Hop til indhold

Bobos slankekur


Therese
 Share

Recommended Posts

Flot Therese! Godt klaret til både dig og Bobo :5up:

Tror ikke Bobo synes det er så flot - faktisk vil han nok gerne have et nyt hjem... :lol: At blive snydt for leverpostejmadder om morgenen er virkelig hundemishandling!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 220
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack

Flot at Bobo har tabt sig allerede :5up:

Måske du kunne overveje at lave en fedtfattig leverpostej selv - evt. bagt på kyllingelever og serveret med lidt groft knækbrød. Hytteost er også en fedtfattig snack man lige kan give 1 spsk. af en gang i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske man kunne bløde leverpostej på i varmt vand og hælde lidt på maden....det samme hvis I koger kylling, tunvand og lignende. Så lugter det da lidt af noget godt... :mrgreen:

 

Og godt arbejde af jer begge!!:5up:

Må indrømme, at jeg også engang imellem blander lidt i :oops: Ved godt det ikke er helt efter bogen, men ellers gider han simpelthen ikke æde :genert:

 

Så ja, vand med duft kunne da sikkert være en fin erstatning engang imellem!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Jeg har lige siddet og kigget på billeder fra den sommer, hvor jeg fik Bobo og bliver helt trist på hans vegne, fordi han var så flot slank dengang, inden han kom ud til os paphoveder, der gav ham alt for meget mad og alt for mange godbidder :( Så jeg har besluttet, at hans nytårsforsæt skal være at tabe sig :mrgreen:

Og jeg kommer til at overvåge ham, mens han spiser, for jeg ved, at min mor godt kan finde på at putte en klat leverpostej eller noget andet lækkert ovenpå maden, hvis han ikke rigtig vil spise. Og det er jo bare en virkelig dårlig vane! Han dør absolut ikke af at springe et måltid over. Faktisk vil det jo bare være godt for ham. Og han skal jo nok spise, hvis han er sulten nok - foderet kan han sagtens lide. Han er bare blevet vant til at skulle have et eller andet ovenpå og derfor gider han ikke altid spise.

 

Så... Min plan er, at han må spise det mad han skal have og hvis han er mere sulten, må han spise nogle af alle hans tyggeben. Desuden har jeg en stor pose oksestruber til at ligge og en pose tørrede andehalse på vej og begge dele skulle være fedtfattige. Han er vild med oksestruberne, så sådan en kan han få, hvis han skal have lidt lækkert. Det er bedre end leverpostej :???:

 

Og så skulle han gerne snart komme til at se sådan her ud igen:

DSC00776.JPG

 

DSC00778.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kigget i denne tråd tidligere, men har lige siddet og skimmet lidt i en del af indlæggene og nu må jeg altså spørge om nogle ting for ikke at sidde og tænke "hva.....?"

 

Der bliver skrevet noget om "hvis han er mere sulten" - er det noget der er specielt relevant og bliver hunden spurgt om den kan spise mere?

Jeg tænker at jeg aldrig har analyseret på om mine hunde mon kunne spise mere end de har fået serveret, så bliver lidt overrasket over det.

 

Noget andet jeg ikke forstår er hvorfor en hund der er overvægtig, bliver nurset for at ville spise?

Hvordan hænger det overhovedet sammen, skal den ikke bare springe de måltider over den ikke synes den har behov for, den har da givet vis ret?

 

Så er der alt det med godbidder/tyggeting der ikke lige har med træning at gøre, hvorfor er disse ting nødvendige?

Altså..... det er virkelig ikke for at lyde streng eller flabet, jeg er bare fuldkommen forundret?

Jeg synes det er tæt på umuligt at styre mit eget kalorieindtag, men når det kommer til hundene tror jeg ikke jeg forstår hvad det er der sker?

 

Du er jo langt fra den eneste der kæmper lidt med at holde sin hund slank, Therese, så jeg forestiller mig at der er nogle naturlige mekanismer der ligger til grund, jeg forstår dem bare ikke så jeg håber det er ok jeg spørger :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har, ligesom hewlett, slanket en hund 8 kg. Da jeg fik den, vejede hun for meget. Efter som hun kun skulle veje 20kg og vejede 28, var det en overvægt på 40%. Som jeg husker det, tog det lidt over et halvt år, og efter regulering af foderet da den optimale vægt var nået, så holdt hun vægten resten af livet.

 

det handlede ikke om at regne på noget, men bare nedsætte madmængden. Hun skulle en del ned i mængde, men sådan var det bare. Det er mindre synd end at have en fed hund.

 

Eftersom jeg trænede en del med hende, så blev madbelønningen naturligvis indregnet i maden, så hun fik kun mad om morgenen.

 

I må i familien have en snak om mad og fodring, hvis det skal lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kigget i denne tråd tidligere, men har lige siddet og skimmet lidt i en del af indlæggene og nu må jeg altså spørge om nogle ting for ikke at sidde og tænke "hva.....?"

 

Der bliver skrevet noget om "hvis han er mere sulten" - er det noget der er specielt relevant og bliver hunden spurgt om den kan spise mere?

Jeg tænker at jeg aldrig har analyseret på om mine hunde mon kunne spise mere end de har fået serveret, så bliver lidt overrasket over det.

 

Noget andet jeg ikke forstår er hvorfor en hund der er overvægtig, bliver nurset for at ville spise?

Hvordan hænger det overhovedet sammen, skal den ikke bare springe de måltider over den ikke synes den har behov for, den har da givet vis ret?

 

Så er der alt det med godbidder/tyggeting der ikke lige har med træning at gøre, hvorfor er disse ting nødvendige?

Altså..... det er virkelig ikke for at lyde streng eller flabet, jeg er bare fuldkommen forundret?

Jeg synes det er tæt på umuligt at styre mit eget kalorieindtag, men når det kommer til hundene tror jeg ikke jeg forstår hvad det er der sker?

 

Du er jo langt fra den eneste der kæmper lidt med at holde sin hund slank, Therese, så jeg forestiller mig at der er nogle naturlige mekanismer der ligger til grund, jeg forstår dem bare ikke så jeg håber det er ok jeg spørger :genert:

Jeg havde egentligt ikke tænkt mig, at denne her tråd skulle ende i en debat og jeg har heller ikke rigtig lyst til at indgå i en debat, hvor mig og min hund er omdrejningspunktet, men...

 

Ja, det er relevant for mig, at min hund bliver mæt. Han skal ikke sulte, fordi han skal tabe sig. Så derfor får han fedtfattige tyggeben, som han kan spise, hvis han er mere sulten efter han har fået hans mad.

 

Og jeg "nurser" ham ikke til at spise. Som jeg skriver i mit sidste indlæg, så er jeg kommet til et punkt, hvor han enten må spise eller lade være.

 

Håber du fik svar på dine spørgsmål :-) Hvis du ikke gjorde og gerne debattere det mere, håber jeg det er okay at bede dig lave en anden tråd. Den her tråd er som sagt mest til vores fremskridt og hvordan det går med at få ham slanket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis bobo ikke har mave problemer eller allergi, så synes jeg klart du skal købe et af de gode slanke produkter. For eksempel satiety eller metabolic.

 

De virker og han vil slanke sig langt hurtigere.

Eventuelt komme i vægt vogter klubben hos din dyrlæge hvor i bliver vejet en gang om måneden. Det er gratis.

Han har nemt ved at få tynd mave og det er ikke meget foder, som han fungerer helt godt på. Så tror vi bliver på hans nuværende foder, så må han bare få lidt mindre :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde egentligt ikke tænkt mig, at denne her tråd skulle ende i en debat og jeg har heller ikke rigtig lyst til at indgå i en debat, hvor mig og min hund er omdrejningspunktet, men...

