Hop til indhold

Hunderacer, der "ikke kræver noget"


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo to dværgpudler og jeg støder ret ofte ind i den holdning både blandt "puddelfolk" og andre hundefolk, at en dværgpuddel ikke kræver noget - dvs. at så længe den får mad, vand, bliver børstet og har adgang til en have, så har den et godt liv :vedikke:

 

Det er ikke lige min opfattelse af mine hundes behov - de har både brug for en tæt social kontakt med mennesker, motion, leg med andre hunde og mental aktivering/stimulering. Bevares, det er ikke dalmatinere, border collier eller lignende, der virkelig har et stort aktivitetsbehov, men det er heller bare krøllede pyntepuder til sofaen :engel:

 

Jeg har også undervist på nogle begynderhold i almindelig lydighed (sit, dæk, indkald, tjekke tænder/ører/poter etc.) og der er mange, der kommer med fx mops og fransk bulldog og næsten er fortvivlede over deres bedårende men enormt tidskrævende lille væsen - de havde nemlig fået at vide, at det var en "doven" hund, der ikke havde det store behov for motion (og behovet for træning er aldrig så meget som blevet nævnt).

 

Hvor kommer den opfattelse mon fra? Og kender I nogle hunde, som vitterligt ikke har behov for andet end adgang til en have for at være glad og tilpas?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj hvor jeg kender den holdning, her får jeg nøjagtigt det samme at vide omkring min Shih tzu, får direkte at vide det er spild af penge når jeg vælger at troppe op til hundetræning 2X i ugen, Fakta er at hun elsker det. I teorien ville hun nok kunne have været Pyntepude i sofaen, hvis ikke jeg have trukket hende så højt op i gear som jeg har , haven ville sikkert også have været fin nok hvis bare jeg er der, ved der er to fra det kuld hun er fra der stort set ikke ser andet end deres have og de 2x 10 min dagligt de er ude at gå tur, de ville bestemt have godt af træning men de affinder sig med situationen. Jeg synes så ikke om det , og har tilbudt at tage dem med når jeg alligevel tager på heden /stranden /skoven, men nej ifølge ejeres udsagn har de ikke brug for mere end de får nu :(

 

Når jeg kigger på dem ser jeg så ikke glade hunde men hunde der har vænnet sig til at ligge passive og bare pynte , fordi de ved at der ikke sker noget som helst :(

 

Jeg kan ikke komme i tanken om en eneste race der vil have nok i kun at have haven, og jeg synes heller ikke at der er nogen hund der fortjener dette, synes de alle har krav på at komme ud og opleve verden og få læst avisen.

 

Min veninde ændre holdning efter jeg placerede hende på stolen i 2 timer hun måtte få kaffe og gå på wc, men intet andet ingen mobil/tv /avis/bog eller noget som helst, hvert 10 min ca bad jeg hende om at flytte sig bare fordi jeg kunne. efter 30 min kedede hun sig bravt efter bare 1½ time var hun ved at gå i spåner, da vi havde nået de to timer røg hun i haven i en time, naboen og mig stod og snakkede over hækken og hun måtte ikke deltage, pyhh den var hård for hende , men det var det hun forlangte af sin hund ligge passiv, ikke møde andre, ikke finde ud af hvad der skete rundt om i "verden" efter den tid har hun altid gået mindst 2 gode lange ture dagligt, træning var der så også lige i starten, men da hun blev alene mor med to små børn ( under 3år ) var det bare ikke muligt, nu træner hun til gengæld hjemme, så der sker lidt for hunden.

Men hun fik øjene op for hvad hun forlangte af hunden i 15 timer i døgnet også at den skulle sove om natten. Bevares hunden fandt sig i det og blev sådan en kedelig passiv retriver uden den mindste gnist i øjene, undtagen når den lige fik tiden til at gå med at tygge stoleben og sko i stykker

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg hører den også, kender flere som har valgt at få mops, fransk bulldog, chihuahua og cavalier fordi det var jo hunde der ikke krævede det store, andet end en tur om blokken eller ud og tisse i haven med jævne mellemrum. De har enorm respekt for hvad jeg laver med min hund, men de føler ikke det er nødvendigt for deres, eller også siger de direkte at det gider de ikke bruge deres tid på, og at det jo netop er derfor de har fået en "nem" race.

 

Har også en veninde der har beagle. Og som træner sin hund, i starten synes hun jo at det var lidt halv komisk når jeg var stolt over Aya's kunnen til træning. For en cirkusabe kan lære en cavalier tricks, det er jo sådan en nem hund at der var ingen grund til at være stolt over at den kunne noget.

Det har ændret sig lidt, eller i hvert fald har hun lært at tie sin mund. For selvom cavalieren er en pleasende hund som er nem at træne så kræver den ligesom alle andre hunde at man ligger et stykke arbejde i den. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på et nedlagt landbrug, så "adgang til have" er et vidt begreb her - haven er ret stor :lol: men jo, begge mine er faktisk i bund og grund glade for bare at være her.

 

Det kommer meget an på livsstil ikke? Når vi går rundt og ordner have, eller arbejder ude, eller støvsuger bilen eller eller eller, er hundene altid med. De tøffer rundt, går på opdagelse, tonser og leger, følger med i hvad vi laver (og "hjælper til") eller ligger og slapper af. Så kan jeg godt finde på at lave et søg til dem eller andre små aktiverings ting eller øvelser imens, men vildt meget tid bruger jeg ikke på det.

Hvis vi har haft en hel dag hvor vi har været ude sammen med dem, er der altså ikke behov for træning eller gåture. Min Löwchen GIDER ikke. Min Stabyhoun er altid klar, men fart og præcision i øvelserne er ikke noget at prale af hvis jeg begynder at lægge træning ind sidst på dagen :lol: Derfor sørger jeg også altid for at hun har nogle timer inde, når jeg skal til træning om aftenen fx. For hun arbejder altid godt, men hun mister sin "edge" ved at være ude i haven en hel dag op til.

 

Når vi tilbringer eftermiddage og weekender i sofaen eller med keedelige ting indendøre, kan de ikke nøjes med en have, nej. Heller ikke løven.

Men for begge mine er det altså rigeligt aktiverende at rende rundt ude en hel dag, selvom det bare er på egen grund. De snorker i hvert fald om kap når vi går indenfor igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gårdhund har vitterligt ikke brug for ret meget, synes jeg ikke. Han nyder at lege i haven, men har jo også både Lily og Bailey at lege med.

Vi leger selvfølgelig med ham og han bliver aktivieret, men på den nemme måde.... Han har en foderbold som han elsker og et "hunde-puslespil" til godbidder, begge dele noget han virkelig er glad for.

 

Til gengæld kommer han med rundt i den grad det overhovedet er muligt. Når vi skal til familiefødselsdage har det nærmest været en selvfølge at Futte er med, endda bliver familie meget chokket, enkelte decideret skuffet, hvis IKKE Futte er med. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok tænke sig om en ekstra gang før man presser sine egne holdninger ned over hovedet på folk;) rigtig mange hunderacer er lavet til et eller andet, det være sig jagt, hyrde, vagt, eller fx væddeløb ;) men der findes også racer der slet og ret er lavet til at være sammen med deres mennesker, fx mops eller til at gø når der kommer noget som tempelhundene mange af disse racer kan udmærket klare sig med tre spadserture og ellers at være på deres menneskes skød og i hælene på dem ud til køleskabet;) lige som gårdhundene jo er lavet til at trisse rundt på gårdene og tage skadedyr, gø når posten kom og ellers lege med børnene;) de kræver ikke fanzy træning og adfærdsbehandling for at have et godt liv;) de skal bare følge med i deres ejeres dagligdag og får rigelig adspredelsen i det;)

hvis man der i mod tager en udpræget "brugshund" som fx en border collie en schæfer en tervueren, eller en labrador og give den tre spadserture og det er det, så er det efter min mening synd mange hunde vender sig til det men det gør det ikke bedre i mine øjne, vælg hund efter hvad du vil og kan tilbyde den, ikke efter hvad du syntes kunne være sjovt at have eller hvad du syntes er pænt;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver ked af det på hundens vegne, hvis den aldrig kommer ud at gå eller hvis der aldrig bliver lavet aktiviteter for den. Jeg er stødt på mennesker, der holder have-hunde. Og det indebærer som regel ikke kun at hunden udelukkende bliver "luftet" i haven. I de tilfælde bliver der heller ikke trænet med hunden eller lavet andet sammen med den. Nogle gange virker det faktisk som om hunden er mere til besvær og det kan jeg da godt tænke er et ret trist liv for den.

 

Dermed ikke sagt, at hunde ikke kan trives, selvom de ikke bliver luftet, men kun er i haven. Så tror jeg bare, at man skal erstatte gåturene med noget andet.

 

Og nej, jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om hunde, hvor jeg tænker, at det er okay, at de aldrig kommer udenfor haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu læser jeg ikke TS oponere mod at hundene ikke kommer til træning og med til alverdens forskellige aktiviteter.

Men mere mod at nogle hunde aldrig ser ydersiden af haven, aldrig oplever noget som helst ud over lidt nusning på ejers skød og det der sker i hjemmet.

 

Jeg har selv en blanding af selskabracer og der er ingen tvivl om, at hun nemmere tilpasser sig et liv uden de store aktiviteter.

Men hun ville bestemt ikke trives med ikke at komme ud af haven og uden at være med i alt der foregår i dagligdagen - Slet ikke som alenehund.

Hun kan helt sikkert tilpasse sig meget.... Men trives det gør hun ikke uden daglige ture (her tæller haven tildels også med, eftersom vi bor på landet) og forskellige oplevelser - Og meget nærvær!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far har desværre også den holdning mht. dværgpudlen, at de aldrig behøver gåture osv. Vi havde en dværgpuddel da jeg var barn og ham lavede min far aldrig noget med, så derfor mener han godt, at han kunne få en puddel igen, hvis han skulle have hund. Han glemmer bare at da boede jeg hjemme, så jeg gik ture, trænede osv.

 

Det gør mig ked af det når jeg tænker på hvor ivrig min lille barndomshund var efter at lære og nød gåturene. Jeg har prøvet at fortælle ham, at det ikke er en puddel han skal have ellers skal han ud at gå ture, men det gider han ikke og han lytter desværre ikke til hvad jeg har at sige. Nå ja, for at gøre det hele værre, så gider han ikke pelspleje og er for nærig til at få hundens pels klippet så ofte som det er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok tænke sig om en ekstra gang før man presser sine egne holdninger ned over hovedet på folk;) rigtig mange hunderacer er lavet til et eller andet, det være sig jagt, hyrde, vagt, eller fx væddeløb ;) men der findes også racer der slet og ret er lavet til at være sammen med deres mennesker, fx mops eller til at gø når der kommer noget som tempelhundene mange af disse racer kan udmærket klare sig med tre spadserture og ellers at være på deres menneskes skød og i hælene på dem ud til køleskabet;) lige som gårdhundene jo er lavet til at trisse rundt på gårdene og tage skadedyr, gø når posten kom og ellers lege med børnene;) de kræver ikke fanzy træning og adfærdsbehandling for at have et godt liv;) de skal bare følge med i deres ejeres dagligdag og får rigelig adspredelsen i det;)

hvis man der i mod tager en udpræget "brugshund" som fx en border collie en schæfer en tervueren, eller en labrador og give den tre spadserture og det er det, så er det efter min mening synd mange hunde vender sig til det men det gør det ikke bedre i mine øjne, vælg hund efter hvad du vil og kan tilbyde den, ikke efter hvad du syntes kunne være sjovt at have eller hvad du syntes er pænt;)

 

Jeg håber ikke at du synes at jeg presser mine holdninger ned over hovedet på folk? Jeg mener ikke, at der kun er én rigtig måde at holde hund på og at alt andet er synd. Selvfølgelig er der forskel på racer, alder, behov etc. Mit spørgsmål var bare, om det faktisk findes hunde, der ikke har brug for andet end mad, vand og luftning i have?

 

Og du har ret i, at en mops er en selskabshund, men de mops, som jeg har mødt, har også haft andre behov end selskab - de ville gerne lege, gå ture, træne og havde i det hele taget en masse energi :-)

 

Jeg kan se i de andre svar i tråden, at jeg bestemt ikke er den eneste, der møder de her holdninger. Jeg synes det er lidt trist, især fordi jeg fra tid til anden bliver ringet op af venner og bekendte, der har store problemer med deres "ikke-krævende" selskabshund - de havde vitterligt regnet med at få en levende sofapude og var/er slet ikke indstillede på at bruge tid på hunden i det omfang, som den egentlig har brug for for at have det godt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg tænker er at selv om jeg elsker at træne og ikke kunne forestille mig et liv uden at træne med mine hunde, så er det ikke et most for alle hunde at komme til træning, man kan ganske fint have en hund uden at gå til træning, svømning, massage eller alt muligt andet med den, hvis hunden er en race der ikke er lavet til noget der kræver meget aktivering så vil dens liv kunne blive rigtig fint ved "bare" at være familiehund og lege med børnene i haven og ellers være sammen med familien;) det er ikke nogen nødvendighed at gå til træning med en mops, hvis ejerens har lyst så vil mopsen gerne men har ejeren ikke det behov så klarer racen sig sagtens med et par spadserture og leg i haven uden at det er et Dårligt liv ;) der er syntes jeg en tendens til at gøre det sværere at have hund en det behøves at være, hvis du virkelig elsker din hund og inddrager den i dit liv så kan hundens liv blive rigtig godt;) også uden diverse hunde aktiviteter;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg tænker er at selv om jeg elsker at træne og ikke kunne forestille mig et liv uden at træne med mine hunde, så er det ikke et most for alle hunde at komme til træning, man kan ganske fint have en hund uden at gå til træning, svømning, massage eller alt muligt andet med den, hvis hunden er en race der ikke er lavet til noget der kræver meget aktivering så vil dens liv kunne blive rigtig fint ved "bare" at være familiehund og lege med børnene i haven og ellers være sammen med familien;) det er ikke nogen nødvendighed at gå til træning med en mops, hvis ejerens har lyst så vil mopsen gerne men har ejeren ikke det behov så klarer racen sig sagtens med et par spadserture og leg i haven uden at det er et Dårligt liv ;) der er syntes jeg en tendens til at gøre det sværere at have hund en det behøves at være, hvis du virkelig elsker din hund og inddrager den i dit liv så kan hundens liv blive udmærket;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså også det er vigtigt at kigge på individet. Alle hunde har godt af at lave noget, men det er ikke alle der kræver det. Min den yngste ser jo på papiret ud som om at hun ville løbe på væggene uden pænt meget aktivering (DSG/JRT blanding), men jeg tror vitterligt hun ville kunne leve resten af sine dage som havehund og aldrig nogensinde tænke over det... Hvis man siger til hende vi skal ud i verden, eller skal ud at træne o.lign. så går hun da glad med og vil også gerne lave noget. Men hvis man beder hende om at ligge på sofaen i 14 dage og kun gå i haven for at komme ud, ja så gør hun også hjertens gerne det, uden på noget tidspunkt hverken at kny, blive irriterende eller utidig...

 

Karla derimod ville blive ulidelig. En enkelt dag eller to er ok, men herefter begynder hun så at aktivere sig selv... Hun starter ud med at forsøge at få mennesker med i legen, hvis det ikke lykkedes så prøver hun med Johna, hvis det heller ikke lykkedes, så laver hun ballade ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at den holdning TS har oplevet var noget man havde i " gamle dage " hvor hunden kunne nøjes med at blive lukket ud i haven og , groft sagt , få en stak leverpostejmadder at spise , men jeg vil nu opponere mod at det kun er hunde der har adgang til have der har det godt ! selvfølgelig er det ikke det ! lejlighedshunde har den store fordel at de skal ud minimum 3 - 4 x i døgnet og det kræver at der bliver taget hensyn til dem .

Link til indlæg
Del på andre sites

I en periode på et halvt år var Luna "havehund", det vil sige at hun aldrig kom uden for vores egen matrikkel.

 

Jeg havde usandsynlig dårlig samvittighed over ikke at kunne tilbyde hende mere, lige indtil en veninde bad mig kigge på Luna og vurderer om Luna så ud til at lide nød, og forunderligt nok, så lignede Luna en glad og tilfreds hund :vedikke:

 

Dog vil jeg sige at jeg gjorde en del for at kompensere for de manglende gåture, nemlig ved daglige fodersøg, leg og at jeg gik rundt med hende ude i haven.

 

På intet tidspunkt lavede hun narrestreger eller virkede som om hun var ved at gå til, men jeg tror at det skyldtes at jeg sørgede for at bruge hendes energi på en anden måde.

 

Så en hund kan vel have det glimrende som havehund, men de færeste hunde ville nok have optimalt hvis man ikke samtidig sørgede for at aktivere dem på anden måde end ved gåture :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare huske at aktivering ikke nødvendigvis betyder spor, hundesport eller lign. Aktivering for en mops kan fx også være at fange fluer i vinduet, at finde kiksekrummer i gulvtæppet, eller at lede efter tabt mad i ungernes legetøj;) så aktivering behøver ikke at være iscenesat til hunden for at være aktivering, at styrte rundt efter børnene i haven er også leg;) selv om det ikke egentlig har til formål at aktivere hunden;)

det behøves ikke at være en videnskab at have hund;) når bare racen er rigtig valgt og hunden tager del i familiens liv og ikke tilbringer tiden lukket væk fra fællesskabet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare huske at aktivering ikke nødvendigvis betyder spor, hundesport eller lign. Aktivering for en mops kan fx også være at fange fluer i vinduet, at finde kiksekrummer i gulvtæppet, eller at lede efter tabt mad i ungernes legetøj;) så aktivering behøver ikke at være iscenesat til hunden for at være aktivering, at styrte rundt efter børnene i haven er også leg;) selv om det ikke egentlig har til formål at aktivere hunden;)

det behøves ikke at være en videnskab at have hund;) når bare racen er rigtig valgt og hunden tager del i familiens liv og ikke tilbringer tiden lukket væk fra fællesskabet;)

 

Enig, og jeg tror også at hvis man har børn, så for man helt naturligt rigtig meget aktivering foræret :-D

 

 

Grunden til jeg nævnte aktiveringen med Luna er, at hun jo netop ikke er en race der er kendetegnet ved at egne sig som havehund, og dog klarede hun det alligevel rigtig fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...