Hop til indhold

Hvorfor humper min hanhund en anden hanhund?


Brunosmor
 Share

Recommended Posts

Vi har en stor hvalp, Bruno, som er ti måneder. Bruno er en glad hund og vil meget gerne lege med andre hunde, så vi går tit i hundeskoven.

I hundeskoven har han desværre fået den vane, at han humper og slikke på en anden hanhunds konsorganer; det er ikke alle hanhunde, han gør det ved, kun den ene. Er der nogen, der ved, hvorfor han gør det? Jeg synes, at det er lidt pinligt.

Sidste gang, vi var der, var hanhunden der ikke, så han valgte i stedet en hunhund, han snusede til og humpede. Der var vel seks hunhunde, men det var kun den ene hunhund, han var interesseret i. Jeg tænkte, at det måske var fordi, hun var ved at gå i løbetid (hun var ni måneder, og havde endnu aldrig været i løbetid, er det normalt, at hunhunde går i løbetid i 9-månders alderen?). Det endte med, at hunhundens ejer og jer løb rundt efter de to hund og skilte dem ad, og til sidst blev hunhundens ejer så sur over Brunos humperi og snusen, at hun sendte os et meget surt blik og gik. Jeg har ikke været i hundeskoven siden, for jeg har ikke lyst til at være "ham-den-humpende-hunds-mor".

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund har totalt hormon kuller i den alder den har nu...Forestil dig en 13 årig dreng :shock:

Samtidig med hormoner, så er hundeskove altså bare mega stressende for hunde.. Så de to kombineret giver det resultat du har nu. Og hvis du giver ham lov, så bliver det værre og værre.

 

Du skal ikke acceptere den adfærd - fjern ham. Og hvis der er nogen der siger "Nej nej, det skal de nok finde ud af" så siger du "Nej jeg vil ikke have min hund humper" og fjerner ham.

 

Han får intet ud af det, andet end afløb for stress - og det findes der bedre måder til :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var engang en bruger herinde, som havde 2 kastererede hanhunde og dem var der mange andre hunde der var interesseret i, når de var ude og gå tur, de lugtede nok på en anden måde end intakte hanhunde, men om det kan være derfor, at det kun var den ene hanhund, din fandt interessant, skal jeg lade være usagt. Mht til hunhundes løbetid, så er der meget stor forskel på, hvornår de kommer i løb, nogle gør det når de er 6-7 mdr og andre senere, så der er ikke noget galt i at den først kommer i løb ved 9 mdr`s alderen.

Men ellers så er det ,som Mini-me skriver, fordi han er kommet i puberteten :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En unghund som din har op til 3 gange så højt testosteron i blodet som en voksen hanhund - og som han havde da han var yngre. Så han bliver meget let sexfikseret for at sige det rent ud;)

Især når stressniveauet stiger under hundeleg og så kan han ikke styre sig længere.

 

Kastration hjælper sandsynligvis, men det kan så være han selv bliver genstand for interesse i den ende. Til gengæld kan det så være du kan forebygge at han begynder at blive mopset på andre hanhunde i hundeskoven, når han bliver ældre, hvilket er ret almindeligt blandt intakte hanhunde, sådan et sted.

 

Du kan også vælge at tage ham i snor straks han begynder på at ville humpe nogen og forlad parken. Gå ture og arranger leg med voksne selvsikre hunde, der kan sige fra, hvis han pørver på noget i den ende - hvilket han måske slet ikke vil prøve på med en ældre hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den yngste lab på 15 mdr har siden han blev kønsmoden også humpet den gamle lab jeg har, begge intakte han hunde.

Det sker stadigvæk men ikke så tit som før vi siger bestemt nej og tager ham ned. Men har fundet ud af det sker når den unge er stresset, eksempel efter en lang gå tur og lidt træning så kan han godt finde på at humpe den gamle, eller når han har leget med andre hunde, det gør vi dog ikke så tit da det stresser ham lidt.

og ja hans hormoner er helt vilde lige nu i den alder, jeg ville også tage snor på ham og stoppe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar. Hvor er det dejligt, at der er erfarne hundeejere her, som kan og vil hjælpe os "nybegyndere".

Mimi-me mener du, at jeg skal vente med at gå i hundeskoven, til Bruno er færdig med at være teenager? Han er nu 10 måneder og en lille hund (blanding mellem puddel og shih-tzu), så hvornår tror du, han er færdig med at være teenager? Du skriver også, at der er bedre måder at få afløb for stress på. Det kan godt være, at jeg spørger dumt, med hvordan? Jeg har lagt mærke til, at hvis vi leger med ham hjemme, kan han godt "kører" helt op, og så begynder han at humpe min kæreste. Han humper ikke mig, for det ved han godt, at han ikke må. Min kæreste er ikke så god til at sige fra.

Luckyluna jeg vil prøve at finde voksne han- og hunhunde, som han kan lege med. Jeg tror, at han måske trænger til at blive "sat på plads" på hundesprog :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at skru ned for de vilde lege - fint nok at lege lidt, altså som i gør nu, men afslut det et stykke tid før han kører op og begynder at humpe (tegn på at det er for meget for ham) og byt det ud med nogle rolige ting i stedet.

 

Det kan være nogle nemme øvelser med masser af ros, søge godbidder på græsplænen, en kong med noget godt i han ligger og gnasker i, en godbidsbold han skal rulle over græs/gulv for at få godbidderne ud, godbidder pakket ind i viskestykker som han skal få ud (nemt i starten).

 

Rigtig god ting til turene (f.eks. i stedet for hundeskove bare engang imellem) er spor - du kan søge i de forskellige tråde her på HF hvordan man gør. De bliver virkelig dejligt trætte af det, og på en super sund måde.

https://www.google.dk/search?q=site%3Ahunde-forum.dk+g%C3%A5+spor&oq=site%3Ahunde-forum.dk+g%C3%A5+spor&aqs=chrome..69i57j69i58.12293j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=91&ie=UTF-8

 

Sidst, men ikke mindst, overbærenhed i denne periode! Det er svært for dem at styre sig pga hormonerne. Hvis han humper, så stille og roligt bare tag fat i sele/halsbånd og få ham ned, snor på og så gå hjem i god ro og orden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trådstarter

 

hvis jeg havde så lille en pupertetshanhund, ville jeg passe meget på , når humperitrængen melder sig. For sandsynligvis vælger han ofre, han tror han kan magte, men der findes hunde, der kan gå helt amok, hvis de påtvinges en sådan pupertetsyngling. Der simpelthen vil flå ham væk.

Og de fleste normale tæveejere vil ikke finde sig i, at deres ungtæver bliver behandlet som et stykke sexlegetøj. Jeg ville selv blive rasende og hvis jeg tillige havde haft en voksen hanhund med, var din desværre nok blevet bidt af ham. Så pas på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at skru ned for de vilde lege - fint nok at lege lidt, altså som i gør nu, men afslut det et stykke tid før han kører op og begynder at humpe (tegn på at det er for meget for ham) og byt det ud med nogle rolige ting i stedet.

 

Det kan være nogle nemme øvelser med masser af ros, søge godbidder på græsplænen, en kong med noget godt i han ligger og gnasker i, en godbidsbold han skal rulle over græs/gulv for at få godbidderne ud, godbidder pakket ind i viskestykker som han skal få ud (nemt i starten).

 

Rigtig god ting til turene (f.eks. i stedet for hundeskove bare engang imellem) er spor - du kan søge i de forskellige tråde her på HF hvordan man gør. De bliver virkelig dejligt trætte af det, og på en super sund måde.

https://www.google.dk/search?q=site%3Ahunde-forum.dk+g%C3%A5+spor&oq=site%3Ahunde-forum.dk+g%C3%A5+spor&aqs=chrome..69i57j69i58.12293j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=91&ie=UTF-8

 

Sidst, men ikke mindst, overbærenhed i denne periode! Det er svært for dem at styre sig pga hormonerne. Hvis han humper, så stille og roligt bare tag fat i sele/halsbånd og få ham ned, snor på og så gå hjem i god ro og orden :)

 

Jeg er MEGET enig :-D

 

OG og og, det kan nærmest ikke siges ofte nok: Lad være med at gå i stå, i hundeskoven!

Mennesker har en tendens til at stoppe op og stå stille (og få sig en sludder ;-)), gerne i en gruppe, og så løber hundene og "selvaktiverer". Det er næsten altid i denne stilstand, der opstår uønskede situationer mellem hundene. Hold jer i bevægelse! I kan jo sagtens følges ad i roligt tempo, og få sludret lidt sådan :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar. Hvor er det dejligt, at der er erfarne hundeejere her, som kan og vil hjælpe os "nybegyndere".

Mimi-me mener du, at jeg skal vente med at gå i hundeskoven, til Bruno er færdig med at være teenager? Han er nu 10 måneder og en lille hund (blanding mellem puddel og shih-tzu), så hvornår tror du, han er færdig med at være teenager? Du skriver også, at der er bedre måder at få afløb for stress på. Det kan godt være, at jeg spørger dumt, med hvordan? Jeg har lagt mærke til, at hvis vi leger med ham hjemme, kan han godt "kører" helt op, og så begynder han at humpe min kæreste. Han humper ikke mig, for det ved han godt, at han ikke må. Min kæreste er ikke så god til at sige fra.

Luckyluna jeg vil prøve at finde voksne han- og hunhunde, som han kan lege med. Jeg tror, at han måske trænger til at blive "sat på plads" på hundesprog :blink:

 

 

Jeg kan ikke fordrage hundeskove - så jeg er nok ikke den rigtige at spørge. :???:

 

For mig repræsentere hundeskove "kom her går vi hen så vi kan slippe hunden, ikke have styr på den og slippe for at bevæge os alt for meget".

 

Jeg ønsker ikke min hund skal forholde sig til alle mulig andre hunde som jeg ikke kender og som jeg ikke ved om er venligsindede og om ejerne har styr på den...

Så jeg kommer ikke sådanne steder. Har faste legevenner. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft en hund som din, og jeg kommer en del i fritløbsområder. når der har været en hund, som han ikke har villet lade være, er han kommet konsekvent og hurtigt i snor. han har aldrig fået lov at få succes med humpeprojektet. har han ikke i snoren kunnet abstrahere fra den anden hund, men kontinuerligt stresset/hængt i snoren, er vi gået vores vej. og kommet igen næste dag, hvor der så forhåbentligt ikke er en velduftende hund. i praksis har han i en lang periode ikke kunnet kapere at være et sted med mange løse hunde på samme tid - og det har vi så selvfølgelig undladt. det er aftaget utroligt meget med alderen og er nu sjældent et problem. han er knap 4 år i dag, og særligt efter de 2 år er han blevet mere fornuftig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Humpning skyldes ofte stress eller et uhensigtsmæssigt, indlært hilseritual, så i stedet for at undgå situationerne kan man også vælge at arbejde med problemet. Man kan finde figuranthunde der er tilstede mens man træner sin hund i at fokusere på andre ting imens. Til at starte med, små lette øvelser hunden kan i søvne, så man bryder mønstret/ sænker stressniveauet og så kan man langsomt begynde at lære sin hund at omgås andre hunde på en mindre provokerende måde, f.eks. ved at afbryde mødet når hunden begynder at overveje at humpe og bruge klikker når hunden "opfører sig pænt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke fordrage hundeskove - så jeg er nok ikke den rigtige at spørge. :???:

 

For mig repræsentere hundeskove "kom her går vi hen så vi kan slippe hunden, ikke have styr på den og slippe for at bevæge os alt for meget".

 

Jeg ønsker ikke min hund skal forholde sig til alle mulig andre hunde som jeg ikke kender og som jeg ikke ved om er venligsindede og om ejerne har styr på den...

Så jeg kommer ikke sådanne steder. Har faste legevenner. :-D

 

Men tråden handler vel i bund og grund ikke om for eller imod hundeskove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tråden handler vel i bund og grund ikke om for eller imod hundeskove.

 

Det siger jeg skam heller ikke - jeg siger bare at jeg nok er den forkerte at spørge i forhold til om TS skal vente med at komme i hundeskov til efter teenage-hormonerne er faldet til ro igen - eftersom jeg aldrig selv ville sætte mine ben der, og så forklarede jeg blot hvorfor.

 

Hvad andre gør er jeg fløjtende med :-D Deres hund, deres ansvar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...