Hop til indhold

Holder DINE fordomme stik?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 218
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kunne man forestille sig at de der køber hund derfor evt gerne vil undgå hjerteproblemer?

En opdrætter kan naturligvis have andre interesser.

Det kan man sagtens, jeg som opdrætter vil osse meget gerne undgå hjerteproblemer og alle andre problemer for den sags skyld.

Jeg er kun undrende overfor dit behov for at fortælle at en hund kan dø af hjertesygdom, det tror jeg da egentlig de fleste kan regne ud.

Tidlig død for enkelte individer trækker en gennemsnitlig levealder nej, ja.... igen OG?

Din udtalelse om at en GD ikke bliver mere end 5 år og i øvrigt har et liv fyldt med sygdom må da bunde i andet end dit had for FCI, DKK og alle specialklubberne?

Hvorfor blander du ulvehundeklubben og grand danoisklubben sammen, har de et samarbejde eller andet der gør at de omtales i sammenhæng?

 

Jeg har omtalt hjerteproblemer ved visse racer - som HAR hjerteproblemer. Det har jeg fået hug for af opdrættere af pågældende racer. Naturligvis kan dårlig omtale af en race forvolde skade på den gode forretning. Eller kan opdrætterne have anden interesse i at et sundhedsproblem ved en race forties?

Jeg kender ikke til begrebet "god forretning" ifm. opdræt af en gigantrace, men jeg skal ikke kunne udelukke at enkelte opdrættere har en måde at drive opdræt på der fordrer overskud. Dog må de være i mindretal. Mener du at vide, at når man begiver sig ud i opdræt af en race, så betyder hundene og deres velbefindende pludselig ikke noget?

Hvordan er du kommet frem til denne formodning?

 

Jeg har faktisk også fået positive tilkendegivelser fra hundeejere der har oplevet den "betonmur" (for nu at blive i østeuropæsik terminologi) der omgiver racespecifikke sygdomme. Disse hundeejere tør ikke tilkendegive deres holdning af fyrgt for repressalier.

Hvordan skulle man kunne have tillid til sådan et "skaberværk"?

Har du nogen sinde overvejet at lede efter de positive historier, i samme grad som du leder efter og dyrker de negative?

På mig virker det som om at du, efter en negativ oplevelse for x antal år siden, har besluttet at alle der støtter eller arbejder under FCI er fanden selv og lyver stærkere end en hest kan rende.

 

Vil du benægte at GD racen er disponeret for hjerteproblemer?

Nej da, oplever du at jeg gør det?

Men derfor kan jeg godt forholde mig kritisk og undrende når jeg læser at racen er ekstremt syg og ikke bliver mere end 5 år. For det passer jo ikke.

For 10-15 år siden var frekvensen af hjerteproblemer langt større end den er i dag, i dag synes jeg (som jeg skrev) at vi oplever en del hunde der dør af kræft og der er stadig perioder hvor en del hunde aflives grundet mavedrejning.

 

Netop mavedrejning er noget der ofte er oppe til debat mellem os opdrættere, jeg kender ingen der er ligeglade og hvis ellers dyrlægerne og forskerne kunne blive enige om hvordan man kommer problemet til livs, så ville situationen for racen og os der opdrætter den, givetvis se anderledes ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man sagtens, jeg som opdrætter vil osse meget gerne undgå hjerteproblemer og alle andre problemer for den sags skyld.

Jeg er kun undrende overfor dit behov for at fortælle at en hund kan dø af hjertesygdom, det tror jeg da egentlig de fleste kan regne ud.

 

Din holdning til det spørgsmål virker meget, "nå ja og hvad så"? Helt så enkelt tror jeg ikke hundeejere der holder af deres hunde tager det.

 

Tidlig død for enkelte individer trækker en gennemsnitlig levealder nej, ja.... igen OG?

Din udtalelse om at en GD ikke bliver mere end 5 år og i øvrigt har et liv fyldt med sygdom må da bunde i andet end dit had for FCI, DKK og alle specialklubberne?

