Hop til indhold

Æv æv æv, så fik hun hjerteorm


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Det lyder godt... JEG var ved at få hjertestop, da Silke fik snoren af for første gang i 6 uger, og hun fræsede efter en hjort!!

Hun kom som sædvanlig hurtigt tilbage med tungen hængende ud af flaben og grinende over hele hovedet.

 

Dejligt, at Bella ikke er hårdere ramt. Så bliver hun snart helt rask.

 

Silke har ikke haft sen-hjerteproblemer af sine orm. Og nu er det efterhånden over 10 år siden, hun var så syg..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes Bella virker en smule mat og pylret i dag:(

 

Da hun i sin tid fik Panacur mod lungeorm, blev hun ret syg hver gang hun fik kuren. Hun har ikke decideret dårlig mave i dag, men lidt blød prut og så er hun bare pjevset og morsyg.

 

Er der nogen der ved noget om hvor længe det tager før hhv. voksne orm og larver dør når der er behandlet med Advocate?

Mon ikke det er, som Birgitta siger, at hun er mat fordi medicinen er ved at slå ormene ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare den sorteste samvittighed over at jeg ikke har forebygget:( Jeg er så ked af at hun skal igennem det her skidt igen!

 

Birgitta, forebygger du Silke nu? Dyrlægen nævnte at Milbemax kan bruges. Tænker at det er nemmere at forebygge med en pille en gang om måneden frem for den spot on. Mere fordi hun ikke må lege med andre og bade i forbindelse med spot on.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Silke jo allergi-hund, så det er at vælge mellem pest og kolera. Hendes immunforsvar skal hele tiden styrkes for at klare allergien. Ikke belastes.

Så hun er ikke engang blevet vaccineret de sidste par år.

 

I en periode har hun fået bayvantic, fordi hun også har haft borreliose med ledbetændelse. Og DET er nok det mest risikable hun kan komme ud for nu.

Bayvantic er vi så stoppet med fordi jeg synes at hun kløede sig mere, uden at det var voldsomt meget.. I stedet får hun lidt eucalyptus-olie i pelsen. Det holder de fleste flåter væk.

 

Hun ER ikke så udsat for hjerteorm mere. For hun går ikke og spiser alverdens ting mere. Jeg er ret sikker på, at da hun var ung fik hun hjerteorm fordi hun gik og spiste nedfaldsfrugt hele efteråret. Dengang kendte jeg ikke meget til hjerteormen. Og jeg syntes bare det var hyggeligt, at hun gik og fandt sit eget, mens jeg plukkede frugt.

 

Men hun er så nem. Når hun kan mærke, at jeg helst ikke vil have, at hun samler noget op, --ja så lader hun bare være.

Og så deler vi mors æble (hjemmefra) i stedet.

 

Men selvfølgelig bliver hun rutinemæssigt testet 2 gange årlig. Og ekstra hvis der er nogle symptomer, -madlede, hosten eller ændring i afføring.

 

Anne, du bor i Århus. Der ER jo ikke nær så meget hjerteorm som her i Nordsjælland. Ikke alle tester deres hunde endnu. Det er vel meget normalt at man skal have en sygdom inde på livet før man for alvor får respekt for den..

 

--Har du overvejer SELV at foretage en Baermanns test? Det er ikke vildt indviklet. Og man kan lave den med engangsmaterialer så det heller ikke bliver så dyrt.

Roslev Dyreklinikhar lavet en genial opstilling til meget små penge. Man skal bare investere i et mikroskop og nogle småting.

 

Fokus p hjerteorm hos hund 2011 (Arrangement fra Roslev Dyreklinik)

 

Jeg plejer at lave min opstilling i en stor spand med tætsluttende låg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et mikroskop i julegave for 2,5 år siden. Jeg valgte det selv :blink:. Det var fra fakta tror jeg nok og kostede 500 kr. Det er udemærket til det brug. Jeg laver selv en test en gang om måneden på Sille (det er hende der har haft det) og så bliver de begge testet hvert halve år hos dyrlægen. Førhen med afføringsprøver, men fra december gik vi over til at gøre det via blodprøve, da de alligevel skal have tjekket deres hjerter. Her i slutningen af juni skal de testes igen. Sille fik Milbemax da hun havde hjerte/lungeorm. 1 pille om ugen i 4 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Vi blev enige om, at hvis hun ikke er meget i bedring om 3 uger (når hun er færdig med Panacur og er blevet dryppet sidste gang med Advocate), skal hun have taget komplet blodprøve, lungerøntgen og hjertescanning:( Heldigvis har vi jo forsikring, men uanset hvad, vil jeg jo bare gerne at hun bliver frisk.

 

Jeg synes efterhånden at det har tæret ret meget på os begge. Hun taber muskler og kondition, og jeg er konstant bekymret og små-ked.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi blev enige om, at hvis hun ikke er meget i bedring om 3 uger (når hun er færdig med Panacur og er blevet dryppet sidste gang med Advocate), skal hun have taget komplet blodprøve, lungerøntgen og hjertescanning:( Heldigvis har vi jo forsikring, men uanset hvad, vil jeg jo bare gerne at hun bliver frisk.

 

Jeg synes efterhånden at det har tæret ret meget på os begge. Hun taber muskler og kondition, og jeg er konstant bekymret og små-ked.

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

:( Håber den kur nu får det hele væk. Skal hun behandles forebyggende? (Har glemt om det står et sted)

 

Jeg har ikke helt besluttet det endnu:( Jeg vakler lidt..... Hvis hun skal forebygges, skal hun dryppes hver 4. uge, og må ikke bade 3-4 dage før og efter. Og de første par dage efter må hun ikke lege med andre hunde. Og hun bliver lidt sløv når hun bliver dryppet. Og hvis vi begynder at døje med flåter igen, skal hun så dryppes mod dem hver 4. uge, forskudt af Advocate. Så bliver der endnu et par dage hvor hun ikke må lege og bade.

 

Omvendt er hjerteorm bare noget lort!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke helt besluttet det endnu:( Jeg vakler lidt..... Hvis hun skal forebygges, skal hun dryppes hver 4. uge, og må ikke bade 3-4 dage før og efter. Og de første par dage efter må hun ikke lege med andre hunde. Og hun bliver lidt sløv når hun bliver dryppet. Og hvis vi begynder at døje med flåter igen, skal hun så dryppes mod dem hver 4. uge, forskudt af Advocate. Så bliver der endnu et par dage hvor hun ikke må lege og bade.

 

Omvendt er hjerteorm bare noget lort!

 

Ja :hmm: Hvad med regelmæssige tests? Blodprøve f.eks., synes jeg har læst at den er mere pålidelig end afføringsprøver? Ved dog ikke hvornår det kan ses i blodprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi skal snakke med dyrlægen om det når hun er ovenpå igen. I forvejen bliver hun jo testet 2 gange om året, men vi tog bare fejl i januar, og behandlede for lungeorm. Men nu ved vi jo at hun både får hjerte- og lungeorm, og så kan vi give en behandling der tager begge dele.

 

Nååå på den måde. Bella da :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...