Hop til indhold

Kornfrit hvalpefoder


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu er det (snart) sikkert og vist, vi får vores lille baby om små 4 mdr.

 

Opdrætter bruger Eukanuba, primært pga. pelsen. Det ønsker jeg ikke at fortsætte med. Dels synes jeg at Eukanuba er alt for dyrt, dels vil jeg helst ikke have foder med korn i huset, da Bella tilsyneladende ikke tåler det særlig godt.

 

Jeg har afskrevet TOTW som hvalpefoder. Fordi askeindholdet er for højt. Orijen er jeg i tvivl om, da det jo har et meget højt proteinindhold (ja ja, Bella fungerer super på det, og corgien ender nok også på det med tiden). Men kom gerne med argumenter for at bruge højt proteinindhold til hvalpe (hvis de findes).

 

Så har jeg Olivers og Kingsmoor Pure i tankerne. Både fordi det er danske produkter, og fordi det er nemt at købe. Essentials er også i tankerne.

 

Corgien har jo en speciel kropsform, og er disponeret for rygproblemer. De linier vi får af, har ikke problemer med hofter og albuer, men det er forholdsvis kendt i racen.

 

Kom gerne med forslag og erfaringer!

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.bozita.com/sv/robur/

 

Jeg ved ikke, om du anser ris og majs som korn, men ellers kan jeg på det kraftigste anbefale Bozita Robur - et svensk kvalitetsmærke, som ikke er så dyrt og vores 3 hunde elsker det, er så smukke og blanke i pelsen og de trives virkelig godt. Der kommer heller ikke ret meget puh ud på den anden side ;)

 

Vores gamle hund, som nu er i hundehimlen, havde allergi og dette foder var rigtig godt for ham.. Men vi skulle jo også bare undgå hvede..

 

Her står lidt mere på dansk: http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/bozita_robur/breeder_puppy/180751#more

Redigeret af Chewie
Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til vækst og foder,så synes jeg du skal følge opdrætters anbefaling. At fodre kornfrit er langt fra den perfekte løsning, hvis jeg skal sige min mening, og jeg vil altid langt hellere følge opdrætters erfaringer og anbefaliner og sikre at min hund vokser korrekt. Jeg har desuden set alt alt for mange hunde med forkert vækst på kornfrit. Når de er udvoksede er det fint at skifte, hvis man er af den opfattelse at det er bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også et skal følge opdrætter erfaring, hvis det da er det. Altså at de har opflasket hvalpe på det ender med succes før.

Fra to veninder med corgi ved jeg fra deres opdrætter at de brugte hvalpe foder til store racer for at de ikke skulle vokse for hurtigt, da corgi er er sent udviklet.

 

Den ene fik Olivers og den anden specifik.

 

Ville slet ikke turde høj protein til sådan en størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også et skal følge opdrætter erfaring, hvis det da er det. Altså at de har opflasket hvalpe på det ender med succes før.

Fra to veninder med corgi ved jeg fra deres opdrætter at de brugte hvalpe foder til store racer for at de ikke skulle vokse for hurtigt, da corgi er er sent udviklet.

 

Den ene fik Olivers og den anden specifik.

 

Ville slet ikke turde høj protein til sådan en størrelse.

 

Nej det er også lidt det jeg tænker. At der måske ikke skal så meget til at ændre på væksten med sådan en størrelse og at det netop er vigtigt at de vokser korrekt, fordi de bærer meget vægt på en lang ryg og korte ben.

Især de der fodertyper med højt proteinindhold og forkert balance i kaclium/fosfor indhold har jeg set give problemer meget hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er også lidt det jeg tænker. At der måske ikke skal så meget til at ændre på væksten med sådan en størrelse og at det netop er vigtigt at de vokser korrekt, fordi de bærer meget vægt på en lang ryg og korte ben.

Især de der fodertyper med højt proteinindhold og forkert balance i kaclium/fosfor indhold har jeg set give problemer meget hurtigt.

 

Men jeg skriver jo også kornfrit med "almindeligt" proteinindhold.....:vedikke:

 

Som sagt foretrækker opdrætter Eukanuba pga. pelsen. Vi har snakket om at jeg nok vil skifte til et kornfrit, og det bakker hun op.

 

Og det bliver kornfrit, spørgsmålet er bare hvilket af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg havde problemer med Oscar og Darwin i forhold til protein indholdet i de hvalpefodre de fik dengang. De voksede simpel hen for hurtig og kom til at se "forkerte" ud - så jeg valgte at gå ned i protein indhold men samtidig gav jeg dem tilskud af biomineral - i sær Oscar da hans benstammer var helt forkerte. Det rettede sig i løbet af en måneds tid.

 

Hvad med at bruge et all stage foder ?

 

Oscar voksede op på Golden Eagle (det kan man ikke få mere)

 

Darwin fik blandt andet Lupo natural - men kom senere over på Regal sensi bites - et foder jeg stadig bruger ind i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde problemer med Oscar og Darwin i forhold til protein indholdet i de hvalpefodre de fik dengang. De voksede simpel hen for hurtig og kom til at se "forkerte" ud - så jeg valgte at gå ned i protein indhold men samtidig gav jeg dem tilskud af biomineral - i sær Oscar da hans benstammer var helt forkerte. Det rettede sig i løbet af en måneds tid.

 

Hvad med at bruge et all stage foder ?

 

Oscar voksede op på Golden Eagle (det kan man ikke få mere)

 

Darwin fik blandt andet Lupo natural - men kom senere over på Regal sensi bites - et foder jeg stadig bruger ind i mellem.

 

Jeg lurer faktisk også lidt på all stage.....

 

Nu har jeg sidder og sammenlignet lidt, og fx ligger Olivers Start Grain Free MEGET tæt op af Eukanuba Medium Puppy, både mht. protein (29-30%), fedt (14%) og kalcium (1-1,2)/fosfor (0,8-0,9).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke proteinforskrækket og fodrede Shandie op på Orijen som primær foderkilde. Af hvad jeg kan se, sænkes indholdet af calcium sideløbende med fosfor i andre mærker, men det kan jo have noget at gøre med kalorieindholdet eller omsættelighed. Jeg har ikke undersøgt det nærmere, da jeg tror at man alligevel forskubber balancen når man bruger godbidder og er meget mere urolig for at foderet består af ringe råvarer eller indeholder kemi der ikke er nødvendig.

 

Desuden; hvis det virkelig var så farligt med den skævhed, man siger der bl.a. er i Orijen, hvordan kan det så være godkendt og hvordan kan en stor hund som en broholmer vokse op på barff uden at få problemer med knogler osv.?. Jeg forstår det ikke helt.

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal lytte sådan til opdrætteren. Ofte fodrer de på det fodermærke som de får størst rabat ud af og hvis de ikke har en speciel interesse i ernæring ved de da ikke mere end alle mulige andre hundeejere. De fodermærker der findes i DK indeholder jo hvad de skal efter standarden, så selvfølgelig (eller det er det i mit hoved) vil en hund ikke vokse op fejlernæret, hvis den kun har fået godkendt hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke proteinforskrækket og fodrede Shandie op på Orijen som primær foderkilde. Af hvad jeg kan se, sænkes indholdet af calcium sideløbende med fosfor i andre mærker, men det kan jo have noget at gøre med kalorieindholdet eller omsættelighed. Jeg har ikke undersøgt det nærmere, da jeg tror at man alligevel forskubber balancen når man bruger godbidder og er meget mere urolig for at foderet består af ringe råvarer eller indeholder kemi der ikke er nødvendig.

 

Desuden; hvis det virkelig var så farligt med den skævhed, man siger der bl.a. er i Orijen, hvordan kan det så være godkendt og hvordan kan en stor hund som en broholmer vokse op på barff uden at få problemer med knogler osv.?. Jeg forstår det ikke helt.

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal lytte sådan til opdrætteren. Ofte fodrer de på det fodermærke som de får størst rabat ud af og hvis de ikke har en speciel interesse i ernæring ved de da ikke mere end alle mulige andre hundeejere. De fodermærker der findes i DK indeholder jo hvad de skal efter standarden, så selvfølgelig (eller det er det i mit hoved) vil en hund ikke vokse op fejlernæret, hvis den kun har fået godkendt hvalpefoder.

 

Og det er jo dét (det hele, faktisk).

 

Bella voksede primært op på Arion og Eukanuba. Først da hun kom på Orijen, fik hun lækker pels og faste prutter. Og naturligt nok er proteinindholdet jo højere i kornfri varianter, eftersom der ikke er så mange kulhydrater til at "trække" %'erne ned. Hendes knoglevækst har dog aldrig fejlet noget, og hun har altid været meget harmonisk at se på.

 

Åh, alle de bekymringer, og så ved vi jo ikke engang endnu om tæven er drægtig:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
fish4dog

 

Vil bare lige sige at Fish4dogs ikke længere er så godt som det tidligere var. Jeg har haft det overvejet til Darwin på et tidspunkt, men fra valgt det da man nu kommer ærter i for at holde protein indholdet oppe. Dermed er der kommet mindre fisk i produktet. I England raser debatterne rundt op på de forskellige forums, fordi folks hunde lige pludselig ikke længere kan fungere på fish4dogs!

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella voksede primært op på Arion og Eukanuba. Først da hun kom på Orijen, fik hun lækker pels og faste prutter. Og naturligt nok er proteinindholdet jo højere i kornfri varianter, eftersom der ikke er så mange kulhydrater til at "trække" %'erne ned. Hendes knoglevækst har dog aldrig fejlet noget, og hun har altid været meget harmonisk at se på.

Jeg havde en sjov lille snak med en dyrlæge, der var meget begejstret for Orijen. Han sagde bl.a. at dyrlægerne ikke turde vige fra at anbefale deres traditionelle fodermærker, fordi de ikke længere så fejlernærede hunde efter at folk var begyndt at fodre på tørfoder. Og så længe evt. følgevirkninger af, at der bl.a. anvendes kemi til at gøre foderet optageligt ikke er undersøgt endnu, mente han ikke at der ville ske ændringer på det punkt. Det beviser dog (i mit hoved) at dyrlægerne igen er alt for forsigtige med at dele ud af deres viden, af frygt for at folk ikke kan tænke selv,.. præcis som med vaccinerne de blev ved med at anbefale hvert år, for at sikre at folk dukkede op til de årlige sundhedsundersøgelser.

 

Åh, alle de bekymringer, og så ved vi jo ikke engang endnu om tæven er drægtig:lol:

Man kan aldrig bekymre sig for tidligt,.. man skal jo være forberedt ikk`?. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det e blevet nævnt en gang, måske flere, men det er altså ikke proteiner der får hvalpen til at "vokse for hurtigt"… Det du skal være opmærksom på er cal/fos forholdet!

 

Mine hvalpe bliver fodret med acana puppy & junior. Der er havre i, som det eneste korn… Kalcium: 1.7% og Fosfor: 1.1% - hvilket jeg efter nærlæsning flere steder kan se er helt optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg har i mange år brugt Royal C. og har opdrætterordning..Deres Starter foder er det bedste til mine hvalpekuld..Lige nu er jeg så ved at undersøge Olivers, som jo har foder både med og uden korn...Jeg ville se om jeg kunne finde et billigere foder som var lige så godt som RC...Bjæfferne tog godt imod Olivers.Men Men Men prisen den er for høj synes jeg, og så skal jeg bestille rigtig meget foder for at nærme mig prisen på RC..Hos RC kan jeg hvis jeg vil nøjes med et par poser, og stadigvæk få det til en god pris, og skal heller ikke betale for fragten...Så jeg kan ikke forstå alle de som synes at RC er for dyr og dårlig..Jeg har også lige haft et parti Kingsmoore, både til de voksne og hvalpen...Der gik næsten 12 dage inden deres aff. blev normal på dette foder, og nu spiser de det kun hvis der ikke er andet.

Foder valg er for mig en individuel størrelse..Det som nogen synes er godt er dårligt for andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i mange år brugt Royal C. og har opdrætterordning..Deres Starter foder er det bedste til mine hvalpekuld..Lige nu er jeg så ved at undersøge Olivers, som jo har foder både med og uden korn...Jeg ville se om jeg kunne finde et billigere foder som var lige så godt som RC...Bjæfferne tog godt imod Olivers.Men Men Men prisen den er for høj synes jeg, og så skal jeg bestille rigtig meget foder for at nærme mig prisen på RC..Hos RC kan jeg hvis jeg vil nøjes med et par poser, og stadigvæk få det til en god pris, og skal heller ikke betale for fragten...Så jeg kan ikke forstå alle de som synes at RC er for dyr og dårlig..Jeg har også lige haft et parti Kingsmoore, både til de voksne og hvalpen...Der gik næsten 12 dage inden deres aff. blev normal på dette foder, og nu spiser de det kun hvis der ikke er andet.

Foder valg er for mig en individuel størrelse..Det som nogen synes er godt er dårligt for andre...

 

Har du læst startindlægget?

 

Hvalpen skal IKKE vokse op på et foder der primært er baseret på majs, ris eller korn. Det er fint at du og andre bruger RC, men jeg kommer ikke til det. Og jeg er jo ikke opdrætter, så opdrætterrabatter er fuldstændig underordnede:vedikke:

 

At hunde får blød mave ved foderskift, er i øvrigt helt normalt. Det afgørende er hvordan maven fungerer når det nye foder er kørt helt ind, altså efter 4-6 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bostonlover

Jeg bruger Olivers grainfree og Essential. Alt det korn er kun fyldstoffer - hunden kan ikke bruge det til noget - producenterne bruger det til at producere foderet så billigt som muligt - og ja korn inkluderer både havregryn og majs

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har afprøvet TOTW i 2 måneder. Luffe har haft det stående til fri afbenyttelse, men har faktisk ikke rigtig haft nogen tilvækst, og direkte tabt sig de sidste 14 dage! Den lille størrelse på de enkelte stykker er i øvrigt en kilde til irritation her, så Vi er gået tilbage til RC (jeg HAR læst at det ikke kommer på tale). Jeg vil dog lede efter noget andet, om ikke andet, så for at have noget at veksle mellem, når Luffe igen bliver træt af at få det samme hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Olivers grainfree og Essential. Alt det korn er kun fyldstoffer - hunden kan ikke bruge det til noget - producenterne bruger det til at producere foderet så billigt som muligt - og ja korn inkluderer både havregryn og majs

 

Ddet er altså ikke korrekt. Forarbejdet korn udnyttes fint af hunde.faktisk så fint at gluten er lettere optageligt end visse animalske protein kilder. Du kan så diskutere om hvad en hund bør spise. Men fyld er det ikke. Ikke mere end kartofler er fyldstoffer for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...