Hop til indhold

Kan man omdøbe en omplaceringshund?


Gæst Chewie
 Share

Recommended Posts

Nu har vi forelsket os i en skøn pige, som det er tæt på, at vi kan hente hjem. Hun er 8 måneder og helt perfekt for os. Vi besluttede, at det var bedst at få hende hjem, her lidt inden vores gamle hund, som planlagt pga uhelbredelig kræft, desværre skal aflives her først i september, når dyrlægen kommer hjem fra ferie :megaked: Så kommer Chewie ikke til at blive helt så ødelagt af sorg over tabet af "storebror" - er vores teori i hvert fald? MEN vores kommende hund, hedder det samme som min kærestes ex - Kia, hvilket jeg er ok med, men han er ikke! Vi snakkede så om, at stille og roligt lære hende hendes nye navn Zelda - er det bare dumt, eller kan man godt lære en hund et nyt navn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ikke alene kan, man bør (ofte) give en omplaceringshund et nyt navn. Der kan være dårlige associationer knyttet til det gamle navn, fordi tidligere ejer måske ikke har haft helt tjek på det der med at belønne for indkald osv. Så det er en god idé at skifte navn.

 

Jeg gjorde det ikke selv med to af mine omplaceringer, og begge havde/har helt klart et dårligt forhold til deres navn. Til min nuværende, Vinnie, har jeg simpelthen valgt et kælenavn til indkald, og det virker perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid gjort dette, at de omplaceringshunde jeg har som har dårlige associationer til sit navn, har fået nyt navn, og dem der ikke har beholdt deres.

 

Synes det er en stor nok omvæltning for dem at skifte hjem, og så også navn.

 

Det kan lade sig gøre, men jeg synes der er mange ting der skal tage for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, alle - så bliver det nok Zelda alligevel - Jeg tænker lidt, at hvis man finder en hund på gaden, der er blevet forladt, aner man jo heller ikke hvad den har heddet indtil nu, men den lærer jo hurtigt et nyt navn at kende hos nye ejere, ikk? Jeg ved jo heller ikke om hun evt kan associere sit navn med noget dårligt, men hvis hun gør, kan det dårlige jo så videreføres til mig og gøre omvæltningen vanskeligere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste du skal huske er at det er tilsvarende at lærer hunden noget nyt.

 

For den sags skyld kan man skifte sin egen hunds navn hvert år, hunden bliver som sådan ikke forvirret af det, hvis det trænes ordentligt. Og hvis dine forventninger til hunden selvfølgelig tilpasses.

 

Skifter hunden navn, vil den ikke have nogen tilknytning til dette, og derfor selvfølgelig ikke reagere på det. Og i mine øjne er det faktisk den eneste fordel ved ikek at skifte navn, hvis hunden har et stabilt og godt indkald, og det fungere. Så ville det jo bare være ekstra arbejde at skifte navn, og det er selvfølgelig også fint nok hvis man vil det.

Men jeg er enig med Umulia, for hunden er navnet blot =godbid, hygge, opmærksomhed fra ejer. Det er ikke deres identitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager, igen uenig :genert:

 

For en hund er et navn ikke en del af dens identitet, som det er for os. Det er bare en lyd, der betyder at nu skal jeg være opmærksom. Det er nemt for dem at lære at regere på en ny lyd.

 

Nåååå dagens overraskelse

 

Hvis du skulle overtage en af mine hunde, som kommer hver gang der bliver kaldt (i teorien), så vil det i min verden være fjollet at ændre på det, og der skulle en masse ny og unødvendig læring til, samtidig som hunden skal ændre på så meget andet.

 

Og nej tror ikke at navnet er en del af hundens identitet, tror faktisk hellere ikke det er en del af min.

 

Jeg har overtaget 7 hunde og 2 har ændret navn (gik problemfrit, da de ikke viste hvad de hed alligevel)

 

Resten har beholdt deres eget navn, da de faktisk havde en nogenlunde ide om hvad hjemkaldsopgaven gik ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt man kan ændre navnet. Jeg har haft en del omplaceringer, men har faktisk kun ændret den enes navn. Og det var så lidt, at jeg ikke tror, hunden hørte forskel :lol: Jeg kunne godt finde på at gøre det igen, såfremt jeg skulle have en ny omplacering engang - også til noget, der var meget anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 af vores tilsammen 4 omplaceringhunde har skiftet navn, Charles dog før han blev vores (han boede hos en familie i 6 uger, som ikke magtede ham). Vi havde skiftet hans navn alligevel, da hans gamle var rædderligt, men ville så ikke skifte igen, da han lige havde lært "Charlie". Sally hed Simba da jeg fik hende, det kunne jeg ikke leve med af to grunde: Løvernes konne-associationen, og det at det altså er et drengenavn :lol:. Martins første hunde, Lexus, havde et andet navn da han fik hende, men han skiftede, da hendes gamle ejere ikke gerne skulle finde frem til hende. Dexter hed Dexter, og forbliver Dexter, ikke noget galt med det navn :mrgreen:

 

Min første hund hed Akita, og hun havde 4-5 kælenavne, og reagerede på dem alle på samme måde som hendes rigtige navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er vel som med alt andet en smags sag om man vil ændre. De kan godt lære det - men grundlæggende kan jeg ikke se ændring af et navn betyder så meget da det jo er lyden hunden reagerer på.

Min egen Charlie som er genplacering - havde det navn allerede dengang og det kunne vi ikke se vi skulle ændre på. Han reagerede fint og kom når der blev kaldt - så jeg syntes det var synd at skifte navn på ham - desuden kunne vi godt lide navnet som passer helt perfekt til ham. Han er opkaldt efter Charlie Chaplin så der ligger også en historie bag hans navn.

Link til indlæg
Del på andre sites

DET kan du sagtens.

 

Sheila hed Laura da jeg fik hende og hun havde lært sit nye navn på en dag og glemt det gamle på ca. 3 mdr.

Hun var 11 mdr da jeg fik hende.

 

Jeg tror hun lærte navnet så godt fordi hun selv valgte det...jeg prøvede flere af, men da jeg kom til sheila, så var hun opmærksom med det samme. Jeg brugte så nogle få gange Laura som hjælp, hvis hun ikke lige reagerede i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååå dagens overraskelse

 

Kunne vi ikke godt droppe det der passiv-aggressiv fis? Jeg har ikke tal på hvor meget vi er enige eller det modsatte. Hver diskussion for sig, tak.

 

Hvis du skulle overtage en af mine hunde, som kommer hver gang der bliver kaldt (i teorien), så vil det i min verden være fjollet at ændre på det, og der skulle en masse ny og unødvendig læring til, samtidig som hunden skal ændre på så meget andet.

 

Næh, hvis man ved hvor hunden kommer fra, og hvordan den er blever trænet, er det jo ikke nødvendigt. Men det er stadig muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da helt sikkert, at det er ærgerligt, at der skal gå hønsegård i den, over noget jeg spørger om. Jeg er glad for alle input og selvom jeg indimellem er uenig med Umulia over nogle ting og jeg selv har oplevet den skarpe tunge, så kunne jeg aldrig drømme om, at hive det ind i andre debatter, nedgøre hendes meninger eller lade mine oplevelser influere på, om jeg ville tage imod hendes råd, som fx. i dag. Det er på ingen måder værdigt - vi er her alle fordi vi elsker hunde, så den ene ting kan vi da være fælles om og huske på, når det bliver for personligt, ikk??

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme har jeg også skiftet navn på flere omplaceringshunde - også til navne som intet har til fælles med det gamle.

 

Gyda blev til Sitto

Bonnie blev til Liva

Sue blev til Zazu (de mindede så ret meget om hinanden)

 

Alle hunde har lynhurtigt lært deres nye navne. Jeg ser slet ikke noget problem i at skifte navne, det er som at lære dem en ny kommando. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Umulia, og ser intet problem i at give hunden nyt navn.

 

Vi overtog Molly og overvejede stærkt at skifte navn, men der var så meget andet at tage fat på med hende, og sprang på det her punkt over hvor gærdet var lavest, og lavede kun om på skriveformen: Mollie, for det er også sådan vi udtaler det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle mine har været omplaceringer og har derfor fået nye navne (så vidt vi ved). Som andre har sagt har hundene jo ingen identitetsfølelse med et navn, det er mere som at indlære en kommando. Og som andre også har sagt, hvis hunden er blevet mishandlet kan den have dårlige associationer med sit oprindelige navn, og så er det kun en fordel at ændre navnet så meget som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er navneforandringer ingen problem i forbindelse med indkald, navnene bruger jeg alligevel kun til at skabe kontakten, kommandoen til indkald hvor hunden skal på plads hedder "HER", hvis det er bare er indkald hvor hundene skal følge med mig uden at går på plads hedder den "KOM"

 

Begge mine hunde har 3-4 navne/kælenavne som flittigt bliver brugt i en stor pærevælling, og hundene har uden problemer lært at reagere på dem alle, om jeg siger køleskab eller Aiyo er et fedt bare tonefaldet er rigtigt. Er det positivt og glad skal hunden nok reagere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...