Gæst jepjepjep Skrevet November 17, 2013 Rapporter Share Skrevet November 17, 2013 Jeg overvejer at give en mops til min kæreste, da hun er ellevild med hunde. Vi bor i en lejlighed i KBH, og har flere gange snakket om at det måske vil være synd for hunden at skulle opholde sig så mange timer i en lille (ca 55kvm) lejlighed. Jeg kan dog se at det ikke er unormalt, så det er måske ikke noget større problem når hunden ikke er så stor? Vores største anke ind til videre er gåturen om eftermiddagen, hvor vi begge er på arbejde. Morgen og aften er intet problem, men er det "påkrævet" at gå en tur kl 16-17 eller vil det være umuligt, hvis vi begge i ny og næ kommer hjem kl 18.30? Vi kan godt leve med lidt infleksibilitet, men hvis vi skal være hjemme kl 16 for at gå med hund, så bliver det nok (indtil videre) for besværligt. På forhånd tak for hjælpen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Pladsmæssigt er det ikke noget problem overhovedet. Tidsmæssigt - det kommer jo lidt an på, hvornår I tager afsted om morgenen, altså hvor mange timer sammenlagt hunden skal være alene/holde sig. En voksen hund kan som regel godt holde sig 8 timer, men husk på, at hvis I får en hvalp, skal den ud og besørge rigtigt mange gange om dagen (og i starten som regel også om natten). Uanset om I får en hvalp eller en voksen hund, så skal der nogle ugers ferie til, så den gradvist kan lære at være alene, og renlighed hvis det er en hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepjepjep Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Pladsmæssigt er det ikke noget problem overhovedet. Tidsmæssigt - det kommer jo lidt an på, hvornår I tager afsted om morgenen, altså hvor mange timer sammenlagt hunden skal være alene/holde sig. En voksen hund kan som regel godt holde sig 8 timer, men husk på, at hvis I får en hvalp, skal den ud og besørge rigtigt mange gange om dagen (og i starten som regel også om natten). Uanset om I får en hvalp eller en voksen hund, så skal der nogle ugers ferie til, så den gradvist kan lære at være alene, og renlighed hvis det er en hvalp. Vi er i den situation at min kæreste vil være uden job de næste par måneder, hvilket også er grunden til at jeg undersøger problemstillingerne lige nu. Så vil der i hvert fald de første par måneder, være massere af tid til oplæring og træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Men hvor længe regner i med at hunden skal være alene når din kæreste får job igen? Det er jo en selskabsrace. Man går tur om eftermiddagen både for at hunden også kommer udenfor men i høj grad også for at den kan komme på toilettet. Så hvis I går hjemmefra kl 07 og hunden først kommer ud igen kl 18.30, synes jeg det er en lidt dårlig ide. Husk nu at tjek GRUNDIGT hvor i overvejer mobs fra, der er simpelthen så mange syge eksemplarer. Elendig vejrtrækning feks, mange skal opereres for dette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Man behøver hverken at gå længe eller langt, de fleste hunde kan nøjes med 3 korte ture hvis de aktiveres på anden måde. Feks med leg eller træning hjemme i lejligheden ... men ud skal de. De skal jo af med det der er kommet ind og så er det rigtig sundt for dem at få nye indtryk og få snust en masse. Derfor skal man også forsøge at gå en del forskellige ture og tage den med nye steder. Vi har hund i lejlighed og 2 fuldtidsjob og det fungerer fint. Vores Nala er som udgangspunkt alene 7 timer, men få dage kan det blive lidt længere. Min kæreste kører 6.30. Jeg kører kl 8.30-9. Jeg går morgenturen på ca 20-30 min med indlagt træning og leg. Min kæreste kommer hjem kl 15.30-16 og går en eftermiddagstur på 40-60 min - oftest i hundeskoven. Jeg kommer hjem ved 18-tiden og leger og træner lidt med hende om aftenen .... Aftenturen går vi tit sammen. Også 30 min typisk. Det er somregel bare en snusetur i flexi. I weekenderne er vi til træning eller konkurrence (rally-lydighed og agility). Nala er en ret aktiv terrier, så en mops vil udmiddelbart nok godt kunne nøjes med mindre, men at kunne nøjes og være glad er selvfølgelig ikke det samme. Det skal vurderes på individet hvad den trives bedst med for en grad af aktivitet. 8 timers alenetid er vores max. Enkle dage kan det være nødvendigt med op til 9 timer, men det er udtagelsen og vi ønsker ikke det skal være noget der sker på daglig basis. Dyrenes beskyttelse anbefaler max 5 alenetimer, men det vil nok være umuligt for de fleste - ihvertfald for os. Vi har en holdning der siger " det handler ikke om hvor længe hun er alene, men om hvad vi laver med hende når vi er sammen" ... indenfor de 8 timer altså Håber i kan få det til at passe sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 :hundifart:Husk at tjekke om I overhovedet må have hund i ejendommen - det er jo ikke alle steder man må det . pladsen er ikke noget problem for hunden skal jo have sine oplevelser udenfor lejligheden - jeg har selv 2 hunde på ca. 40 m2 - det er en 10 mdrs. hvalp & en voksen på ca. 5 år og vores gå tur mønster ser nogenlunde sådan her ud - morgen ca. 7.30 15 - 20 min tur , eftermiddag ca. 16.30 - 15-20 min tur , kl. ca. 19 1 - 1½ times tur og så en kort nattur ved sengetid , men måske har I mulighed for at få en dagpleje / hunde lufter til at komme ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepjepjep Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Ja det er faktisk en god idé med en hundelufter, hvis det ikke er alt for dyrt (hvad koster det normalt?). Vi må gerne have hund her, så det er ikke noget problem. Arbejdstiderne er generelt 09-17, men det kommer nok til at blive anderledes for min kæreste, så forhåbenligt ville det kunne passe med at hun kommer tidligere hjem og kan gå en tur der. Bliver dog nødt til at antage et worst-case scenarie :l Men lad os antage at vi begge er væk i 8 timer i samme tidsrum hver eneste dag. Er det synd? Lyder lidt til at vi måske ligger liiige lovligt på kanten af hvad der er synd for hunden. Og det går jo ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Ja det er faktisk en god idé med en hundelufter, hvis det ikke er alt for dyrt (hvad koster det normalt?). Vi må gerne have hund her, så det er ikke noget problem. Arbejdstiderne er generelt 09-17, men det kommer nok til at blive anderledes for min kæreste, så forhåbenligt ville det kunne passe med at hun kommer tidligere hjem og kan gå en tur der. Bliver dog nødt til at antage et worst-case scenarie :lMen lad os antage at vi begge er væk i 8 timer i samme tidsrum hver eneste dag. Er det synd? Lyder lidt til at vi måske ligger liiige lovligt på kanten af hvad der er synd for hunden. Og det går jo ikke. Jeg synes 8-9 timer 3-4 gange om ugen er acceptabelt for en voksen hund. Men for en hvalp er det jo anderledes! Det kan tage temmelig lang tid at lære hunde at være alene hjemme. Personligt ville jeg jeg have det lidt svært med at min hund skulle være alene 8-9 timer alle hverdage. En enkelt eller to om ugen ville være ok. Og resten af tiden ville jeg finde en der kunne lufte den. En mops er jo heldigvis en overkommelig størrelse, så mon ikke man kunne finde en pensionist eller en stor skolepige der vil tjene et par hundrede om ugen på at lufte sådan en lille bandit? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Nu er jeg jo en af dem som ikke indretter hele min dag efter min hund :blink: Jeg tager hjemmefra 05:30 og lander foran hoveddøren 15:30. Det er lige før at jeg vil påstå at hvis min border collie kan det, så kan andre voksne hunde også. Min fordel er så bare at sådan har det været fra hun var otte uger, da jeg først havde ferie en måned efter. I den tid blev hun luftet omkring middag. I dag er hun alene hjemme hele dagen, og det er kun de dage hvor jeg ved at jeg først er hjemme efter fem at der kommer en forbi og lufter hende. Jeg bruger ikke meget tid på at gå tur med hende. Der er for mange åndssvage løse hunde til at jeg vil det(min tæve er rappenskrald af første grad, så jeg skal ikke nyde noget af at hun får bidt en anden hund). Tilgengæld bliver hun mentalt aktiveret i 30-60 minutter om dagen. Jeg synes nogle har det med at være på grænsen til hysteri, og jeg har svært ved at forestille mig at hunde yde i naturen ville være i omdrejning 24-7. Jeg mener, en løve der lever i naturen sover omkring 20 timer i døgnet. Så ville det for mig virke mærkeligt hvis en hund var så aktiv i naturen at den kræver nærmest ti timers daglig motion og aktivering. men det er jo en holdningssag. Min den er glad og veltilpas, og det skyldes nok at vi nærmest altid har en fast rutine, det er bare sådan hendes verden den er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Og , som Buddha også nævner: En mops kan have en forfærdelig masse sygdomme. Rigtig stygge, nogle af dem. Derfor er det meget uklogt --og i sidste ende meget dyrt--- at købe en tavleløs mops. Og en mops med DKK tavle koster sikkert over 10.000. Det er en dyr gave. Og rent principielt synes jeg slet ikke, at man skal give en hund som gave. I skal sammen overveje, om I vil bruge så mange penge på en hund, mops eller en anden race. Og I skal sammen overveje, om I vil bruge så meget tid og energi på at få en hund. Og sammen gå ud og finde hvalpen/hunden hos en opdrætter som I er trygge ved, og som har et godt ry. En hund er en forpligtelse for mange år ud i fremtiden. Vær to om det. Køb fra en DKK kennel. Sørg for at undersøge forældrenes helbredsstatus på Nettet inden I beslutter jer for en bestemt hvalp. OM I kan have en mops på den måde I forestiller jer, det er nok ikke til at sige. Mange af os vokser jo med opgaven. Kan hunden ikke lære at være alene, så må man finde en anden løsning. Find noget privat, for en professionel hundepasser kan godt være dyr. Men en pensionist eller en pige efter hun kommer hjem fra skole, kan være en løsning. Eller hvis I kender nogen i vennekredsen eller familien, så er det jo det bedste, for det er en tillidserklæring at overlade sin unge hund til helt fremmede.. Men allerførst: Læs på nettet ALT hvad I kan finde om mopser. Også de skrækkelige historier, hvor folk har købt en hvalp, som ikke overlever den første måned i sit nye hjem, og hvor "opdrætter" viser sig at forsvinde sporløst og sikkert har været en hundehandler, der har indsmuglet hvalpen fra et østland. Besøg altid kennelen. Og se moderen og de andre hvalpe i kuldet. Køber I privat, så har I ingen rettigheder. Købeloven gælder ikke for handel mellem private. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Jeg tror det kommer helt an på hunderacen. Jeg har cocker spaniel og man kan insistere alt det man gider, på at mental træning trætter en hund. Det gælder bare ikke her. Jeg kan slet ikke trætte min cocker nok med mental træning. Han SKAL ud at løbe stærkt, ud at snuse og gå. En halv time 3 gange dagligt, er slet ikke nok, så har jeg en hund der løber på væggene og er helt umulig. Nu er en mops en helt anden race, så det forholder sig nok anderledes. Generelt tror jeg ikke i skal være så bekymret for at i ikke kan aktivere den nok. Men en mops er en selskabs race og har det bedst sammen med sine mennesker. Personligt synes jeg at en hund der er alene 8-9 timer hver dag, er for meget alene. Men det kan jeg også sagtens sidde og sige, for jeg har ikke fuldtidsjob. Når en hund er hvalp og ung hund har den brug for at komme ud ofte og det er så vigtig at i får trænet "alene hjemme". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimJ Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Nu kan det godt være at jeg får ørerne i maskinen, men jeg ville da overveje, om en kat ikke er sagen? Katte er, især når de ikke får lov til at strejfe rundt udendørs, faktisk meget hengivne, og selv om jeg til enhver tid vil skrive under på at en hund er noget helt andet og mere (egen erfaring, vi har selv 1 hund og 2 katte), er den altså også noget lettere i "vedligehold". Det lyder lidt som om der er tale om et grænsetilfælde (jeg er ikke den rette til at vurdere om det er rigtigt) og jeg ville da hellere "nøjes" med en kat, indtil der kommer en mere sikker situation, og så lægge en hund til, til den tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret November 17, 2013 Rapporter Share Besvaret November 17, 2013 Nu kan det godt være at jeg får ørerne i maskinen, men jeg ville da overveje, om en kat ikke er sagen? Katte er, især når de ikke får lov til at strejfe rundt udendørs, faktisk meget hengivne, og selv om jeg til enhver tid vil skrive under på at en hund er noget helt andet og mere (egen erfaring, vi har selv 1 hund og 2 katte), er den altså også noget lettere i "vedligehold". Det lyder lidt som om der er tale om et grænsetilfælde (jeg er ikke den rette til at vurdere om det er rigtigt) og jeg ville da hellere "nøjes" med en kat, indtil der kommer en mere sikker situation, og så lægge en hund til, til den tid. Jeg er nok tilbøjelig til at give dig lidt ret. En kat har altså bare nemmere ved at være alene hjemme i 9 timer og den skal ikke luftes, når man kommer hjem efter en lang dag. Man kan evt. købe to killinger fra samme kuld, så de kan underholde hinanden, hvis de skal være inde-katte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts