Hop til indhold

Hej


Gæst Charlotte Aagaard
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlotte Aagaard

Hej.. Nu har jeg så fundet herind i søgen på hjælp/svar, sagen er den at min mand og jeg har to hunde og den yngste er en schæfer tæve, den er meget knytte til min mand, og det er på sin vis og fin nok, hun er 14 månder.. og for det meste er hun stille og rolig inden for.. men vi har en del problemer med hende..

 

jeg vil starte ude med det der er det værste, jeg går hjemme til hverdag min mand arbejder nat, og det er så her tinger går glat med vores hund, hun tager det fint at min mand tager på arbejde, lige ind til jeg så går i seng, hun kan gå med mig i seng, men hun gider ikke blive og ligge sig til at sove, hun vil heller være i stuen hvilket, også ville være ok hvis ikke alt blev flået det enste hun snart ikke flår er møblerne.. og sådan er det også når begge hunde er alene hjemme, og det er lige meget om det er en time el om det er fire timer, vi synes snart vi har prøvet alt, det skal også siges, at hvis min mand skal andet end på arbejde, det kan være han skal hente en liter mælk, så går vore schæfer og piver til han kommer el jeg siger hun skal stoppe,

 

vi havede et ligene promblem i staten, med vores ælste hund men der fand vi ud af at bare min mand, sage farvel til den var det ok at han gik uden den, så det ha vi selvfølige også prøvert med schæferen, men uden held.. og i sær jeg er ved at være stor fortaler for at sælge hende, hvor min mand bliver ved at håbe det kun er en fase.. vi ha prøve at give dem mindre plads når vi ikke var hjemme, og vi har prøver med bur til hende alt sammen uden held, buret brød hun stængerne op og kom ud på den måde, mindre plads betød også masse ødelægse.. nu ha vi så købt et hals bånd der skulle have beroligene virkener på hende, men det lader heller ik til at virke..

 

og ja vi ved godt det er en hund som skal aktivers meget, hvilket vi ik får gjort.. men der ha vi talt om at vi måske skulle prøve at køre i hundeskoven, hveraften efter aftensmad for at se om hun så er træt nok til at lade vores ting være..

 

så det helt stor spørsmål, er nok nu om vi bare skal ærkende, at det ik gik og så få hende solgt??? for vi synes heller ik vi har råd til at blive, ved med at købe os fattige i ting som ik hjælper.. el kan i sige mig hvad vi kan stille op med hende?? hilsen den opgivene

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 121
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hej.

Nu er hun jo ikke så gammel endnu og er lige i lømmelalderen.;-)

Du er selv inde på noget af det rigtige nemlig aktivering. En anden ting er om, I har trænet alene hjemme træning ?

Hundene skal ud og bruges fysisk og mentalt, så de får brugt en masse energi, så det vil være en mægtig god ide med hundeskoven eller bare lange gå ture. Hvis du går hjemme, kan du så ikke gå nogle lange ture i løbet af dagen ?

...og har I prøvet, at give hende en god brugt t-shirt af din mands, når han går, så hun har noget der lugter af ham, hun kan have i sin kurv eller hvor hun nu plejer, at ligge ?

En anden ting, når de skal være alene hjemme, er at give dem en frossen kong (aktivitetslegetøj), som man kan putte forskelligt fyld i og fryse. Så har de noget, at beskæftige sig med, men I kommer ikke uden om aktivering og alene hjemme træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper over det diplomatiske, og synes at i enten skal omplacere hende eller begynde at aktivere hende. En aktiv race der ikke bliver aktiveret, har stor sandsynlighed for at blive en problemhund, og i risikerer nemt at den destruktive adfærd kun er begyndelsen. Hun har brug for at blive motioneret, trænet og mentalt stimuleret, gerne et par timer om dagen.

 

En god gåtur morgen og aften, og så et par timers træning/mental stimulering om ugen, bør være nok. At tage hende i hundeskoven en gang om ugen løser intet, og hvis hun er understimuleret, risikerer i at hun reagerer aggressivt på fremmede hunde, fordi det simpelthen tager overhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper med på vognen om aktivering, men lad være med at tro, at det er nok med fysisk aktivitet. I skal have gang i noget mentalt også.

 

Det behøver ikke kræve en masse specielt udstyr - i hvert fald ikke til at begynde med. Start f.eks. med at droppe madskålen og giv hende foderet på en græsplæne. Eller gem foder rundt omkring indenfor eller lav et spor udenfor.

 

I kan også tage en gammel beholder og prikke nogle huller i den. Put noget af foderet deri og læg den et par meter foran hende, mens hun evt. er bundet af. Hun vil sandsynligvis løbe hen til den og hun kan så få foderet, når hun markerer på en eller anden bestemt måde. Gøen er sikkert fint at bruge, når hun nu er schæfer :blink:

 

Man kan også lære hende en masse tricks, det vil hun garanteret synes er sjovt. Eller man kan lære hende at udpege en bestemt ting i en bunke. Man kan sgu lære en hund mange ting :-D Og du kan altid søge på google eller spørge herinde, hvis du mangler inspiration.

 

Men i hvert fald er det en god ide bare at starte med at lade hende bruge hendes næse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotte Aagaard

mange tak til dem der har svaret ind til nu, og jeg må sige at da jeg fandt hun blev brugt som hyrde hund i tyskland, var min mand ikke proulær hos mig:-D, for han haft haft schæfer før og han viste ik det med at der er det i schæfer, men han siger så også at han aldrig før ha haft de problemer med en schæfer som vi har med hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden har været trænet til et job, er det en temmelig hård omstilling at havne i et hjem hvor den ikke engang - undskyld - får den allermest basale aktivering. Der er ikke noget at sige til at I har problemer.

 

Der er ingen lette udveje. Enten må I op må mærkerne og give hunden et mere indholdsrigt liv, ellers er det nok bedst at I finder et mere egnet hjem til netop den hund.

 

Hvor er din mand henne i det her? Laver han slet ikke noget sammen med hundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotte Aagaard

min mand arbejder som sagt nat så han sover en stor del af dagen, og vi ha haft hende fra hun var lille, og begge vores hunde kommer også ud flere gange om dagen min tre gang hvor de løber frit rundt på en plads, og flere gange hvor de lige ska tisse i bedet ude foran.. vi bor en en lille by med en del trafik.. men de fire dage i ugen er det mest mig der tager mig af dem.. og resten af ugen tager min mand mere over... og nomalt er vi af den holding af ha man sagt a ha man også sagt b, så vi er ikke folk der andskaffer et dyr og så siger i løbet af få månder at det ikke går.. men jeg vil sige at vi er i gang med at se på de siste ting vi vil prøve inden vi siger at hun bare ikke passede ind hos os.. og som sagt har min mand haft racen før uden den tybe problemer vi har nu.. og han ha kendt folk der ik har gjordt mener end os med den race uden problmer.. og desvære kan vi ikke tage dem med i bilen når vi køre ud og hander for der bliver bilen bare spist.. og jeg synes bestemt vi har prøvet at gøre en del uden held, for en bold med mad i gider hun kun hvis man sparker til den så hun bare skal går rund og spise det der kommer ud.. vores anden hund stoppede med at ødlægge ting da han var et år, men han var inte samlingte med hende, og den enste forskel på dengang og nu er at vi boede et sted hvor han havede en del hunde han ofte legede med.. men det er der desvære ik mulighed for hvor vi bor nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Omplacering hvis ikke i er indstillet på at lave noget med hunden, fx spor, rallytræning eller andet.

en aktiv hund har ikke nok i at blive lukket ud 3 gange om dagen, stakkels hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror TS måske ikke lige mener deres hund, men hunderacen?

 

Åbenbart, men der stod ordret:

 

hun blev brugt som hyrde hund i tyskland

 

og det var det jeg forholdt mig til :vedikke:

 

Nu forstår jeg så - hvis jeg læser det korrekt - at manden har haft schæfer før, uden at vide at det er en arbejdshund. Det er jo alt andet lige imponerende at opretholde så højt et niveau af uvidenhed gennem flere år. Det siger en del om at der i hvert fald ikke er tradition for at gå til træning med familiens hunde. Nu er det så konen, der står med problemet til hverdag, så intet under at det er hende, der er motiveret for at omplacere hunden, og det synes jeg efterhånden også ville være det mest korrekte i denne situation.

