Hop til indhold

Fornærmet

Gittemus
 Share

Recommended Posts

Rosa kom for små 14 dage siden i lang Line, når vi gik tur, da hun glemte at høre lidt efter ;-)

Derefter virkede hun bare rigtig trist, men vi forbandt det ikke med at hun var kommet i snor. Efter et par dage fik hun snoren af igen for at se om hørelsen var blevet bedre. Idet øjeblik snoren kom af, var hund glade lille fjolle hund igen.:stupid:

i går svigtede hørelsen igen og jeg ville give hende snor på..... Næ nej tænkte møj hunden. Hun skal ikke bestemme om jeg skal i snor, jeg løber bare hjem. ( bor på et lukke et grønt område ) :damn:

i dag var fornærmelsen stor og det lyste ud af hendes øjne at hun havde et lorte hundeliv. Hun valgte et tempo som hund på 100 hunde år og satte sig x mange. Endte med at slæbe en MEGET fornærmet hund hjem:fornaermet:Som hverken ville motiveres eller lege.

BLIVER JERES HUNDE OGSÅ FORNÆRMET OG FØLER SIG URETFÆRDIGT BEHANDLET????

Link til indlæg
Del på andre sites

Ohhh yes!

Coco kan være en rigtig diva :)

Hvis Coco bliver hivet med ud af sengen før kl.12 og skal med nogen steder kan du godt regne med hun er fornærmet resten af dagen, tit gider hun ikke komme ud af bilen så skal bære hende. Hun kan også blive lidt umulig hvis hun synes hendes gåtur er blevet lidt for kort, så tager hun sin snor i munden selv og går :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forleden dag havde hundene fået hver en politistav. Vinnie blev først færdig (som sædvanlig), og så skulle hun selvfølgelig prøve at erobre Olufs (som sædvanlig). Hun lavede det gamle nummer med at løbe hen til døren og gø, men jeg havde gennemskuet hende, så jeg reagerede ikke på det. Så begyndte hun at gå frem og tilbage mellem mig og døren. Jeg sagde "nej, ikke nu", men hun gav ikke op - hun gav sig til at stå og skubbe til mig, og engang imellem affotograferede hun lige tyggebenets position med øjnene (Oluf lå ved siden af mig på sofaen).

Jeg holdt også øje med Oluf, og da jeg kunne se at han var ved at være færdig, og kunne have resten af politistaven i munden, rejste jeg mig og åbnede døren. Vinnie for gøende ud på terassen, Oluf efter. Så vendte Vinnie lige på en tallerken, sprang ind igen, hen til sofaen og snappede lige der hvor tyggebensstumpen havde ligget sidst hun så den - men fik kun fat i luft :sjov:

Det så herreskægt ud, og så blev damen ellers fornærmet, og lagde sig hen på sin seng med et dybt, langt suk, som hun kun bruger når noget er gået hendes næse forbi. Lidt efter kaldte jeg på hende, og så fik hun en ekstra godbid fra "guffeskabet", så lidt snydt blev jeg alligevel :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg tror ikke på at hunde føler sig fornærmede, eller andre lignede menneske ting - det er i mine øjne noget man selv "digter" op med.

Jeg har aldrig oplevet sådan noget med en af mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på at hunde føler sig fornærmede, eller andre lignede menneske ting - det er i mine øjne noget man selv "digter" op med.

Jeg har aldrig oplevet sådan noget med en af mine hunde.

Der er faktisk lavet et forsøg som viste at hunde har en retfærdighedssans, eller i hvert fald kan føle sig snydt. Man havde to hunde ved siden af hinanden, som fik besked på at lave den samme nemme øvelse (noget de kunne godt i forvejen). Men kun den ene hund fik belønning for at udføre øvelsen.

De hunde, der ikke blev belønnet, holdt hurtigt op med at samarbejde, og viste endda tegn på misundelse.

Man sammenlignede resultaterne med en øvelse hvor hundene var alene, og heller ikke blev belønnet. Men her fortsatte de med at samarbejde meget længere end når de så en anden hund blive belønnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Der er faktisk lavet et forsøg som viste at hunde har en retfærdighedssans, eller i hvert fald kan føle sig snydt. Man havde to hunde ved siden af hinanden, som fik besked på at lave den samme nemme øvelse (noget de kunne godt i forvejen). Men kun den ene hund fik belønning for at udføre øvelsen.

De hunde, der ikke blev belønnet, holdt hurtigt op med at samarbejde, og viste endda tegn på misundelse.

Man sammenlignede resultaterne med en øvelse hvor hundene var alene, og heller ikke blev belønnet. Men her fortsatte de med at samarbejde meget længere end når de så en anden hund blive belønnet.

Ok men nu er min mening så at sådanne forsøg ikke er noget man bare skal hænge sig i. Vi skal passe på med at tillægge vores hunde menneskelig adfærd i sådanne retninger.

Klart at hvis jeg belønner en af mine beagler for noget og de to andre står der og ikke får noget - så oplever jeg at de ikke kan forstå hvorfor de ikke får noget - men jeg oplever ikke at de føler sig snydt på nogen måde, forstået sådan at de har et "fornærmet" utryk i fjæset - eller at de forsøger at kæmpe sig ind på den som får belønningen - Sorry men sådan aflæser jeg ikke mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok men nu er min mening så at sådanne forsøg ikke er noget man bare skal hænge sig i. Vi skal passe på med at tillægge vores hunde menneskelig adfærd i sådanne retninger.

Klart at hvis jeg belønner en af mine beagler for noget og de to andre står der og ikke får noget - så oplever jeg at de ikke kan forstå hvorfor de ikke får noget - men jeg oplever ikke at de føler sig snydt på nogen måde, forstået sådan at de har et "fornærmet" utryk i fjæset - eller at de forsøger at kæmpe sig ind på den som får belønningen - Sorry men sådan aflæser jeg ikke mine hunde.

Det er din ret, men jeg tror nu mere på videnskaben end på dig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den slags forsøg er der også lavet med andre dyr, bl.a. aber. Der er også forsøg omkring at dyr kan føle empati.

Se denne video, der har nogle virkelig sjove og interessante klip med nogle af de forsøg der er lavet. Især ved 12 min. og 30 sek. inde i videoen, hvor der bliver gennemgået et forsøg med aber, hvor det (efter min mening) er tydeligt at den ene abe føler sig snydt.

http://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at hunde rent følelsesmæssigt har mere tilfælles med mennesker end man har troet hidtil. Jeg kan ikke dokumentere det med noget videnskabeligt, men det er bestemt mit indtryk, at deres følelser ligger tæt op af vores. Det er selvfølgelig ikke så dybe følelser eller så langvarige følelser, som dem vi føler, men jeg tror stadig, at hunde sagtens kan være ensomme/savne nogle, være trætte af noget, være forvirrede og misundelige forstået på den måde, at de vil have noget andre har.

Vi ved jo, at de kan være glade og forventningsfulde. Så jeg har lidt svært ved at forstå, at man kategorisk kan afvise, at de kan føle andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at hunde rent følelsesmæssigt har mere tilfælles med mennesker end man har troet hidtil. Jeg kan ikke dokumentere det med noget videnskabeligt, men det er bestemt mit indtryk, at deres følelser ligger tæt op af vores. Det er selvfølgelig ikke så dybe følelser eller så langvarige følelser, som dem vi føler, men jeg tror stadig, at hunde sagtens kan være ensomme/savne nogle, være trætte af noget, være forvirrede og misundelige forstået på den måde, at de vil have noget andre har.

Vi ved jo, at de kan være glade og forventningsfulde. Så jeg har lidt svært ved at forstå, at man kategorisk kan afvise, at de kan føle andre ting.

Helt enig, der er ingen tvivl om at vi godt kan lide at tillægge vores hunde nogle menneskelige egenskaber og vi tolker jo bare frit som det passer os i hverdagen.

Men derfra og så til at tro der intet foregår i hundens system ud over trang til forplantning og mad, der er lang vej.

Jeg er godt nok ikke all-in på teorien om at Rosa bliver fornærmet over at få snor på, men jeg ved præcis hvordan en sur grande ser ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet det med snoren, men her i weekenden synes han bestemt han skulle jagte ukrudtsbrænderen som manden gik med - jeg lukkede ham ind. Da så afbrændingen var slut åbnede jeg døren og spurgte om han ville med ud igen - ved ikke om han var sur eller fornærmet, men han løftede ikke en gang hovedet, gloede bare op på mig med det der "fuck dig, hva tror du selv dumme mor" blik. Så der lå han en halv times tid og skumlede inden han tog os til nåde:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, Umulia, det nummer du beskriver Vinnie lave, har Sadie også gjort utallige gange. Og snydt både hunde og mennesker.

Da vi først blev involveret med dobere blev vi advaret om at "de lyver". Manipulerer er så en lige så god beskrivelse.

Vores får altid en tyggeting efter aftensmaden. Hvis Keith en dag kommer sent hjem, og jeg allerede har fodret og givet dem tyggeting og de er færdige med dem, så er det første de gør, når han kommer hjem, at rende hen til "godteskuffen" og se forventningsfuldt på ham. Og hver gang spørger han om de nu lyver igen? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt lige et videoklip kun med forsøget med aberne, hvis der er nogen der ikke gider se hele den lange video jeg postede før. Denne abe føler sig tydeligvis snydt og uretfærdigt behandlet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom i tanker om, da jeg genså den sidste tråd, at Vinnie også har opfundet evighedsmaskinen. Jeg går tur med hundene hver for sig, og plejede at gå med Vinnie først, da hun jo er den ældste og hjemmets dronning. Men det, der skete, når jeg så kom hjem med Oluf, var at Vinnie strøg direkte ud til knagerækken med snorene igen, og stod og trippede - "nu er det min tur" - meget insisterende! Og så var jeg så dum at give efter, og give hende en ekstra tur. På et tidspunkt tænkte jeg faktisk at staklen måske var så dum, at hun ikke kunne huske at hun lige havde været ude :oops: Hun tænkte nok det samme om mig - og med større ret :lol:

Men efter jeg er begyndt at skulle møde på arbejde om morgenen, er der altså ikke lige tid til den slags luxus, så nu går jeg med Oluf først og Vinnie til sidst, så hun ikke kan lave gåturs-karusellen med mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg afprøvede også metoden med lang line på Thailo engang og han ændrede sig tydeligt i det øjeblik han havde snoren efter sig. Jeg kan ikke huske at jeg tænkte at han virkede fornærmet, men farten og interessen for omgivelserne blev der godt nok skruet ned for. Men at gå med lang line på, for en hund, må jo også være som at se tv igennem røret fra en køkkenrulle og det kan jeg godt forstå at nogle hunde finder lidt deprimerende.

Personligt er jeg af den overbevisning at hunde har de samme følelser som os, hvis følelserne ikke hænger sammen med et individs "over jeg", noget de jo ikke har. Når folk stejler og synes at det er menneskeliggørelse af hunde at tro det, tror jeg det hænger sammen med at folk tænker hund kontra voksent menneske. Det er jo ikke retfærdigt når en hunds hjernekapacitet svarer til et 3- 4 års barn (mener jeg det er), men tænker man hund kontra lille barn synes jeg det giver fin mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg afprøvede også metoden med lang line på Thailo engang og han ændrede sig tydeligt i det øjeblik han havde snoren efter sig. Jeg kan ikke huske at jeg tænkte at han virkede fornærmet, men farten og interessen for omgivelserne blev der godt nok skruet ned for. Men at gå med lang line på, for en hund, må jo også være som at se tv igennem røret fra en køkkenrulle og det kan jeg godt forstå at nogle hunde finder lidt deprimerende.

Personligt er jeg af den overbevisning at hunde har de samme følelser som os, hvis følelserne ikke hænger sammen med et individs "over jeg", noget de jo ikke har. Når folk stejler og synes at det er menneskeliggørelse af hunde at tro det, tror jeg det hænger sammen med at folk tænker hund kontra voksent menneske. Det er jo ikke retfærdigt når en hunds hjernekapacitet svarer til et 3- 4 års barn (mener jeg det er), men tænker man hund kontra lille barn synes jeg det giver fin mening.

Har taget den lange line af og Rosa er nu i hunde snor og det er åbenbart ikke så slemt som en lange line :stupid: .. Mærkelige hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Taiki har gjort noget godt, også selvom han ikke får ros, dutter han godbidslommen. Og hvis han ikke belønnes, sætter han sig ned i protest.

På et tidspunkt gik vi tur sammen med en mindre cocker-hvalp, der blev rost og fik belønning hver gang den tissede. Og man kunne bare SE, hvordan et lys gik op for Taiki. Så han begyndte at dutte godbidslommen hver gang han havde tisset - og nogle gange løftede han bare benet uden at tisse, for at kunne kræve ind.

Da jeg ikke faldt for den, da han fakede tisning (han fik godbid, da han tissede... Det var hans morgenmad, så det gik jo nok), blev han sur og satte sig ned. Jeg sagde "Næh nej, mig snører du ikke!" - hvorefter han væltede om på siden og bare lå, som om han var død.

Cocker-hvalp ejeren var SYG af grin og jeg stod der, med et stk. "død" Taiki. Jeg siger så "Arj, så lad gå da!" og BUM! så står Taiki fint på plads ved min side, klar til at få en godbid.

Lidt senere løfter han benet igen uden at tisse, og kigger i min retning. Jeg siger med det samme "Den går ikke to gange, du!!" og så fnyste han, sparkede lidt græs bagud, men gik videre ... mens jeg blev hardcore ignoreret.

Jeg tillægger altså ikke min hund en masse menneskelige værdier eller personlighed. Han ER bare sådan, spøjs i det. Og så ved han jo godt, at han er mit livs lys - og misbruger det. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites