Hop til indhold

Træls Adfærd hos vores grand danoise Diva


Gæst Blobaussie
 Share

Recommended Posts

Gæst Blobaussie

Hejsa vi har sådan en skøn skøn grand danois, Diva. En lækker hun med en skøn personlighed og totalt kælen. Hun er meget genert og forsigtig men efter kort tid mærkes dette ikke længere.

 

Vores problem er at hun på trods af mange forhindringer som vi ligger i sofaen hver gang vi ikke bruger den, pisse træls by the way, ligger sig i vores nye sofa. Hun savler jo en smugle og fælder rigtig meget så jeg er SÅ træt af det og ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Vi har forsøgt med skæld ud men hun fatter ikke hvorfor hun bliver skældt ud da vi jo ikke har taget hende i det:damn:

Jeg er praktisk talt ved at gå ud af mit gode skind da der jo hvergang er en go gang rengøring.

 

Jeg kan self ligge endnu flere ting op i sofaen men det kan sq ikke passe hun ikke kan lære det.

Det skal så lige siges at hun har sin egen sofa næsten lige så høj som vores og lige i nærheden men hun vil bare være der hvor vi er mest når vi ikke er hjemme.

 

Hjæææææææææææææææælp jeg ved der er så mange herinde som ved rigtig meget omkring hunde så jeg håber i kan og vil hjælpe os

 

På forhånd tak

Maj

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hunden og hvor længe har I haft hende?

At skælde en usikker og skeptisk hund ud, for noget den ikke forstår, det gør intet godt for hunden ihf.

Hvordan har I prøvet at lære hende hun ikke må være i sofaen og er det kun når I ikke er der hun ikke må, eller må hun aldrig ligge tæt på hendes familie?

Hvor meget kender I til racen og dens behov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at lægge nogle tæpper i sofaen, så Diva kan ligge der uden at svine det hele til? Eller bare give hende et tæppe i den ene ende af sofaen, som hun kan ligge på?

 

Ellers ville jeg nok ligge noget gammelt tøj i hendes sofa, så hun kan lugte jer og måske blive fristet til at ligge der.

 

Derudover vil jeg sige, at jeg ikke tror Diva får så meget ud af at ligge alene i en sofa. De fleste har vel hund i sofaen, fordi både hund og ejer synes det er hyggeligt at sidde der sammen. Hvis det ikke er for selskabets og hyggens skyld, kan hunden jo egentligt ligeså godt ligge i en god kurv :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo selv Grander som IKKE skulle være i sofaen :fyfy::fyfy::fyfy::fyfy::fyfy: Men trods meget tolmodighed og ihærdighed, var det en kamp vi tabte til, vores nye sofa og Rosa. Nu er den beklædt med lagner, sort nemt støvsuges for hår hver dag. Har altid en klud liggende inden for rækkevidde af sofaen. Det er lidt ekstra arbejde, men det er det værd syntes vi, da der ikke er noget der slår en snorkene Grander med hovedet på brystet :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligefrem at kalde det "træls adfærd", synes jeg er sjovt, for så skulle i prøve at leve med mine 3 hunde. Jeg er LYKKELIG når de endelig lægger sig til at sove i vores sofaer :lol:

Jeg synes Umulias forslag om at dække sofaen til med stræklagener var god, de er også hurtige at vaske, og man kan købe i farver der passer til jeres indretning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ååårh hvor jeg synes det er ærgerligt med sådan en tråd her... og jeg får sgu helt ondt i maven efter osse at have læst trådstarters første indlæg her på HF.

Hvorfor har man dog valgt at sådan en race skal flytte ind, når ikke man gider det der følger med :confused::(

 

Måske fordi man ikke lige har læst nogen steder at en grande skal have lov at være i alle møbler?

 

Hunden HAR jo en sofa og som jeg læser det , må hun også være sammen med dem, men ligger bare i den ( i hundens øjne) bedste sofa, når hun er alene hjemme.

