Hop til indhold

BAT-trening!


Gæst Sunniva
 Share

Recommended Posts

Gæst Sunniva

Hej!

 

Findes der nogen som har erfaring med Behavior Adjustment Training her inde?

Jeg vil gerne prøve dette med min westie Fia! Hun er ikke helt komfortable rundt andre hunde endu. Nogle ganger går det helt fint, og hun er bare glad og vil lege, mens andre gange bliver hun utrygg og giver beskjed. Hun kan også bli stresset ved passering av andre hunde. Vil gerne hjelpe hinde, så hun føler seg trygg i disse situasjonene og ikke stresser, så bliver glad for at høre andres erfaringer :)

 

 

 

Synes BAT virker meget godt, men ville bare høre om der er nogle her som har erfaring med det og evt. kunde være figurat til en set-up trening? (Bor i københavn :)

 

vh.

 

Sunniva fra Norge

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ninjamor, der er rigtig mange fællestræk med kontrabetingning Og andre hundevenlige træningsformer, men grisha stuart har sat det i system og derudover bruger hun meget effektiv den funktionelle belønning der ligger i at hunden opnår større afstand.

 

DEt tror jeg ikke har ikke været almindeligt brugt før i hundetræning.

HAvde det det, var det nok ikke så populært at se hvad grisha kan:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ninjamor, der er rigtig mange fællestræk med kontrabetingning Og andre hundevenlige træningsformer, men grisha stuart har sat det i system og derudover bruger hun meget effektiv den funktionelle belønning der ligger i at hunden opnår større afstand.

 

DEt tror jeg ikke har ikke været almindeligt brugt før i hundetræning.

HAvde det det, var det nok ikke så populært at se hvad grisha kan:)

 

Jeg håber da, det er almindeligt. Uanset så ligner det endnu et eksempel på "gammel vin på nye flasker", men skidt pyt, al fokus på den psykologiske og humane tilgang til problemadfærd er ønskelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænkte også "gammel vin på nye flasker" da jeg læste om det tidligere i dag i frokostpausen. Ville til at skrive netop dét udtryk nu, og ser så at Ninjamor kom flyvende ind fra højre med selvsamme..

 

Det kommer til at gå galt en gang. haha

 

 

HAvde det det, var det nok ikke så populært at se hvad grisha kan:)

Der er også folk der mener doggie-zen var super nyt og fantastisk.. selvom jagtundefolket ar brugt samme principper i mange år, bare under knapt så poppet et navn.

 

I bund og grund også fløjtende ligegyldigt. Bare det virker. Det der får det til at gibbe lidt i mig, er hvis folk tager flere penge for at sælge den gamle vin i en ny flaske, end man får for den gamle uforfalskede flaske med indhold. Smag og behag, nogle vil nok mene det smager bedre når flasken er ny. Dem om dét.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sunniva

Godt at høre at nogle har haft gode erfaringer med denne "gamle vinen på ny flaske" :)

Om dette er en ny eller en gammel teknikk er ikke så viktig for meg, det der er viktig for meg er at jeg forstår teknikkene, finder dem fornuftig og at min hund responderer positivt på dem, så jeg best mulig kan hjelpe hinde til at fungere godt med andre hunde!

 

Findes der nogle som vil stille opp som figurant??? Noen av dere som vet om nogle jeg måske kan spørre i København eller omegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre at nogle har haft gode erfaringer med denne "gamle vinen på ny flaske" :)

Om dette er en ny eller en gammel teknikk er ikke så viktig for meg, det der er viktig for meg er at jeg forstår teknikkene, finder dem fornuftig og at min hund responderer positivt på dem, så jeg best mulig kan hjelpe hinde til at fungere godt med andre hunde!

 

Findes der nogle som vil stille opp som figurant??? Noen av dere som vet om nogle jeg måske kan spørre i København eller omegn?

 

Jeg vil foreslå, at du opretter en ny tråd med overskriften at du søger figuranthunde i dit område, så bliver det nok nemmere at få fat i nogle.

Folk herinde plejer at være søde til at hjælpe hinanden med træning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

INden i kalder noget for gammel vin på nye flasker, så skulle i måske sætte jer lidt mere ind i Det end et YouTube klip og En artiklel;)

 

SOM jeg påpegede er den største forskel at det er sat i system Og at der fokuseres på funktionelle belønninger.

