Hop til indhold

kødben


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Min gamle Labbe, fik ikke børstet tænder men fik frosne kraftben og han havde de fineste bisser, da vi måtte sende ham over regnbuen som knap 10 årig. Rosa får også ben, men venter pænt til de er tøet lidt op :fornaermet: hendes tænder er pæne og hvide, men jeg holder øje med dem, da hun ikke hygge tygger ben i samme stil som Teddy gjorde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min får mange slags ben, fra spiselige kyllingelår, kalkunhalse og ribben fra lam, kalv og Hjort, til store hyggeknogler (som hun ikke kan tygge sig igennem) fra okse.

De er alle fine at give, så længe de er rå og ubehandlede.

 

Du skal dog nok lige sørge for at begrænse tiden med benet i starten, det kan godt være hård kost for maven.

Prøv at give dem adgang til et ben 10 min ad gangen, indtil du ved hvordan de reagerer. Husk også at benet skal være så stort at de ikke kan sluge dem ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne....det er Bazar Vest. Gellerup i Århus. Det er faktisk alle slagtere derude der gerne vil af med deres ben:-) der ligger også nogle halal slagtere i Århus der sælger billige ben, men ikke så billigt som basaren. Der er jo også grøntsager , frugt og krydderier i rå mængder til os to-benede som bonus for at køre derud. Det er ca 1/2 år siden jeg var der og fyldte fryseren med ben, så de kan jo godt være steget i mellemtiden....god tur(til din mand) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Køber også altid billig ben v slagteren i bazaren(dog den i odense) nogen gange får jeg bare et par stykker med uden beregning, andre gange giver jeg et symbolsk beløb. Kommer an på hvem jeg handler med og hvor mange de har:)

Er kun interesseret i okseknoglerne, lam ville være alt for hurtig væk herhjemme.

Giver også hele kyllingelår, hvis jeg køber en stor pakke som skal pakkes om til fryseren

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala kan rigtig godt lide ribben, men kraftben, halse mv er også guf :-)

 

Der er en del jægere i min sviger-familie så vi får tit ryggen og ribbene fra en bambi. Mums siger Nala!

 

Man skal selvfølgelig passe på med ben fordi de potentielt set kan sætte sig fast et sted. Det bør de dog ikke når de ikke er behandlet. Jeg holder alligevel altid øje med Nala når hun har friske ben for en sikkerheds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fik nogle små lækre marvben inde hos slagteren og pigerne har lige fået lov at hygge sig lidt med dem. Uha de nød det.

Den lille sitrede helt og viste os at meget kan vi byde men når man skal aflevere sit kødben igen - DET er ikke fair ;) Men må hellere gå lidt forsigtigt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
vi fik nogle små lækre marvben inde hos slagteren og pigerne har lige fået lov at hygge sig lidt med dem. Uha de nød det.

Den lille sitrede helt og viste os at meget kan vi byde men når man skal aflevere sit kødben igen - DET er ikke fair ;) Men må hellere gå lidt forsigtigt frem.

 

Ja pas på den lille mave :-) men den store kan ikke tåle andet end de der pressede ben, tyggeruller eller hvad de nu hedder :-) han får simpelthen diarre af "rigtige" ben hvilket er lidt ærgerligt da han elsker det, og det giver fine bisser, men det får han ikke.

Han har sart mave og foderallergi derfor undgår vi det... selvom begge mine elsker at ligge med et ben - men aldrig uden opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle ben dur, bare være obs på at marv fra marvben kan give hunde dårlig mave.

 

Luna har jo været råfodret og fået mange ben, det har resulteret i fjernelse af 2 rov/kindtænder og nedslidning af de små fortænder (men vi snakker også mange ben over de 7-8 år hun var råfodret 100%), så det er slut med de store ben (okseben og nøgleben (svin) etc)

 

Men hun har aldrig fået renset tænder, før i oktober 2012, da hun fik fjernet den ene rovtand, og har altid fået ros for sine fine bisser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

sassy sled også hendes tænder voldsomt dengang hun fik kødben når min far slagtede. Så hende er vi forsigtig med at hun ikke har ben for længe.

 

Hvorfor søren kan marv mon give dårlig mave? Det tror jeg ikke slagteren vidste for han anbefalede dem og mente at det var aller bedst og så tænkte jeg at det da vel ikke kunne skade. Det tror jeg at jeg vil fortælle ham ;)

Sassy har også fine bisser (trods slid) og hun er 9 år og har aldrig fået hverken børstet eller renset tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

sassy sled også hendes tænder voldsomt dengang hun fik kødben når min far slagtede. Så hende er vi forsigtig med at hun ikke har ben for længe.

 

Hvorfor søren kan marv mon give dårlig mave? Det tror jeg ikke slagteren vidste for han anbefalede dem og mente at det var aller bedst og så tænkte jeg at det da vel ikke kunne skade. Det tror jeg at jeg vil fortælle ham ;)

Sassy har også fine bisser (trods slid) og hun er 9 år og har aldrig fået hverken børstet eller renset tænder.

 

Luna har jo altid haft en sart mave, så jeg skal ikke kunne sige, om det er derfor. Men hun fik altid dårlig mave, når hun fik marvben.

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten købte jeg de "ben" med knuder i enderne af tørret hud og pressede ben. Når vi har gæster har de tit et sådant med til Boris(værtsgave til kongen):-) stor er deres skuffelse når de ser at han kun lige snuser til dem for aldrig at værdige dem et blik igen:-) det var min nu også i starten. Er man så ikke topmålet af kvalitetsbevidst, når man KUN vil have den ægte vare eller hvad;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi giver ikke vores hunde dem med knuder - det er grimt at se en labbe kvæles i knuden fordi den har fået den bidt af.

Begge piger elsker at få de der tørret hud ben, uha de er i høj kurs og planen er at de skal have begge dele - lidt forandring ;)

Men næste gang der købes vildsvin så skal der gemmes kødben til dem ;) Gid min far stadig levede - så manglede vi ikke knogler ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...