Hop til indhold

8 måneder gammel hund ødelægger alt!

Gæst Jackie
 Share

Recommended Posts

Hej.

Vi har en dejlig f1 labrador på 8 måneder. For få måneder tilbage begyndte han at bide i sin pude, han har ellers i lang tid lagt rigtig fint på den og sovet. Det startede med et lille hjørne og vi var naturligvis hurtige til at sige nej. En dag hvor han havde været alene hjemme i ca 5 timer, havde han ødelagt hans pude fuldstændig – der lå vat over det hele. Efterfølgende har han haft samme pude men med et tæppe omkring. Tæppet har han også ødelagt. Han har også ødelagt meget legetøj – selv det af ekstra stærkt gummi.

Han nye pude, som han KUN sover på i stuen hvor vi kan holde øje med ham, er han også begyndt at bide i. Kort sagt – han bider og ødelægger ALT! Vi ved ikke hvad vi skal gøre for at få ham til at forstå hvilke til at må bide i og lege med.

Morgenen starter med at vi går en tur på en 20 min til en halv time. Her får han bare lov til at løbe og snue som han vil. Han får morgenmad når vi kommer hjem, nogle gange i aktivitetbolde. Om eftermiddagen går vi en lille tur på ca 10 min hvor han kan tisse og så træner vi lidt forskelligt indenfor. Om aftenen får han en gåtur på 45 min til en time hvor der oftest trænes apportering.

Inden vi går i seng kommer han igen ned for at tisse.

HJÆLP – Hvad skal vi gøre???

På forhånd mange tak for hjælpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke, jeres hvalp er ikke længere en hvalp, men en unghund:-)

Mit bud er at i ikke har trænet alene hjemme nok. Det har gået nemt tidligere, fordi den sov meget som hvalp. Nu sover den ikke så meget mere, og enten keder sig eller er ked af at være alene.

Der er masser af tråde om alene hjemme træning, så det er bare med at gå igang. Og i har heldigvis julen til at starte projektet op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har han lært et nej?

Hvordan har han lært at være alene hjemme?

Får han brugt hovedet og ikke kun benene i det daglige (udover aktivitetsbolde - de kræver ikke meget hjerneaktivitet :-D)

Hvor meget plads har han at være alene på? Og har i fornemmelse af om han er ked når i går/er væk hjemmefra (fx ved at have optaget ham mens han er alene)

Det var lige nogle hurtige spørgsmål :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Slet ikke. Han kan bide i hans pude mens vi sidder ved siden af. Og med hans legetøj så bider han i alt indtil det er fuldstændig smadret. Man skulle næsten tro at han bare er ude på at ødelægge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Slet ikke. Han kan bide i hans pude mens vi sidder ved siden af. Og med hans legetøj så bider han i alt indtil det er fuldstændig smadret. Man skulle næsten tro at han bare er ude på at ødelægge.

Hihi det lyder som min schæfer der er ligeså gammel - sådan opfører han sig hvis han ikke får brugt hjernen til noget fornuftigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har trænet alene hjemme ved først at gå i et andet rum og så gå fra ham i et minut og så øget lige så stille. Jeg har gået hjemme, så det er sket over laaaang tid.

- han har lært nej mest ved at få et antal frie godbidder, én han ikke må tage og så en fri godbid.

- han har lært at være alene, som beskrevet i overståede :)

- ja vi træner forskelligt med ham hver dag hvor han skal brug hjernen noget mere.

- han har ca 6 kvm at være på når han er alene. Han virker på ingen måde ked af det når vi går. (Vi har et særligt gå-hjemme-fra ritual som virker godt) det er længe siden at vi har optaget ham men helt sikkert en god ide!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man kan sige, det er jo lige så vigtigt at hunden ved hvad "slappe" af betyder... Kan han lægge sig roligt og lave ingenting i mere end 10 min af gangen :-D ??

Jeg ville prøve at optage ham og hvis det heller ikke giver noget bud på hvorfor han gør som han gør, så ville jeg dryppe han favorit tygge områder med pebermynteolie. Det smager rædselsfuldt, men er harmløst.

Det brugte jeg til min den ældste, som fik for vane at æde skoreolen og dørkarme fordi det lige var nærmest :-D Det fik hurtigt en ende, sammen med en gang alene hjemme træning forfra :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Vi har en dejlig f1 labrador på 8 måneder. For få måneder tilbage begyndte han at bide i sin pude, han har ellers i lang tid lagt rigtig fint på den og sovet. Det startede med et lille hjørne og vi var naturligvis hurtige til at sige nej. En dag hvor han havde været alene hjemme i ca 5 timer, havde han ødelagt hans pude fuldstændig – der lå vat over det hele. Efterfølgende har han haft samme pude men med et tæppe omkring. Tæppet har han også ødelagt. Han har også ødelagt meget legetøj – selv det af ekstra stærkt gummi.