 

MEget mere brugt i heste træning end det har været i hundetræning.

 

JEg synes det er så kedeligt hvis man som træner tror man har lært alt og dermed ikke får kigge ordentligt efter når der kommer noget nyt.

 

Grisha er desuden meget åben med at det ikke er teknikker hun har opfundet..hun har bare lavet et system der virker og er til at forstå.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

ok... så det er gammel vin, på nye flasker som er gjort lidt mindre, lavet af druer der er plukket, af hende, lidt hér og lidt dér, men samlet set fra hele marken, lagt ud foran dig i pæn orden til ordene: Denne vin er lavet af disse druer, og de er de bedste druer vi har.

 

Hvor man førhen havde en hel mark til rådighed, og man selv måtte gå rundt og plukke de druer man selv mente var bedst, kombinere dem, og forhåbentlig få en god vin ud af dem.

 

 

 

Bare for at køre en metafor derud hvor kragerne ikke engang gider komme.

 

 

 

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sunniva

Må jeg spørre om en ting?

 

Hvad er den gamle vinen, og hva er den nye flasken? Kan du/dere definere helt hvad der er ens og hvad der er forskellig, sådann at jeg bedre kan forstå?

Jeg har lest en god del og er meget interessert i trening og adferd hos hunde, og når jeg støter på et problem kaster jeg meg over det jeg finner, så jeg er meget nysgerrig efter at finne ut hvad dere virkelig mener :)

 

Ps. Var ikke mine hensigter å lage en diskussion her om ny og gammel trening, kunn Info om BAT fungerer, erfaringer, vanskeligheder på vejen osv! Men når dette med gammel vin på nye flasker nu er blitt så pop i tråden, vil jeg gerne forstå dette bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe. Jeg kan godt forstå det kan virke forvirrende.

 

Og i bund og grund er det fuldstændig ligegyldigt, for der er IKKE tale om "ny" træning, eller "gammel" træning. Den eneste forskel på dét her (BAT, for nu at nævne én ting, Doggie-zen kunne være en anden) er at der er én eller anden derude (ved BAT hedder den der "en eller anden" så Grisha STuart) der har taget diverse trænings-fremgangsmåder og ideer forskellige steder fra, og sat dem sammen på en, for hende meningsfyldt måde, og kaldt det et eller andet specielt.

Denne gang hedder det så BAT.

 

For ikke så lang tid siden var Doggie-zen det sidste nye skrig. At der hér var tale om hvad jagthundefolket i mange år har gjort og kaldt afstandsbelønning, er så noget helt andet. Tilhængere af doggie-zen vil påstå at dét ihvertfald ikke er tilfældet fordi der er så og så meget til forskel fra det jagthundefolk har gjort i årevis. Tja. Sådan er der så meget.

 

Og som sagt er det også ligegyldigt, for det virker. Uanset hvad du kalder det, så virker det.

 

 

Jeg ville bare foretrække man fortalte hvad man gjorde og hvorfor, istedet for at knalde et eller andet specielt, ja nogen gange nærmest glorificeret, navn på det, og "sælge" det som noget nyt.

Det første ville jeg nemlig rent faktisk lære noget af, for hver eneste person der træner, har forskellige indgangsvinkler til tingene og dermed noget, for mig, nyt at byde på, selvom indholdet reelt faktisk er gammelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg spørre om en ting?

 

Hvad er den gamle vinen, og hva er den nye flasken? Kan du/dere definere helt hvad der er ens og hvad der er forskellig, sådann at jeg bedre kan forstå?

Jeg har lest en god del og er meget interessert i trening og adferd hos hunde, og når jeg støter på et problem kaster jeg meg over det jeg finner, så jeg er meget nysgerrig efter at finne ut hvad dere virkelig mener :)

 

Ps. Var ikke mine hensigter å lage en diskussion her om ny og gammel trening, kunn Info om BAT fungerer, erfaringer, vanskeligheder på vejen osv! Men når dette med gammel vin på nye flasker nu er blitt så pop i tråden, vil jeg gerne forstå dette bedre!

