Hop til indhold

Drægtig?? :O)


Gæst Doggy
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

 

Jeg skriver fordi jeg håber på at blive lidt klogere. Jeg har en lille poms på 3 år som startede med at bløde d. 28 December. Det vil sige der er gået 11 dage fra den dato.

Jeg har haft planlagt at hun skulle have hvalpe men det er godt nok svært at vide om der er noget derinde (Ved godt jeg kan få hende scannet om noget tid , men vil jeg ikke)

Men hun er blevet parret og var MEGA KLAR på 8. dagen 9. dagen og 11. dagen. Alle 3 gange tog det 5 min fra hanhunden kom til de var sammen og hun lagde virkelig op til ham. Bakkede og bakkede hen til hende og var mega glad!!!!

MEN ....... altså nogen siger at hun skulle være færdig med at bløde inden de var sammen og det var hun ikke.

Hun har blødt lidt men det har været helt vandet rødt. Men endvidere siger folk at hvis hun er klar selv og viser hanhunden det... så er hun KLAR..

Hmmmm hvad siger I?

Tror i det er nok nu og hun er drægtig? :) hmmm det er godt nok svært at vide.

Nogen siger det skal gøres på 10-12 dagen ....

Nå håber nogen kan komme med kloge svar ;) Smiler

Eller bare reflektere :)

Stella

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må ha set din tæves løbetid nogle gange, og så har du sikkert bemærket at den ikke er konstant og ens i alle tre uger. Hun bløder normalt den første uge til 1½ og så bliver de fleste tæver højløbske og under højløbet er blodet samme farve som meget tyndt saftevand. Når højløbet slutter bliver blodet mørkt igen og det gør det osse selvom tæven er parret.

Det er forskelligt hvornår tæver er højløbske, det kan være fra dag 7-8 stykker helt til dag 21.

 

Vil man vide hvornår der er ægløsning må man betale sig fra det, men er tæven villig til at blive parret, ja så er hun højløbsk. En tæve der er parret tre gange ville jeg absolut ikke lade parre igen, blir hun drægtig så blir hun det af de parringer der er lavet nu.

 

Ud over det, så lyder det som om det er første gang du beskæftiger dig med parringer og drægtighed, jeg håber du har sat dig godt ind i det forløb der nu er i gang så du kan sørge godt for din tæve og de kommende hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må ha set din tæves løbetid nogle gange, og så har du sikkert bemærket at den ikke er konstant og ens i alle tre uger. Hun bløder normalt den første uge til 1½ og så bliver de fleste tæver højløbske og under højløbet er blodet samme farve som meget tyndt saftevand. Når højløbet slutter bliver blodet mørkt igen og det gør det osse selvom tæven er parret.

Det er forskelligt hvornår tæver er højløbske, det kan være fra dag 7-8 stykker helt til dag 21.

 

Vil man vide hvornår der er ægløsning må man betale sig fra det, men er tæven villig til at blive parret, ja så er hun højløbsk. En tæve der er parret tre gange ville jeg absolut ikke lade parre igen, blir hun drægtig så blir hun det af de parringer der er lavet nu.

 

Ud over det, så lyder det som om det er første gang du beskæftiger dig med parringer og drægtighed, jeg håber du har sat dig godt ind i det forløb der nu er i gang så du kan sørge godt for din tæve og de kommende hvalpe.

 

Jeg oplevede ved begge vores tævers første løbetid, præcist det du beskriver og ingen af dem er blevet drægtige. Jeg blev, specielt med Ellie som jeg holdte en del mere øje med, da hun skal bruges i avl senere, så jeg skrev nærmest ned dagligt hvordan løbetiden forløb, så jeg kan se ved næste om der er noget at sammenligne.

 

Ellie blev højløbsk 12 dage efter løbetids start (Passede med at hun var højløbsk d. 13 og 14 hvor vi var på udstilling, og desuden havde huset fuld af intakte hanner! Hun er god til at planlægge!). Jeg oplevede at imens hun var højløbsk, kunne man næsten ikke se hendes løbetid, fordi blodet var så tyndt, og meget lyserødt... Og efter højløbskheden blev blodet mørkt igen.

 

Ved Penny holdte jeg ikke specielt meget øje, men det var også nemmere med Ellie, fordi hun jo har bar numse, og man derfor let kan se... Penny skulle man jo grave rundt i pelsen for at papiret ramte. (Og da hun skulle steriliseret var det lidt ligegyldigt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft hvalpe 3 gange før og det er gået FANTASTISK i forhold til ALT.! Der har hundene bare klaret det HELT selv fordi de boede sammen der det gør de ikke nu.

Jeg har ikke set at blodet har skiftet farve på noget tidspunkt. Og jeg har haft lommelygte dernede flere gange om dagen.

Hun skal ikke være sammen med ham mere, da jeg godt er bevidst om at der kan komme forskellige str. hvalpe derinde og det skal ikke ske.

 

Jeg må bare vente og se hvad der sker. Andet er der ikke for.

