Hop til indhold

Agilitytræning vinter / forår 2013-14


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hov skal lige meldes ind i tråden igen. Pølsefingre fik mig meldt ud.

Wasabi starter på sandkasseholdet til april.. bliver fedt at træne med selskab igen!

Her er problemet ikke motivation, men at holde fokus og ikke hapse sig fast i mit jakkeærme ved frustrationer..

 

Til gengæld fungerer slalom ret fint (har trænet indgang og fire pinde i laaangsomt tempo.. nu med lidt mere fart)

Og tunnel. Fungerer for godt. Vippen er han sygt stor fan af.. overraskende nok.. jeg synes det ser farligt ud.. men han er frygtløs..

 

Og.. så skal vi blive enige om, at A brættet ikke er en udkigspost til parken.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Når jeg træner slalom, så har jeg tro principper jeg følger.

 

Gør jeg en ting vanskeligere, så gør jeg det lettere på andre måder.

Jeg overtog Joy som agilityhund da han var seks år gammel. Han startede med at træne agility da han var omkring 12 mdr. på begynderhold og hans slalom var så han kunne tage indgangen korrekt hvis den var lige på, han skulle have sin fører på højre side, det gik ikke specielt hurtigt og han skulle støttes ved at man sagde en-to-en-to. Det havde han gjort i 5 år, og jeg besluttede så for at rette op på det. Joy er en hund der meget nemt går i selvsving, og som nemt bliver frustreret ved at blive rettet mange gange.

Så det gik hurtigt op for mig at det helt rigtige for ham var at hjælpe ham ved at stille den første pind forskudt i forhold til de tre næste, når vi trænede indgange. Skulle vi træne selvstændighed i slalommen, blev den sat op, så han nemt kunne have fart på. Det gjorde at han havde en høj succesrate, og efter en måned fik jeg rettet hans slalom så meget, at størstedelen af de fejl var væk.

 

Derudover så sørger jeg altid for kun at fokusere på en ting når jeg træner slalom. Hvis det er indgangen jeg træner, så belønner jeg stadig for en korrekt indgang, selvom fx den sidste pind ryger. Det samme gælder hvis det er højt tempo. Altså så er det kun det kriterie jeg har vil styrke den dag, som er vigtig. Selvfølgelig stopper jeg lige og tænker mig om hvis den nu for tredje gang i træk sjusker inde i slalommen, selvom det ikke er fokus, men det sker nu ret sjældent.

 

Det er i hvertfald de tanker jeg gør mig omkring slalom, og som har hjulpet begge mine, og forhåbentlig får jeg mulighed for at få gjort meget mere ved Carlas slalom også, når hun flytter her til Ørslev.

 

*****************************'

 

Nå ja, Carlas agilitytræning genoptages her på lørdag. Spændt på at se hvor meget hun husker efter to måneders pause.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Fed ag træning her til aften - elsker at blive rettet på mht. mit kropssprog så jeg bliver bedre og bedre.

Nu skal vi vente hele 2 uger til næste gang! Godt jeg skal selvtræne d. 9 marts i hele to timer sammen med soegaard og Tigerdyr her inde fra:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fed ag træning her til aften - elsker at blive rettet på mht. mit kropssprog så jeg bliver bedre og bedre.

Nu skal vi vente hele 2 uger til næste gang! Godt jeg skal selvtræne d. 9 marts i hele to timer sammen med soegaard og Tigerdyr her inde fra:-)

 

Krop og handling er jo det der er det fede ved agility. Det tager 10 minutter at lære hunden forhindringerne og så kan vi bruge de næste 10 år på at lære føreren at løbe agility :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forslag camilse. Tror netop, jeg skal have den delt mere op i 'dagens' fokusområde til hver træningssession.

Og fokusområdet skal hedde indgange i et stykke tid.

Kan mærke, det bliver noget mere overskueligt for hende her hundeejeren også nu. Så jeg har fået noget mere lyst til at gå til det :-D

 

Tak for forslag også belinda. Kan desværre ikke se videoen på mobilen, så må vente til jeg kommer til en computer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har denne video fra oktober af, hvor jeg både træner selvstændig indgang (lige på) men ingen hjælp fra mig, da jeg er foran i slalom, og så selvstændighed, og korrekt afslutning. (Morgan er 2 år og 10 måneder)

Ved ikke om det også kan bruges.

 

 

Takj for forslag og god video:mrgreen:

Tror dog ikke, vi kan bruge den træningsform til så meget før om et år or so.. Vi er overhovedet ikke så langt i vores slalomkunnen:lol:

Han skal først lige lære at tage indgangen mere selvstændigt og så hele slalommen mere selvstændigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takj for forslag og god video:mrgreen:

Tror dog ikke, vi kan bruge den træningsform til så meget før om et år or so.. Vi er overhovedet ikke så langt i vores slalomkunnen:lol:

Han skal først lige lære at tage indgangen mere selvstændigt og så hele slalommen mere selvstændigt.

Det var da så lidt.

Det var nu også mere så du kan se lidt andet også. :blink: og det med at løbe fra dem er jo også en god træning, jeg gør det så ret meget og langt væk i vidoen, gradvist flytter man sig jo længere og længere væk, min har jo kunne slalom længe efterhånden, men har lært det på en ret dårlig måde, så han har aldrig været stabil i den, og så tester jeg ham nogel gange meget. Og det gir pote rigtig ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha!!! Jeg har været ude i agilityhaven og trænet lidt med Iso!! Feeeeedt... :lun: Det er bare SÅ længe siden! Og i morgen skal vi til træning igen, for første gang siden jeg-husker-ikke-hvornår, glæder mig virkelig meget! Jeg kan jo nok ikke løbe ret meget, med forkølelse i hovedet, men lidt er bedre end ingenting! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha!!! Jeg har været ude i agilityhaven og trænet lidt med Iso!! Feeeeedt... :lun: Det er bare SÅ længe siden! Og i morgen skal vi til træning igen, for første gang siden jeg-husker-ikke-hvornår, glæder mig virkelig meget! Jeg kan jo nok ikke løbe ret meget, med forkølelse i hovedet, men lidt er bedre end ingenting! :5up:

 

Og vi glææææder os til at se dig :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input Belinda :-D

 

Korvis: slalom er indlært med bøjler (nu bliver jeg i tvivl om hvad de bliver kaldt, men i ved vist hvad jeg mener :blink: )

Men jeg er så i tvivl om, om de blev pillet for hurtigt af. For han har stadig meget brug for at jeg løber tæt op af slalom, når han tager den. Eller så er det noget, han er blevet tilvænnet, fordi jeg altid har gjort det indtil nu. Og ikke tænkt på, at det var for fastlåst.

 

Jeg forsøgte igår det amocca gør i videoen. Og han var noget mere med på selv at søge indgangen, end jeg havde regnet med. Skal trænes en del flere gange. Men han har byggestenene, nu skal jeg bare have det udviklet ved ham :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg hjemme fra klubben efter en lille halvanden times arbejde med pigerne. Fik ikke hevet min mobil med, for ville ellers have filmet lille Carla.

 

Først vildcassen. Med hende trænede jeg den her bane( ups, nr. 5 er på den gale side af springet)

image.jpg

 

fokus var fjernhandling, og tøsen var supersej. Kunne stå mellem det første spring og dirigere hende hele vejen rundt. Det der var svært fra hende var at finde ud af hvilken retning hun skulle tage efter tunnellen, og der måtte jeg så flytte mig om på den anden side af tunnellen for at hjælpe hende. Det var tydeligt at høre at hun strejfede en del pinde, men de blev alle liggende. Bagefter prøvede jeg at løbe samme bane med bevægelse, og det var så tydeligt at hun fik en helt anden stress over sig, og kom jeg for tæt på det spring hun skulle over, så var der garanti for en nedrivning. Så der er noget at tænke over. Så fik vi i arbejdet med lidt vendinger og det gjorde hun så fint.

 

Lille Carla har absolut ikke glemt hvad det ville sige at løbe agility. Jeg havde med vilje valgt at tage den nye tunnel frem vi har fået. Den er kun tre meter og så er den gul, så den er ikke så farlig. Hun var jo ikke superglad for tunnellerne før vi stoppede, så følte det var helt rigtigt med den lyse tunnel.

Carla løb blandt andet den her bane

image.jpg

For første gang arbejde vi med blindskifte(3-4,5-6 og 6-7) og det lå bare rigtig naturligt. Carla er ikke verdens hurtigste lille hund, så man skal lige hjælpe hende med fremad. Og så er det jo et par måneder siden der sidst er trænet agility med hende og så var vi liiiiidt i løbetid.

 

Arbejdet med slalommen i juleferien var heller ikke spildt, for hun huskede det hun havde lært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input Belinda :-D

 

Korvis: slalom er indlært med bøjler (nu bliver jeg i tvivl om hvad de bliver kaldt, men i ved vist hvad jeg mener :blink: )

Men jeg er så i tvivl om, om de blev pillet for hurtigt af. For han har stadig meget brug for at jeg løber tæt op af slalom, når han tager den. Eller så er det noget, han er blevet tilvænnet, fordi jeg altid har gjort det indtil nu. Og ikke tænkt på, at det var for fastlåst.

 

Jeg forsøgte igår det amocca gør i videoen. Og han var noget mere med på selv at søge indgangen, end jeg havde regnet med. Skal trænes en del flere gange. Men han har byggestenene, nu skal jeg bare have det udviklet ved ham :-D

 

Hvis du har indlært slalom med buer/bøjler er det faktisk ret nemt at træne både selvstændighed og indgange - faktisk plejer det nærmest at komme pr. automatik med den metode..? I og med at hunden bli'r styret/støttet af buerne kan man som fører meget tidligt begynde at træne netop de ting, variere sin position, fart og afstand, samt sende hunden ind fra alle mulige og umulige vinkler. Så jeg ville da foreslå at du går back to basics, og sætter buerne på igen, og træner alle de her ting. Og så piller du buerne af lidt ad gangen, når han er parat til det. Evt. kan du nøjes med at kun ha' bue på selve indgangen, hvis det kun er den der er problemet. :5up:

 

------------------------------------

Så har Iso og jeg været til træning, for første gang i meeeget lang tid... Og efter en nat hvor jeg bare ikke har sovet en skid, er simpelthen vågnet 117 gange. :roll: Så det gik jo ikke så godt!

 

Den første bane vi løb var pissesvær, virkelig!! Og med en Iso der var sprængfyldt af energi gik det jo helt ad H til i starten. Men efter lidt tid havde hun krudtet det værste af, og løb rigtig fornuftigt. Det gjorde jeg til gengæld ikke, så det var i hvert fald ikke Iso's skyld. Næste bane var meget bedre, og den lykkedes ok i starten. Men så blev Iso's hjerne træt... Og så begyndte hun at sjuske med springene, og rev og rev og rev... Så det endte med at jeg tog hende ud og sa' slut-prut-færdig, for vi var begge for trætte. Men det var sq dejligt at komme i gang igen, det har jeg virkelig glædet mig til! Men jeg skal altså ha' gjort noget ved de nedrivninger. :hmm: Jeg fik jo "gavekort" til undervisning hos Ann-Britt/DJ i fødselsdagsgave, og dem havde jeg tænkt mig at ta' ud her i foråret, jeg håber at hun måske har nogle idéer til hvad jeg kan gøre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Fed, fed træning i dag! Leah tog sgu 12 slalompinde uden fejl og med god fart. Hun har aldrig prøvet mere end 6. :banan:

 

Bonusinfo: Jeg løb i shorts og korte ærmer. :-D

 

total misundelig på shorts og korte ærmer. Jeg vil have græs under poterne, og have lov at løbe i bare tæer ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Super træning herfra også :banan:

 

Ludwig havde hyrdet en times tid inden, så han var tilpas træt. Og topmotiveret....så løb faktisk nogle rigtig fine gennemløb af de mobiler der blev trænet :banan: Handlingen fungrede også rigtig fint :banan:

 

Og næste uge står den på 3 timers AG :banan::banan::banan:

 

At jeg så skal i træningsmode med slalom taler vi ikke om...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...