 

Nogle hunde lærer at finde sig i et liv i dræbende kedsommelighed, mange lærer det aldrig. Og hvem ved, måske var mandens første schæfer af udstillingslinier, og denne af arbejdslinier - der kan være mange forklaringer.

Under alle omstændigheder er det synd for hunden. Den har ikke et værdigt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotte Aagaard

vores hund har det sku godt selv om den ikke er mere ude så hvis du kun kan kritteser så hold dine kommen tar for dig selv.. der er ikke en af vores mange dyr der lider.. så med mindre du kan sige pæne ting, så hold dig fra at svare på hvad jeg skriver.. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund har det sku godt selv om den ikke er mere ude så hvis du kun kan kritteser så hold dine kommen tar for dig selv.. der er ikke en af vores mange dyr der lider.. så med mindre du kan sige pæne ting, så hold dig fra at svare på hvad jeg skriver.. :evil:

Din hund har det jo netop ikke godt! Det viser den jo med alt ønskelig tydelighed!

det handler ikke om at være mere ude, det handler om at lave noget med hunden så den bliver tilfredsstillet, det er en arbejdshund vi taler om, dvs du skal igang med at lave noget, det kune fx være spor, rally eller træning fx i DCH eller PH.

hunden mangler noget at lave derfor laver den ulykker den keder sig simpelthen.

gider i ikke lave noget fornuftig hundearbejde så omplacer hunden, det i gør nu er synd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlotte Aagaard

luk røven hvis du ikke kan tale pænt om ander folk.. så længe du ikke kender dem eller har set el været sammen med vores hunde ander du ikke en skid om hvordan de har det.. og man kan sku godt have en race uden man ved alt om den, når de ikke skal bruges til udstilling.. og vi har folk tæt på os som ville sige det hvis de ikke mente at vores hund har det godt.. og grunden til jeg ikke går med hundene i snor er fordi vi bor et sted med meget trafik, og folk her omkring køre ikke pænt.. og når hunde er ude er det lige så meget dem selv der gør begynder at gå hjem uden jeg bed dem om det.. tit forsøger jeg at få dem til at intresser sig for at blive ude...

 

Men jeg kan se at det var en stor fjel af mig at kommer herind og spørge lidt råd... det var ellers hvad jeg troede der slags forumer var til for...

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund har det sku godt selv om den ikke er mere ude så hvis du kun kan kritteser så hold dine kommen tar for dig selv.. der er ikke en af vores mange dyr der lider.. så med mindre du kan sige pæne ting, så hold dig fra at svare på hvad jeg skriver.. :evil:
Din hund viser netop ved sin opførsel at den IKKE har det godt - der er altid en grund til at hunde splitter ting ad , der er ingen der siger at jeres dyr lider men de fortæller at de ikke har det helt godt psykisk, og ja jeg er sikker på at din hund ville få det bedre hvis den blev aktiveret mentalt og fysisk - mange her på HF går meget op i deres hundes ve og vel og har meget forstand på det - nogle er adfærdsterapeuter og andre ( som jeg selv ) har bare en årelang erfaring om hunde - og interesse i dem, det kan du så vælge at bruge eler lade være med, det står dig frit for, men der er ingen grund til at reagere så kraftigt blot fordi nogen siger deres mening.
Link til indlæg
Del på andre sites

luk røven hvis du ikke kan tale pænt om ander folk.. så længe du ikke kender dem eller har set el været sammen med vores hunde ander du ikke en skid om hvordan de har det.. og man kan sku godt have en race uden man ved alt om den, når de ikke skal bruges til udstilling.. og vi har folk tæt på os som ville sige det hvis de ikke mente at vores hund har det godt.. og grunden til jeg ikke går med hundene i snor er fordi vi bor et sted med meget trafik, og folk her omkring køre ikke pænt.. og når hunde er ude er det lige så meget dem selv der gør begynder at gå hjem uden jeg bed dem om det.. tit forsøger jeg at få dem til at intresser sig for at blive ude...

 

Men jeg kan se at det var en stor fjel af mig at kommer herind og spørge lidt råd... det var ellers hvad jeg troede der slags forumer var til for...

Det var dog et fantastisk sprogbrug;)

Link til indlæg
Del på andre sites

luk røven hvis du ikke kan tale pænt om ander folk.. så længe du ikke kender dem eller har set el været sammen med vores hunde ander du ikke en skid om hvordan de har det.. og man kan sku godt have en race uden man ved alt om den, når de ikke skal bruges til udstilling.. og vi har folk tæt på os som ville sige det hvis de ikke mente at vores hund har det godt.. og grunden til jeg ikke går med hundene i snor er fordi vi bor et sted med meget trafik, og folk her omkring køre ikke pænt.. og når hunde er ude er det lige så meget dem selv der gør begynder at gå hjem uden jeg bed dem om det.. tit forsøger jeg at få dem til at intresser sig for at blive ude...

 

Men jeg kan se at det var en stor fjel af mig at kommer herind og spørge lidt råd... det var ellers hvad jeg troede der slags forumer var til for...

 

 

Men hvad forventer du egentlig? Du skriver at hunden er destruktiv, at i intet aner om racen, at den ikke bliver aktiveret, og at i ikke har tænkt jer at ændre på det. GRUNDEN til at hunden ødelægger, er at i ikke aktiverer den! LØSNINGEN er at aktivere den, eller omplacere den (som du selv er inde på). At hunden ikke har det optimalt, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at i er dårlige hundeejere (........), om ikke andet er der ingen der direkte skriver at i er dårlige hundeejere.

 

Men skaf jer dog af med hunden.

 

Og i øvrigt, stop lige med "luk røven" m.m. - det får dig ikke ligefrem til at fremstå særlig ......... intelligent!

Link til indlæg
Del på andre sites

luk røven hvis du ikke kan tale pænt om ander folk.. så længe du ikke kender dem eller har set el været sammen med vores hunde ander du ikke en skid om hvordan de har det.. og man kan sku godt have en race uden man ved alt om den, når de ikke skal bruges til udstilling.. og vi har folk tæt på os som ville sige det hvis de ikke mente at vores hund har det godt.. og grunden til jeg ikke går med hundene i snor er fordi vi bor et sted med meget trafik, og folk her omkring køre ikke pænt.. og når hunde er ude er det lige så meget dem selv der gør begynder at gå hjem uden jeg bed dem om det.. tit forsøger jeg at få dem til at intresser sig for at blive ude...

 

Men jeg kan se at det var en stor fjel af mig at kommer herind og spørge lidt råd... det var ellers hvad jeg troede der slags forumer var til for...

Jeg kan godt forstå, at det er lidt hårdt at høre, men det ER altså synd for hunden. Der er rigtig stor sandsynlighed for at hun gør som hun gør, fordi hun keder sig bravt.

Hyrdehunde er pr. definition ret aktive hunde, nogle mere end andre, men schæferen ligger nok i den ret høje ende. Og aktive hunde trives altså bare ikke ret godt, hvis de ikke får dækket deres behov for aktivitet. Du kan prøve at sammenligne det med, hvis du aldrig kom udenfor haven og den eneste sociale relation var din mand. Desuden fik du aldrig mulighed for at læse en bog, se tv, læse avisen osv. Det ville være et ret trist liv, hvis man aldrig fik nogle nye input og jeg tror hunde har det på præcis samme måde, hvis de ikke bliver stimuleret. Man bliver simpelthen skør!

 

Jeg har været nabo til en familie med schæferhunde, som heller aldrig kom udenfor haven og heller aldrig blev aktiveret. De stod i halve dage og gøede sig helt hæse hver gang der bare skete det mindste udenfor hækken. Den ene hund brød engang imellem ud af haven og en dag overfaldt den en lille hvalp over i deres nabos have. En anden gang splittede de simpelthen hegnet ad for at komme ud og overfalde mine hunde, som bare gik forbi på fortovet. De havde det virkelig ikke godt. Og efter min mening skal man ikke have en så aktiv hund, hvis man ikke vil aktivere den.

 

Som jeg skrev tidligere, behøver det ikke kræve ret meget. Du kan starte med at give hundene maden på græsplænen eller gemme det rundt omkring indenfor. Lav en hjemmelavet agilitybane ud af stole og haveredskaber, hvis I ikke vil købe noget selv. Træn nogle tricks og lidt små lydighedsøvelser som sit, plads, dæk osv. Tror egentligt det er lidt ligemeget for hunden, bare I laver et eller andet sammen :-) Og det vigtigste er også bare at komme igang, så drop madskålen i aften og kast foderet ud på græsplænen i stedet for :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...