jep så bliver jeg lidt tøsesur! Nu jeg en af dem der bruger de offentlige arealer til at løbeture, og lufte min hund (i en line), så bliver jeg skide træt af folk med deres løse hunde... Har de den pænt ved sig som therese så jeg personligt ligegald, men kommer jeg løbende på stien så gider jeg altså ikke skal snues til og falde over folks små nuttede hunde, jeg løber pænt uden om dem, så forventer jeg også de gør plads så jeg kan "løbe i fred"..

 

så på med snoren, eller find et sted hvor det er okay med folk at hunden er løs, så der intet problem herfra :D

 

Øffer??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
hvad er det så du øffer over i indlæg et og to?

At det virkelig ikke kan passe man ikke kan træne indkald..

 

jo sagten, enten med snor eller på dertil indrettet stedder, eller hvis det ikke genere andre i nærheden.

der findes massere af steder en schæfer kan strække ud, min gør det i hvert fald dagligt enten på marken jeg har lånt af en landmand, på træninspladsens lufte areal. Så der hundeskovene i nærmest hver en by, stranden i vinter halvåret.

 

så der kom en masse løsninger, og allerede i dit indlæg 2, øffede du over at det ikke lige kunne foregånder hvor du havde forestillet dig det, på den måde du havde forestillet dig det, og jep så bliver jeg lidt tøsesur! Nu jeg en af dem der bruger de offentlige arealer til at løbeture, og lufte min hund (i en line), så bliver jeg skide træt af folk med deres løse hunde... Har de den pænt ved sig som therese så jeg personligt ligegald, men kommer jeg løbende på stien så gider jeg altså ikke skal snues til og falde over folks små nuttede hunde, jeg løber pænt uden om dem, så forventer jeg også de gør plads så jeg kan "løbe i fred"..

 

så på med snoren, eller find et sted hvor det er okay med folk at hunden er løs, så der intet problem herfra :D

 

 

Først skriver du at du er en af dem som ikke acceptere at hvalpe kommer løbende eller hunde i det hele taget og giver generelt udtryk for at du TS ikke tager hensyn.

 

Så skriver du at der er masser af steder at lufte hun løs. Masser af steder er stærkt overdrevet. Jeg har boet flere steder, boet i 2 byer uden skyggen af en hundeskov eller friluftsområde. Lige nu bor jeg også i en større by, her er snorpåbud på alle strande, OGSÅ i vinterhalvåret, der er ingen fritløbsområder, men for et år siden blev bygget en hundeskov.

 

Og tro mig, folk kan blive sure på en strand i vinterhalvåret, selvom løse hunde er okay, man skal jo kunne sit indkald alligevel, det er jo hele pointen i tråden, at der ikke ER nogen steder at øve indkald længere uden at folk bliver sure og fornærmede, selv på de FÅ steder hvor hunde må være løse. For der går også hundeejer der ikke gider at andre hunde kommer og hilser uventet.

 

På hundesteder, på nær i hundeskoven ( nu kommer der sikkert nogen og siger at der forventer de det også ) hvor hunde må gå løse, forventer folk jo også at man kan indkald, så der kan man jo ikke øve. Man kan jo ikke slippe en hund løs på en mark eller en strand, hvis ikke den kan indkald.

 

 

TS skriver at der efterhånden ikke længere er nogen steder at øve indkald uden man render ind i sure folk der ikke kan tåle synet af en løs hund og det har hun da sådan set ret i. Eftersom der ikke er plads til at fejle, er der hellere ikke plads til at lære indkald.

 

Ts er ked af at det skal være sådan, hun føler vel ( sådan læser jeg det ) at der ikke længere er plads til at have hvalp og unghund, plads til at fejle og lære indkald, som der måske var for år tilbage. I dag ER folk mere hysteriske og der ER flere indbyggere og boligere pr by, der er ikke længere grønne områder til fri afbenyttelse, måske er der marker, men dem må man ikke gå på.

 

Jeg boede i mange år i Tilst ved århus, da Teitur var hvalp gik vi altid på et kæmpe stort grønt areal. I dag er der huse og rækkehuse på hele det grønne område. Den brakmark vi gik på og har gået på tusindvis af gange er nu ejet af en jagtforening og må ikke benyttes.

 

 

Folks holdning har ændret sig over årene, særligt i takt med hundeloven. Folk er mere bange og mange er småhysteriske over løse hunde. En overgang var der også voldsomt meget om skambidt rådyr, hvor løse hunde fik skylden, men ingen ved i bund og grund om det var løse hunde eller noget helt andet.

 

 

Da jeg startede på rideskolen for 2 år siden, måtte hunde gerne komme med i stalden og være løse på området. I dag skal de være i snor og må ikke komme i stalden.Mange

forældrene forventer også det er sådan. Uha deres børn skal ikke møde en løs hund, men gerne sætte sig på ryggen af et 400 kg tungt flugtdyr.