 

Jeg kan ikke se det er anderledes end for andre hunde, man ikke vil have i sofaen - heller ikke når den er alene. ?

 

Det første jeg tænkte var at man skal vælge sine kampe med omhu og jeg synes slet ikke det er kampen værd at knokle med at lære hunden ikke at være i sofaen når alene. Så praktiske løsninger ville kommer i brug. Babygitter der lige kan rulles ud om sofaen når hunden er alene, at hunden ikke er i stuen når alene eller simpelthen at dække sofaen til med tæpper i ønsket farve og så kan de altid tages af hvis man får fine gæster.;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke forstand på Grander, men jeg mener nu da at det kan lade sig gøre at have en selskabshund uden at denne partout skal tvære ens sofaen ind i savl/mudder/hundehår/younameit eller at man er nødt til at leve med stræklagener overalt i stuen.

Ja undskyld, med det gad jeg godt nok ikke.

 

Skæld ud hjælper ikke så meget. Og da slet ikke hvis I ikke tager hunden i det.

 

Det er fint hun har sin egen sofa at ligge i. Hjælp hende til at lære at det er hendes, fx. ved at rose og belønne, give opmærksomhed når hun ligger hvor hun skal.

Sådan en selskabshund har brug for jeres selskab, både fysisk og psykisk, så måske I også kunne tilbringe lidt tid sammen med hende i hendes sofa? Så vil hun synes det er et rart sted at være :-)

 

Hvis hun forsøger at komme op i jeres sofa, så sig roligt men bestemt nej og bloker hendes vej. Ros hende når hun opgiver og hjælp hende til at forstå hvad I gerne vil have hende til, ved at guide hende over i hendes egen sofa.

Hvis i fanger hende i at ligge i sofaen, så gå over til hende og sig roligt men bestemt "nej", efterfulgt af "gå ned", evt. kombineret med et roligt tag i halsbåndet. Efterfulgt af samme procedure som beskrevet overfor.

 

Husk masser og masser af ros og positiv forstærkning, det er sådan de lærer bedst.

 

Når hun skal være alene, vil det først og fremmest klart være den letteste løsning at afspærre hendes adgang til den "forbudte" sofa, fx. vha et børnegitter eller lign.

 

Har I læst nogle hundebøger?

Baseret på de to indlæg du har lavet hidtil, virker det som om I har en lidt gammeldags indstilling til jeres hund. Man er kommet meget videre siden dengang og en blød hund som en grade, responderer altså bedst på positiv træning. Ja, det gør alle hunde jo faktisk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske fordi man ikke lige har læst nogen steder at en grande skal have lov at være i alle møbler?

 

Hunden HAR jo en sofa og som jeg læser det , må hun også være sammen med dem, men ligger bare i den ( i hundens øjne) bedste sofa, når hun er alene hjemme.

 

Jeg kan ikke se det er anderledes end for andre hunde, man ikke vil have i sofaen - heller ikke når den er alene. ?

 

Det første jeg tænkte var at man skal vælge sine kampe med omhu og jeg synes slet ikke det er kampen værd at knokle med at lære hunden ikke at være i sofaen når alene. Så praktiske løsninger ville kommer i brug. Babygitter der lige kan rulles ud om sofaen når hunden er alene, at hunden ikke er i stuen når alene eller simpelthen at dække sofaen til med tæpper i ønsket farve og så kan de altid tages af hvis man får fine gæster.;)

 

Det er slet ikke det det handler om....... granden er en hund der næres af kontakt med sine nærmeste, det er nu bare sådan den er designet.

Vil man have et skinnende rent hjem med møbler der ser nye ud længst muligt tid, og blir man nemt træt af fældepels og savl, jamen så vælg en anden race. Der findes sikkert andre med samme egenskaber i en smartere indpakning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er slet ikke det det handler om....... granden er en hund der næres af kontakt med sine nærmeste, det er nu bare sådan den er designet.

Vil man have et skinnende rent hjem med møbler der ser nye ud længst muligt tid, og blir man nemt træt af fældepels og savl, jamen så vælg en anden race. Der findes sikkert andre med samme egenskaber i en smartere indpakning.

Så du mener, i ramme alvor, at man ikke kan (bør) eje en grande, hvis ikke den må være i alle møbler? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skriver jeg det?

Det er da sådan jeg læser dine indlæg, ja. Ikke mindst denne sætning.

 

Vil man have et skinnende rent hjem med møbler der ser nye ud længst muligt tid, og blir man nemt træt af fældepels og savl, jamen så vælg en anden race. Der findes sikkert andre med samme egenskaber i en smartere indpakning.

Men ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.

 

Trådstarter skriver at hunden har sin egen sofa, det er da flot. Hvorfor skal de partout have den i deres egen sofa?

 

Jeg har også en selskabshund (og en jagthund, der har mindst lige så meget behov for kontakt). De går hverken rundt i mine sofaer eller min seng - med mindre de en sjældent gang imellem er inviteret op.

Til gengæld har de mulighed for at ligge ved vores fødder, ligesom både jeg selv og ungerne tit sætter os sammen med dem på gulvet og nusser, putter og tumler.

 

Nærhed behøver altså ikke være lig med smadrede "hundemøbler".

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en tråd hvor trådstarters spørgsmål negligeres og de trampes på for ikke at ville det med deres hund som andre ville?

 

Hunden har sin egen sofa som den gerne må komme i? Og vil gerne have hjælp til at undgå den i en anden sofa.. Det kan en grande godt lære?

 

Trådstarter har tidligere vist at der ikke er tradition for at deltage i egen tråd, når det igen er tilfældet ja så fortsætter debatten uden trådstarter, det er vel naturligt?

Som det aller første spørger jeg ind til et par ting for at kunne respondere bedre, men svarene udebliver, så er det svært at hjælpe.

 

Selvfølgelig kan hunden lære at den ikke må komme i sofaen, og "man" kunne da godt komme med en udførlig guide til hvordan dette gøres.

Der er bare nogle ting der er relevante at vide og nogle ting der måske helt grundlæggende er årsag til "problemet" som trådstarter ikke er bevidst om.

 

For nogle er det vigtigt at holde hunden ude af sofaen, for andre er det måske mere interessant at belyse hvorfor hunden føler behov for at befinde sig i den sofa.

 

For mig, så handler det her egentlig meget lidt om sofaen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da sådan jeg læser dine indlæg, ja. Ikke mindst denne sætning.

 

 

Men ret mig endeligt hvis jeg tager fejl.

 

Trådstarter skriver at hunden har sin egen sofa, det er da flot. Hvorfor skal de partout have den i deres egen sofa?

 

Jeg har også en selskabshund (og en jagthund, der har mindst lige så meget behov for kontakt). De går hverken rundt i mine sofaer eller min seng - med mindre de en sjældent gang imellem er inviteret op.

Til gengæld har de mulighed for at ligge ved vores fødder, ligesom både jeg selv og ungerne tit sætter os sammen med dem på gulvet og nusser, putter og tumler.

 

Nærhed behøver altså ikke være lig med smadrede "hundemøbler".

 

Møblerne i et hjem med en hund af den type og størrelse bliver slidt bare af at hunden går forbi, det er nu engang bare sådan det er.

Igen, det handler ikke om sofaen efter min mening.

I øvrigt falder det ikke naturligt for en hund på 65-85 kilo at ligge på gulvet med mindre det gulv er udstyret med tykke tæpper. Og selvfølgelig er det en mulighed at man selv placerer sig der hvor hunden må opholde sig, og derved opfylde dens behov, men uden deltagelse og respons fra trådstarter er vi lissom bare ikke nået der til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...