 

Ja, det er relevant for mig, at min hund bliver mæt. Han skal ikke sulte, fordi han skal tabe sig. Så derfor får han fedtfattige tyggeben, som han kan spise, hvis han er mere sulten efter han har fået hans mad.

 

Og jeg "nurser" ham ikke til at spise. Som jeg skriver i mit sidste indlæg, så er jeg kommet til et punkt, hvor han enten må spise eller lade være.

 

Håber du fik svar på dine spørgsmål :-) Hvis du ikke gjorde og gerne debattere det mere, håber jeg det er okay at bede dig lave en anden tråd. Den her tråd er som sagt mest til vores fremskridt og hvordan det går med at få ham slanket :-)

 

Nej, men det er ok, hvis ikke det er noget du har lyst til at snakke om, så lever jeg nok ok i uvidenhed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men det er ok, hvis ikke det er noget du har lyst til at snakke om, så lever jeg nok ok i uvidenhed ;-)

 

Jeg har ikke noget problem med at snakke om det, for det er da et ret interessant emne, hvorfor der er en stigende tendens til at hunde også bliver overvægtige. Jeg har bare mere lyst til at det skal være på et generelt plan og ikke specifikt møntet på os og at det ikke skal være i denne her tråd, for det var ikke lige hensigten med den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har nemt ved at få tynd mave og det er ikke meget foder, som han fungerer helt godt på. Så tror vi bliver på hans nuværende foder, så må han bare få lidt mindre :)

 

Jeg kan også anbefalede satierty. Måske du kan få en prøvepakke. Hvis Bobo har tildens til tynd mave kunne du langsom vænne ham til det.

Jeg gjorde det at jeg hver morgen vejede af hvor meget Oskar skulle have i løbet af dagen. Jeg oplevede at min hund ikke var konstant sulten, som han var da jeg skar ned på hans mad og prøvede andre slankefodder. Fik han ben en dag, så skar jeg lidt ned på foderet. Oskar tabte sig rimelig hurtig og han led ingen afsavn. Jeg var ikke fanatisk og der kunne stadig falde en godbid af, dog kun meget små bidder og ikke noget der var meget fedt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men jeg synes vi har kørt en god stil de sidste par dage :cool: I går fik Bobo serveret morgenmad, aftensmad og blev tilbudt en oksestrube om eftermiddagen og en om aftenen. De er fedtfattige, mener der stod 1,2 % fedt, så det tør jeg godt give ham :blink: Senere om aftenen gik han i gang med et tørret tyggeben og tiggede overhovedet ikke.

 

I dag fik han morgenmaden serveret som fodersøg, så han ikke bare stod ved en skål og åd, men var i bevægelse imens. Det er selvfølgelig ikke mange kalorier, han forbrænder ved det, men lidt har også ret - og så kommer man hjem med en dejlig træt hund ;-) Efter frokost var vi ude at løbe en lille tur. Ikke langt, for han er kun lige holdt op med at halte efter en skade i det ene forben og jeg skal ikke risikere noget :genert: Men jeg havde købt nogle løbesko, som jeg lige ville ud og prøve og tog ham bare med. Og igen; lidt har vel også ret.

 

Da vi kom hjem, virkede han ret sulten. Han gik rastløs og ledte efter foder, slikkede i hans madskål og kastede med hans foderbold, så til sidst overgav jeg mig og gav ham lidt tørfoder i hans skål. Jeg havde besluttet mig for, at hvis han ikke ret hurtigt gik i gang med at spise, ville jeg fjerne det igen og først tilbyde ham igen i aften, hvor jeg før i tiden bare ville have ladet det stå. Men han spiste det og nu ligger han og snorker. Så det lagde vist lige bunden :5up:

 

Hvis han gør det samme igen i morgen, vil jeg overveje at fordele hans mad i tre portioner, så han kan få lidt her til middag også. Jeg har i hvert fald ikke rygrad nok til at nægte ham mad en hel eftermiddag, når han tydeligvis er sulten. Men nu må vi se :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt. Kan han lide gulerødder

 

Det bedste tip jeg har fået, især hvor vi har været flere til at give mad, er at måle maden op og morgenen og have den i en bøtte

De godbidder eller tygge ben du forventer at give ham i løbet af dagen kommer også deri og du tager tilsvarende mængde mad fra.

Hver gang han skal have noget , så tager du derfra. Og skulle der så være en tyggeting han ikke fik, så er det jo bare ekstra godt.

 

Hos dyrlægen fandt jeg engang en oversigt over hvor meget tørfoder forskellige madvarer svarede til og for eksempel var et stykke brød vist10 gram foder .

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt. Kan han lide gulerødder

 

Det bedste tip jeg har fået, især hvor vi har været flere til at give mad, er at måle maden op og morgenen og have den i en bøtte

De godbidder eller tygge ben du forventer at give ham i løbet af dagen kommer også deri og du tager tilsvarende mængde mad fra.

Hver gang han skal have noget , så tager du derfra. Og skulle der så være en tyggeting han ikke fik, så er det jo bare ekstra godt.

 

Hos dyrlægen fandt jeg engang en oversigt over hvor meget tørfoder forskellige madvarer svarede til og for eksempel var et stykke brød vist10 gram foder .

Nej, jeg har prøvet at give ham gulerødder, men det er ikke et hit. Han tygger på det et par gange og spytter det så ud, mens han næsten rynker på næsen :lol:

 

Og tak for tippet. Jeg gør allerede det der med at veje maden af og have det stående fremme, så jeg lige kan tage noget, hvis jeg skal bruge det. Men det er en god ide, ja :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hele gulerødder du har givet ham?

hvis det er det, så prøv at riv dem og bland med foderet.... Og måske en lille salt god madolie så de kan klistre lidt ved foderpillerne...

Jeg skar dem i små stykker :-) Men det var egentligt meningen, at han skulle have det i stedet for hans tørfoder, hvis hab blev sulten midt på eftermiddagen... Sådan for at give en mæthedsfornemmelse uden at spise "rigtig mad."

Men at rive dem kan jeg selvfølgelig godt prøve :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Therese, vil bare lige pippe - det med at hunden er sulten, det oplevede vi også (og Egon er rimeligt belastende når han er mere sulten :lol:), men vi holdt ud og jeg tror det tog 1-2 uger, så havde han vænnet sig til den mindre ration. Vi får problemet når vi skifter fra koldt vejr til varmt fordi vi skal gå fra at give 700g kød til 300g, det er fanme en stor forskel og det kan vi åbenbart ikke finde ud af ;)

 

Udover det, hældte jeg ekstra meget vand på maden, han får som regel sine tilskud i aftensmaden, hvis der ikke er kød til at blande med, hælder jeg bare ekstra kødsaft i vandet, så er det helt sikkert at det ryger ned. Ved godt vand ikke mætter meget men det hjalp faktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Therese, vil bare lige pippe - det med at hunden er sulten, det oplevede vi også (og Egon er rimeligt belastende når han er mere sulten :lol:), men vi holdt ud og jeg tror det tog 1-2 uger, så havde han vænnet sig til den mindre ration. Vi får problemet når vi skifter fra koldt vejr til varmt fordi vi skal gå fra at give 700g kød til 300g, det er fanme en stor forskel og det kan vi åbenbart ikke finde ud af ;)

 

Udover det, hældte jeg ekstra meget vand på maden, han får som regel sine tilskud i aftensmaden, hvis der ikke er kød til at blande med, hælder jeg bare ekstra kødsaft i vandet, så er det helt sikkert at det ryger ned. Ved godt vand ikke mætter meget men det hjalp faktisk.

Jamen, det kan da godt være, at hans krop bare skal vænne sig til en mindre mængde. Det havde jeg slet ikke overvejet, men selvfølgelig :-D

 

Hælder du vand blandet med kødsaft over maden eller misforstår jeg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...