Hop til indhold

Trimning contra klip


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder og læser i en tråd - ganske vidst om cockere - at de delvis bliver trimmet

og undrer mig så , for jeg troede at det kun var ruhårede hunde som fks terriere der

blev trimmet , når jeg trimmer mine hunde foregår det ved at jeg tager en tot hår

mellem højre hånds tommelfinger og en trimmekniv og trækker bagud i pelsens gro

retning så de døde hår følger med, og så er det at jeg har svært ved at forestille mig

den procedure på en hund med en helt anden pelstype, men forestiller mig at det må gør

gøre temmelig ondt hvis man forsøger at trække pels ud som ikke er dødt og sidder

løst..... måske vil nogen forklare mig forskellen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og læser i en tråd - ganske vidst om cockere - at de delvis bliver trimmet

og undrer mig så , for jeg troede at det kun var ruhårede hunde som fks terriere der

blev trimmet , når jeg trimmer mine hunde foregår det ved at jeg tager en tot hår

mellem højre hånds tommelfinger og en trimmekniv og trækker bagud i pelsens gro

retning så de døde hår følger med, og så er det at jeg har svært ved at forestille mig

den procedure på en hund med en helt anden pelstype, men forestiller mig at det må gør

gøre temmelig ondt hvis man forsøger at trække pels ud som ikke er dødt og sidder

løst..... måske vil nogen forklare mig forskellen ?

Helt enig. Det er faktisk temmelig få racer, der er trimmeracer og det ville være mishandling at trimme fx en schæferhund på samme måde som en airedale.

 

Men jeg tror, at når folk siger trimmer, så mener de egentlig at klippe? Og det går jo for at være en dødssynd for en trimmehund, så vi hiver videre, som vi plejer. Pyha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og læser i en tråd - ganske vidst om cockere - at de delvis bliver trimmet

og undrer mig så , for jeg troede at det kun var ruhårede hunde som fks terriere der

blev trimmet , når jeg trimmer mine hunde foregår det ved at jeg tager en tot hår

mellem højre hånds tommelfinger og en trimmekniv og trækker bagud i pelsens gro

retning så de døde hår følger med, og så er det at jeg har svært ved at forestille mig

den procedure på en hund med en helt anden pelstype, men forestiller mig at det må gør

gøre temmelig ondt hvis man forsøger at trække pels ud som ikke er dødt og sidder

løst..... måske vil nogen forklare mig forskellen ?

 

Mit håndelag er lidt anderledes, men grundlæggende er det ens siger bekendt der er terrieropdrætter og som har været på trimmekursus i spaniels hos mig. Jeg har aldrig trimmet en terrier og udtaler mig derfor kun på hendes vegne.

 

Det gør lige så lidt ondt på en spaniel som på en terrier at blive trimmet.

 

Jeg bruger i øvrigt kun trimmekniv og håndplukker ikke da mine håndled ikke kan holde til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør sgu da også ondt at blive trimmet (i hvert fald hos professionelle trimmere for de har jo ikke en uge at blive færdige i), hunden står bare fastspændt så den ikke kan stritte imod. Jeg kender ingen hunde der går frivilligt ind til nogen trimmer.

 

Hiver jeg trimmebordet frem står der minumum 4 (ud af 6) og hopper op ad bordet for at blive trimmet/ordnet, det samme gør de når de bliver trimmet hos min veninde der er pro. Det er ikke noget jeg har indøvet med hverken klikker eller godbidder. Når de er færdige og bliver sat ned sover de måske mens den næste bliver trimmet og når den kommer ned er de klar at komme på bordet igen.

 

Hverken jeg eller min veninde spænder fast på bordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hiver jeg trimmebordet frem står der minumum 4 (ud af 6) og hopper op ad bordet for at blive trimmet/ordnet, det samme gør de når de bliver trimmet hos min veninde der er pro. Det er ikke noget jeg har indøvet med hverken klikker eller godbidder. Når de er færdige og bliver sat ned sover de måske mens den næste bliver trimmet og når den kommer ned er de klar at komme på bordet igen.

 

Hverken jeg eller min veninde spænder fast på bordet.

Det gør alle de profs jeg har været hos og det blev efterhånden blevet en del, efter at min "gamle" trimmer døde. Og jeg fastholder at jeg aldrig har set en hund gå frivilligt ind på en salon, hvis den ved hvorfor den går derind. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør alle de profs jeg har været hos og det blev efterhånden blevet en del, efter at min "gamle" trimmer døde. Og jeg fastholder at jeg aldrig har set en hund gå frivilligt ind på en salon, hvis den ved hvorfor den går derind. :vedikke:

 

Så må du stå klar med kamera næste gang jeg kører ned og får udstillingstrimmet hos veninden, for der løber de gerne ind. :mrgreen:

 

Hun ejer ikke en galge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du stå klar med kamera næste gang jeg kører ned og får udstillingstrimmet hos veninden, for der løber de gerne ind. :mrgreen:

 

Hun ejer ikke en galge.

 

Det er nu ikke fordi jeg ikke tror at de findes derude, jeg gav bare op i min søgen og begyndte at skamfere Thailo selv. :lol: Men jeg har da lært at jeg aldrig skal have en race jeg ikke selv kan finde ud af at holde så den er nogenlunde pæn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også spaniel og har kun benyttet salontrim, da Lisbeth Staunsholt Nielsen levede og havde Hundekliptoteket i Gentofte. Fuld tillid der.

Men jeg har da hørt om mange hunde, der ryster som et espeløv, når de skal på bordet. Og hapser fra sig af skræk.

Mine de 2 cocker er gamle nu og gider det ikke mere. De maskinklippes, da de er steriliserede og 13 og 10 år. Debbie på 7 år er glad og Freddy på 2 år er da for vild med at komme op. Hvis der er noget at hoppe op på i nærheden vil han da vupti være på bordet for at få min opmærksomhed, for han vil da først.

Men Ascha har nok ret i, at hunde der afleveres på saloner ikke altid får en god oplevelse af pelspleje, og i øvrigt vil de nok også ofte plukke hovedet kort, hvor vi andre ofte bruger maskine. Synes det er i hovedet, det gør ondt på dem jeg ser, der plukkes der.

Men en cocker i god pels bliver da altid trimmet for døde hår og har i 20 år da kun set én i udstillingsringen, der f.eks var maskinklipppet på ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også spaniel og har kun benyttet salontrim, da Lisbeth Staunsholt Nielsen levede og havde Hundekliptoteket i Gentofte. Fuld tillid der.

Men jeg har da hørt om mange hunde, der ryster som et espeløv, når de skal på bordet. Og hapser fra sig af skræk.

Mine de 2 cocker er gamle nu og gider det ikke mere. De maskinklippes, da de er steriliserede og 13 og 10 år. Debbie på 7 år er glad og Freddy på 2 år er da for vild med at komme op. Hvis der er noget at hoppe op på i nærheden vil han da vupti være på bordet for at få min opmærksomhed, for han vil da først.

Men Ascha har nok ret i, at hunde der afleveres på saloner ikke altid får en god oplevelse af pelspleje, og i øvrigt vil de nok også ofte plukke hovedet kort, hvor vi andre ofte bruger maskine. Synes det er i hovedet, det gør ondt på dem jeg ser, der plukkes der.

Men en cocker i god pels bliver da altid trimmet for døde hår og har i 20 år da kun set én i udstillingsringen, der f.eks var maskinklipppet på ryggen.

 

Altså det er da ingen hemmelighed at jeg heller ikke skal nyde noget af at sende mine hen til en hel del saloner....... Men altså.... de findes... de gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Chr.

selvfølgelig findes der nok gode saloner, kender bare ikke nogen, der kan gøre det korrekt på en der skal udstilles. Og det kommer selvfølgelig af , at man benytter sig af andre opdrættere, der bare kan det.

Og hvis en hund først tror, at alt behandling gør ondt, så bliver almindelig pelspleje som er nødvendig jo et overgreb og en kamp. Og et nødvendigt bad ligeså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger trimmekniv eller fingre og disse gummidutter som også bruges til terrier. Og tager her ryg , sider og især bagben med disse ting.Og ofte maskine eller effilersaks på hoved, bryst og numse.

Ok. tak! De cocker ejere jeg kender der "trimmer" deres hunde, bruger maskineklippere. Jeg var slet ikke klar over at man kunne trække deres hår ud - er de døde ligesom på en terrier?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender bla 2 ( mine egne ) der glad og gerne går ind i deres trimmeforretning - og iøvrigt også hos dyrlægen, når jeg har ventet hos trimmeren har jeg set flere hunde komme uden problemer. Mine står i galge når de er på bordet her hjemme

det er ikke noget problem - når jeg trimmer tjekker jeg indimellem at de hår jeg fjerner er døde - simpelthen ved at se på totten at hårene er GRÅ og DØDE i den ende der vender ind mod huden - såre simpelt ! iøvrigt må man ikke bade en trimmehund , så bliver det svært / umuligt at trimme den !

Link til indlæg
Del på andre sites

Familie1.jpgDet er vel primært underuld vi trimmer væk, da cockere og andre spaniel til udstilling bør have en glat ofte lidt bølget pels uden krøller. Og selvfølgelig lange dækhår, der er gamle.

Når en unghund med hvalpepels går i naturlig pelsskifte pga fældning, så sidder hårene helt løse og de kan fjernes helt uden at bruge kræfter.

For år tilbage havde jeg en genbrugscocker med noget stort temperament. Han gad ikke finde sig i hvad som helst.

Jeg kunne selv vedligeholde ham pelsmæssig, men udstillingsmæssig var han for hårrig.

Han elskede at blive plukket ned og blev til sidst så sløv, at han ville lægge sig på bordet og få en på øjet. Bare de plukkede videre.

Men jeg kender cockere der er smidt på gaden i det græske med så enorm pels at de dårlig kunne komme af med afføring. Der må hele hunden ofte maskinklippes ned for at så efterfølgende at begynde på den normale pelspleje.

Du får lige et foto af velpassede cockere.

Her er 3 hanhunde og resten tæver. Fløjhunde er hanner og min Freddy til højre for den anden orange roan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...