Hop til indhold

Jeg kan ikke forstå at folk ikke bare kan gå udenom !


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

anne-lise, har du overvejet et kobbel til vovserne?

 

når jeg passer mine forældres hund har jeg dem altid i kobbel, med Flipsen som er den mindste i midten af os, og pudsigt nok fylder de mindre end hvis de bare havde hver deres snor... og på den måde er de også nemmere at skærme fra andre folk når de skal passere :blink:

 

Og herhjemme skærmer jeg altid Flipsen ikke for andre folks skyld, men for Flipsens skyld... jeg tænker at det må være enormt stressende for hunden at få overtrådt sine private grænser på den måde når folk går så tæt på at de kan baske den med indkøbsposer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnetteDamgaard

Er vel ligesom menneskerne nede i gågaden, folk gider ikke flytte sig for hinanden, og går sommetider ind i hinanden af ren stædighed? hvad sker der? er folk for gode til at flytte sig for hinanden? I don't get i. Men okay, i sidste ende bliver man også træt af at flytte sig for dem der ikke flytter sig, er nok det sammen med hvis man går med hund, folk er ligeglade og kyler bare nærmest posen i hovedet på hunden.

 

Har gået i gågaden med hunden, som er en bomuldshund, op til flere mennesker trådte på hans små poter og jeg blev ret vred og bad dem passe på hvor de trådte, hunden har vel også lov til at være der? og hver gang hylede Niki jo op af smerte, arghh!

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg har gået med 2 hunde, har jeg haft dem på samme side og ind mod mur eller lign. og det har fungeret fint for både os og de modgående. jeg foretrækker også at møde modgående hunde og -ejere for så ser det ud til at de har mest styr på hundene, så de ikke hopper op ad mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Man skal selvfølgelig have lov til at færdes på gaden, selvom ens frække hvalp og unghund ikke helt kender til maner og indkøbsposer. Det kan ikke være rigtig at man skal voldtræne alle tænkelige sitatuioner hjemme i sin have, inden man må færdes offtenligt med en hund, fordi folk bliver sure ! Den eneste måde han kan lære det på er at færdes på gaden og se masser af mennesker med indkøbsposer og lære et nej, derudover går adfærden sikkert over når han bliver ældre.

 

Forleden kørte jeg i bus og foran mig sad en blind kvinde med sin førehund. Hunden lå ude på midtergangen, da den ikke kunne være under sædet. Folk var fuldkommen hensynløse, alle sprang hen over den og slæbte tasker og alt mulig bras, som den fik i hovedet, jeg talte at ikke mindre end 8 mennesker valgte at lave et kæmpe hop over den, i stedet for at tage døren nede bagved. Der var 3 døre i bussen. Jeg har den allerdybeste respekt for førehunde, de gør et fantastisk arbejde og er så tålmodige og godmodige. Jeg blev ked af at se hvor lidt folk respekterede hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på noget. Hvorfor er det egentlig personen med indkøbsposerne der skal vige udenom hundelufter? Det kunne vel lige så godt være hundelufter der veg pladsen? Ville det ikke bare være fantastisk, hvis vi i stedet for at holde på vores (selvopfundne) ret, alle (hundelufter som shopper) gav plads til hinanden, så vi alle kunne være her?

 

I denne tråd får jeg indtrykket af at TS mener at det er personen med poserne der burde vige og give plads for TS og dennes hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på noget. Hvorfor er det egentlig personen med indkøbsposerne der skal vige udenom hundelufter? Det kunne vel lige så godt være hundelufter der veg pladsen? Ville det ikke bare være fantastisk, hvis vi i stedet for at holde på vores (selvopfundne) ret, alle (hundelufter som shopper) gav plads til hinanden, så vi alle kunne være her?

 

I denne tråd får jeg indtrykket af at TS mener at det er personen med poserne der burde vige og give plads for TS og dennes hunde.

 

fuldstændig enig - glemte bare lige den vinkel i mit indlæg :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på noget. Hvorfor er det egentlig personen med indkøbsposerne der skal vige udenom hundelufter? Det kunne vel lige så godt være hundelufter der veg pladsen? Ville det ikke bare være fantastisk, hvis vi i stedet for at holde på vores (selvopfundne) ret, alle (hundelufter som shopper) gav plads til hinanden, så vi alle kunne være her?

 

I denne tråd får jeg indtrykket af at TS mener at det er personen med poserne der burde vige og give plads for TS og dennes hunde.

Som jeg skrev i starten af tråden blev Ollie ramt i nakken - jeg ved ikke hvordan andre er indrettet - men både Ollie og jeg har altså vores øjne siddende FORAN , så ingen af os kan se hvad / hvem der kommer bagfra , nej jeg har ikke overvejet kobbel , for Tot er ikke så god til at møde fremmede hunde i snor , derfor vil jeg gerne være " imellem " så Ollie kan lære at passere uden problemer , iøvrigt holder jeg altid til højre og stoppper tit op hvis der er skilte , cykler ol på fortovet .
Link til indlæg
Del på andre sites

...Når vi holder til højre og har hunden på vores venstre side, så har vi jo hunden gående nærmest de mennesker, der kommer imod os.