 

Træningen er den gamle vin og den nye flaske er navnet :-)

 

Det er rigtig fint at få sat en "officiel" struktur og et "officielt" navn på et træningsprincip, det er bare som om den "ny vin" mange gange bliver modtaget, som om det var noget helt nyt og ukendt og det må jeg da indrømme kan ærgre mig for ofte er det sådan, at hvis man ikke lige kender alle de nye navne på gamle kendte ting, så bliver man ikke rigtig regnet for noget, for så har man jo ikke fulgt med! Der er mange trænere og adfærdsbehandlere som siger de har "udviklet en metode" og i virkeligheden er det som regel ikke nyt.

Der har gennem tiderne været ret mange "nyopfindelser" bl.a. doggi-zen som DKW nævner, som når man går dem i sømmene har fungeret længe før der kom navn eller nyt navn på.

 

LuckyLuna jeg kritiserer ikke Grisha eller det hun laver. Som jeg skriver er det fint at der bliver sat struktur på, og venlige metoder hilser jeg altid velkommen, men nyt er det hun laver altså ikke. Det er ikke alle trænere og adfærdsbehandlere som udgiver artikler og lægger videoer mv. på nettet om det de går og laver.

 

Vi kan kun være enige om, at hvis en træner tror h*n er færdiguddannet er det trist - og en overvurdering af sig selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtig fint at få sat en "officiel" struktur og et "officielt" navn på et træningsprincip, det er bare som om den "ny vin" mange gange bliver modtaget, som om det var noget helt nyt og ukendt og det må jeg da indrømme kan ærgre mig for ofte er det sådan, at hvis man ikke lige kender alle de nye navne på gamle kendte ting, så bliver man ikke rigtig regnet for noget, for så har man jo ikke fulgt med!

 

Det der generer mig lidt, er at de der nye fine navne ting får, også ofte får en nærmest religiøs skare af følgere der gerne fortæller hvor godt dét og dét er. Og fint nok med dét, men når man så graver lidt i det og finder ud af at "jamen sådan har vi da gjort i mange år, vi kalder det bare....." så kommer det hurtigt til at hedde sig at man tager fejl, det er i hvert fald ikke det samme, og det man har gjort i mange år er enten forkert eller gammeldags...

 

Når det faktisk ikke er tilfældet.

 

Doggie-zen er så et klassisk og meget typisk eksempel på hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sunniva

Men nå når jeg har klart å samle tre her som vet mer enn det jeg vet om hunde og har lengre erfaring enn meg!

Lad meg komme med et spørsmål til :)

Som sagt vil jeg gerne lære og løse dette problem på beste måte!

 

Jeg har hatt en hund før, men da var jeg barn! Hun hadde flere problemer, men hadde ikke nogle problem med andre hunde! Så dette er nytt for meg!

 

Hvor lang tid vil dere tro det tar for meg og få lille Fia tryggere på andre hunde ved hjelp av denne BAT-metoden! (Har dere andre metoder eller nyttige tips, taes de i mot med stor Takk :)

 

Hun har aldri vært i slagsmål, og jeg kan fint ha hinde løs rundt andre hunde, hun går ikke til angreb på nogen måde, men om hundene bliver for intense eller for mange eller hun oplever de truende, har hun det ikke helt godt! Da gør hun seg meget lille, legger seg på rygg, knurrer eller bliver sur!

Hun kan også knurre til nogle forbipasserende hunde, bjeffe, gøre seg stor, pese og stivner noget!

Men der er mange hun klarer helt fint og er meget glad for at se!

Og hun vil gerne hilse (tror jeg da) på de fleste, men blir de for store og hun er løs, går hun en bue utenom!

Hun blev satt kraftig på plass av en fransk bulldog da hun var lille og leged med en anden hun og en pinne, hun ble dessverre også udsatt for nogle ville unghund, noget jeg tror har medvirket til hennes usikkerhed idag!

 

Hun er ellers meget velfungerende, meget glad for mennesker både store og små!

Meget rolig, og jeg vil mene hun har nemt for at lære, hun elsker når vi trener på tricks og får løse opgaver!

 

Det var litt om Fia :)

Vet det er umulig å sige hvor lang tid noget sådann tager, men er det mulig at sige noget ca??

Er det tale om mnd eller år....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sunniva

Jeg håber at hun kan slappe av rundt andre hunder, ikke stresse! Hun behøver ikke å måtte kunde løpe rundt og lege med alle hunde, men ønsker at hun rolig kan passere en anden hund både løs på tur i parker og i snor på gaden og at hun går vekk når hun ikke vil mer istedefor å knurre og blive sur.

