Hop til indhold

Advarsel om rævens dværgbændelorm i hele landet!


Sitto
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men hvis man nu har en hund som har en forkærlighed for afføring fra vilde dyr, og man ikke kan udelukke at hun indimellem kan komme til at hapse en bid af en rævelort, inden jeg brøler "NEEEEEEJ!!!!!" efter hende - bør man så ikke behandle?? Vi går jo i skoven dagligt, og bor i område med masse af natur omkring og ser ofte ræve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis man nu har en hund som har en forkærlighed for afføring fra vilde dyr, og man ikke kan udelukke at hun indimellem kan komme til at hapse en bid af en rævelort, inden jeg brøler "NEEEEEEJ!!!!!" efter hende - bør man så ikke behandle?? Vi går jo i skoven dagligt, og bor i område med masse af natur omkring og ser ofte ræve.

 

Fvst anbefaler jo at alle hunde behandles hver 4. uge. Så jo, jeg ville sgu nok gøre det.

 

Må nok også hellere behandle Bella regelmæssigt. Noget tyder jo på at hun er mester i at få orm:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fvst anbefaler jo at alle hunde behandles hver 4. uge. Så jo, jeg ville sgu nok gøre det.

 

Må nok også hellere behandle Bella regelmæssigt. Noget tyder jo på at hun er mester i at få orm:hmm:

Jeg har nemlig også aftalt med min dyrlæge at jeg drøner forbi efter skole, og henter ormekur til hele banden. :-)

 

Men er det i en periode eller for good de skal behandles hver 4. uge??

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel slet ikke jagt på noget mere?

 

jeg synes det lyder lidt voldsomt at advarslen gælder hele landet :hmm:

Tænker også lidt på resistens overfor kurene og sådan...

 

Der er refereret til tyskland et sted, hvor det beskrives at der over en periode på 15 år er behandlet hver 4. uge, og der er hverken kommet bivirkninger eller resistens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er refereret til tyskland et sted, hvor det beskrives at der over en periode på 15 år er behandlet hver 4. uge, og der er hverken kommet bivirkninger eller resistens.

Hvis ormekurene bare bliver fulgt helt efter bogen, ville det nok ikke være et problem,... men i virkelighedens verden glemmer folk sommetider en enkelt pille eller to.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fødevarestyrelse anbefaler altså ikke, at ALLE hunde skal ormebehandles hver 4. uge.

De skriver på deres hjemmeside at de udvider deres anbefaling til:

Fødevarestyrelsens anbefalinger lyder nu:

 

  • At hunde fra hele landet, der får lov til at færdes frit i naturen (herunder jagthunde), ormebehandles regelmæssigt hver 4. uge.
  • At jagthunde, der bruges til gravjagt, vaskes efter jagt

 

 

Hvad menes der med frit i naturen? Er det også parker midt inde i København by?

 

Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg vil gøre endnu. Ringer til min dyrlæge og snakker med dem. Synes bare det er voldsomt, hvis man hver måned skal til konsultation (= 400-600 kr. pr gang) for at få en recept på en ormekur. Jeg indrømmer med det samme - Det har jeg ikke penge til!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er jeg også modstander af at forebygge en masse - men jeg tænker bare, når vi bor i områder med så meget natur lige omkring, vi ofte ser ræve OG Zazu har en forkærlighed for afføring fra vildt, og kan måske nå at hapse en bid inden jeg brøler "NEEEEJ!!!" efter hende - så tænker jeg det er en god idé at behandle vores? Måske ville jeg ikke se det helt så nødvendigt hvis jeg kun gik på fortorve og parker inde mit i KBH? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er jeg også modstander af at forebygge en masse - men jeg tænker bare, når vi bor i områder med så meget natur lige omkring, vi ofte ser ræve OG Zazu har en forkærlighed for afføring fra vildt, og kan måske nå at hapse en bid inden jeg brøler "NEEEEJ!!!" efter hende - så tænker jeg det er en god idé at behandle vores? Måske ville jeg ikke se det helt så nødvendigt hvis jeg kun gik på fortorve og parker inde mit i KBH? :hmm:

 

Men hvis der er nogle steder med mange ræve, er det jo i byerne. Her på landet har vi da nogle stykker, men jeg ser da langt oftere ræve i byen end herude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er jeg også modstander af at forebygge en masse - men jeg tænker bare, når vi bor i områder med så meget natur lige omkring, vi ofte ser ræve OG Zazu har en forkærlighed for afføring fra vildt, og kan måske nå at hapse en bid inden jeg brøler "NEEEEJ!!!" efter hende - så tænker jeg det er en god idé at behandle vores? Måske ville jeg ikke se det helt så nødvendigt hvis jeg kun gik på fortorve og parker inde mit i KBH? :hmm:

 

Det er præcis min tanke. Jeg bor i København, så Rigmor går på gader, i parker, rundt om søer og på strande. Og en gang i mellem i en lille skov, når vi besøger min morfar (et par gange om året).

Så ved ærlig talt ikke om jeg har lyst til at give min hund ormekur hver måned!

 

Og det eksempel fødevarestyrelsen selv giver som eksempel på hunde der færdes frit i naturen er jagthunde. De lægger slet ikke op til, at det er "normale" familiehunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis der er nogle steder med mange ræve, er det jo i byerne. Her på landet har vi da nogle stykker, men jeg ser da langt oftere ræve i byen end herude.

Nå nå, ja hvad ved jeg :lol: haha, ej det skal jeg ærligt indrømme jeg ikke har styr på! Jeg ved bare jeg ser dem ude omkring os - det er en lille by halvvejs på landet - og jeg har aldrig boet i en rigtig by, såååå... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fødevarestyrelsens anbefalinger lyder nu:

 

  • At hunde fra hele landet, der får lov til at færdes frit i naturen (herunder jagthunde), ormebehandles regelmæssigt hver 4. uge.
  • At jagthunde, der bruges til gravjagt, vaskes efter jagt

Griner lidt af at det lyder som om en hund ikke kan blive smittet hvis den har snor på ude i naturen. Men under alle omstændigheder er der jo fare alle steder hvor ræven færdes, og så gælder vel stort set alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...