Hop til indhold

vanskeligheder ved at lære at dække...


luckyluna
 Share

Recommended Posts

ja, det er ikke mine hunde som har vanskeligheder , men ind i mellem kursisters hunde.

 

I kender dem sikkert. Typisk hvalpe som bare hurtigt rejser sig op når standard metoden med lokning bruges.

 

Jeg ville egentlig bare finde ud af om nogen der ude sad med super tips til den slags hunde.

 

Jeg kan en del tilgange til det udover standard metoden med at lokke. Den kan selvfølgelig fanges via fri shaping, men det er ikke alle ejere der liiiige kan geares til dette, nogen gange kan hunden lokkes under et ben og dermed finde ud af at lægge sig og nogen gange kan man bruge et bord eller en sofa som hjælp til at lokke under en kant.

 

Men andre gode tips?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er ikke mine hunde som har vanskeligheder , men ind i mellem kursisters hunde.

 

I kender dem sikkert. Typisk hvalpe som bare hurtigt rejser sig op når standard metoden med lokning bruges.

 

Jeg ville egentlig bare finde ud af om nogen der ude sad med super tips til den slags hunde.

 

Jeg kan en del tilgange til det udover standard metoden med at lokke. Den kan selvfølgelig fanges via fri shaping, men det er ikke alle ejere der liiiige kan geares til dette, nogen gange kan hunden lokkes under et ben og dermed finde ud af at lægge sig og nogen gange kan man bruge et bord eller en sofa som hjælp til at lokke under en kant.

 

Men andre gode tips?

 

Altså, er ikke sikker på hvad du helt præcis mener..? Er det selve det at de rejser sig igen, altså at de ikke bli'r liggende? Eller at de slet ikke lægger sig ned? For at undgå at de rejser sig igen ville jeg belønne igenogigenogigen så længe hunden ligger ned. Bare køre godbid på godbid ned mellem forbenene så hurtigt at den ikke når at rejse sig. Og hvis/når den rejser sig, så stopper godbidderne. Sådan har jeg i hvert fald gjort med vistnok alle mine 3. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skriver rejser sig, mener jeg fra sit.

Jeg ville sagtens kunne lære dem det, men det er ikke alle metoder der er lige lette at gå til for alle ejere.

 

Aaaaah, på den måde... Jeg har nu aldrig lært dæk fra sit, men fra stå, synes det er et nemmere skift. Især når man lokker, som jeg har gjort. Fra sit til dæk kan jeg godt se problemet med at de rejser sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid trænet det fra stående, og på mine hvalpehold har alle lært at dække nogle mså hunde har været nødt til at lære det under benet til at starte med som hjælp. Vi bruger metoden med hunden står, føren dækker godbid til på græsset/gulvet med flad hånd og afventer. Hunden vil forsøge kradse lidt (handsker kan bruges hvis det er slemt) undersøge hånden meget nøje, og tilsidst vil de forsøge komme under godbidden eller bliver træt i benene og ligger sig ned og så fjerner de hånden og hunden får sin godbid.

 

Så har man allerede den nedadgående hånd og flade håndtegn som synlig kommando på sigt hvis man vil bruge det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner det også altid fra stående - for en dæk er for mine hunde (og kursisternes) ikke en dæk fra sit, men en dæk fra stå. Senere kommer den så på fra sit. Jeg vil gerne have at de lærer bevægelsesmønstret med at folde ned fra starten. Gør meget ligesom Linda beskriver og synes ikke det volder store problemer.

Det er ok hvis de bakker, de får bare ikke noget ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men andre gode tips?

Ikke andet end den gode, gamle med en godbid foran snuden og så ellers ret hurtigt ned stort set mellem hundens forben. For mig har den virket hver gang - også med andres hunde. Problemet er, hvis folk er for langsomme i den bevægelse. Så når hunden både at bakke og trippe og hakse ud efter godbidden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder af hunde 010.jpgMin Nana er min eneste af 17 hunde, der ikke gider ligge i dæk. Hun gjorde det godt nok til hvalpemotivation, men efterfølgende vil hun ikke. Som om, at livet var for kort til at ligge ned. Så jeg har brugt tiden på indkald og gå pænt., fordi hun er en hund, der vil løbe og løbe stærkt.

Som ung tog vi et klikkerkursus hos Hund og Træning, det gad hun heller ikke. Uanset sulten og godbider. Helt anderledes end med en Cocker.

Og hun stod mest og gloede ud over den store plæne og lignede en mynde, der observerede horisonter langt væk. Med et udtryk af, at dette ikke kommer mig ved. Hun kan sidde og stå, men dæk, så kommer jeg nok til kort.

Nu er hun over 9 år, så jeg gider ikke bruge tid på hende uden effekt. For hun viser, at dæk er noget ala tvang.

Jeg aner ikke hvorfor hun har det sådan, men som ung kaldte de andre hundeejerer hende for gazellen eller "den lavtflyvende spitfire".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...