Hop til indhold

De små poter i sne sjap frost og salt.


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Hejsa, vil egentlig bare høre om I gør noget specielt ved de små poter når vinteren sætter ind?

 

Her tænker jeg på de salte veje (synes de bruger alt for meget salt, jeg salter KUN selv min indkørsel hvis den er så isglat at bilen ikke kan komme op af garagen) - jeg tænker også på is og sne.

Når det er meget koldt og der er saltet meget bruger jeg lidt potevoks på de små "puder" :-)

 

Min den gamle kan godt lige pludselig stå på tre ben og så skal jeg hen og varme den pote der hænger i luften, eller fjerne sne, eller is. Det er ikke nok at gøre med handsken på - nej det skal være min varme hånd der lige skal varme fussen op så kan vi gå igen.

 

Har ikke oplevet noget med den lille Zeus endnu han var jo også kun lille baby sidste vinter ;-)

Er det MEGET saltet udenfor så vasker jeg lige poterne i rent vand når vi kommer hjem.

Hvad gør I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg salter IKKE! Man kan sagtens bruge grus i stedet, og forstår sket ikke at salt er lovligt:(

 

Jeg smører dagligt med kopattesalve, og inden ture får hun potevoks på. Når vi kommer hjem, får hun vasket poterne med en vaskeklud, og når de er helt tørre, får hun kopattesalve på. Det mindsker revnerne i poterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne er helt enig, mange af mine naboer bruger dælme en hel pose pr. flise så det ligger i klumper, og nogle bruger salt fra opvaskeren og smider overalt. Min mand har lige kommenteret og sagt hey Dorte vi bruger heller ikke salt -og rigtig nok så var det strandsand jeg smed overalt sidste vinter :-) husker ikke så godt er på vej til de 40 år :-)

Forresten synes jeg ofte det bliver mere glat på vejene af at salte lidt som brun sæbe, de kunne tage og skrabe sneen væk på vejen mens den var "ny" inden alle kører i den det ville blive bedre tror jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne er helt enig, mange af mine naboer bruger dælme en hel pose pr. flise så det ligger i klumper, og nogle bruger salt fra opvaskeren og smider overalt. Min mand har lige kommenteret og sagt hey Dorte vi bruger heller ikke salt -og rigtig nok så var det strandsand jeg smed overalt sidste vinter :-) husker ikke så godt er på vej til de 40 år :-)

Forresten synes jeg ofte det bliver mere glat på vejene af at salte lidt som brun sæbe, de kunne tage og skrabe sneen væk på vejen mens den var "ny" inden alle kører i den det ville blive bedre tror jeg :-)

 

Problemet er jo at saltet hæver vejtemperaturen, men når det er koldere end minus 10-12 grader, kan saltet fryse alligevel. Grus/sand hjælper jo "bare" overfladen til at blive ru. Her bliver der skrabet sne HVER gang det har sneet (og nogen hund synes det er pissesjovt at hjælpe), og så bliver der gruset på stierne.

 

Når vi går tur, er det heldigvis kun ca. 3x100 meter hvor vi skal døje med salt, og havde det været på lange stræk, havde jeg nok overvejet sko:genert:

 

Men jeg er glad for at i trods alt ikke salter på egen matrikel:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har de saltet i dag, og der er faktisk mere glat på det salt-halløj de har brugt, end på vejen.

 

Jeg kan ikke rigtig undgå salt, når vi skal ud på tur, men jeg prøver så godt jeg kan. Og er det helt slemt, får Luna ballonsko på. Jeg har prøvet potevoks, men så snart Luna har været ude i sneen en gang, så er virkningen forsvundet, når hun næste gang rammer salt på vejen. Vasker poter, når vi kommer hjem og så smører jeg dem med enten kopattesalve eller propolis aloe vera

Link til indlæg
Del på andre sites

ha ha ha vores hunde prøvede at få smurt vaseline på poterne i går.

Det var mere end den gamle ville finde sig i ha ha ha hun blev godt gal, så fik hun dog pænt besked på at slappe af og nyde det.

Da vi var færdige måtte jeg meget gerne få poten, men stak jeg fingrene i vaselinen så stak hun af.

Skøre gamle skid.

 

Vi bor ude på landet og kan så vidt muligt undgå at gå i salt, så vi har endnu ikke oplevet en masse problemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør ikke andet end at løfte hende fra døren og hen til græsplænen hvis det er for slemt.. Vi kan heldigcis undgå salten ret nemt, da det ikke er alle steder de salter.. Er glad for hun er en lille fis på 20 kg.

 

HEHE sødt ;-)

Ja de kniber lidt for mig at løfte mine ;-)

Den brune vejer en 33 kg mens den lille vejer 27 kg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan vi heller ikke undgå saltet - det ligger bare overalt! Så jeg er også glad for paws ballonsko, og så tørrer vi lige poterne med en lun, fugtig klud hvis der er kommet sne og sjap i skoene alligevel :)

Den første vinter eksperimenterede jeg mest med potevoks, men jeg synes dels det er for besværligt, og dels at effekten er for lille. Tea er også en lille frossenpind, som godt kan have brug for at få varmet poten, selvom hun har sko på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har god erfaring med at bruge en håndcreme der virker som en usynlig handske. Oskar får ofte sneen til at samle sig i isklumper mellem trædepuderne, men ikke når poterne er smurt. Jeg ved ikke om det også hjælper poterne hvor der er saltet, da vi næsten aldrig går hvor der kan være saltet, men jeg vil næsten tro det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

En god forebyggende olie gennem året kan gøre underværker ved huden også trædepuderne - mine får nu fast hampefrøolie da det har den helt rigtige omega 3 fedtsyre.

 

Ellers skyller jeg poterne i hibi skrub (medicinsk sæbe) og smører poterne med Aloe Vera avivir extrem creme. Vi forsøger at undgå de mest saltede områder - desværre salter kommunen mere end godt er på den vej der fører op i området - så nogle gange har jeg båret mine hunde noget af vejen for at undgå de gik for meget i det. Det er ikke saltet så meget der er problemet det er den der kemiske proces der går i gang når sne og salt rammer hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har prøvet "rigtige" sko? Og fundet nogle der holder?

 

Karlie laver nogle ret billige nogle som kan købes på den tyske zooplus. Men synes de ser lidt kinky ud:mrgreen:

 

Nej har ikke prøvet sko til mine, jeg har et par som jeg købte da den gamle skar en flænge i poten så fik han dem på bagbenene, har kun to af dem, Walker hedder de vist, det er dem her Buster-hundesko-Walkabout.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej har ikke prøvet sko til mine, jeg har et par som jeg købte da den gamle skar en flænge i poten så fik han dem på bagbenene, har kun to af dem, Walker hedder de vist, det er dem her [ATTACH=CONFIG]114515[/ATTACH]

 

De holder jo ikke til en dyt:vedikke: Brugte hele Århus' lager af dem på de 6 uger Bellas pote skulle skånes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt Ruffwear Skyliner til Luna forrige år, men ikke fået dem brugt endnu

 

11-2207-260.jpg

 

http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=8421&varenr=11-2207-435&varegrp=2207&name=vareliste

 

Vi havde Bark'n Boots, men de gnavede hende, fordi hendes ulve/vildtkløer (forbenene) sidder dumt placeret. (har faktisk stadig 4 til salg:mrgreen:)

 

Så gik vi ned i Kenjan og fik hjælp og prøvede en masse, og endte ud med de der Skylinere, som vi så ikke har brugt endnu, da jeg har brugt ballonskoene istedet

Link til indlæg
Del på andre sites

De holder jo ikke til en dyt:vedikke: Brugte hele Århus' lager af dem på de 6 uger Bellas pote skulle skånes.

 

Enig med Anne, de der Walker-sko bliver nærmest slidt ned på en enkelt tur.

 

 

Herhjemme prøver vi så vidt som muligt at tage på ture til steder hvor der ikke bliver saltet. Potevoks er helt håbløst, og nogle gange synes det nærmest at forværre problemet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enige med Jer at de WALKER sko bliver hurtigt slidt, har også kun brugt dem få gange pga en skåret pote, men kan godt forestille mig en lang tur i dem - så er de kaput :-)

 

Lang tur? Vi gik vel 1,5-2 km pr. tur med de sko, og turen foregår primært i skoven hvor der også er grusvej. Og hvis det gik RIGTIG godt, holdt de til 2 ture. Det er lige så meget som Pawz holder til:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lang tur? Vi gik vel 1,5-2 km pr. tur med de sko, og turen foregår primært i skoven hvor der også er grusvej. Og hvis det gik RIGTIG godt, holdt de til 2 ture. Det er lige så meget som Pawz holder til:vedikke:

 

Gad vidst om det handler om måden hunden går på? Eller vægten af hunden? Mine paws holdt hele sidste sæson... Og jeg vil tro at ca. 5-6 fra den oprindelige pakke stadig kan bruges...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vidst om det handler om måden hunden går på? Eller vægten af hunden? Mine paws holdt hele sidste sæson... Og jeg vil tro at ca. 5-6 fra den oprindelige pakke stadig kan bruges...

 

Wow!!!! Altså, Bella er jo en "spurter". Når hun sætter afsted, er det som regel med hjulspin:lol: Og så er grus selvfølgelig hårdt at gå på. Tror faktisk ikke vi har brugt dem i sneen (har jo kun brugt dem i forbindelse med skader på poterne), men hvis de kun går i sne, holder de vel længe? Måske:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow!!!! Altså, Bella er jo en "spurter". Når hun sætter afsted, er det som regel med hjulspin:lol: Og så er grus selvfølgelig hårdt at gå på. Tror faktisk ikke vi har brugt dem i sneen (har jo kun brugt dem i forbindelse med skader på poterne), men hvis de kun går i sne, holder de vel længe? Måske:vedikke:

 

Jeg har kun brugt dem når vi har gået asfaltture :vedikke: Så det vil jo sige, at det har været trav primært, uden de store "hjulspind" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...