Hvorfor blander du ulvehundeklubben og grand danoisklubben sammen, har de et samarbejde eller andet der gør at de omtales i sammenhæng?

Fordi det er samme mekanismer der gør at de handler som de gør: DKK mfl opfatter sig selv som perfekte, og så er enhver kritik uacceptabel, og naturligvis helt uberettiget..

 

Har du nogen sinde overvejet at lede efter de positive historier, i samme grad som du leder efter og dyrker de negative?

På mig virker det som om at du, efter en negativ oplevelse for x antal år siden, har besluttet at alle der støtter eller arbejder under FCI er fanden selv og lyver stærkere end en hest kan rende.

 

Det var dig selv der startede med at spørge om folks fordomme. Jeg har set min del af skyggesiden af den så perfekte organisation som FCI forestår. Organisationens holdning til feks overtypning burde være velkendt - man ser ikke noget problem, og den holdning er fortsat gældende.

 

Men derfor kan jeg godt forholde mig kritisk og undrende når jeg læser at racen er ekstremt syg og ikke bliver mere end 5 år. For det passer jo ikke.

For 10-15 år siden var frekvensen af hjerteproblemer langt større end den er i dag, i dag synes jeg (som jeg skrev) at vi oplever en del hunde der dør af kræft og der er stadig perioder hvor en del hunde aflives grundet mavedrejning.

 

Og nu er der så blevet ophævet et hav af avlsrestriktioner, det er sket for så kort tid siden at man ikke kan forvente at se resultatet af det endnu, ja bortset fra at DKK håbede på en meromsætning. Men vent lige og at se hvad betydning det får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man sagtens, jeg som opdrætter vil osse meget gerne undgå hjerteproblemer og alle andre problemer for den sags skyld.

Jeg er kun undrende overfor dit behov for at fortælle at en hund kan dø af hjertesygdom, det tror jeg da egentlig de fleste kan regne ud.

 

Din holdning til det spørgsmål virker meget, "nå ja og hvad så"? Helt så enkelt tror jeg ikke hundeejere der holder af deres hunde tager det.

 

Tidlig død for enkelte individer trækker en gennemsnitlig levealder nej, ja.... igen OG?

Din udtalelse om at en GD ikke bliver mere end 5 år og i øvrigt har et liv fyldt med sygdom må da bunde i andet end dit had for FCI, DKK og alle specialklubberne?

Hvorfor blander du ulvehundeklubben og grand danoisklubben sammen, har de et samarbejde eller andet der gør at de omtales i sammenhæng?

Fordi det er samme mekanismer der gør at de handler som de gør: DKK mfl opfatter sig selv som perfekte, og så er enhver kritik uacceptabel, og naturligvis helt uberettiget..

 

Har du nogen sinde overvejet at lede efter de positive historier, i samme grad som du leder efter og dyrker de negative?

På mig virker det som om at du, efter en negativ oplevelse for x antal år siden, har besluttet at alle der støtter eller arbejder under FCI er fanden selv og lyver stærkere end en hest kan rende.

 

Det var dig selv der startede med at spørge om folks fordomme. Jeg har set min del af skyggesiden af den så perfekte organisation som FCI forestår. Organisationens holdning til feks overtypning burde være velkendt - man ser ikke noget problem, og den holdning er fortsat gældende.

 

Men derfor kan jeg godt forholde mig kritisk og undrende når jeg læser at racen er ekstremt syg og ikke bliver mere end 5 år. For det passer jo ikke.

For 10-15 år siden var frekvensen af hjerteproblemer langt større end den er i dag, i dag synes jeg (som jeg skrev) at vi oplever en del hunde der dør af kræft og der er stadig perioder hvor en del hunde aflives grundet mavedrejning.

 

Og nu er der så blevet ophævet et hav af avlsrestriktioner, det er sket for så kort tid siden at man ikke kan forvente at se resultatet af det endnu, ja bortset fra at DKK håbede på en meromsætning. Men vent lige og at se hvad betydning det får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din holdning til det spørgsmål virker meget, "nå ja og hvad så"? Helt så enkelt tror jeg ikke hundeejere der holder af deres hunde tager det.

