Hop til indhold

Hvalp i ferien.


Gæst Vi5
 Share

Recommended Posts

Herinde sidder der en del hardcore hundenørder, der ser det der med hundekøb som en kæmpe begivenhed som man ser frem til (mere end til en ferie) og som man planlægger i måneder hvis ikke år forud. Men mindre kan selvfølgeligt også gøre det, det kan de fleste da blive enige om.

 

Jeg kan i hvert fald sagtens følge den med ferien og de 6000 kr, det ville jeg da også ærge mig gul og grøn over. Kunne I ikke forhøre jer med udlejer om man kan bytte til en dyrevenlig eller noget?

Ja, ellers er det nok bedre at vente måske?

 

Cockeren er en dejlig og aktiv hund :lun: Når/hvis I skal ud og købe, er der et par helbredsmæssige ting som I skal tjekke er ok ved forældredyrene.

Kender I hvalpelisten hos Spaniel Klubben? Det er alle DKK opdrættere og I har derved hundeweb.dk i ryggen til at tjekke oplysninger på forældredyr og længere tilbage :-)

http://www.spaniel-klubben.dk/wp-content/uploads/2011/03/Cocker-Spaniel-Hvalpeliste28.pdf

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak for jeres svar! Vil prøve at skrive til campingpladsen. Vi ser rigitg meget frem til den hvalp! Vi havde bare ikke lige tænkt på det med ferien :)

 

Og tak for rådet med spaniel klubben. Vi har kigget lidt på den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser en mulig løsning, HVIS I køber hos en angageret opdrætter, der forstår det med den ønskede uge og gerne så en, der selv har beholdt en hvalp fra kuldet. Så i får den og lige får den passet hos opdrætter, der jo kender den. Dette vil kræve at opdrætter har god tid og kan lave sjove ting med de 2 hvalpe og har en have til leg.

Men dette vil så nok give lidt store forventninger til hvalpens daglige underholdning, når I får den tilbage..

Nok ikke optimalt, men da heller ikke noget , en sund hvalp skulle tage skade af.

Men var varsom, den skal ikke bare opbevares i den uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser en mulig løsning, HVIS I køber hos en angageret opdrætter, der forstår det med den ønskede uge og gerne så en, der selv har beholdt en hvalp fra kuldet. Så i får den og lige får den passet hos opdrætter, der jo kender den. Dette vil kræve at opdrætter har god tid og kan lave sjove ting med de 2 hvalpe og har en have til leg.

Men dette vil så nok give lidt store forventninger til hvalpens daglige underholdning, når I får den tilbage..

Nok ikke optimalt, men da heller ikke noget , en sund hvalp skulle tage skade af.

Men var varsom, den skal ikke bare opbevares i den uge.

 

Det var da en god idé! Tak for rådet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billede 031.jpgTil Trådstarter

Forstår det er en cocker i leder efter, og så lige; ikke alle hvalpe fødes , så de er sommerklar til salg.Så kig på DKK´s hvalpeliste, der er flere end på Spanienklubben, hvor ikke alle annoncere der kuld.

Er du vidende om, at cockerer , især de helfarvede kan have en pels, der skal proffesionel trimmes nok mindst 4 gange årlig.At det er svært at lære selv og koster ca 800 kr/gang.At mange cockerer er nogle store svin, der bader i alt, også mudder.At det er en jagthund, der gerne fanger fugle og ofte kun kan være løse, hvis deres træning, indkald er OK.

Hermed menes en hund der kræver tid til træning i ofte flere år frem og så lige pelsplejen.

Men alt i alt min drømmehund.

Du får lige lidt foto af unge Freddy efter havearbejde og efter en tur i en mudret sø efter ænder.

Cockere kan være arvelig disponeret for sygdomme, så find en Dansk Kennel Klub opdrætter, der er hundene avlsgodkendt, også for arvelig blindhed. I øjeblikket ligger priserne på 8- 10 000 kr.

Billede 014.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

^Hvor er han skøn :)

 

Ehm, tak for dine råd :) Hvis det da er det? Eller var det mere for at tale mig fra det? For det var da ikke mange positive ting du havde at sige om en cocker..

Link til indlæg
Del på andre sites

^Hvor er han skøn :)

 

Ehm, tak for dine råd :) Hvis det da er det? Eller var det mere for at tale mig fra det? For det var da ikke mange positive ting du havde at sige om en cocker..

 

Jeg tror ikke Ulla mente det som værende talen fra at købe en cocker.

 

Det er nok mere ment som gode råd, da aktive mennesker i spanielverdenen rigtig rigtig tit møder folk, der er faldet for racernes (alle spaniel-racernes) søde udseendet og ikke har været klar over hvad de reelt fik i den søde indpakning.

 

Spanielracerne er jagthunde, hvilket kan gøre dem noget tungnemme, hvis de ser et rådyr eller fugl og ikke har snor på samt ikke har fået den korrekte træning. Derudover kan de blive en pestilens at leve sammen med, hvis de ikke bliver aktiveret nok i hverdagen. De har også som hovedregel meget pels, der kræver ihvertfald ugentlig opmærksomhed i form at udredning og ihvertfald 4 gange årlig trimning - dette er ikke kun for udstillingshunde, da den korrekte pelspleje er nødvendig for at opretholde hundens sundhed. Spaniels kan få mange og store problemer med huden og ørene, hvis de ikke bliver udredt og trimmet.

Trimning ude i byen (kontra hvis man lærer det selv) kan hurtigt blive en kostelig affære, som man skal iregne et hundebudget.

 

Men al dette vil en god opdrætter også fortælle jer, når I begynder at finde frem til sådanne.

 

Jeg vil råde til at finde en opdrætter fra Dansk Kennel Klub/DKK, der også dækker over Spanielklubbens opdrættere, da I ellers kan risikere at ende op med en FT Cocker og det er ikke en hund, der er egnet til den gennemsnitlige familie.

 

Spanielracerne har mange gode egenskaber og positive ting, men de har altså også de negative og de skal også tages seriøst. Der er nok ikke den race, der ikke har negative ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Hvor er han skøn :)

 

Ehm, tak for dine råd :) Hvis det da er det? Eller var det mere for at tale mig fra det? For det var da ikke mange positive ting du havde at sige om en cocker..

 

Jeg synes det er ret fornuftigt hvad Ulla skriver, selvom du måske ikke synes det er positivt. Cockeren er jo på mange måder en fantastisk hund- en af mine venner fik sin nr 3 for et år siden, og den er virkelig skøn (og lidt strid) de cockere som har gode hjem er virkelig skønne.

Der er jo bare det ved det - og det er ingen skjult kritik- for jeg kender dig jo ikke, men der er det ved det at alle racer har deres særpræg og det kræver bare noget at få sig en glad hund og ikke bare en hund der følger med som det tynde øl eller en hund der mistrivedes, således også jagthundene.

 

Cockeren er en hårdfør apporterende jagthund med et ret højt drev, den er livlig og den har en fortræffelig næse - det er dens instinkt at være jagtorienteret og for at den er velstimuleret blid glad og afbalanceret hjemme i sofaen- der skal den have stimuleret den side , og du skal aktivt beslutte hvordan du vil gøre det?. På dyreværnet er der i øjeblikke to smukke røde cockerdamer til adoption, hunde der er opgivet, og her er kravet at man kun kan komme i betragtning hvis man kender racen på forhånd-- det er der en grund til (vidste du iøvrigt at de røde cockere har større tilbøjelighed til aggression end de øvrige farvekombinationer?

 

Det er så vigtigt at man afpasser sine forventninger/erfaringer med den race man vælger at tage hjem- og igen ingen kritik af dig- blot en generel kommentar. Jeg ville selv få pip af en hund af jagttypen- det er slet ikke mig, ligesom terrier og en række andre heller ikke er det. Det betyder ikke at jeg ikke kan have hund- jeg skal bare have en anden type :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid drømt om at få en cockerspaniel eller "bare" en spaniel af en art. Det fik jeg så også, da jeg i et lille års tid boede sammen med en FT spaniel. Og den var noget af det kæreste af se på. Jeg blev helt blød om hjertet, når hun kiggede på mig, og hun ville også bare så gerne "nusse" - MEN det ville hun først, når hun havde været ude på de daglige tre timers lufteture, hvor hun fik lov at løbe rundt og bruge næsen, og det gjorde hun stort set hele tiden. Hvis ikke hun kom ud så meget, stormede hun rundt som en gal inde og var helt "umulig" at have med at gøre. Hun blev så også brugt til jagt, og var indkøbt til det.

Det jeg vil sige med min historie er, at jeg har lært, at man skal vælge hund efter, hvad den skal "bruges til", hvor meget tid man vil bruge på at gå med den og hvor meget plads man har. Pt bor vi i en lejlighed, og har derfor ikke plads til en stor hund. Valget blev derfor en blanding af en shih tzu og en puddel, som jeg nu synes er det kæreste, jeg nogensinde har set :-) Han trives fint, og passer ind i voret liv. For det skal jo ikke kun være til glæde for menneskerne, at man får hund. Det skal ligeså meget være til glæde for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid drømt om at få en cockerspaniel eller "bare" en spaniel af en art. Det fik jeg så også, da jeg i et lille års tid boede sammen med en FT spaniel. Og den var noget af det kæreste af se på. Jeg blev helt blød om hjertet, når hun kiggede på mig, og hun ville også bare så gerne "nusse" - MEN det ville hun først, når hun havde været ude på de daglige tre timers lufteture, hvor hun fik lov at løbe rundt og bruge næsen, og det gjorde hun stort set hele tiden. Hvis ikke hun kom ud så meget, stormede hun rundt som en gal inde og var helt "umulig" at have med at gøre. Hun blev så også brugt til jagt, og var indkøbt til det.

Det jeg vil sige med min historie er, at jeg har lært, at man skal vælge hund efter, hvad den skal "bruges til", hvor meget tid man vil bruge på at gå med den og hvor meget plads man har. Pt bor vi i en lejlighed, og har derfor ikke plads til en stor hund. Valget blev derfor en blanding af en shih tzu og en puddel, som jeg nu synes er det kæreste, jeg nogensinde har set :-) Han trives fint, og passer ind i voret liv. For det skal jo ikke kun være til glæde for menneskerne, at man får hund. Det skal ligeså meget være til glæde for hunden.

 

Du har så evig ret.

 

Hvis man kigger ud over nuttethedsfaktoren og kigger på hvad man rent faktisk kan tilbyde hunden og vælger hund efter det, så er både hunden og ejer bedre mulighed for at blive lykkelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

TS, du har fået rigtig mange gode råd, så læs tråden en gang til, og brug rådene så godt du kan.

 

Mht. Ullas indlæg - hvad skulle være negativt? At de kræver rigtig, rigtig meget opdragelse og træning? At de skal trimmes? At elsker mudder og krat? At de går på jagt? Intet af det er negativt, det er bare faktum:vedikke:

 

Cockere er søde at se på, men hold op, hvor er der mange af dem der er problemhunde. Nok mest fordi de ofte er misforståede, og ikke har fået den nødvendige aktivering og træning.

 

Stella herinde fra er på sin nr. 2 cocker. Den føste blev ikke særlig gammel (omkring 4 år), da den havde nogle grimme helbredsproblemer. Nu har hun fået en internat-cocker, og har sine udfordringer med ham. Heldigvis er hun både erfaren og tålmodig, og derfor går det langsomt fremad med den nye. Men det vil jeg lade hended selv fortælle om, hvis hun kigger forbi tråden.

 

Anyways, der er mange ting i skal tage i betragtning - hvordan er økonomien til hund? Har i tid og overskud til at gå til træning med hunden? Og følge træningen op hjemme?

 

Jeg går til træning med en ældre mand som nu er på sin 5. cocker. Den er nu et år, og manden er ved at kaste håndklædet i ringen. Den er simpelthen så vanvittig aktiv, og selvom han har trænet hund i mange, mange år og dyrket både lydighed og spor på højeste niveau, er han ikke sikker på at han nogensinde kan få en hund ud af den lille bandit - hun har så meget krudt i røven!!!

 

Så træning og tålmodighed er vigtigt - og mindst ligeså vigtigt er det af finde en GOD opdrætter med forældredyr med et temperament der passer til jeres familie. Der er aldrig garantier når det drejer sig om dyr, men gør man sit forarbejde godt nok, er der større chance for at det går som det skal med hvalpen.

 

I øvrigt, jeg har netop bestilt en hvalp. Den ankommer engang i foråret 2014. Og hvorfor vente så længe? Vi har fundet den perfekte opdrætter med den perfekte tæve, og vi mener at en hvalp efter denne tæve vil passe perfekt til os. Vi kan således planlægge ialt 5 ugers ferie (i forlængelse af hinananden). Der er ingen garantier, men vi giver både hvalpen og vores nuværende hund de bedste forudsætninger for at få et godt liv i vores familie - som de andre skriver, har man sådan en hund i 10-15 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Det ville jeg helt sikkert også. Men vi har givet 6000 for den ferie. Og tror da de færreste ville vinke farvel til de penge :)

De to sidste gange, vi har fået hvalp, har det maget sig så fjoget, at vi allerede havde bestilt og betalt for en hel teatersæson. Det kom gevaldigt på tværs af hvalpekøbet, så vi forærede venner teaterbilletterne. I alt har det nok beløbet sig til 6-7.000 kr. alt i alt, eftersom vi har nået den alder, hvor vi vil sidde tæt (ved scenen altså) og godt. Bare surt. Men ikke på vilkår om jeg ville gå fra en ny lille hvalp bare for at gå i teatret. Penge er kun penge....liv er noget ganske andet.

 

Men jeg er også en hyler. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

^Hvor er han skøn :)

 

Ehm, tak for dine råd :) Hvis det da er det? Eller var det mere for at tale mig fra det? For det var da ikke mange positive ting du havde at sige om en cocker..

Jeg syntes da faktisk at hele indlægget var positivt og meget rammende, glæder mig til min lille cocker hvalp vokser op;)

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH=CONFIG]108662[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]108663[/ATTACH]

Du får lige lidt foto af unge Freddy efter havearbejde og efter en tur i en mudret sø efter ænder.

Cockere kan være arvelig disponeret for sygdomme, så find en Dansk Kennel Klub opdrætter, der er hundene avlsgodkendt, også for arvelig blindhed. I øjeblikket ligger priserne på 8- 10 000 kr.

 

 

 

hjerte.gifhjerte.gifhjerte.gifhjerte.gifhjerte.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

At cockeren er en aktiv hund kan jeg også råbe op om. Vi - det vil sige mine forældre - havde cockere - 3 stk har vi haft. Den første blev ikke så gammel kun omkring 5 år da den havde det med at strejfe - så den blev kørt ned. De andre to blev 8 og 10 år.

 

Jeg har selv været ved at anskaffe en cocker, da jeg ville have en mindre hund efter min dalmatiner - men efter moden overvejelse blev jeg enig med mig selv om at den var for aktiv til det jeg kunne og ville bruge den til. Derfor faldt valget på beaglen i stedet, da denne type hund bedre passede til mig (og det har jeg ikke et eneste øjeblik fortrudt)

Herude i nabolaget er der mange der har cockere - man ser det på afstand når de kommer gående med hunden - ejer hænger bagefter og kan ikke følge med - andre lader dem rende rundt til gene for os andre der gå tur i "vores" område. Jeg er lige kommet hjem fra eftermiddagsturen med min Charlie og her blev vi løbet over ende af en cocker, hvor jeg rent ud sagt blev noget knotten, fordi ejer ikke kunne kalde hunden til sig.

 

Når alt det her er sagt - så skal du ikke tro det hele er negativt - men meningen er bare at du skal tænke dig godt om - hvad du vil med hunden og om du har de kræfter der skal til for at få en dejlig hund ud af den - cockere er skønne og det er der desværre mange der falder for.

Link til indlæg
Del på andre sites

juni 2011 034.jpg

Til trådstarter-

Så er jeg på igen og mit sidste indlæg var bestemt ikke negativt ment, bare til helt almindelig oplysning. Faktisk har jeg avlet 7 kuld af cockerer og har haft adskillige og lige nu kun 4 stk.Og kan nok ikke leve uden.Og har utrolig mange spanielvenner gennem mange år

Mht opdragelse, så skal man være tidligt ude mht hjælp til træning af dem, hvis man er nybegynder.Jeg er fra 1945 og kan fint gå med alle 4 i snor + mine 2 græske hunde der er noget større (20 kg hunde).Jeg kan fint give en STÅ kommando og lægge snorene for at opsamle en høm høm .

Men en advarsel er rimelig, hvis man kun har læst eller hørt de positive ting vedr. racen.

For mig at se er mine af en linie, der er rimelig rolige og nemme,og supersunde.

Men selv min ældste der bliver 13 år den 21/6 er krævende, med hensyn til ture og underholdning. Hendes kusine på 10 år er noget mere sofadyr og tilbagelænet.Og selv den tilbagelænede Laura har nogle jævnaldrende voksne besvær med at holde i snor, fordi Laura ingen respekt har opbygget til dem, hun tunser bare frem.

Jeg vil ikke fraråde racen, men kun give udtryk for, at det kan være en noget tidskrævende hund.Da jeg for år siden havde kun 3 stk, kunne jeg cykle med alle 3 i snor til grønne områder, så almindelig lydighed verbalt er muligt.

Så mine råd er , hvis en superglad, veltrænet hund er noget i som familie prioriterer, så kast jer ud i det.

Og måske lige holde fingrene fra dem med FT cocker i.De er ofte mere på dupperne, hvilket er skønt for nogle ,men da ikke alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Velkommen til ;-)

 

Jeg er nok lidt speciel men jeg ville droppe ferien, min lab nummer to er nu 10 mdr. gammel og lige da vi fik ham, fik vi tilbudt det fedeste mest luksuriøse sommerhus ved Vesterhavet, jeg takkede nej min mand var heldigvis enig ;-) Jeg ville bare være hjemme ved hvalpen (ingen hunde i det sommerhus :-)) ville have at hvalpen var hjemme og vi havde ferie og det var den bedste tid hjemme i de uger, nøj kunne jeg bare gøre det igen - elsker bare hvalpetiden øv hvor bliver de hurtig store ;-)

Og vi har kun en gang i de 7 år jeg har haft hund været på ferie og det var i sommer hus en uge med hund. (i DK).. ellers er vi hjemme mennesker og tager en dags ture MED hunde :-)

Men det er så vores valg.

 

Og til Jer andre nøj I har nogle søde cockere :-) jeg er vild med racen og ville meget gerne have en FT SPANIEL engang inden jeg skal herfra :-) Nu har jeg to skønne labber som er meget aktive og går ca. 3 timer med dem om dagen :-)

Men en spaniel :lun: I må altså ikke poste så søde billeder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...