 

Hvis vi har en hund, der ikke skal hilse på andre hunde, så holder vi nok almindeligvis til venstre hvis vi møder en person med en hund. For på den måde kommer vi til at gå imellem vores hund og den anden hund. Det går fint nok, for den anden hundeejer kender jo reglerne: 1)Hunden skal gå på plads på venstre side. 2) Hvis hundene ikke skal mødes, så holder man til venstre.

 

Men mennesker, der ikke har hundekendskab kender ikke de to regler. De kender kun menneskereglen om at holde til højre, når der er modkørende og modgående trafik.

Så hvis vi trækker ud til vores venstre side, så vil en modgående ikke-hundeejer holde endnu mere til sin højre side fordi det nu engang er sådan trafikken kører.

 

Vi kan løse det ved at lære hunden at gå på højre side i trafikerede situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Når vi holder til højre og har hunden på vores venstre side, så har vi jo hunden gående nærmest de mennesker, der kommer imod os.

 

Hvis vi har en hund, der ikke skal hilse på andre hunde, så holder vi nok almindeligvis til venstre hvis vi møder en person med en hund. For på den måde kommer vi til at gå imellem vores hund og den anden hund. Det går fint nok, for den anden hundeejer kender jo reglerne: 1)Hunden skal gå på plads på venstre side. 2) Hvis hundene ikke skal mødes, så holder man til venstre.

 

Men mennesker, der ikke har hundekendskab kender ikke de to regler. De kender kun menneskereglen om at holde til højre, når der er modkørende og modgående trafik.

Så hvis vi trækker ud til vores venstre side, så vil en modgående ikke-hundeejer holde endnu mere til sin højre side fordi det nu engang er sådan trafikken kører.

 

Vi kan løse det ved at lære hunden at gå på højre side i trafikerede situationer.

 

Men gående trafik skal jo holde til venstre på veje?! Hvorfor skal gående trafik så ikke holde til venstre generelt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tot går altid på højre side - hvis man udstiller skal man jo både kunne højre - og venstrehandle hunden , det har Tot lært og Ollie er ved at lære det , men det hjælper jo ikke meget hvis folk kommer bagfra.

 

Forstår ikke lige sammenhængen i at udstille og færdes i trafikken.

Hvis alle nu bare viste hensyn, trak til side, holdte deres hund længst væk, løftede deres poser osv så var der intet problem.

 

Problemet opstår i at alle holder på deres ret og deres "mission" er den vigtigste og de andre kan bare flytte sig..

Og det kommer sig jo af at man bliver træt af at vige... Men man må bide det i sig og bare huske at man på det punkt er et bedre menneske :-D :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men gående trafik skal jo holde til venstre på veje?! Hvorfor skal gående trafik så ikke holde til venstre generelt?

 

trafik holder generelt til højre.

 

At gående bør gå i venstre side af en vej uden fortov er af sikkerhedshensyn. Så kan den gående se den trafik, der nærmer sig og dermed træde ud i rabatten.

Det er indskrevet i færdselsloven.

 

Det kan da være rigtig nok for os hundeejere, at det var nemmere hvis gående skulle holde til venstre generelt. Men det står der altså intet om i færdselsloven. Så skal der laves lovgivning om, hvordan gående skal færdes på et fortov. Og det er måske heller ikke optimalt.

 

Det ville jo betyde, at vindueskikkere altid skulle bevæge sig i en bestemt retning. Og når man går i modsat retning, så skal man gå ude nærmest den kørende trafik.

I dag er det vel sådan, at de der går langsomt eller kikker vinduer, går nærmest butikkerne. Mens de mere travle går midt på fortovet eller ude ved den kørende trafik. Og de vil så holde til højre for hinanden.

 

Vi kan nok ikke forvente, at der bliver vendt op og ned på "plejer" fordi vi hundeejere har et problem.

 

Vi KAN som sagt løse problemet ved at lære hunden at gå på højre side i visse situationer.

--Folk, der cykler med deres hunde har jo allerede lært hunden en plads på højre side under kørsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tot går altid på højre side - hvis man udstiller skal man jo både kunne højre - og venstrehandle hunden , det har Tot lært og Ollie er ved at lære det , men det hjælper jo ikke meget hvis folk kommer bagfra.

 

Det hjælper de fleste steder man færdes. Hvis du kan gå med dine hunde imellem dig og en facade, hæk, mur eller hvad der nu kan være, så er chancen for at blive overhalet indenom ikke ret stor. Folk, der kommer bagfra ved jo, at de selv skal sørge for at komme forbi dig, -for du har jo ikke øjne i nakken. Og så vil de ikke mase sig ind mellem dig og muren, men gå udenom.

 

 

Kun hvis du går midt ude på en åben plads så er der risiko for at hundene bliver slået ned bagfra af en plasticpose..

Jeg ved ikke, om det er der, du har oplevet at folk har været for "nærgående"? Almindeligvis færdes jeg netop helst med Silke ude, hvor der er god plads.

Men hun er jo også ret stor og folk maser ikke ind på hende bagfra. De kontakter hende snarere venligt forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...