 

På mange skoler må man ikke have hund med ind på skolens område længere. Da jeg gik i folkeskole og det er altså kun 10-13 år siden, var en af pigernes hund altid med inde på gangen i skolen og aflevere pigen. Så hilste vi alle på hunden.

 

 

Min mors mand fortalte om dengang han havde 2 hunde på gården, de rendte da jævnligt på eventyr på omkring liggende marker og over til naboens hund og omvendt. Det var der da ingen der hidsede sig op over. Han fortalte at hvis han kørte i marken og så naboens hund, gav han den et lift med tilbage, da den elskede at køre traktor. I dag er det næsten utænkeligt. Man risikere sku at blive skudt med et gevær hvis ens hund render ind på en mark eller over på naboens grund !

 

 

Så jo jeg giver dig fuldkommen ret TS, tiderne har desværre ændret sig på hundeområdet og har i dag i mine øjne udviklet sig til det overhysteriske. Og du kan tro at jeg er den der er skredet fra det her land, hvis det en dag bliver sådan at hunde skal være i snor over alt og altid, undtagen i egen have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke kommentere på ts situation, da jeg ikke har oplevet den.

Men min oplevelse (I det område jeg bor i/kommer i)er at hundeejere, ofte selv er skyld i at andre mennesker har meget lidt tolerance overfor hunde generelt.

De grønne oaser vi har i området er "besat" af hundeejer og deres hunde, enten i form af lort over det hele, så man stort set ikke kan færdes der, eller i form af at ejerne lader deres løse hunde fare rundt i større eller mindre flokke, som udelukker alle andre i at bruge arealet uden at blive generet/opsøgt af diverse hunde.

Min oplevelse er at nogle hundeejere føler at det er deres ret at lade deres hunde fare rundt uden kontrol og når andre mennesker på peger at det er generende, så bliver hundeejerne fornærmet, de kan ikke forstå, at det for andre kan være problematisk, at bliver opsøgt af fremmede hunde, at hunde laver udfald i mod en løber der løber forbi mm.

 

 

Jeg synes hunde ejere skal huske på at respektere andre mennesker/hunde og tage ansvar for deres hund, så den ikke genere andre, ikke alle synes at Fido er lige så charmerende som vi gør og de skal ha lov til at være i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som oftest har folk en hysterisk tilgang til løse hunde, netop fordi at de har oplevet at disse ikke er under kontrol. Det synes jeg ikke man kan bebrejde folk :vedikke:

 

Jeg synes også en gang imellem at man lige må stoppe op, tænke sig om, og så finde på alternative løsninger til at lære hunden indkald, i stedet for kun at se begrænsninger.

 

Umiddelbart vil jeg tro at det er sværest for folk som bor i byen, at have mulighed for at slippe hunden løs. Men alligevel ser jeg da masser af by-hunde som har et ganske udemærket indkald. De går måske til træning et sted hvor det er muligt at slippe hunden løs, eller får ideer til alternative og sjove øvelser på turen, som giver hunden lyst til at være tæt på sin ejer.

 

Jeg synes det er ærgeligt at indrømme at man ikke ville have anskaffet sig en hvalp hvis man på forhånd havde vidst, at det område man normalt brugte på at træne indkald med løs hvalp, nu bliver brugt at mange andre mennesker, som ikke nødvendigvis finder en hvalp charmerende. Hvorfor ikke sætte sig ned og finde en løsning på problemet, i stedet for at fortryde at man fik hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor inde i byen og her er mange hunde og hundeluftere og øvrige brugere af naturarealerne. Den måde jeg har trænet indkald på (og jeg bruger det stadig for at vise hensyn) er at hunden var løs på grønne områder, men blev kaldt ind når jeg så hunde eller mennesker komme. Så kom han i snor til de var væk igen. Det handler kun om at være god til at kigge fremad og bagud (jeg er altid den første der spotter en cykel bagfra når jeg går med andre, for jeg er opmærksom). Senere, da indkaldet var på plads uden forstyrrelser, holdt jeg øje med hvilke typer hunde/mennesker min hund var mest ligeglad med når han var i snor. Så trænede jeg at han kunne kaldes ind mens de gik forbi og gjorde mig interessant at følges med. Derefter lidt mere interessante hunde/menneske typer, og så fremdeles. Der er stadig få typer hvor jeg enten skal tage snor i ham eller være meget insisterende, det er især helt små hunde (dem elsker han) og tildels børn der leger eller spiser. Derudover, ryger han i snor hvis der kommer nogen jeg kan se er bange eller har forbehold mod hunde (nydanskere fx - jeg bor i en ghetto). Nogle dage kan han være uden snor hele tren, andre dage får han den af og på flere gange. Men det er ikke noget der generere mig at gøre eller som nedsætter værdien af turen for hverken ham eller mig. Jeg holder jo alligevel øje med cykler og knallerter.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...