Så misforstår du... jeg vil egentlig bare høre hvad der ligger i den kommentar?

Du har besluttet dig for at en given race er ekstremt syg og død tidligt, det ville da være interessant at høre hvad du bygger den opfattelse p, ud over at FCI og DKK osv. er nogle idioter. Kan vi ikke komme ned på gulvet hvor vi andre befinder os?

Har du viden og kendskab til det arbejde de forskellige opdrættere laver, har du kendskab til racen udover hvad du kan læse på specialklubbens side?

 

 

Og nu er der så blevet ophævet et hav af avlsrestriktioner, det er sket for så kort tid siden at man ikke kan forvente at se resultatet af det endnu, ja bortset fra at DKK håbede på en meromsætning. Men vent lige og at se hvad betydning det får.

 

Der har aldrig været restriktioner på noget som helst for grand danois, så forskellen bliver ganske givet ikke stor, hvis overhovedet til at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mange år siden?

Engelsk Bulldog, Fransk Mastiff og mops har de bare aflivet med det samme, siden de ikke blev nævnt i den sammenhæng eller?

 

Tjah, det er sgu meget interessant at se ens race have et ry for noget man i 15 år ikke har oplevet. Bevares, da jeg i sin tid begyndte var der linjer hvor man vidste der lå hjertefejl, og i dag ser vi hunde der i 5-6 års alderen dør af kræft og gennemsnitsalderen trækkes gevaldigt ned grundet de tidlige mavedrejninger. Men jeg kender faktisk flere hunde der er 8-10 år og velfungerende, end jeg kender hunde der er syge hele livet og dør når de er 5 år.

 

ja det er det :blink: Nogen er blevet så gammel at det næste år er 20 :shock: år siden jeg startede derinde

 

og altså den slags hænger jo ved. Helfarvede cockere har jo også stadigvæk knald i låget selv om det ry havde sin storhedstid i 80'erne

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man forestille sig at de der køber hund derfor evt gerne vil undgå hjerteproblemer?

En opdrætter kan naturligvis have andre interesser.

 

 

 

Min personlige erfaring er at DKK og de underlagte specialklubber ledelsesmæssigt er meget inspireret af den tidligere Østblok: Kritik er utænkeligt, Partiet gør sit bedste for folket! DKK vil repræsentere både opdrættere og hvalpekøberes interesser. Hvis de kan det, kan også LO og DA samt Socialdemokratiet og Venstre fusioneres til at varetage alles interesser.

Jeg har omtalt hjerteproblemer ved visse racer - som HAR hjerteproblemer. Det har jeg fået hug for af opdrættere af pågældende racer. Naturligvis kan dårlig omtale af en race forvolde skade på den gode forretning. Eller kan opdrætterne have anden interesse i at et sundhedsproblem ved en race forties?

Jeg har faktisk også fået positive tilkendegivelser fra hundeejere der har oplevet den "betonmur" (for nu at blive i østeuropæsik terminologi) der omgiver racespecifikke sygdomme. Disse hundeejere tør ikke tilkendegive deres holdning af fyrgt for repressalier.

Hvordan skulle man kunne have tillid til sådan et "skaberværk"?

Vil du benægte at GD racen er disponeret for hjerteproblemer?

Kan se at du ikke er medlem af DTK - eller ialtfald ikke har været til et af vores møder - her er der nemlig MASSER af diskution ! for terriermennesker har ligeså meget temperament som deres hunde - endnu en fordom , men den passer !
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se at du ikke er medlem af DTK - eller ialtfald ikke har været til et af vores møder - her er der nemlig MASSER af diskution ! for terriermennesker har ligeså meget temperament som deres hunde - endnu en fordom , men den passer !

 

Jeg tvivler helt ærligt på at Kim har været deltagende ret mange af de steder han ynder at lægge for had.

Jeg tvivler i endnu højere grad (efter denne "meningsudveksling") på at han har nogen form for interesse i andet, end at blive bekræftiget i at hans had er velbegrundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil nogle enkelte gik ind i en seriøs diskution, så var denne her tråd godt nok sjov, og jeg syntes det er helt fantastisk som flertallet herinde tager det pænt at få en fordom smækket i hovedet :klap:

 

Jeg har også en masse fordomme, men de fleste af dem er allerede nævnt, så I må nøjes med dem der ikke allerede er nævnt :mrgreen:

 

- Labrador er sådan nogle firkantede fedtede hunde...

Den er så blevet modbevist senere hen, men det var bestemt kun dens slags lab'er jeg mødte som barn

 

- Ruhårede hønsehunde er nogle bæster der bider alt og alle

Igen modbevist, denne gang af en på min vej der fik en for 2 år siden

 

- Folk der importerer græske gadehunde (eller lignende) er folk med et "mother theresa"-gen og ønsker at "redde" nogen/noget, lidt ligesom en teenagerpige der absolut skal være kærester med byens bølle fordi hun tror hun kan redde ham

Endnu ikke modbevist

 

- De såkaldte "meget velopdragne" hunde er som regel blevet mishandlet enten fysisk eller psykisk og jeg får det dårligt hver gang jeg ser sådan en traske afsted ved siden af sin ejer

Endnu ikke modbevist

 

Så kan jeg ikke lige komme på flere, men det betyder bestemt ikke at der ikke er flere :blink:

 

Og igen må jeg lige takke Kleo for at kalde mig "ung", min dag er reddet :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se at du ikke er medlem af DTK - eller ialtfald ikke har været til et af vores møder - her er der nemlig MASSER af diskution ! for terriermennesker har ligeså meget temperament som deres hunde - endnu en fordom , men den passer !

 

Hvis det samme forhold gør sig gældende for GD klubben, kan det forklare hvorfor man ikke diskuterer noget der.

 

Jeg tvivler helt ærligt på at Kim har været deltagende ret mange af de steder han ynder at lægge for had.

Jeg tvivler i endnu højere grad (efter denne "meningsudveksling") på at han har nogen form for interesse i andet, end at blive bekræftiget i at hans had er velbegrundet.

 

Nøøøj hvor er du sur nu! Nej, jeg deltager ikke i opdrætsforeningers møder fordi jeg ikke er opdrætter. Menjeg bringer de problematikker på bane som berører almindelige hundeejere og deres interesser, som jeg ikke ser varetaget af opdrætsforeningerne. Opdrætsforeningerne synes jeg ikke gør noget ud af at orientere om racebetingede sygdomme, ligesåvel som diverse færdigretfabrikanter ikke havde travlt med at redegøre for andelen af hestekød i deres produkter.

 

Indtil nogle enkelte gik ind i en seriøs diskution, så var denne her tråd godt nok sjov, og jeg syntes det er helt fantastisk som flertallet herinde tager det pænt at få en fordom smækket i hovedet :klap:

 

Ja, det går ikke når fordommene kommer for tæt på. Har man den slags allergier synes jeg man skal holde sig fra at starte sådan en tråd.

 

- Folk der importerer græske gadehunde (eller lignende) er folk med et "mother theresa"-gen og ønsker at "redde" nogen/noget, lidt ligesom en teenagerpige der absolut skal være kærester med byens bølle fordi hun tror hun kan redde ham

Endnu ikke modbevist

 

Jeg har den fordom at hvis man tog alle "overskudshunde" i Danmark og kørte dem i lastbiler til Grækenland, Bosnien eller Spanien, og slap dem løs på gaden der, ville de snart blive hjulpet og adopteret tilbage til blivende hjem i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøøøj hvor er du sur nu! Nej, jeg deltager ikke i opdrætsforeningers møder fordi jeg ikke er opdrætter. Menjeg bringer de problematikker på bane som berører almindelige hundeejere og deres interesser, som jeg ikke ser varetaget af opdrætsforeningerne. Opdrætsforeningerne synes jeg ikke gør noget ud af at orientere om racebetingede sygdomme, ligesåvel som diverse færdigretfabrikanter ikke havde travlt med at redegøre for andelen af hestekød i deres produkter.

 

Ja, det går ikke når fordommene kommer for tæt på. Har man den slags allergier synes jeg man skal holde sig fra at starte sådan en tråd.

 

Jeg er ikke det mindste sur, Kim. Hvad skulle jeg være sur over?

Jeg føler mig ihf. ikke ligefrem ramt, jeg har gamle hunde i huset og syge er de sådan set ikke.

Men kedeligt er det da at noget der kunne have været en interessant debat, bliver til ligegyldig, varm og usaglig luft.

 

Du er ikke kommet for tæt på noget som helst, du har bare en temmelig bizar debatform der ikke (virker det som om) har andet til formål, end at forsøge at provokere.

Du har ikke forholdt dig til eller responderet på mine indlæg, jeg har spurgt til hvilke oplevelser du har, der gør at du mener at en GD er syg hele livet og max bliver 5 år.

Det eneste du kommer med er kritik af FCI, DKK, "magthaverne" osv. Jeg har flere gange forsøgt at spørge ind til kernen, intet sker der.

 

Så nej Kim, jeg skal ikke lade være med at starte en tråd som denne, jeg skal bare blive bedre til på forhånd at vide, hvem der har reel interesse i debat, og hvem der ikke har.

Jeg vil meget gerne høre om alt hvad folk oplever som et problem ved min race, men at folk ikke kan fordrage Hindse Madsen og mener at specialkluberne under DKK er noget fanden har skabt, det kan da ikke bruges til noget som helst konstruktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ikke forholdt dig til eller responderet på mine indlæg, jeg har spurgt til hvilke oplevelser du har, der gør at du mener at en GD er syg hele livet og max bliver 5 år.

 

Og du har skrevet at der ikke findes avlsrestriktioner på GD. Så spørger jeg da lige: Hvad har GD klubben egentlig gjort for at forbedre racens helbred? Hvis man kan avle på alt der som minimum har fået "very good", opnår man ikke noget helbredsmæssigt.

De statistikker jeg ar set angiver GDs middellevealder til ca 5 år. Det er jo ikke alverden, eller hvad synes du?

 

Det eneste du kommer med er kritik af FCI, DKK, "magthaverne" osv. Jeg har flere gange forsøgt at spørge ind til kernen, intet sker der.

Så nej Kim, jeg skal ikke lade være med at starte en tråd som denne, jeg skal bare blive bedre til på forhånd at vide, hvem der har reel interesse i debat, og hvem der ikke har.

Jeg vil meget gerne høre om alt hvad folk oplever som et problem ved min race, men at folk ikke kan fordrage Hindse Madsen og mener at specialkluberne under DKK er noget fanden har skabt, det kan da ikke bruges til noget som helst konstruktivt.

 

Jeg skal ikke tage stilling til hvem der har skabt Hindse Madsen. Jeg synes bare ikke han magter at skabe den fornyelse der skal til for at forbedre racehundeavlen her i landet. For mig virker det som hans værdier er baseret på noget der var gældende da han tiltrådte som formand, for en menneskealder siden. DKK's initiativ til at fjerne næsten alle avlsrestriktioner er ikke set magen til i mange andre FCI lande, og jeg ved at man undres noget over dette tiltag.

 

Jeg påpeger - og har gjort det mange gange efterhånden - at DKK og specialklubberne er opdrætterorganisationer, og som sådan repræsenterer opdrætterne og deres interesser. Denne interesse er at avle hunde der svarer til standarden. Standarden nævner intet om helbred. Hundeejerne mener jeg må have interesse i at erhverve sunde hunde men den interesse kan jeg ikke se repræsenteret af en specialklub der ingen avlsrestriktioner har (bortset fra den standard-relaterede Very good)

At nogen opdrættere frivilligt gør noget for at forbedre sundheden er prisværdigt, men jeg synes ikke det er nok. Som hvalpekøber er det umuligt at gennemskue hvem der gør hvad, og at at en opdrætter selv kan besteme om sundhed er noget man vil tage med i avlsarbejdet eller ikke, synes jeg virker som at man fra "magthavernes side" vil lade en dør stå åben for de opdrættere der ikke gider gøre noget for helbredddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Skulle vi ikke tage og holde fred?

 

:vedikke: Var meningen med denne tråd ikke at lufte sine fordomme, og se om de holder stik :-D.....det er vel lidt som at åbne en dør....og hvis nogen forventede, at finde det lille fynske ord "fre" bag døren, havde det nok været klogere ,at lufte hunden(e):slem: i kort snor :hundentraekker:....bare en tanke:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK's initiativ til at fjerne næsten alle avlsrestriktioner er ikke set magen til i mange andre FCI lande, og jeg ved at man undres noget over dette tiltag.

 

Jeg tror jeg har spurgt om dette før, men findes der egentlig en officiel redegørelse for de overvejelser der har ligget bag, da man traf denne beslutning? Eller var det bare stemmeflertal, fint, det er vedtaget?

 

(I øvrigt mener jeg at middellevealderen hos GD normalt angives til 7 år. Jeg har i hvert fald personligt ikke set nogen statistik, der siger 5)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg har spurgt om dette før, men findes der egentlig en officiel redegørelse for de overvejelser der har ligget bag, da man traf denne beslutning? Eller var det bare stemmeflertal, fint, det er vedtaget?

 

Den officielle forklaring var at man ville åbne for en større genpool ved at fjerne avlsrestriktioner, fordi mange racer i Danmark antalsmæssigt var for små.

Man kan jo da fragte frossen sæd rundt i verden, eller importere hunde fra andre lande for at løse det problem.

Hvis man ser på anerne til hunde af de antalsmæssigt små racer er der masser af udenlandske aner i alligevel, så det er da noget der bliver gjort allerede.

 

 

For mig - min fordom - virker det som man holder udsalg, og vil sikre sig markedsandele fordi flere køber tavleløse hunde.

Men jeg - der på nuværende tidspunkt må være stemplet som totaltosset systemkritiker i DKK kredse - ser det som endnu en grund til at vælge tavleløst. Hvis der ikke er nogen avlsrestriktioner på sundhedsforhold, kun eksteriør, kan jeg ikke se den almindelige hundeejers fordel ved at købe en tavlehund, medmindre man vil udstille. Så kan man da ligeså godt spare de penge til stamtavlen, og i stedet give dem ud på dyrlægen bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

:vedikke: Var meningen med denne tråd ikke at lufte sine fordomme, og se om de holder stik :-D.....det er vel lidt som at åbne en dør....og hvis nogen forventede, at finde det lille fynske ord "fre" bag døren, havde det nok været klogere ,at lufte hunden(e):slem: i kort snor :hundentraekker:....bare en tanke:mrgreen:

 

Jeg fatter ikke hvad du mener men skidt med det. Selv om man lufter foddomme kan det vel gøres i en forholdsvis neutral tone - tænker jeg, men jeg fedter bare af.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Jeg skal ikke tage stilling til hvem der har skabt Hindse Madsen. Jeg synes bare ikke han magter at skabe den fornyelse der skal til for at forbedre racehundeavlen her i landet. For mig virker det som hans værdier er baseret på noget der var gældende da han tiltrådte som formand, for en menneskealder siden. DKK's initiativ til at fjerne næsten alle avlsrestriktioner er ikke set magen til i mange andre FCI lande, og jeg ved at man undres noget over dette tiltag.

 

Jeg kommer nok lige til at spørge.... hvem undrer sig? De fleste FCI lande har jo ingen restriktioner overhovedet (minus Tyskland, Østrig og Schweiz)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer nok lige til at spørge.... hvem undrer sig? De fleste FCI lande har jo ingen restriktioner overhovedet (minus Tyskland, Østrig og Schweiz)

JEG undrer mig. Jeg synes, at der skal være masser af restriktioner. MASSER. :cool:

 

Jeg kan ikke lide, at avlsarbejdet skal være afhængig af den enkelte opdrætters samvittighed. Jeg ved, at mange opdrættere er udstyret med en sådan, men jeg ved godt nok også, at adskillige bestemt ikke er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...