Hop til indhold

Agillity


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Tøsen og jeg overvejer at prøve agillity. Ja, i læste rigtigt :mrgreen:

Vi har til træning haft æren af at prøve agillity, med en som træner til DM. Tøsen og jeg syntes det var skide sjovt. Alt med fart, og Granderen er på. Ved godt vi bliver tumperne på holde, men hvis vi syntes det er sjovt så er vi ligeglade med andre :fornaermet:

Jeg bor i Ølstykke. Er der nogle der kan anbefale agillity steder i nærheden ?

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første, lad nu være med at være nedsættende i din forventning til din hund. Det er en grand danois, ikke en kødklump uden retningssans eller evnen til at manøvrere... så... ;-)

 

Dernæst, det er vel en eller anden form for "soft-AG" du har prøvet, din hund er så vidt jeg husker kun halvvejs i sin vækst?

Skarpe vendinger, hårde opbremsninger, landinger efter spring osv. kan give hunden problemer på sigt.

 

Til sidst, fedt at du oplever din hunds glæde ved at arbejde sammen med dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en grande ville jeg foreslå "softagility", hvor forhindringerne er bygget lidt om så de ikke slider så meget på hundekroppe. F.eks. er der større afstand imellem slalompindene og A'et er lavere - to ting som jeg umiddelbart kunne tænke mig var en god ting med en så stor hund. Softagility er vistnok størst på Sjælland, så mon ikke der skulle være et sted i nærheden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fundet et sted i Værløse, hvor man kan træne soft agillity, men de skal være 15-18 måneder.:cry:

 

Det er jo for at passe på hunden, så ikke noget at være ked af... Som Umulia skriver, så er der andre alternativer som ikke slider på kroppen, det der er vigtigt er bare at I laver noget som giver mening for jer begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger som de andre - aldersgrænsen er der for hundens skyld, den er slet ikke udvokset nok til at starte før. Mange andre klubber har "hvalpeagility", hvor man arbejder med bl.a. de ting Doberfan fortæller om, hvor der ikke indgår nogle forhindringer. Sådan et hold kunne du jo sagtens melde jer til, indtil hun er gammel nok til at starte til softagility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet rally, men det tændte ikke rigtig Rosa. Idag var desværre sidste hundetrænning... Øvøvøv. Vi gik blodspor og da hun fangede ideen gik det fint enda med knæk på ruten :banan:Så det kunne måske være en mulighed :hmm:Vi SKAL gå til et eller andet.... Hun elsker at løbe. Ville hun kunne jagte en kanin sammen med mynderne ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at noget soft agility nok vil være bedst for så stor og tung en hund som en grande. Vi har prøvet det, og det er altså ikke mindre sjovt - kun mindre belastende!

... Men indtil hun bliver gammel nok til det kunne du måske starte på præ-agility som Doberfan og Korvis også foreslår, som er fart og handling men uden at springe. Der er hold tæt på dig - F.eks. i Strølille hos Gaarbogård med start 17. okt. på kunstgræs: http://garbogaard.com/?page_id=106

Link til indlæg
Del på andre sites

Slf skal vi da til åbent hus. Kender du stedet godt ;)

Hende der ejer stedet er formand i Hillerød Hundevenner hvor jeg træner og har hun også startet sit eget efter at have købt gården. Vi træner normalt i hillerød, men jeg havde første vintertræningsdag i hendes nye hal igår aftes - det var rigtig fint :mrgreen: Nala synes kunstgræs var sjovt!

Jeg kommer nok ikke fredag - har 40 min derop og har jo allerede været der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hende der ejer stedet er formand i Hillerød Hundevenner hvor jeg træner og har hun også startet sit eget efter at have købt gården. Vi træner normalt i hillerød, men jeg havde første vintertræningsdag i hendes nye hal igår aftes - det var rigtig fint :mrgreen: Nala synes kunstgræs var sjovt!

Jeg kommer nok ikke fredag - har 40 min derop og har jo allerede været der.

øvøvøv kunne ha vøret sjovt at hilse på dig og Nala.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet rally, men det tændte ikke rigtig Rosa. Idag var desværre sidste hundetrænning... Øvøvøv. Vi gik blodspor og da hun fangede ideen gik det fint enda med knæk på ruten :banan:Så det kunne måske være en mulighed :hmm:Vi SKAL gå til et eller andet.... Hun elsker at løbe. Ville hun kunne jagte en kanin sammen med mynderne ?

 

Du burde altså vente med alle de der ting til hun er færdig med at vokse. Forstår ikke engang overvejelserne:vedikke: Hvorfor risikere sin hunds helbred?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil for intet i verden risikere hendes helbred, hvilke også er grunden til at jeg spørger herinde. Jeg tror bare at det er vigtigt at lave noget som tænder en Grander og tror at det vil kunne blive svært at holde hende fokuseret på noget, hvis vi holder " pause " i 7 måneder. Grander skal hidses lidt mere op for at proforme, end så mange andre racer. Slf træner vi hjemme, men hun er klart mere på og syntes det er sjovere når der er flere hunde tilstede.

der er åbenthus hus i morgen et sted hvor der er pre agillity for hunde op til 12 måneder. Regner med at tale med træneren om øvelserne ville kunne skade en hund af gigant racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan - ihvertfald her i jylland - få lov at prøve at løbe en babybane til Lure coursing hvis hunden er ung. Sådan en prøvede Johna at løbe, da hun var knapt 1 år. Ikkeat hun var god til det :lol: det var alligevel for langt væk fra moar!

 

babybanen er kortere og har ikke de vilde knæk, som en normal coursing bane har, for at simulere harens flugt. Den var så vidt jeg husker nærmest bare en stor firkant...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et aberdabei, nu så jeg lige at din grande kun var 10 måneder. Ville absolut ikke anbefale agility, hellr ikke soft, før hun er minimum 18 måneder gammel, med en hund i den størrelse og vægtklasse.... Hvalpeagility ok, da der ikke er reelt forhindringsarbejde...

 

jeg vil ikke helst ikke engang have labber og border collier på almindelige hold før de er 18 måneder... Minden yngste var 15 måneder før hun startede forhindringsarbejde, da jeg ikke synes hun hang ordentlig sammen før da. Og hun er dsg/jrt blanding på 8 kg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gitte, du kan GODT arbejde med forskellige former for lydighed med din GD på en måde der gør den glad og begejstret, det handler alt sammen om din tilgang til opgaven.

Hunden skal ikke nødvendigvis tænde på opgaven, men i stedet på jeres samarbejde og på forventningen om at modtage den fedeste belønning i verden. At gøre belønningen til noget hunden vil arbejde for er din opgave, det kommer ikke altid gratis med denne race.

 

Lige for tiden laver jeg min egen selvopfundne fremadsendelse, de synes det er mægtigt og vil gøre det igen og igen, fordi vi sammen er happy-happy når de kommer retur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...