Regner med jeg kan se det efter ca. 5-6 uger... Hun bliver også meget ekstra hygsom :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager hvis jeg lyder lidt bestemt, det er i bedste mening. Ulempen ved at parre som dette er at man ikke kender ægløsningstidspunktet. Dermed kendes forventede fødselsdato ikke. Fødsel sker 63 dage efter ægløsning, plus minus 1 dag. Når man taler parring er det meget mere upræcist - endnu mere når det er parring på mange forskellige dage. Fordelen med skanning er ikke kun at vide at hunden er drægtig, men også at være mere på vagt hvis der kun er en hvalp.

Jeg vil anbefale at du læser lidt op på reproduktion hos hund :) pøj pøj med det hele!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår heller ikke lige det her, jeg har også to han hunde. Men jeg troede bare, at en hun hund mindst skulle være et par år før hun fik hvalpe første gang ? Eller hvad?

 

I holland skal de være 16 måneder før de må blive drægtige. Altså det vil sige de må ikke parres før de er 16 måneder gamle!

 

(Derudover skal der være minimum 10 måneder imellem første parring og anden parring. 3 parring må først ske 24 måneder efter første parring.. giver det mening?)

 

(Tidstabel, hvis man følger tallene fra Hollandsk kennel klub:

 

Første parring: 16 måneder

Anden parring: 26 måneder

Tredje parring: 40 måneder

 

Det vil sige 1 år og 4 måneder ved første parring... 2 år og 2 måneder ved anden parring, 3 år og 4 måneder ved 3 parring... Og så skal man have en hund der timer sine løbetider helt efter minimumskravene... Jeg vil mene at det er næsten usandsynligt at den vil kunne føde sit 3 kuld før end den er 4 år gammel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund 3 år gammel, dvs født slut 2011? Første kuld maj 2012 (halvandet år gammel). Og nu 3. kuld siden? Dvs. kuld efterår 2012, forår/sommer 2013 og nu?

 

Jeg har svært ved ikke at råbe det her, men du burde skamme dig!!!

 

Nej... Du tager lidt fejl.... Hun bekræfter da ved Hopsa at tæven har HAFT 3 kuld... Altså at det er 4. kuld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund 3 år gammel, dvs født slut 2011? Første kuld maj 2012 (halvandet år gammel). Og nu 3. kuld siden? Dvs. kuld efterår 2012, forår/sommer 2013 og nu?

 

Jeg har svært ved ikke at råbe det her, men du burde skamme dig!!!

Hvis tæven er født slut 2011 og har første kuld i maj 2012, kan den da ikke engang have været 1,5 år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis tæven er født slut 2011 og har første kuld i start 2012, kan den da ikke engang have været 1,5 år?

 

Slut 2010, ville jeg nok have skrevet. Hun skriver i sin første tråd fra maj 2012, at hunden er halvandet år og har sit første kuld.

 

Shii, jeg skriver at den nu har sit 3. kuld siden maj 2012, altså ialt 4.

 

Er sgu chokeret! Stakkels lille skamavlede hund:( Men dejligt med en lille pengemaskine der skyder 3-5 hvalpe ud 2 gange om året....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
I holland skal de være 16 måneder før de må blive drægtige. Altså det vil sige de må ikke parres før de er 16 måneder gamle!

 

(Derudover skal der være minimum 10 måneder imellem første parring og anden parring. 3 parring må først ske 24 måneder efter første parring.. giver det mening?)

 

(Tidstabel, hvis man følger tallene fra Hollandsk kennel klub:

 

Første parring: 16 måneder

Anden parring: 26 måneder

Tredje parring: 40 måneder

 

Det vil sige 1 år og 4 måneder ved første parring... 2 år og 2 måneder ved anden parring, 3 år og 4 måneder ved 3 parring... Og så skal man have en hund der timer sine løbetider helt efter minimumskravene... Jeg vil mene at det er næsten usandsynligt at den vil kunne føde sit 3 kuld før end den er 4 år gammel)

 

Tak så blev jeg så klog, jo det giver mening ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu ikke det er en joke. Og man kan måske godt oplyse på en venlig måde at det ikke "regnes for" at være ok at starte avl i første løbetid og så parre hver gang derefter. det er jo ikke sikkert at det er penge der driver værket, måske er spørger bare en person som kan lide at passe hunde og hvalpe.

 

Mange, som ikke lige har læst på lektien, vil måske mene at en tæve er klar til at blive drægtig (og drægtig igen) når den kommer i løbetid. Hvorfor skulle den ellers komme i løbetid? At det så fungerer lidt anderledes ifølge "vores etiske regler" er vel ikke allemandsviden. Og der er jo heller ikke noget ulovligt i det?

 

Personligt mener jeg ikke en tæve er er klar til det første kuld før tævens 3. løbetid. Så er den ordentlig voksen og så er det tiden. Så kan man godt tage 2 kuld i træk hvorefter man giver en pause på mindst et år - og sidste kuld vil afh. af hundens helbred typisk skulle tages i hundens 7'ene leveår. Men her er hundens almentilstand vigtigere end alder. Der er jo så også forskel på om en tæve har født uden problemer og måske kun har haft 3-5 hvalpe eller om det har været komplicerede fødsler - og om den har fået 8-12 hvalpe hver gang.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...