Hop til indhold

Ormekur


Pbb
 Share

Recommended Posts

Hej alle i herlige kloge mennesker :)

og rigtig godt nytår :)

jeg har en hvalp på 11 uger, der lige har fået en ormekur og ville høre om der er nogen her, det ved hvor lang tid, der går før afføringen burde være normal og hunden uden orm?

Link til indlæg
Del på andre sites

....så det er slet ikke sikkert at din hund har haft orm?

 

Har du prøvet at give noget stoppende, som Pro-colin eller Zoo-lac?

Hvis du ikke har sådan noget i huset, så kan du prøve med paraghurt-piller til mennesker. Det virker også til hunde.

Hvis du heller ikke har dem, så synes jeg du skal rende på apoteket og købe pro-colin. Det virker forrygende hurtigt. Også ved mega-tyndskid (egen erfaring med min Silke..) --Men zoo-lac er der også mange der bruger. Og begge er uden recept.

 

Hvad har du sagt til dyrlægen? Hvad er det for en situation, du har forklaret? Jeg synes det er lidt underligt at give ormekur mod dårlig mave..

 

---Det er jo noget lort at stå med en dårlig hundemave her nytårsaften. Dyrlægevagt er sikkert rigtig dyrt lige nu.. Men kommer der blod i afføringen eller hvis din hvalp bliver slap eller underlig, så haster det altså med at komme til dyrlæge. Uanset pris.

 

Hvis din hvalp har myldermave på grund af for god julemad, og hun så får ormekur, så kan mavsen altså blive værre..

Hun har kun fået milbemax én gang, ikke? Eller skal hun have flere gange?

Hvor i landet bor I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg springer lige med ind her, da vi oplever det samme. Bella er blevet behandlet for lungeorm og energien er kommet tilbage. Dog er hendes mave heller ikke god. Vi stoppede behandlingen omkring d. 20. december og lige siden har hendes afføring været blød og saftig, dog ikke decideret diarré. Hun er ellers ikke mærket af det. Bella er også blevet behandlet med Milbemax samt antibiotika. Vi har prøvet zoolac og skånekost.

 

Jeg skal alligevel snakke med dyrlægen i morgen, så kan de forhåbentlig komme med et godt råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Hope... men når det lige har været jul og hvalpen ikke har været undersøgt, og heller ikke dens afføring, så kan der være så mange årsager til at der er (forhåbentlig) lidt diarré...

 

 

Kharder: Jeg kender ikke så meget til behandlingen af lungeorm, andet end at ormens cyklus skulle minde om hjerteorm, og symptomerne kan være de samme..

Og ved hjerteorm er det sådan, at ormekuren ikke slår æggene ihjel. Så når de klækkes, så opstår der hoste/rømmen igen. Og der kommer igen larver i afføringen.

Og det kan godt gøre afføringen blød/slimet...

Jeg vil tro, at Bella måske skal på Advocate i 3-4 måneder, hvis hun nu har været på Milbemax i 4 uger. . Æggene kan godt være meget tålmodige og vente i mange måneder før de klækkes...

 

Advocate er på recept, så du skal have fat i dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forklarede, at hun havde tynd afføring og at jeg havde set nogle hvide pletter, som jeg tolkede som æg og at hun har haft meget afføring - ca 6 gange om dagen. Hun har indtil videre kun fået tørfoder og gulerødder, samt lidt godbidder, da jeg ikk mener, at en hund har behov for at spise vores rester.

Hun har fået en enkelt pille og skal have en igen om 3 uger. Men idag har hun faktisk kun haft afføring to gange og begge helt faste � tænk at opleve glæde over fast afføring hehe. Men så det lader til at have haft en effekt.

Havde ellers planlagt skånekost idag, hvis det ikk var blevet bedre.

Tak for svarene �

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forklarede, at hun havde tynd afføring og at jeg havde set nogle hvide pletter, som jeg tolkede som æg og at hun har haft meget afføring - ca 6 gange om dagen. Hun har indtil videre kun fået tørfoder og gulerødder, samt lidt godbidder, da jeg ikk mener, at en hund har behov for at spise vores rester.

Hun har fået en enkelt pille og skal have en igen om 3 uger. Men idag har hun faktisk kun haft afføring to gange og begge helt faste  tænk at opleve glæde over fast afføring hehe. Men så det lader til at have haft en effekt.

Havde ellers planlagt skånekost idag, hvis det ikk var blevet bedre.

Tak for svarene 

Velkommen til livet som hundeejer :blink: Lort bliver et helt almindelig samtaleemne :mrgreen:

 

God bedring med din lille pige :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke ualmindeligt at ormekure giver hvalpe ondt i maven. Nok fordi de måske har flere ved fødsel, da mange opdrættere efter råd fra dyrlæger ikke aformer tæven under drægtighed mere.

Men de forskellige ormemidler virker forskelligt og skal gives vidt forskellig, nogle en pille og måske 3 uger efter igen, andre over flere dage. Som jeg forstår din beskrivelse kunne der være tale om bændelorm, hvis de små hvide ting har været ala riskort.

Mit forslag er efter aftale med dyrlæge at undersøge en afføringsprøve, der så skal tages på et ????tidspunkt , der passer efter sidste behandling. Så de kan se hvilke typer der evt er i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forklarede, at hun havde tynd afføring og at jeg havde set nogle hvide pletter, som jeg tolkede som æg og at hun har haft meget afføring - ca 6 gange om dagen. Hun har indtil videre kun fået tørfoder og gulerødder, samt lidt godbidder, da jeg ikk mener, at en hund har behov for at spise vores rester.

Hun har fået en enkelt pille og skal have en igen om 3 uger. Men idag har hun faktisk kun haft afføring to gange og begge helt faste  tænk at opleve glæde over fast afføring hehe. Men så det lader til at have haft en effekt.

Havde ellers planlagt skånekost idag, hvis det ikk var blevet bedre.

Tak for svarene 

 

Til det markerede: Ormeæg kan man ikke se med det blotte øje.

 

Men dejligt, at hendes mave er i bedring. Vejer du hendes mad af eller har hun mad stående hele tiden, så hun går og spiser af det hele dagen ?...for det kunne måske forklarer den mængde der kommer ud igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde fået en forståelse af, at man ikke tjekker afføringen efter behandling, fordi de som regel altid virker?!

hun har ikk sin mad stående fremme. Vi vejer det af om morgenen og så får hun det af 3 gange, plus det bliver brugt som godbidder, når vi går tur og træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved hvalpe plejes også bare at give en ny ormekur ved mistanke. Men man kan jo blive ved i mange måneder, hvis der gives for spolorm og hvalpen også bar bændelorm. Spolorm er helt normalt at have ved fødsel, men de midler der ofte bruges slår ikke evt bændelorm ihjel. Mange hvalpe får ondt i maven af ormekure. Får opkast, tynd mave og ondt i maven med uro til følge. Hvis man har en sådan hvalp, er det jo mere skånsomt at få taget en ormeprøve, så alle ormetyper identificeres, end bare at fortsætte med at give hver 3 uge, alt efter typen. Mener så ,det du nævner er den store kur, der også tager bændelorm. Det står sikkert på indlægssedlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...