Hop til indhold

Eurasier - agility eller udstilling?


AnneMette09
 Share

Recommended Posts

ok- det jeg prøvede at slå et slag for- og det jeg mente er og var at du godt kan lade din lab være alene hjemme en almindelig arbejdsdag. Det bør du ikke gøre med eurasieren . Jeg kan huske jeg har haft flere diskussioner herinde omkring det at eurasieren ikke bør være alene hjemme mere en 4-6 timer. Og jeg vil helst skrive 4. Grunden er at labben er stadig glad når du kommer hjem og den tilgiver dig nemt. Det er ikke sikkert eurasieren gør og den husker som en elefant som man siger. :0)

 

Det er altså ikke rigtigt:vedikke: Du har også tidligere udtalt noget med at den skal aktiveres mindst 7-8 timer om dagen, og det er noget sludder. Det kan godt være at DIN hund skal, og ikke kan være alene, men det er ikke et udtryk for racen generelt.

 

Det afslører for mig at du ikke er i stand til at skelne mellem individet og racen. Jeg synes det er synd at potentielt nye eurasierejere kan falde over dine indlæg, og blive afskrækket fra en ellers skøn race.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er altså ikke rigtigt:vedikke: Du har også tidligere udtalt noget med at den skal aktiveres mindst 7-8 timer om dagen, og det er noget sludder. Det kan godt være at DIN hund skal, og ikke kan være alene, men det er ikke et udtryk for racen generelt.

 

Det afslører for mig at du ikke er i stand til at skelne mellem individet og racen. Jeg synes det er synd at potentielt nye eurasierejere kan falde over dine indlæg, og blive afskrækket fra en ellers skøn race.

 

sludder . min hund er bare aktiv i mange timer fordi vi er aktive sammen - den skal ikke aktiveres . Og hvis du fastholder at det jeg skriver ikke er rigtigt, så må du jo bevise at du har ret, ikke? ( jeg har ret)

 

Der aflives 15-16000 raske hunde hvert år, endnu flere mistrivedes fordi de ejes af folk der er ikke sætter sig ind i tingene. Jeg har ikke noget imod at man afskrækkes. Hvis du læste tidligere skriver jeg faktisk at E er en meget nem hund, man skal bare forstå hvad det går ud på--ikke specifikt en eurasier , men spidshunde generelt.

Kan I huske en anden eurasierejer herinde for nogle år siden- stor glæde og forelskelse i hanhunden- da den blev 2 skulle den omplaceres. Det sker for tit

Prøv at kontakte en seriøs chow kennel og se på om de bare anbefaler racen til den første den bedste.

 

Det provokerer jer bare meget at der er hunde som er anderledes end det i selv har. Men hvis alle hunde var ens - så var der jo ikke så megen grund til at gå op i racer, vel? Og fakta er at har man brugshund- og ikke har prøvet at have spidshund- ja så har man ikke prøvet det og så ved man ikke nok om det- til igen og igen af være så skråsikker som du er, Anne. Og visa versa

Link til indlæg
Del på andre sites

Bevise? Kæft, hvor er du sjov at høre på:sjov:

 

Men det bekræfter bare mit indtryk......

 

hvis man påstår folk ikke har ret, må man jo kunne lægge noget intelligent argumentation eller bevis på bordet- ellers bliver man bare en der står over råver "ged" på den anden side af broen.

 

Og det svar du kommer med her, fortæller jo ret tydeligt at du bare er stor i kæften og elsker at angribe nye? debattører.

Jeg undrer mig over du altid er på pinden når jeg en sjælden gang dukker op herinde - er du aldrig ude og gå med din hund? .

Link til indlæg
Del på andre sites

ok- det jeg prøvede at slå et slag for- og det jeg mente er og var at du godt kan lade din lab være alene hjemme en almindelig arbejdsdag. Det bør du ikke gøre med eurasieren . Jeg kan huske jeg har haft flere diskussioner herinde omkring det at eurasieren ikke bør være alene hjemme mere en 4-6 timer. Og jeg vil helst skrive 4. Grunden er at labben er stadig glad når du kommer hjem og den tilgiver dig nemt. Det er ikke sikkert eurasieren gør og den husker som en elefant som man siger. :0)
Okay :-) Det er da muligt du har ret. Jeg har ingen personlig erfaring med eurasieren og jeg ved meget lidt om dem, så det kan jeg jo ikke udtale mig om. Jeg har bare aldrig hørt om en hel race, hvor stort set ingen hunde kunne være alene og jeg har kendt til andre spidshunderacer, som sagtens kunne lære det. Så jeg er nok lidt svær at overbevise om, at eurasieren er den eneste undtagelse :blink:

 

Men du har da helt ret i, at min labrador altid er glad, når jeg kommer hjem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Joh....? Det handler da om tryghed. Det er jo hele meningen med alene-hjemme træning, at hunden skal blive tryg ved at være alene, fordi den finder ud af, at vi altid kommer igen.

 

Ja for brugshundene Therese, men for denne type spids, her handler det om trivsel og kammeratskab. Den skal være med for at være glad og være forbundet. Ellers får man en hund som kan undvære dig, Eurasiere kan sagtens vælge sin familie fra - det ville en brugshund aldrig gøre - den er bedre til at - undskyld udtrykket- nøjes. Den kloge spidshund nøjedes ikke- den mister bare respekten for dig og så har du ingen glæde af den længere. ( dette gælder ikke alle typer af spidser)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja for brugshundene Therese, men for denne type spids, her handler det om trivsel og kammeratskab. Den skal være med for at være glad og være forbundet. Ellers får man en hund som kan undvære dig, Eurasiere kan sagtens vælge sin familie fra - det ville en brugshund aldrig gøre - den er bedre til at - undskyld udtrykket- nøjes. Den kloge spidshund nøjedes ikke- den mister bare respekten for dig og så har du ingen glæde af den længere. ( dette gælder ikke alle typer af spidser)

Ja, det kan jeg godt følge dig i. Men skal der ikke mere til end en alene-hjemme tid på 7-8 timer før hunden mister respekten for en? Mange timer alene kombineret med hårdhændet behandling f.eks.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen personlige erfaringer med spidshunde, men jeg kender sørme da mange almindelige familier som har spidshunde, som er alene mens de er på arbejde, og hunden vælger dem da ikke fra overhovedet. I mine øjne lyder meget af det du skriver som noget sludder, og det er virkelig ærgerligt at du med dine indlæg måske vil kunne afskrække mange fra at vælge Euraiseren... :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja for brugshundene Therese, men for denne type spids, her handler det om trivsel og kammeratskab. Den skal være med for at være glad og være forbundet. Ellers får man en hund som kan undvære dig, Eurasiere kan sagtens vælge sin familie fra - det ville en brugshund aldrig gøre - den er bedre til at - undskyld udtrykket- nøjes. Den kloge spidshund nøjedes ikke- den mister bare respekten for dig og så har du ingen glæde af den længere. ( dette gælder ikke alle typer af spidser)

Jeg vil bare lige indskyde at min første flatcoat (en simpel jagthund der af specielt mynde- og spidshundeejere anses for at være en slikke-i-røv-hund) blev afleveret i mit hjem, af dem der havde passet hende i en uge hvor jeg var udlandet. Jeg ankom ret sent om natten og lukkede mig ind. Hunden kom ud i gangen, kiggede på mig og vendte derefter omkring og gik ind i sin kurv igen. Måske ved du bare ikke så meget om andre hundetyper at du kommer til at tro at spidshunde er helt unikke. Det handler måske mere om den måde man holder hund, end om hvilken race man lige har fat i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja for brugshundene Therese, men for denne type spids, her handler det om trivsel og kammeratskab. Den skal være med for at være glad og være forbundet. Ellers får man en hund som kan undvære dig, Eurasiere kan sagtens vælge sin familie fra - det ville en brugshund aldrig gøre - den er bedre til at - undskyld udtrykket- nøjes. Den kloge spidshund nøjedes ikke- den mister bare respekten for dig og så har du ingen glæde af den længere. ( dette gælder ikke alle typer af spidser)

 

Hvor ved du det fra? Går ikke ud fra at du har prøvet at presse din eurasier til at vælge dig fra?

Jeg kender et par eurasierer særdeles godt og de er søde, kærlige, trænbare hunde, som kan være alene hjemme en alm dag uden at tage mere skade af det eller vælge familien mere fra, end andre hunde gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan jeg godt følge dig i. Men skal der ikke mere til end en alene-hjemme tid på 7-8 timer før hunden mister respekten for en? Mange timer alene kombineret med hårdhændet behandling f.eks.?

 

 

Jeg maler med den meget brede pensel for at fremme forståelsen. og selvfølgelig kan eurasieren, også min, være alene nogen gange i lang tid jeg har bare ikke brug for at efterlade ham - han er med alle steder og eurasieren har den evne at den gør sig usynlig indendørs, så det er ingen besvær at have ham med til møder,middage o.a.

 

Pointen er at du mister mere end du vinder hvis du lader hunden passe sig selv, fordi det er så lige præcis det den så vælger - den skal lærer at den "har brug" for dig- din lab ved den har brug for dig allerede som 8 ugers . En del -- også eurasierejere ser ikke de her ting, at det er en hund som har brug for at connecte. Samværet skal fylde meget mere end fraværet og intentionen med racen var iøvrigt at skabe en kammeratskabs hund og ikke en lydigheds/brugshund. - så hvorfor ikke vælge klogt når du vælger race.

 

Jeg kender til eurasiere der lægger sig væk og ikke er kontaktbare- jeg kender eurasiere der viger som har man slået dem, hvis man søger kontakt og jeg kender eurasiere som går på tur.....alene

Jeg kender nedtrykte eurasiere som ikke frivilligt forlader sin havehule. Jeg kender også til folk der opgiver deres eurasiere, folk der forsøger sig med træning for at "rette" hunden op ligesom der også er eurasierejere der gentager øvelser i en evighed på trods af at hunden som regel kan udføre en øvelse perfekt 1. gang den møder øvelsen. Jeg kender også eurasiere som "vokser" ind i deres ejere - eller det er nok nærmere er det omvendt.

 

 

 

Fidusen er præcist at hvis du har en lykkelig eurasier så har du så meget mere end du nogensinde kunne drømme om i en hund. Jeg kan kun sige så meget at man ved det først når man har det.

 

Der er en anden side af det også- du kan sjældent kræve at en spids er 100% på en kommando, den kommer hvis den har lyst og hvis den er klar , nogen kommer aldrig- den tager et aktiv valg og det gør den hver gang.

 

Hvis den er ligeglad med dig, så gør den ingenting.

 

Men hvis den vil dig, så kommer den fordi det er den vil- du kan ikke undertvinge en fri spids - men har du opbygget relationen så er hunden nogenlunde stabil i kommandoer. En brugshund træner du til at komme når du pifter og det gør den så - den kommer fordi den har lært den skal komme - begå aldrig den fejl med en spids at tro at det handler om gentagelser. Måden at bygge denne her relation til din spids- er samvær - den vælger dig til. Og det især hanhundene.

 

Kan du se forskellen?

 

Jeg ville sådan ønske at man bare accepterede at hunderacerne er forskellige, at man meget grundigt skal overveje hvilken type hund man kan klare. Personligt ville jeg ikke ane hvad jeg skulle stille op med visse myndetyper eller/og terrier.

 

jeg har bestemt ikke noget imod at folk afskrækkes af at holde spids. Mit skræk senarie var at feks akitaen pludselig blev modehund og man så opdragede den som man plejer eller man inddrog en stolt aktiv slædehund som alene og lejligheds hund på "broen" til 3 korte gåture om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det tror jeg nu heller ikke, men nogen mennesker elsker jo at netop den race, hundetype eller den hund de har er helt unik. Noget helt specielt og helt anderledes end det andre har.......

 

og da kun andre som selv har ejet sådan en hund, kan vide noget som helst (altså efter Deres mening) er det i virkeligheden nyttesløst at argumentere. For uanset hvad man siger, vil man jo bare blive opfattet som en der ikke kan vide bedre.

 

Det kan aldrig blive en dialog i øjenhøjde, hvor debatørene betragter hinanden som værdige debatører.

 

At vi så er nogen som godt ved at forskellige racer er forskellige, men også sammenlignelige og samme art med fælles grundlæggende egenskaber, behov, genpulje og at alle hunde som enkeltindivider er unikke, er en anden snak, som tilsyneladende ikke forstyrrer denne debatørs tro på egen fantastiske indsigt i noget så helt fantastisk unikt som spidshunde og Eurasier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige det på en anden måde Therese, hvis du vil have en glad, tryg og ikke mindst rigtig sjov eurasier, så skal du give en del selv.

 

Et eller andet sted så forstår jeg godt at mange stejler over det, fordi mange stadig har denne her " en hund er bare en hund"

 

Men 2 ting, 1 prøv at lægge mærke til hvor mange hundetrænere der ikke ønsker at træne /eller ikke har succes med spidser og prøv at lægge mærke tid om spidshunde på træningspladsen og på hvordan de reagerer på deres "ejeres" kommandoer. Det kan være så sjovt .

 

Nogle har eminent forbindelse til deres hund, og spidsen følger dem et langt stykke af vejen- .

 

 

Jeg synes faktisk Hollywood er lykkedes ret godt med at give en fornemmelse af spidspsyken igennem hachiko og jeg vil anbefale dig at prøve at se den, og så lægge mærke til at familien prøvede at etablere en relation til hunden efter manden døde- og det kunne de ikke. Hunden valgte noget andet. og det er præcis sidste sætning her som er hele clouet omkring de selvbevidste stolte og selvstændige hunde som ikke har det pleasende i deres DNA

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...