Hop til indhold

Fransk hjerteorm & Rævens lungeorm ...


Gæst Angel
 Share

Recommended Posts

Gæst Angel

Håber der er nogen der kan hjælpe med nogen spørgsmål ang. Fransk hjerteorm & Rævens lungeorm.

 

Jeg har haft mistanke i flere måneder til at min hund havde en af de 2 slags orm eller begge.

På grund af vedvarende hoste.

 

Men hun fik lavet afføringsprøver og de var negative & dyrlægen mente det måske kunne være kennelhoste & ville ikke give ormekur. (Hun er vaccineret mod begge slags kennelhoste, siden hun var hvalp)

 

Lidt senere fik jeg ham til at give mig en ormekur, da hun stadig hostede, han gav mig Milbemax Vet., men han gav mig kun 1.

Og jeg kunne læse på nettet at en ormekur mod hjertelungeorm er mere omfattende end 1 pille.

Dette sagde jeg til ham senere og han gav mig 1 til. Men jeg læste igen på nettet og syntes jeg kunne læse mig til at en kur også er mere end 2, selvom der står mange forskellige ting og der står mest noget om Panacur.

 

Næste gang jeg så ham sagde jeg at jeg stadig er bekymret, fordi hun stadig hoster (dog ikke særlig tit) han sagde at han ville have en ny afføringsprøve før hun kunne få en ormekur.

 

Jeg gik hjem og tænkte over det, men jeg ville simpelthen ikke betale 700 kr for endnu en afføringsprøve, der kunne risikere at være falsk negativ og ingen ormekur få, når hun har de symptomer hun har. Og hun æder alt hvad hun kan komme i nærheden af, så hun er i risikoen og hun er ung.

 

Næste gang jeg kom derhen, (i går) fortalte jeg ham igen alle hendes symptomer og sagde at jeg stadig var bekymret. Hun hoster ind i mellem (ikke så tit) hun hikker nogen gange, hun kaster op en gang i mellem (men det har hun altid gjort - da hun har allergi) hun har diarre ind i mellem og ellers generelt blød afføring & så syntes jeg hendes kondition er blevet dårligere, hun lægger sig og er forpustet efter et par runder efter en bold i haven. (hun er 2 1/2 år)

 

Og så har hun nogen mærkelige små anfald en sjælden gang i mellem (sådan hvor det lyder som om hun ikke kan få vejret når hun ligger i sofaen, det varer max. 5 min - ikke sikkert det har noget med orm at gøre)

 

Denne gang gav han mig 1 pille mere, så jeg har 3 og fortalte endelig med hvilket mellemrum de skal gives (14 dage)

 

Jeg ville bare lige høre jer der har oplevet hjertelungeorm.

 

-hvilken kur har i fået ?

-når ormene dør, hvor ender de så henne, kommer de ud med afføringen ?

-han siger en kur mod hjerteorm også slår alle andre slags orm ihjel, hvis der er nogen - er dette rigtigt?

-er der nogen forbehold ved en kur, nogen symptomer/bivirkninger man skal holde øje med ?

-har i oplevet problemer med falsk negative afføringsprøver ?

 

har i hørt om nogen sygdomme i udlandet der kunne give de symptomer hun har ?

(hun har været på Gran Canaria i 1 uge for lidt over et år siden)

 

Har i selv oplevet disse symptomer på jeres hund ?

 

 

*det skal lige siges at han har lyttet på hendes hjerte flere gange og siger det lyder fint. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Bella på lidt over 2 år, havde lungeorm sidste år, og blev behandlet med panacur.

 

I starten af i år, bøvlede hun igen, samme symptomer som du beskriver - hoste, lejlighedsvis opkast, træthed m.m. Afføringsprøven var negativ, men da det fortsatte, fik vi lavet en blodprøve (omkring 1.200 kr.). Den viste positiv for parasitter, og vi gik ud fra at det var lungeorm. Denne gang fik hun Milbemax.

 

For nogle uger siden var den gal igen, og afføringsprøven viste hjerteorm. Vi er ret enige om, dyrlægen og jeg, at det var hjerteorm der viste sig i blodprøven, og at Milbemax kun har slået det tilbage. Vi har denne gang fået Advocate til 3x4 uger. Hvis hun ikke er friskere i løbet af en uge eller to, skal hun supplerende have panacur, som er det eneste middel der både tager hjerte- og lungeorm.

 

Jeg synes godt nok 700 kr lyder af meget for afføringsprøver (vi giver 375 kr.), og jeg ville nok ringe rundt til et par forskellige dyrlæger og høre prisen for en blodprøve for parasitter. Viser den positiv, kan hun behandles med panacur.

 

Bellas hjerte og lunger lød også helt fine ved undersøgelsen, så der går heldigvis ret lang tid inden skaderne er så store at det kan høres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prutteprøver koster vist ca. 260 kr. hos vores dyrlæge. Sille havde hjerte/lunge orm for snart 3 år siden. Hun fik Milbemax 1 gang om ugen i 4 uger. Så blev der lavet en prutteprøve igen, som heldigvis 7-9-13 viste at der ikke var flere tilbage. Herefter er begge piger tjekket hos dyrlægen hvert halve år med prutteprøver og jeg har selv lavet en amatør prøve hver måned. I december gik vi over til at få dem tjekket via blodprøve, da vi alligevel skal have stresstestet deres hjerter. Jeg tænker at du måske skal spørge en anden dyrlæge. Symptomerne din hund har lyder meget som symptomerne på hjerte/lunge orm. Det er IKKE noget der skal tages for let på...

Sille blev dårlig efter hver pille hun fik, men især efter den første. Man giver jo flere piller, for at man ikke slår alle ormene ihjel på én gang, det kan hjertet og lungerne ikke holde til. Det kan give blodpropper pga. alle de døde orm der skal videre i systemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes desværre ingen specifik kommerciel blodprøve for fransk hjerteorm/rævens lungeorm endnu. Man kan kun påvise den tropiske hjerteorm på blodprøve. På en blodprøve (hæmatologi) kan man se øget mængde eosinofile granulocytter ved blandt andet parasitære infektion. Baerman er den bedste prøve man kan bruge indtil videre og den er ikke fuldstændig sikker. Man kan behandle fransk hjerteorm med milbemax en gang om ugen i fire uger, panacur i ca. 3 uger eller advocate som også kan bruges forebyggende. Så vidt jeg husker kommer larverne ind men de udvikler sig ikke færdigt og de dør (advocate). Efter endt behandling er det normalt med en kontrol prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Bella på lidt over 2 år, havde lungeorm sidste år, og blev behandlet med panacur.

 

I starten af i år, bøvlede hun igen, samme symptomer som du beskriver - hoste, lejlighedsvis opkast, træthed m.m. Afføringsprøven var negativ, men da det fortsatte, fik vi lavet en blodprøve (omkring 1.200 kr.). Den viste positiv for parasitter, og vi gik ud fra at det var lungeorm. Denne gang fik hun Milbemax.

 

For nogle uger siden var den gal igen, og afføringsprøven viste hjerteorm. Vi er ret enige om, dyrlægen og jeg, at det var hjerteorm der viste sig i blodprøven, og at Milbemax kun har slået det tilbage. Vi har denne gang fået Advocate til 3x4 uger. Hvis hun ikke er friskere i løbet af en uge eller to, skal hun supplerende have panacur, som er det eneste middel der både tager hjerte- og lungeorm.

 

Jeg synes godt nok 700 kr lyder af meget for afføringsprøver (vi giver 375 kr.), og jeg ville nok ringe rundt til et par forskellige dyrlæger og høre prisen for en blodprøve for parasitter. Viser den positiv, kan hun behandles med panacur.

 

Bellas hjerte og lunger lød også helt fine ved undersøgelsen, så der går heldigvis ret lang tid inden skaderne er så store at det kan høres.

 

Jeg er også ret sikker på hun har det, tror prøven var negativ, fordi den fik frost, havde fået af vide den skulle ligge udenfor og da jeg kom derind fik jeg af vide at den ikke måtte få frost. Dem der sidder ved telefonen, har ingen dyrlægekompetencer :damn:

 

Kan læse mig til at man bruger Milbevax eller Panacur, kan ikke finde noget med Advocate :S

 

Hvorfor tror du at Panacur er det eneste der tager hjertelungeorm ?? Nævnte Panacur for min dyrlæge og han sagde at Panacur var det man startede med at bruge & at Milbevax bare var nyere.

 

Jeg fandt lige dette på nettet: Behandlingen for lungeorm er Milbemax (efter vægt) 2 gange med 10 dages interval.

Behandlingen for hjerteorm er Milbemax (efter vægt) 3 gange hver anden dag eller Panacur (20mg/kg) hver dag i 21 dage.

Hvis prøverne viser sig at være positive for orm, foretages kontrol prøver 2 mdr. efter behandlingsforløbet.

Skrevet af: Veterinærsygeplejerske Kristine Nielsen, Tune Dyreklinik

Så lyder til at Milbevax er rigtig nok, er mest intervallerne jeg er i tvivl om, jeg fik jo af vide 3 gange med 14 dages mellemrum.

Og her står der 3 gange hver anden dag i 21 dage, der er jo meget forskel på hver anden dag & hver 14 dag :confused:

Hvordan fik din Mibevax - med hvilker intervaller ? Hvad mener du med det kun har slået det tilbage ?

 

Ja, 700 kr. er dyrt :( men det er fordi jeg kommer på et stort Dyrehospital - de har jo en del dyrt udstyr.

Jeg vil helst ikke til at have lavet undersøgelser nu, jeg vil bare i gang med at få behandlet hende rigtigt, fordi hun har haft symptomerne længe.

 

Hvor lang tid gik der ca. med jer fra symptomerne startede til hun kom på kuren ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden tillige har været ved Middelhavet, ville jeg tillige få taget en blodprøve for leismania.Den undersøges normalt i Tyskland. Denne infektion kan være op til 7 år om at vise sig og gå i udbrud og symptomerne er mangefoldige og ikke specifikke.Kan uden behandling være dødelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prutteprøver koster vist ca. 260 kr. hos vores dyrlæge. Sille havde hjerte/lunge orm for snart 3 år siden. Hun fik Milbemax 1 gang om ugen i 4 uger. Så blev der lavet en prutteprøve igen, som heldigvis 7-9-13 viste at der ikke var flere tilbage. Herefter er begge piger tjekket hos dyrlægen hvert halve år med prutteprøver og jeg har selv lavet en amatør prøve hver måned. I december gik vi over til at få dem tjekket via blodprøve, da vi alligevel skal have stresstestet deres hjerter. Jeg tænker at du måske skal spørge en anden dyrlæge. Symptomerne din hund har lyder meget som symptomerne på hjerte/lunge orm. Det er IKKE noget der skal tages for let på...

Sille blev dårlig efter hver pille hun fik, men især efter den første. Man giver jo flere piller, for at man ikke slår alle ormene ihjel på én gang, det kan hjertet og lungerne ikke holde til. Det kan give blodpropper pga. alle de døde orm der skal videre i systemet.

 

Rart at høre at Milbevax virker, men er bekymret når både dig og en anden skriver 1 gang om ugen i 4 uger & der i mit link står hver anden dag i 21 dage.

Og jeg har fået af vide 3 gange med 14 dages mellemrum, det er jo mindre :( Underligt hvorfor det er så forskelligt hvad der rådes til af kur :???:

 

Hvordan laver man en amatørprøve ? :)

 

Har fået af vide man ikke kan teste for orm med blod, kun afføring :hmm: Har ellers spurgt efter blodprøve.

 

Spørge en anden dyrlæge om hvad ? :) Jeg tror min dyrlæge er dygtig, han opdagede en cyste i hendes nyre, bare ved at mærke på hende i 2 sec. Han opdagede en fedtknude med en klud i, i hendes bug (som hendes gamle dyrlæge havde glemt i hende, da hun blev steriliseret - den havde ligget der over et år :shock:)

Bare ved at trykke på hende og hun pev. Han scanner hende, hvis han har mistanke & der er noget hver gang. :) Så han opdager tingene, jeg tror bare han er lidt distræt nogen gange, i forhold til at huske alt ting og få alt ting skrevet ind, fordi han har travlt, han har rigtig mange patienter - i sær operationer.

 

Men ja, det irretere mig da indimellem, at han ikke kan huske 100% hvad han har sagt, eller laver om på sin holdning, men tror bare ikke der findes en perfekt dyrlæge - desværre. :( Tænker bare at hans faglige ekspertise er vigtigst, at jeg stoler på ham, når han lægger hende i narkose og at jeg så må holde styr på de andre ting. Men nu har hun også fejlet mange ting, så jeg syntes også det er svært at holde styr på det hele og huske det hele og altid lige at få husket at fortælle alle symptomer.. I sær med en hund med 2 kroniske sygdomme + der hele tiden kommer ud for noget nyt og er kun 2 1/2 år.. :damn:

 

Orker ikke at lede efter en ny dyrlæge lige nu i hvert fald, syntes der findes mange dårlige :( Og hun er på et stort dyrehospital, hvor der er kiruger med forskellige specialer og altid vagtåbent. :) Men ja, det er mega dyrt, 700 for afføring -

over 3000 når hun skal have ordnet sine tænder, som også hele tiden bliver dårlige :damn:

 

 

Er der egentlig nogen der ved om sygeforsikring dækker tandkødsbetændelse/tandrensning ? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden tillige har været ved Middelhavet, ville jeg tillige få taget en blodprøve for leismania.Den undersøges normalt i Tyskland. Denne infektion kan være op til 7 år om at vise sig og gå i udbrud og symptomerne er mangefoldige og ikke specifikke.Kan uden behandling være dødelig.

 

Gran Canaria ligger ikke ved Middelhavet :P Det ligger i Atlanterhavet.. :)

 

Men hun skal have lavet en Leishmania vacc. da hun fremover skal til Middelhavet (Sydpanien - Mallorca) :) Der er godt nok mange forfærdelige sygdomme & parasitter :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes desværre ingen specifik kommerciel blodprøve for fransk hjerteorm/rævens lungeorm endnu. Man kan kun påvise den tropiske hjerteorm på blodprøve. På en blodprøve (hæmatologi) kan man se øget mængde eosinofile granulocytter ved blandt andet parasitære infektion. Baerman er den bedste prøve man kan bruge indtil videre og den er ikke fuldstændig sikker. Man kan behandle fransk hjerteorm med milbemax en gang om ugen i fire uger, panacur i ca. 3 uger eller advocate som også kan bruges forebyggende. Så vidt jeg husker kommer larverne ind men de udvikler sig ikke færdigt og de dør (advocate). Efter endt behandling er det normalt med en kontrol prøve.

 

Hvad er forskellen på de 3 ormekurmærker ? :) Og hvor ender ormene - på gulvet ? Eller ud med afføringen ? Og er de så døde når de kommer ud, eller kan de smitte igen når de er kommet ud?

 

Hun har fået en pille tidligere i dag, som den første og har lige hostet, troede hun skulle kaste op, men slugte det. Og ellers ligger hun bare og sover hele tiden..

Er der nogen bivirkninger jeg skal holde øje med ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge har aldrig behandlet andre for hjerteorm, så for at være sikker ringede han til Landbohøjskolen. Det var den som fortalte at Milbemax ikke er optimalt til hjerteorm, men til lungeorm. Advocate er den behandling der anbefales af Landbohøjskolen, og evt. suppleret med Panacur.

 

Og nej, blodprøven påviser ikke orm, men indikerer hvis der er parasitter i hunden, som Hope skriver. Så hvis blodprøven viser parasitter, skal man altså bagefter finde ud af hvilken parasit der er tale om.

 

Jeg synes ikke der er noget galt med at få lavet en ormetest hos en anden dyrlæge. Du skal bruge 3 afføringsprøver fra 3 på hinanden følgende dage. Prøven skal svare til ca. en spiseskefuld/et hønseæg. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader, da larverne ellers opløses. Bedst og sikrest er det at opbevare dem i køleskabet:lol: Hvis du lægger prutteposen med prøven i et par fryseposer med knude på, kan du lægge den i en gammel isboks eller lignende med låg.

 

(Og nej, min mand synes overhovedet ikke at det er fedt når der er lort i køleskabet:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Herj Angel, det ved jeg da godt, når jeg tænker mig om. Men aner ikke om sandfluen også findes der , den der breder smitte.

 

hehe, der er også mange have :P det kan jeg faktisk ikke lige huske, tror umiddelbart sandfluen er i hele Spanien.. Men hun får Bayvantic - håber det kan tage dem. :) Og ellers så skal hun have den der Leishmania Vaccination snart.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at søge herinde på Baerman, der er én Kim C der har lavet en rigtig god tråd om det at lave en test selv.

Ja, jeg tænkte, som Anne1979 skriver at man kunne indlevere en prutteprøve et andet sted...

Sille fik det en gang om ugen i 4 uger fordi der var ret mange orm, så kroppen skulle lige nå at udskille de døde orm inden hun skulle have en ny pille.

Jeg håber I finder ud af hvad der er galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge har aldrig behandlet andre for hjerteorm, så for at være sikker ringede han til Landbohøjskolen. Det var den som fortalte at Milbemax ikke er optimalt til hjerteorm, men til lungeorm. Advocate er den behandling der anbefales af Landbohøjskolen, og evt. suppleret med Panacur.

 

Og nej, blodprøven påviser ikke orm, men indikerer hvis der er parasitter i hunden, som Hope skriver. Så hvis blodprøven viser parasitter, skal man altså bagefter finde ud af hvilken parasit der er tale om.

 

Jeg synes ikke der er noget galt med at få lavet en ormetest hos en anden dyrlæge. Du skal bruge 3 afføringsprøver fra 3 på hinanden følgende dage. Prøven skal svare til ca. en spiseskefuld/et hønseæg. Prøverne skal opbevares ved 5-20 grader, da larverne ellers opløses. Bedst og sikrest er det at opbevare dem i køleskabet:lol: Hvis du lægger prutteposen med prøven i et par fryseposer med knude på, kan du lægge den i en gammel isboks eller lignende med låg.

 

(Og nej, min mand synes overhovedet ikke at det er fedt når der er lort i køleskabet:mrgreen:)

 

Okay, jeg prøver lige at kontakte dem i morgen & derefter min dyrlæge..

Er det ikke lidt spild af penge at tage blodprøve, hvis man alligevel skal tage afføringsprøve bagefter. Så kan man vel bare lave den til at starte med :) Tror det er derfor min dyrlæge ikke laver blodprøve i hvert fald.

 

Jamen jeg skal ikke have lavet afføringsprøve, han har jo sagt ja til at give hende ormekur, på grund af de vedvarende symptomer. Jeg syntes det er spild af tid og penge at tage endnu en afføringsprøve, når hun har symptomerne og gerne må blive behandlet :) Fik dem i går og hun har fået den første tidligere i dag. Jeg bliver mere bekymret for hver dag der går, så nu skal de bare væk. :) Er bare i tvivl om det er den rigtige behandling jeg har fået, så vil kontakte LIFE for en second opinion :P

 

hehe det forstår jeg godt, det er ikke særlig sjovt at have i køleskabet, har prøvet det nogen gange snart :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at søge herinde på Baerman, der er én Kim C der har lavet en rigtig god tråd om det at lave en test selv.

Ja, jeg tænkte, som Anne1979 skriver at man kunne indlevere en prutteprøve et andet sted...

Sille fik det en gang om ugen i 4 uger fordi der var ret mange orm, så kroppen skulle lige nå at udskille de døde orm inden hun skulle have en ny pille.

Jeg håber I finder ud af hvad der er galt.

 

Ja, det kunne man selvfølgelig godt når man engang skal have lavet dem igen. Men det vil bare virke lidt underligt, syntes jeg, hun får scanning af nyre fast hvert halve år og tænkte at hun dermed skulle have afføringsprøve fast dermed.

Det der med at have flere dyrlæger af gangen, det har jeg prøvet før, det fungerer ikke rigtigt syntes jeg, det er besværligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov! Og god bedring med hende:bighug:

 

Det er frygteligt når hundene er syge:( Bella har været MEGET påvirket hver gang hun er blevet behandlet for hjerte- eller lungeorm. Da hun fik Panacur, fik hun sprutmave. På Milbemax blev hun sløv og kastede lidt op, og nu på Advocate er hun virkelig fladmast:( Jeg forsøger virkelig at være tålmodig (hun blev dryppet i fredags), men har godt nok været tæt på at ringe til dyrlægen efter Panacur/penicillin/binyrebark whatever, bare hun snart får det bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skriver produktnavnet og produktresume i Google kan du selv se dosering :) Advocate er meget bredspektret og derfor nok lidt ildeset (ihvertfald hos parasitologer). Har dog selv brugt det.

Testen (baermann) er langt fra 100% sikker, men det er de færreste test. Har misset at hunde har været i Sydeuropa? I så fald bør man også teste for tropisk hjerteorm. Hos laboratorier findes en pakkeløsning ("rejsepakke").

Jeg synes du skal fortsætte med din dyrlæge, men fortælle om din bekymring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skriver produktnavnet og produktresume i Google kan du selv se dosering :) Advocate er meget bredspektret og derfor nok lidt ildeset (ihvertfald hos parasitologer). Har dog selv brugt det.

Testen (baermann) er langt fra 100% sikker, men det er de færreste test. Har misset at hunde har været i Sydeuropa? I så fald bør man også teste for tropisk hjerteorm. Hos laboratorier findes en pakkeløsning ("rejsepakke").

Jeg synes du skal fortsætte med din dyrlæge, men fortælle om din bekymring.

 

Jeg tvivler meget på at hun har Tropisk Hjerteorm, da jeg ikke så en eneste myg i den uge vi var på Gran Canaria, vi var også kun på hotellet og i Yumbocentret.

Men hvad er slags ormekur giver man mod Tropisk Hjerteorm ?

 

Hvad mener du med produktresume ? :)

 

Er Advocate bredspektret inden for orm eller generelt ?

 

Jeg fortsætter også hos ham, han lytter til alt hvad jeg siger & man kan tydeligt mærke han er glad for min hund, desværre ikke alle dyrlæger der har lige stor kontakt med hundene, må bare tage en snak med ham. :)

 

Har ikke hørt om nogen pakkeløsning, må jeg lige undersøge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov! Og god bedring med hende:bighug:

 

Det er frygteligt når hundene er syge:( Bella har været MEGET påvirket hver gang hun er blevet behandlet for hjerte- eller lungeorm. Da hun fik Panacur, fik hun sprutmave. På Milbemax blev hun sløv og kastede lidt op, og nu på Advocate er hun virkelig fladmast:( Jeg forsøger virkelig at være tålmodig (hun blev dryppet i fredags), men har godt nok været tæt på at ringe til dyrlægen efter Panacur/penicillin/binyrebark whatever, bare hun snart får det bedre.

 

Mange tak. :-D Hun har da lige leget lidt med sit pivedyr, så virker ikke som om hun er påvirket af den pille hun har fået i dag. :banan:

 

Ja, det er det værste - det er mit lille barn, hehe :-P Hun har også bare været syg lige siden jeg fik hende og der kommer bare noget nyt hver gang man tænker ahh en måned uden dyrlægebesøg.

 

Lyder da ikke rart for din hund, godt nok også syndt for hende at hun reagerer på alle mærkerne.. :ae:

 

Har ikke forstand på penicilin eller binyrebark, det har jeg aldrig fået.. Men hvis hun bare ligger og sover hele tiden, så ville jeg da også lige ringe til dyrlægen.. :)

Bare for en sikkerheds skyld.. :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstod jeg hvad du mente med produktresume :) har søgt og den siger om Milbemax Vet, at det ikke må anvendes til hunde under 5 kg. :o kan det passe!? Og at det anvendes forbyggende mod hjerteorm, men det bliver jo givet som behandling :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Milbemax virker forebyggende mod den tropiske hjerteorm, men man bruger andet til behandling af den tropiske (præparat fås ikke i dk).

Der findes to pille størrelser :) en til hund under 5 kg og en til hund over. Det må ikke bruges til hunde under 0,5 kg og 2 uger (det er sikkert ikke afprøvet på så små hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Rart at høre at Milbevax virker, men er bekymret når både dig og en anden skriver 1 gang om ugen i 4 uger & der i mit link står hver anden dag i 21 dage.

Og jeg har fået af vide 3 gange med 14 dages mellemrum, det er jo mindre :( Underligt hvorfor det er så forskelligt hvad der rådes til af kur :???:

 

Hvordan laver man en amatørprøve ? :)

 

Har fået af vide man ikke kan teste for orm med blod, kun afføring :hmm: Har ellers spurgt efter blodprøve.

 

Spørge en anden dyrlæge om hvad ? :) Jeg tror min dyrlæge er dygtig, han opdagede en cyste i hendes nyre, bare ved at mærke på hende i 2 sec. Han opdagede en fedtknude med en klud i, i hendes bug (som hendes gamle dyrlæge havde glemt i hende, da hun blev steriliseret - den havde ligget der over et år :shock:)

Bare ved at trykke på hende og hun pev. Han scanner hende, hvis han har mistanke & der er noget hver gang. :) Så han opdager tingene, jeg tror bare han er lidt distræt nogen gange, i forhold til at huske alt ting og få alt ting skrevet ind, fordi han har travlt, han har rigtig mange patienter - i sær operationer.

 

Men ja, det irretere mig da indimellem, at han ikke kan huske 100% hvad han har sagt, eller laver om på sin holdning, men tror bare ikke der findes en perfekt dyrlæge - desværre. :( Tænker bare at hans faglige ekspertise er vigtigst, at jeg stoler på ham, når han lægger hende i narkose og at jeg så må holde styr på de andre ting. Men nu har hun også fejlet mange ting, så jeg syntes også det er svært at holde styr på det hele og huske det hele og altid lige at få husket at fortælle alle symptomer.. I sær med en hund med 2 kroniske sygdomme + der hele tiden kommer ud for noget nyt og er kun 2 1/2 år.. :damn:

 

Orker ikke at lede efter en ny dyrlæge lige nu i hvert fald, syntes der findes mange dårlige :( Og hun er på et stort dyrehospital, hvor der er kiruger med forskellige specialer og altid vagtåbent. :) Men ja, det er mega dyrt, 700 for afføring -

over 3000 når hun skal have ordnet sine tænder, som også hele tiden bliver dårlige :damn:

 

 

Er der egentlig nogen der ved om sygeforsikring dækker tandkødsbetændelse/tandrensning ? :)

 

 

Roslev dyreklinik har en genial og billig opstilling af prøverne til en baermanns-test. Den er lige til at kopiere.

 

Fokus p hjerteorm hos hund 2011 (Arrangement fra Roslev Dyreklinik)

 

Det drejer sig om at tage en lille smule af hver af de tre lorte og pakke dem ind i tre stykker gaze.

Pakkerne skal så hænges ned i lunkent vand i ca. 24 timer. Larverne vil arbejde sig ud af gazen og falde til bunds i vandet.

Og så tager man en lille prøve af det nederste bundfald i vandet og kikker på det i mikroskopet.

 

Hos Roslev hænger de gazepakken ned i en plasticpose med vand. Det kræver ikke meget udstyr at lave sådan en opstilling.

 

Så mangler du bare et mikroskop. Jeg kan ikke råde dig. Mange siger, at de simpleste mikroskoper er gode nok, men jeg har endnu ikke haft (u)held til at finde noget, så jeg ved ikke om det vil være nemt at genkende.

 

-Silke var alvorligt ramt af hjerteorm da hun var knap et år. Hun er i dag 11½, og ser ikke ud til at have fået blivende skader på hjerte og lunger.

--Hun har været i forebyggende behandling med Advocate i en del år. Desværre dækker Advocate ikke flåter, så det har resulteret i at hun sidste år fik en slem borreliose..

Man lever livet farligt, når man har et godt hundeliv......

 

 

Ang. dyrlæger, så er de dygtigste dyrlæger desværre også de travleste. Og det kan være rigtig galt. Enten går de ned med stress, eller også bliver de stille og roligt så travle, så de overser ting. Og de har ikke tid til at sætte sig ind i alt nyt materiale.

 

Jeg tror at bare fordi en dyrlæge er god, så er det ikke nødvendigvis en tilstand, der varer ved hele livet.

 

OG: Jo billigere en baermanns-test for hjerteorm er, -jo bedre er den også!

 

Din dyrlæge har slet ikke rutinen i at foretage den test, når den er så dyr hos ham. HVIS han da ikke sender den til et laboratorium.

Find en anden dyrlæge til den del. Hjerteorm er en ret ny sygdom. Så hvis din dyrlæge er travl og lidt ældre, så har han ikke haft tid til at sætte sig ind i sygdommen.

Og det kan betyde liv eller død for din hund.

 

Silke er forsikret i Alm. Brand. De dækker IKKE tandbehandlinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Roslev dyreklinik har en genial og billig opstilling af prøverne til en baermanns-test. Den er lige til at kopiere.

 

Fokus p hjerteorm hos hund 2011 (Arrangement fra Roslev Dyreklinik)

 

Det drejer sig om at tage en lille smule af hver af de tre lorte og pakke dem ind i tre stykker gaze.

Pakkerne skal så hænges ned i lunkent vand i ca. 24 timer. Larverne vil arbejde sig ud af gazen og falde til bunds i vandet.

Og så tager man en lille prøve af det nederste bundfald i vandet og kikker på det i mikroskopet.

 

Hos Roslev hænger de gazepakken ned i en plasticpose med vand. Det kræver ikke meget udstyr at lave sådan en opstilling.

 

Så mangler du bare et mikroskop. Jeg kan ikke råde dig. Mange siger, at de simpleste mikroskoper er gode nok, men jeg har endnu ikke haft (u)held til at finde noget, så jeg ved ikke om det vil være nemt at genkende.

 

-Silke var alvorligt ramt af hjerteorm da hun var knap et år. Hun er i dag 11½, og ser ikke ud til at have fået blivende skader på hjerte og lunger.

--Hun har været i forebyggende behandling med Advocate i en del år. Desværre dækker Advocate ikke flåter, så det har resulteret i at hun sidste år fik en slem borreliose..

Man lever livet farligt, når man har et godt hundeliv......

 

 

Ang. dyrlæger, så er de dygtigste dyrlæger desværre også de travleste. Og det kan være rigtig galt. Enten går de ned med stress, eller også bliver de stille og roligt så travle, så de overser ting. Og de har ikke tid til at sætte sig ind i alt nyt materiale.

 

Jeg tror at bare fordi en dyrlæge er god, så er det ikke nødvendigvis en tilstand, der varer ved hele livet.

 

OG: Jo billigere en baermanns-test for hjerteorm er, -jo bedre er den også!

 

Din dyrlæge har slet ikke rutinen i at foretage den test, når den er så dyr hos ham. HVIS han da ikke sender den til et laboratorium.

Find en anden dyrlæge til den del. Hjerteorm er en ret ny sygdom. Så hvis din dyrlæge er travl og lidt ældre, så har han ikke haft tid til at sætte sig ind i sygdommen.

Og det kan betyde liv eller død for din hund.

 

Silke er forsikret i Alm. Brand. De dækker IKKE tandbehandlinger.

 

150 kr. er meget billigt ja, men ikke når jeg skal betale 500 kr. for at komme over broen + benzin.. :)

 

Hunde kan blive vaccineret mod Borreliose nu, bare lige hvis du ikke allerede vidste det.. :)

 

Ja, han er dygtig & har travl.. Men han er ikke ældre. Min gamle dyrlæge var ældre og han kunne ikke finde ud af en skid, betalte så mange konsultationer, fordi han åbenbart ikke kendte noget til Allergi eller symptomerne. Han blev ved med at påstå at det var mavetarmproblemer der gjorde at kun kastede op og blev tynd.

 

Og det eneste han gjorde var at sætte hende på Hills specialkost, jeg blev med at ringe og sige at hun kastede op og var så tynd og begyndte at blive bange og ville ikke lege.

Jeg ville vide hvad hun fejlede! Men det sidste han sagde til mig i tlf. var: Jeg tror bare du skal indse at Cilla er en hund der kaster op engang i mellem. Jeg blev så sur og fik ham til at henvise mig ind til et dyrehospital, der fik de hurtigt mistanke om allergi, tog en blodprøve og fandt ud af at hun havde allergi mod lagermider, husstøvmider & foderallergi.

 

Og den dag i dag er jeg stadig på det dyrehospital, men om min dyrlæge har lavet mange af de prøver eller ej kan du jo ikke vide og desuden så er jeg ret sikker på det ikke er ham der laver den, da det er et stort dyrehospital og de har et laboratorium. Desuden kan man jo fra gang til gang vælge lige den dyrlæge man vil på Hospitalet, så det er ikke kun ham der er der.

 

Hjerteorm er da ikke ny, har hørt om den i flere år.

 

Hvorfor tror at en afføringsprøve er bedre jo billigere den er !?

 

Jeg syntes altså at du overdriver lidt, at sidde og skrive til folk at det gælder om liv eller død om en hund, hvis hjerte og lunger ikke fejler noget og er opstartet på ormebehandling og i øvrigt er glad. Og det er irrelevant at skrive om hvis han er ældre så kan der ske det og det og det, når han ikke er ældre!

 

Du kan da heller ikke vide hvad han er sat ind i eller ikke sat ind i, han har travlt ja, men det betyder da ikke at han ikke er inde i Hjerteorm sygdommen.

 

Det eneste jeg ved han ikke er så meget inde i, det er rejsesygdomme og det er fordi der er flere dyrlæger der og de har hver deres speciale. Ham her er dygtig til Scanninger bl.a.. Men der har jeg så tænkt mig at høre om han kan henvise til en med speciale i rejsesygdomme, da hun rejser..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...