Gæst Urd Skrevet Oktober 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2013 Hej alle Jeg har et problem som jeg håber I kan hjælpe med! Min hunhund på næsten 1 år er stadig ikke renlig på trods af at hun ofte kommer ud. Hun er god til at tisse når vi er ude, men det er som om det er blevet en dårlig vane for hende at tisse inde Hvordan får man brudt den vane? Hun er god til at give tegn til at skulle ud, og bliver selvfølgelig så lukket ud, men nogle gange "glemmer" hun at give tegn eller når det ikke. Problemet er nok at hun er meget tørstig i perioder og derfor drikker en hel skål på en gang, i stedet for at gå og smådrikke i løbet af dagen. Det resulterer i at hun kan tisse 4 gange på 30 minutter. Hun kommer ud efter at have spist/drukket, leget og sovet. Jeg har vasket godt efter med Rodalon på de steder hun oftest tisser, men uden den store effekt. Hun er tjekket for blærebetændelse og hun holder sig inden for hvor meget hun bør drikke på en dag så dyrlægen mener ikke hun eks. har sukkersyge. Jeg går tur med hende ca. 3 gange om dagen og skal hun tisse udover det kommer hun i haven. Hun har aldrig fri adgang til haven, medmindre jeg laver havearbejde eller lignende. Jeg ved ikke om I har brug for flere spørgsmål? I så fald må I endelig spørge! På forhånd tak for jeres svar! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Oktober 20, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2013 Synes godt nok, at det lyder voldsomt, at hun tømmer en hel vandskål. Hvad fodre du hende med ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Urd Besvaret Oktober 20, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 20, 2013 Synes godt nok, at det lyder voldsomt, at hun tømmer en hel vandskål. Hvad fodre du hende med ? Hun får Royale canin. Vandskålen kan vidst indeholde 500 ml. Det er som regel hvis vi lige har været ude, hun har leget eller på anden måde været aktiv at hun tømmer vandskålen så det er altså ikke noget der sker hver gang hun drikker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Hvis hun har fået vanen .... som det tyder på, så er det ikke nok at vaske med Rodalon. Du er nød til at spærre området af så hun ikke får adgang til det i en måneds tid for at bryde vanen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Hvilken type hund eller race og hvor mange kg vejer hun?? er hun steriliseret??? At tisse indenfor i den alder har jeg også oplevet med renlige tæver, især lige op til løbetid, kan det være grunden.??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Urd Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Hvis hun har fået vanen .... som det tyder på, så er det ikke nok at vaske med Rodalon. Du er nød til at spærre området af så hun ikke får adgang til det i en måneds tid for at bryde vanen. Det er lidt svært at spærre helt af, da det foregår forskellige steder i huset Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Urd Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Hvilken type hund eller race og hvor mange kg vejer hun?? er hun steriliseret???At tisse indenfor i den alder har jeg også oplevet med renlige tæver, især lige op til løbetid, kan det være grunden.??? Hun er en dansk/svensk gårdhund. Hun er ikke steriliseret endnu og at det skulle skyldes løbetid tror jeg ikke, da hun aldrig har været "renlig" i mere end nogle dage af gangen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 er hun nogensinde tjekket hos dyrlægen for at udelukke en fysisk årsag? og så synes jeg i øvrigt, at jeg har hørt om meget sent renlige dsg-tæver før :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Hvor har du fået hende fra? Hvis kennelen ikke har gjort noget ud af at begynde at "renlighedstræne" hvalpene inden de flyttede hjemmefra, så er de længere tid om at blive renlige efter flytningen.. Og nogle lærer det åbenbart aldrig, fordi de har vænnet sig til at tisse indendørs.. Det helt konkrete problem med at tisse vildt efter hun har drukket, -efter hun har været ude og lege, det kunne du måske afhjælpe ved at have en stor skål med frisk vand stående i haven. Og ikke nogen skål indenfor. OG så skal hun ikke være alene i haven. Gå med hende ud og ros hende stille når hun tisser. Hun er sikkert ikke bevidst om, at man helst skal tisse udenfor og ikke inde i huset. Hvis det har været det "rigtige" da hun var hvalp, så er det svært at aflære det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Og så kommer den upædagogiske ind:genert: Kender hun nej-øvelsen? Altså, forstår hun et nej? For så ville jeg altså give et bestemt (ikke råbende, bare bestemt) nej når hun sætter sig inde. Og det skal være imens hun tisser, ikke 2 sekunder efter. Og så MAX ros når hun tisser ude. Jeg ved godt at det ikke er vejen frem for en hvalp, men jeg ville altså gøre det på en voksen hund som ved hvad nej betyder. Mest for at fortælle hende, at det gør man ikke (på samme måde som man ikke tygger i sko og stjæler mad fra bordet). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 21, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 21, 2013 Velkommen til Som jeg ser det er der flere ting du kan gøre. Du kan sørge for, at hendes vandskål ikke er max fuld Gå ud med hende når hun har drukket meget og blive ude i ro et stykke tid, til hun har tisset godt af. Give hende adgang til haven evt. gennem en lem, til hun har forstået konceptet Sørge for, at hun ikke er ude af syne, når I er inde Hvis hun har dannet vane for at tisse bestemte steder, kan du fodre i skål/lægge godbidder/træne øvelser disse steder. Hunde tisser som regel ikke de steder, de skal opholde sig/spise Hvis ikke allerede hendes aktivitet er sat i et tidsskema, kan du gøre dette. Dermed vænner hun sig også til at skulle gøre sig ren på mere eller mindre faste tidspunkter Er det gulvtæpper eller det bare gulv, hun tisser på? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Urd Besvaret Oktober 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 23, 2013 Hun kender godt nej-kommandoen og stopper også hvis jeg når at tage hende i at sætte sig. Jeg lukker hende selvfølgelig ud efter det. Det er trægulv hun tisser på. God idé med at sætte det i skema hvornår hun skal ud. Hvor ofte bør det være? Hver ½ time, hver time, hver anden? Udover når hun har spist, drukket, leget og sovet. Og jeg kan prøve at sætte hendes madskål hvor hun oftest tisser. Hun er ikke som sådan blevet undersøgt for noget fysisk, andet en blærebetændelse. Er det noget bestemt du tænker hun skal undersøges for? Håber jeg fik svaret jer alle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 23, 2013 Og så kommer den upædagogiske ind:genert: Kender hun nej-øvelsen? Altså, forstår hun et nej? For så ville jeg altså give et bestemt (ikke råbende, bare bestemt) nej når hun sætter sig inde. Og det skal være imens hun tisser, ikke 2 sekunder efter. Og så MAX ros når hun tisser ude. Jeg ved godt at det ikke er vejen frem for en hvalp, men jeg ville altså gøre det på en voksen hund som ved hvad nej betyder. Mest for at fortælle hende, at det gør man ikke (på samme måde som man ikke tygger i sko og stjæler mad fra bordet). Jeg ville g're det samme... Hun kender godt nej-kommandoen og stopper også hvis jeg når at tage hende i at sætte sig. Jeg lukker hende selvfølgelig ud efter det. Det er trægulv hun tisser på. God idé med at sætte det i skema hvornår hun skal ud. Hvor ofte bør det være? Hver ½ time, hver time, hver anden? Udover når hun har spist, drukket, leget og sovet. Og jeg kan prøve at sætte hendes madskål hvor hun oftest tisser. Vores kommer ud i haven, med mulighed for at tisse, hver gang noget sker... Det er fast rutine at jeg hverken tager jakke eller sko af naar jeg kommer hjem, og jeg ikke engang hilser paa hundene foer end vi er ude i haven. Det har resulteret i at de med det samme tisser naar vi kommer derud, stort set uanset hvor laenge siden de var der sidst... Derudover har det den sidegenvinst at de saa snart jeg kommer hjem, render over til havedoeren, for de ved vi skal derud for at hilse. Jeg vil anbefale at tage hende ud hver time i starten hvis du har mulighed... Hver gang du rejser dig, giv hende muligheden for at komme ud.... Vores er to voksne (èn paa 18 maaneder og en paa 2og et halvt aar), samt en bette en paa 7-8 maaneder... Hende paa 7-8 maaneder kan godt glemme renligheden engang imellem, hvis vi ikke husker at lukke hende ud, hun giver ikke selv tegn til at skulle tisse, saa hvis vi ikke aktivt tager hende ud, saa ender hun jo med at tisse indenfor. De to store goer opmarksomme paa at ville ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 23, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 23, 2013 Det er trægulv hun tisser på. Så er hun ikke sippet, det var ærgerligt. Ude, tisser hun da på alt underlag? Kan du huske hvad hun havde af underlag på kennelen? Jeg har for eksempel haft terrier, som på kennelen ikke havde oplevet andet en betongulv og fliser ude. Klart hun lærte at være ligeglad med, hvor hun satte sig. God idé med at sætte det i skema hvornår hun skal ud. Hvor ofte bør det være? Hver ½ time, hver time, hver anden? Udover når hun har spist, drukket, leget og sovet. Og jeg kan prøve at sætte hendes madskål hvor hun oftest tisser. Jeg ville nok sige hver time og hvis dette virker, gradvist lægge lidt tid på, så hun lærer, at hun kan holde sig nogle timer. Holder hun sig fint om natten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts