Hop til indhold

Alligevel intet krav om uddannede konkurrence figuranter i DcH

Camilse
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få dette op at vende :blink:

I efteråret blev det meldt ud at fra 2014 måtte man kun bruge figuranter der var "uddannet" konkurrencefiguranter til konkurrencerne i DcH. Dette er bl.a. for at undgå bidsager m.m. Men samtidigt også for at undgå(vil jeg da tro) at helt uerfarene kommer til at stå figurant og giver hunden dårlige oplevelser.

Samtidigt kender jeg en der har oplevet at figuranten forlod sit skjul før dommeren havde sagt god for det, fordi hunden forlod hende(hunden var bringselshund) og jeg har selv oplevet en figurant der "forærede" mig et 10-tal på en for tidlig melding(igen en bringselshund) hvor øvelsen skulle være gået i 0.

Så på flere områder synes jeg det var rigtig positivt med dette krav :5up:

Her i kredsen er der(så vidt jeg ved) oprettet 3 kurser, og to klubber laver interne kurser, da de havde mange der skulle uddannes. Fra vores klub tror jeg vi var 5 der skulle med. Kurset skulle afholdes for et par uger siden i vores egen klub. Mindre end en uge før bliver kurset aflyst, da kravet om uddannede figuranter bortfalder.

Jeg synes det er ærgeligt at kravet bortfalder, men da endnu mere ærgeligt at kurset ikke skal afholdes alligevel, da jeg personligt skulle med for at få mere viden, som jeg kunne bruge på mine hold.

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad I synes... Skal figuranterne have en uddannelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uddannelse synes jeg ikke er påkrævet for at stå konkurrencefigurant da dennes rolle bør være helt passiv, men grundig instruktion fra dommeren eller konkurrenceledelsens side, må være et krav.

Jeg har også været ude for underlige figuranter, blandt andet en som sad på en stol lige efter et hjørne i et skovbryn, men dette var en klar dommerfejl, samt en figurant som også lige ville hjælpe min hund og derfor animerede ham kraftigt til halsgivning. Rasmus fattede hat og var derfor længe om at starte halsgivningen. Figuranten var en af mig helt ukendt mand, så jeg formoder han har forsøgt at "hjælpe" samtlige hunde :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes alle figuranter burde være uddannede, eller i det mindste være nøje udvalgt af klubben. Vi har oplevet figuranter der stirrede hundene i øjnene, figuranter der står med armene over kors osv.

Det værste eksempel var en konkurrence for ikke så længe siden. Hunden var meget ivrig, og nappede figuranten i trøjen et par gange. Figuranten udtalte at hunden havde "bidt", og HF blev derfor disket. HF pakkede selvfølgelig hunden i bilen og kørte hjem (det var en virkelig varm dag) og det blev aftalt at en anden HF skulle tage startbogen med hjem.

Da HF var kørt hjem, gik det op for dommerne at hunden havde nappet, ikke bidt. Det resulterede i en telefonopringning fra dommerne til HF, men en undskyldning.

Hele situationen kunne være undgået hvis figuranten havde været uddannet og haft kendskab til begreberne. En anden ting er at dommerne var lige hurtige nok til at tage figurantens ord for gode varer, og selvfølgelig burde have snakket med figuranten om hvad der helt præcis var sket, inden de diskede HF.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uddannelse synes jeg ikke er påkrævet for at stå konkurrencefigurant da dennes rolle bør være helt passiv, men grundig instruktion fra dommeren eller konkurrenceledelsens side, må være et krav.

Helt enig. :lol:

At kræve at man skal igennem et 8 timers kursus for at kunne efterleve den instruks, som en dommer bør give, synes jeg er i overkanten. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tænker ansvaret mere ligger hos de arrangerende klubber og dommerne.

Klubberne for at udvælge figuranter der har prøvet at stå figurant for flere forskellige hunde og dommerne for at instruere figuranterne godt nok.

Tænker.... Det er da virkelig ikke raketvidenskab at stå figurant.

Man skal jo bare stå/ligge/sidde stille.... Ved ikke om det bare er mig, men synes umiddelbart ikke det er så svært, at jeg har brug for et 8 timers kursus, for at kunne forholde mig i ro :genert:

Kan lidt frygte, at det bliver endnu svære for de arrangerende klubber at finde frivillige nok til at hjælpe ved konkurrencerne, hvis de kun måtte bruge uddannede figuranter.

Mange af dem der vil bruge 8 timer på at lære at forholde sig i ro, mens de bliver gøet af, er jo selv aktive i konkurrencer og det kan nok godt give lidt udfordringer ifht. at finde ledige uddannede figuranter.

Mon ikke lidt fokus på udfordringen hos dommerne, som kan fortælle figuranterne hvad de ønsker og forventer kan løse problemet? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad I synes... Skal figuranterne have en uddannelse?

I grunden kan det være svært at forstå, at en figurant ikke kan hitte ud af at stå stille, kigge væk og bare lugte af menneske.

Og så skulle klubberne bruge en times tid til træning af disse færdigheder, for det er ved Gud altså ikke raketvidenskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter hvad jeg kan læse ud fra de forskellige møde referater. Så ligger der ikke noget fast endnu. Der arbejdes vist stadig på et kursus der skulle være mere simpelt end det første der blev lagt op til. Konkurrence udvalget skriver det skulle indføres per 1. jan. 2015. Men det er endnu ikke godkendt af hoved bestyrelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites