Hop til indhold

To ting - lærer hunde af at observere + "puddelstyle"?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Ja jeg ved ikke hvad det hedder når hunden sidder og holder forpoterne op foran brystet, så det blev puddelstyle ;-)

 

Nå, jeg besluttede at det skulle et par af mine hunde lære så jeg rustede mig med frikadeller og klikker. Den ene blev klikket og den anden stod bag en børnelåge og kiggede. Valdemar først, han tilbød hurtigt at løfte den ene pote og blev klikket for det. Han byttede så plads med Dizzy som havde kigget på. Hun tilbød ret hurtigt at løfte begge forben og opnåede derved begejstrede "tilråb" fra undertegnede.

 

De byttede tilbage og med det samme gik Valdemar igang med at smide begge forben op på min arm - har han filmet at Dizzy fik højere belønningsfrekvens og hvorfor, og der af lært hvad jeg ønskede?

 

Mit andet spørgsmål - som altid er jeg lidt ekstra udfordret at hundenes størrelse og det er noget uoverskueligt at styre klikker og min hånd/arm der skal tage imod de her store fødder der kommer susende, samt godbidder. De har fanget hvad det hendler om, jeg tænker bare om der er nogle der måske har et par fif til hvordan jeg lidt mere elegant får det arbejdet på plads :-)

 

Og i øvrigt, hvilken kommando gir man den øvelse??

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikker i samme hånd som tager imod fødderne, alternativt godbidder i munden:blink:

Godbidderne sætter jeg i en bøtte på en hylde ved siden af der hvor vi laver øvelsen. Klikker i samme hånd som den der tager imod poterne fungerer ikke, der kommer et par ikke alt for koordinerede kæmpepoter flyvende, så klikker og hånd forsvinder fuldkommen nedenunder :lol:

Det gik fint da det bare var den ene pote, den landede fint i min hånd, men når begge to kommer og vægten ikke ligge 100% på rumpen, så er der mange kilo der skal gribes, jeg gik ret hurtigt over til at bruge underarmen, men så kommer jeg i konflikt med at skulle slippe igen for at få fat i en god bid og jeg ved fanmer ikke hvad :mrgreen:

 

Kommandoen skal da selvfølgelig være "pudel":lol:

Ja det er da klart!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt sikker på at de lærer ved at kigge på hinanden. Min den lille så bare en gang eller to hvordan den store kunne hente en dummy på kommando, det tog ikke lang tid så kunne den lille det. Men også modsat, jeg har lært den lille "elefanten" (forben på en vaskebalje også rundt om baljen) det så den store et par gange og vupti så kunne han det.

Det med puddelstyle var måske noget jeg kunne lære den lille her i de mørke vintermåneder... så følger lige med her hvordan finjusteringen skal gøres ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

min den yngste lærer faktisk bedst via observation - hvis det er noget hun er motiveret for at udføre vel og mærke! Som fx "søge te legen" - den har hun lært nærmest udelukkende ved at se hvad Karla gjorde. Sidde pænt (det kaldet vi det) har Karla lært via at se på Johna - Johna sidder dog 100 gange mere stabilt end Karla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. de motoriske udfordringer ved klikker/godbidder/for få hænder - jeg er begyndt at mundklikke i de øvelser hvor jeg synes jeg har en hånd for lidt, og det fungerer over al forventning! Altså, jeg laver bare en kliklyd med munden i stedet for med klikkeren. Evt. skal man lige klikke hunden ind på den nye lyd, men det går lynhurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede det igen her til formiddag, denne gang med langt større succes ;-)

Begge hunde havde fået hukommelsen godt ud i kroppen. Valdemar var først, han tilbød den ene pote med det samme og gik umiddelbart over til begge poter op i min hånd da jeg holdt belønningen tilbage. Han var meget mere afdæmpet/kontrolleret i sine bevægelser og jeg kunne nemt have 3-4 godbidder i den ene hånd og belønne ham for at blive i ro med poterne på min anden hånd.

 

Bagefter kom Dizzy ind og hun tilbød med det samme at komme op med begge poter, hun skulle så bare opfordres til at holde rumpen i gulvet, men den fangede hun osse efter få gentagelser.

 

Jeg droppede at bruge klikker og nøjedes med verbalt ros efterfulgt af belønning.

Alt i alt god stuetræning, når nu det skal være så møg dårligt vejr :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede det igen her til formiddag, denne gang med langt større succes ;-)

Begge hunde havde fået hukommelsen godt ud i kroppen. Valdemar var først, han tilbød den ene pote med det samme og gik umiddelbart over til begge poter op i min hånd da jeg holdt belønningen tilbage. Han var meget mere afdæmpet/kontrolleret i sine bevægelser og jeg kunne nemt have 3-4 godbidder i den ene hånd og belønne ham for at blive i ro med poterne på min anden hånd.

 

Bagefter kom Dizzy ind og hun tilbød med det samme at komme op med begge poter, hun skulle så bare opfordres til at holde rumpen i gulvet, men den fangede hun osse efter få gentagelser.

 

Jeg droppede at bruge klikker og nøjedes med verbalt ros efterfulgt af belønning.

Alt i alt god stuetræning, når nu det skal være så møg dårligt vejr :-)

 

Wauh hvor flot, du må optage det så vi kan se granderne gøre tricket :-) prøvede med min den lille men han er så lynende hurtig at jeg måtte opgive - han var bare lige for energisk på det tidspunkt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Wauh hvor flot, du må optage det så vi kan se granderne gøre tricket :-) prøvede med min den lille men han er så lynende hurtig at jeg måtte opgive - han var bare lige for energisk på det tidspunkt :-)

 

Tak Dorte :-)

 

Ja det var osse det med tempoet der gjorde det svært for mig sidst, denne gang havde begge hunde mindre travlt med for mange tilbud og det hjalp gevaldigt ;-)

Jeg tror ikke jeg kan filme mens jeg er inde, her er for lidt lys så det må vente til jeg gør forsøget ude på marken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddelstyle = Bamse eller sidde pænt (og nu puddelstyle) alt efter hvem man spørger :)

 

Mine er også ret gode til at lure ting af, mens den anden træner.

 

Du behøver ikke at filme, et fint billede er også helt i orden :slem:

 

Der kommer nok til at gå noget tid før de kan magte at udføre den øvelse på afstand så jeg kan tage et billede af det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...