Han nye pude, som han KUN sover på i stuen hvor vi kan holde øje med ham, er han også begyndt at bide i. Kort sagt – han bider og ødelægger ALT! Vi ved ikke hvad vi skal gøre for at få ham til at forstå hvilke til at må bide i og lege med.

Morgenen starter med at vi går en tur på en 20 min til en halv time. Her får han bare lov til at løbe og snue som han vil. Han får morgenmad når vi kommer hjem, nogle gange i aktivitetbolde. Om eftermiddagen går vi en lille tur på ca 10 min hvor han kan tisse og så træner vi lidt forskelligt indenfor. Om aftenen får han en gåtur på 45 min til en time hvor der oftest trænes apportering.

Inden vi går i seng kommer han igen ned for at tisse.

HJÆLP – Hvad skal vi gøre???

På forhånd mange tak for hjælpen.

Velkommen til :-)

Startede bideriet omkring tandskiftet?

Hvordan reagerer han på et nej, når han tygger i ting?

Hvordan er han til at lade være med at tygge, når han apporterer og hvordan foregår denne træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kan sagtens ligge og slappe af. Han er generelt meget rolig herhjemme - udover at han bider i ting. Men jeg må kigge på noget alene træning igen.

Jeg træner nye ting med ham ofte. Han lærer meget hurtigt og når han kan en øvelse så går vi videre men vender stadig tilbage til den "gamle" øvelse en gang imellem.

Men han bider jo også i alt, selv om vi er hjemme og kan se ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset virker foderbolden mere som en speeder, ihvertfald sådan lige i den første tid. Har i mulighed for at give foder som søg på en græsplæne i stedet? Eller strø det ud over et større gulvareal. Bonus er gratis gulvvask:mrgreen:

Og så ville jeg nok skrue en lille smule op for morgenturen. 20 minutter er en virkelig kort tur hvis der også skal snuses osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trøjen må vi prøve, men er ret sikker på at han bider den i stykker med det samme :) Han ELSKER en frossen kong - vi skal bare lige finde en god erstatning for leverpostej (det giver han tynd mavse). Men er villig til at prøve alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

Startede bideriet omkring tandskiftet?

Hvordan reagerer han på et nej, når han tygger i ting?

Hvordan er han til at lade være med at tygge, når han apporterer og hvordan foregår denne træning?

Mange tak :)

Hm, nej. Synes faktisk at han begyndte at bide mere EFTER han havde skiftet alle tænder.

Mht at reagere på nej når han tygger, så holder han som oftest op men begynder bare igen når vi kigger væk. Han ved godt at det er forkert!

Når han apportere så kommer han og aflevere med det samme og slipper.

Det skal siges at han skal være jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset virker foderbolden mere som en speeder, ihvertfald sådan lige i den første tid. Har i mulighed for at give foder som søg på en græsplæne i stedet? Eller strø det ud over et større gulvareal. Bonus er gratis gulvvask:mrgreen:

Og så ville jeg nok skrue en lille smule op for morgenturen. 20 minutter er en virkelig kort tur hvis der også skal snuses osv.

Vi har overvejet at foderbolden skal udskiftes med andet. Vi har prøvet os lidt frem. Vi bor i lejlighed så på græs har vi ikke mulighed - det er kun når vi er på ferie ved vores forældre ;)

Men jeg vil prøve at strø det ud over gulvet og lade ham søge. Det elsker han jo naturligvis. Morgenturen er også ofte længere fordi vi møder andre søde hunde. Men den er omkring de 30 min netop for at kunne øge tiden jo ældre han bliver. (noget jeg har læst et sted - er måske forkert på den)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har overvejet at foderbolden skal udskiftes med andet. Vi har prøvet os lidt frem. Vi bor i lejlighed så på græs har vi ikke mulighed - det er kun når vi er på ferie ved vores forældre ;)

Men jeg vil prøve at strø det ud over gulvet og lade ham søge. Det elsker han jo naturligvis. Morgenturen er også ofte længere fordi vi møder andre søde hunde. Men den er omkring de 30 min netop for at kunne øge tiden jo ældre han bliver. (noget jeg har læst et sted - er måske forkert på den)

Det med længden på turen er jo svært. Den bør nok ikke være mere end et par km, men skal bare tøffes i hundens tempo.

Er han meget glad for mad (nok et dumt spørgsmål når det er en lab)? For en kong/et marvben med hans morgenmad blødt op i vand/yoghurt og så frosset ned, kan måske holde ham beskæftiget i lidt tid.

Min hund har heldigvis aldrig bidt noget i stykker, men når hun var i balladehumør som ung, satte jeg mig simpelthen på gulvet og legede lidt med hende tæt på, og når hun på et tidspunkt lå ned, begyndte jeg at nusse hende så hun faldt til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også gemme maden rundt omkring i stuen, så han bruger snuden i stedet for bare at smide det på gulvet. Så søger han nok ikke rigtigt, men bruger mest øjnene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med længden på turen er jo svært. Den bør nok ikke være mere end et par km, men skal bare tøffes i hundens tempo.

Er han meget glad for mad (nok et dumt spørgsmål når det er en lab)? For en kong/et marvben med hans morgenmad blødt op i vand/yoghurt og så frosset ned, kan måske holde ham beskæftiget i lidt tid.

Min hund har heldigvis aldrig bidt noget i stykker, men når hun var i balladehumør som ung, satte jeg mig simpelthen på gulvet og legede lidt med hende tæt på, og når hun på et tidspunkt lå ned, begyndte jeg at nusse hende så hun faldt til ro.

God idé med frossen mad i en kong! Det er lige med at få de gode ideer :) Men ja, han er jo ekstremt mad glad.

Vi bor tæt på en park hvor hunde må løbe frit så der er vi hver morgen hvor han kan løbe rundt og snuse som det passer ham, bide i pinde, lege med andre hunde osv. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også gemme maden rundt omkring i stuen, så han bruger snuden i stedet for bare at smide det på gulvet. Så søger han nok ikke rigtigt, men bruger mest øjnene :-)

GOD idé! Ey mange tak for alle jeres gode ideer! Han elsker at søge efter ting og særligt mad :)

Link til indlæg
Del på andre sites

vores er også først blevet en bølle til at gumle i ting efter hun skiftede tænder.

Pga en skade skulle hun så begynde at være i bur, så der er hun når ikke vi er hjemme og hun elsker hendes bur.

En ting vores har nydt er en klud med en kiks i og så slå knude på kiksen, så skal de binde knuden op for at få kiksen. Hun elsker hendes klude.

En foderbold kører begge vores op, de er helt oppe og ræse og stresse.

I en kong kan man også putte mos.

Vi bruger opblødt hundemad med lidt gulerod (rå) en skefuld postej eller andet guf (man kan få noget leverguf og fiskeguf på tube til hunde) og så proppes kong ellers og smides på frost. Man kan også bruge de der klove, fyldte klove - de er også et hit her.

Herhjemme har den lille efterhånden lært at indenfor slapper man af, så nogle gange så tripper hun ved døren for så skal hun lige ud og banke den gamle lidt eller løbe.

Det er en sjov alder, for der sker så meget i de kære små kræ og nogle gange virker det som om de ikke selv helt kan følge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

vores er også først blevet en bølle til at gumle i ting efter hun skiftede tænder.

Pga en skade skulle hun så begynde at være i bur, så der er hun når ikke vi er hjemme og hun elsker hendes bur.

En ting vores har nydt er en klud med en kiks i og så slå knude på kiksen, så skal de binde knuden op for at få kiksen. Hun elsker hendes klude.

En foderbold kører begge vores op, de er helt oppe og ræse og stresse.

I en kong kan man også putte mos.

Vi bruger opblødt hundemad med lidt gulerod (rå) en skefuld postej eller andet guf (man kan få noget leverguf og fiskeguf på tube til hunde) og så proppes kong ellers og smides på frost. Man kan også bruge de der klove, fyldte klove - de er også et hit her.

Herhjemme har den lille efterhånden lært at indenfor slapper man af, så nogle gange så tripper hun ved døren for så skal hun lige ud og banke den gamle lidt eller løbe.

Det er en sjov alder, for der sker så meget i de kære små kræ og nogle gange virker det som om de ikke selv helt kan følge med.

Tak for god idé til fyld i en Kong! :)

Den med kluden har jeg prøvet et par gange men han bider den bare i småstykker eller laver et lille hul så han kan få det gode :)

Men jeg må helt klart prøve igen. Han slapper helt klart også af herhjemme - han ligger lige så stille og bider, haha

Link til indlæg
Del på andre sites