Håber hun etterhvert også vil kunde nyde flere hunders selskab, slik jeg ser hun gør med de hundene hun kender og godt kan lige! Føler at hun gerne vil, men ikke stoler nok på situasjonen!

 

Har også et ønske om at kunde have hinde på udstilling, men det er underordnet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nå når jeg har klart å samle tre her som vet mer enn det jeg vet om hunde og har lengre erfaring enn meg!

Lad meg komme med et spørsmål til :)

Som sagt vil jeg gerne lære og løse dette problem på beste måte!

 

Jeg har hatt en hund før, men da var jeg barn! Hun hadde flere problemer, men hadde ikke nogle problem med andre hunde! Så dette er nytt for meg!

 

Hvor lang tid vil dere tro det tar for meg og få lille Fia tryggere på andre hunde ved hjelp av denne BAT-metoden! (Har dere andre metoder eller nyttige tips, taes de i mot med stor Takk :)

 

Hun har aldri vært i slagsmål, og jeg kan fint ha hinde løs rundt andre hunde, hun går ikke til angreb på nogen måde, men om hundene bliver for intense eller for mange eller hun oplever de truende, har hun det ikke helt godt! Da gør hun seg meget lille, legger seg på rygg, knurrer eller bliver sur!

Hun kan også knurre til nogle forbipasserende hunde, bjeffe, gøre seg stor, pese og stivner noget!

Men der er mange hun klarer helt fint og er meget glad for at se!

Og hun vil gerne hilse (tror jeg da) på de fleste, men blir de for store og hun er løs, går hun en bue utenom!

Hun blev satt kraftig på plass av en fransk bulldog da hun var lille og leged med en anden hun og en pinne, hun ble dessverre også udsatt for nogle ville unghund, noget jeg tror har medvirket til hennes usikkerhed idag!

 

Hun er ellers meget velfungerende, meget glad for mennesker både store og små!

Meget rolig, og jeg vil mene hun har nemt for at lære, hun elsker når vi trener på tricks og får løse opgaver!

 

Det var litt om Fia :)

Vet det er umulig å sige hvor lang tid noget sådann tager, men er det mulig at sige noget ca??

Er det tale om mnd eller år....

 

Du skal tænke på, at det er Fias følelser du arbejder med og ikke kun hendes synlige adfærd.

 

Det er umuligt at sætte tid på, for der er flere faktorer som gør sig gældende. Dels at Fia ikke oplever sine grænser overtrådt på noget tidspunkt, heller ikke udenfor træningen, dels varigheden af hendes utryghed dels hendes sind og ikke mindst hvor ofte du træner, men det plejer at være måneder og ikke år :-)

 

Jeg oplever, at i stedet for decideret træning - eller sideløbende hermed - så er det vældig gavnligt at gå ture sammen med en anden hund, en hun er en lille smule forbeholden overfor, men ikke rigtig utryg ved. Begge hunde i line og uden nogen form for fysisk kontakt mellem dem. På en tur på ½ time, og længere, vil hun falde så meget til ro i selskab med den anden hund, at hun måske selv tager initiativ til at hilse. Turen har bevirket at begge hunde er rolige, de har begge snust til hinandens markeringer og ved "hvem" hinanden er.

Vil hun hilse skal hun være i lang line eller løs og den anden hund i line, så der er kontrol med situationen. Den anden hund må aldrig komme tættere på end Fia stadig er afslappet. Figuranthunden skal kunne hilse roligt i line.

 

Flere ture med samme hund vil kunne give hende tryghed ved denne hund. På turene kan man stoppe op og træne lidt tricks, også gerne leg med sit menneske, så hun oplever at lave noget hun er glad for med en anden hund i nærheden eller så hun på afstand kan se en anden hund i aktivitet uden at blive utryg ved dens bevægelser.

 

Flere ture med forskellige hunde kan give hendes grundsyn på hunde et positivt løft.

Hun bør ikke hilse på intense eller vilde hunde, for hun skal helst ikke ned i underkastelses position, da dette bekræfter hendes negative opfattelse af andre hunde.

 

Det kan godt betale sig at bruge lang tid i selskab med andre hunde (uden nærkontakt) da du derved opnår, at Fia går fra stedet afslappet og ikke som nu i negativ opkørt tilstand. Den opfattelse og stemning hun går fra et møde med, er den stemning og opfattelse som lagres i hendes hukommelse. Derfor skal hun være afslappet, når selskabet afsluttes.

Selskab kan også være at sidde på et tæppe med en anden hund i nærheden, det behøver ikke kun at være ture.

 

Det kunne også være en god investering at få hende tjekket af en kiropraktor da hun kan have spændinger, som gør hende mere utryg ved at skulle møde andre hunde.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nå når jeg har klart å samle tre her som vet mer enn det jeg vet om hunde og har lengre erfaring enn meg!

Lad meg komme med et spørsmål til :)

Som sagt vil jeg gerne lære og løse dette problem på beste måte!

 

Jeg har hatt en hund før, men da var jeg barn! Hun hadde flere problemer, men hadde ikke nogle problem med andre hunde! Så dette er nytt for meg!

 

Hvor lang tid vil dere tro det tar for meg og få lille Fia tryggere på andre hunde ved hjelp av denne BAT-metoden! (Har dere andre metoder eller nyttige tips, taes de i mot med stor Takk :)

 

Hun har aldri vært i slagsmål, og jeg kan fint ha hinde løs rundt andre hunde, hun går ikke til angreb på nogen måde, men om hundene bliver for intense eller for mange eller hun oplever de truende, har hun det ikke helt godt! Da gør hun seg meget lille, legger seg på rygg, knurrer eller bliver sur!

Hun kan også knurre til nogle forbipasserende hunde, bjeffe, gøre seg stor, pese og stivner noget!

Men der er mange hun klarer helt fint og er meget glad for at se!

Og hun vil gerne hilse (tror jeg da) på de fleste, men blir de for store og hun er løs, går hun en bue utenom!

Hun blev satt kraftig på plass av en fransk bulldog da hun var lille og leged med en anden hun og en pinne, hun ble dessverre også udsatt for nogle ville unghund, noget jeg tror har medvirket til hennes usikkerhed idag!

 

Hun er ellers meget velfungerende, meget glad for mennesker både store og små!

Meget rolig, og jeg vil mene hun har nemt for at lære, hun elsker når vi trener på tricks og får løse opgaver!

 

Det var litt om Fia :)

Vet det er umulig å sige hvor lang tid noget sådann tager, men er det mulig at sige noget ca??

Er det tale om mnd eller år....

 

Du skal tænke på, at det er Fias følelser du arbejder med og ikke kun hendes synlige adfærd.

 

Det er umuligt at sætte tid på, for der er flere faktorer som gør sig gældende. Dels at Fia ikke oplever sine grænser overtrådt på noget tidspunkt, heller ikke udenfor træningen, dels varigheden af hendes utryghed dels hendes sind og ikke mindst hvor ofte du træner, men det plejer at være måneder og ikke år :-)

 

Jeg oplever, at i stedet for decideret træning - eller sideløbende hermed - så er det vældig gavnligt at gå ture sammen med en anden hund, en hun er en lille smule forbeholden overfor, men ikke rigtig utryg ved. Begge hunde i line og uden nogen form for fysisk kontakt mellem dem. På en tur på ½ time, og længere, vil hun falde så meget til ro i selskab med den anden hund, at hun måske selv tager initiativ til at hilse. Turen har bevirket at begge hunde er rolige, de har begge snust til hinandens markeringer og ved "hvem" hinanden er.

Vil hun hilse skal hun være i lang line eller løs og den anden hund i line, så der er kontrol med situationen. Den anden hund må aldrig komme tættere på end Fia stadig er afslappet. Figuranthunden skal kunne hilse roligt i line.

 

Flere ture med samme hund vil kunne give hende tryghed ved denne hund. På turene kan man stoppe op og træne lidt tricks, også gerne leg med sit menneske, så hun oplever at lave noget hun er glad for med en anden hund i nærheden eller så hun på afstand kan se en anden hund i aktivitet uden at blive utryg ved dens bevægelser.

 

Flere ture med forskellige hunde kan give hendes grundsyn på hunde et positivt løft.

Hun bør ikke hilse på intense eller vilde hunde, for hun skal helst ikke ned i underkastelses position, da dette bekræfter hendes negative opfattelse af andre hunde.

 

Det kan godt betale sig at bruge lang tid i selskab med andre hunde (uden nærkontakt) da du derved opnår, at Fia går fra stedet afslappet og ikke som nu i negativ opkørt tilstand. Den opfattelse og stemning hun går fra et møde med, er den stemning og opfattelse som lagres i hendes hukommelse. Derfor skal hun være afslappet, når selskabet afsluttes.

Selskab kan også være at sidde på et tæppe med en anden hund i nærheden, det behøver ikke kun at være ture.

 

Det kunne også være en god investering at få hende tjekket af en kiropraktor da hun kan have spændinger, som gør hende mere utryg ved at skulle møde andre hunde.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sunniva

Det giver god mening! Tusind Takk! Så er det bare at finne flere hunde at trene med!

Og være mer konsekvent og hensynsfull!

Konsekvent i den forstand at jeg må passe mer på hvad jeg tager hinde med på og udsætter hinde for :), et ord der lett kan misforståes!

Kender du nogle kiropraktorer i København?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver god mening! Tusind Takk! Så er det bare at finne flere hunde at trene med!

 

Velbekomme, sammen med anden adfærdsjusterende træning kan det give rigtig meget

 

Og være mer konsekvent og hensynsfull!

Konsekvent i den forstand at jeg må passe mer på hvad jeg tager hinde med på og udsætter hinde for :), et ord der lett kan misforståes!

 

Ordet bliver ofte tolket som "hård" og det er synd

 

Kender du nogle kiropraktorer i København?

 

Muligvis er der andre i Kbh., men hende her bruger jeg selv www.charlottefrigast.dk

 

Ellers er der flere herinde som bruger forskelige massører og anden alternativ behandling, så hvis du søger tråde med det kommer der noget frem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går hjemme hver dag , med undtagelse af , hvis barnebarnet er sygt. Jeg bor i Tåstrup og hvis du har bil er du velkommen her.Jeg har 6 hunde , fra 3-13 år , både hanner og tæver, og vi kunne jo starte op med en gåtur med de 2 gamle tæver. Eller bare den ene.Ingen af dem gider lege , de er 10 og 13 år , og kan gø af fremmede hunde( kun i start ved første syn), men ingen af dem har nogensinde gjordt udfald eller været underdanige.

For mig er denne metode jo een tilvænningstræning og som andre mener jeg princippet er gammelt. Jeg har da brugt noget tilsvarende i over 25 år med mishandlede hunde , jeg overtog, der var bange for livet.

Ring til Ulla på 43521587, hvis du er interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Dette er jo et stykke tid siden, du skrev dette indlæg. Men min skønne, dejlige unghund har samme problem. Det har i den grad lært mig noget om mig selv ... Og om min ( manglende) evne til at sige NEJ til de mange, som synes, vi da lige skal hilse. Fordi jeg jo dybest set bare så gerne ville have en super ukompliceret hund, der bare hilser på alle...( Ligesom min store hund, som er eminent i den henseende)..... Den idylliske hundedrøm, som bare ikke passer til min nr. 2 hund!

Så det har været to skridt frem og så pludselig tre tilbage:-( Slet og ret fordi min hund mister tilliden til, at jeg passer på hende, når jeg er gået for hurtigt frem i forhold til hendes grænser.

Man har nu engang de hunde ( og børn;-) som man har - med de finurligheder, særheder og unikke karakteristika, som kendetegner lige dem.

Så JEG er i træning, hvor jeg bruger både kontrabetingning, BAT, konsekvente kommandoer ( IKKE hårde), afledning ( leverpate på tube er GENIALT!) og NEJ, NEJ, NEJ til mine velmenende medmennesker: HVIS vores hunde skal hilse, skal min hund først falde ned, så jeg kan vurdere om hun overhovedet har lyst og kan magte det. Og i så fald, så kun 2 sek. i første omgang. Og så måske indtræder miraklet.... hun bliver blød og glad i kroppen og sætter hundesproget på, andre gange viser hun tydeligt, at hun gerne vil bevare afstanden.

Min træning af mig tager tid, men min dejlige pige bærer over med mig.... Måske fordi jeg giver så gode godbidder og har en blød mave at sove på:-)

Vi bor i Køge og vil meget gerne træne med dig og os:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...