Hop til indhold

Advarsel om rævens dværgbændelorm i hele landet!


Sitto
 Share

Recommended Posts

Ser du mange ræve? Jeg har aldrig set en ræv.

Jeg har selvfølgelig oplevet at der har været ræve, men det har kun været på landet.

 

Hvis jeg er inde i byen omkring skumringstid, og bevæger mig omkring de steder der er nær grønne områder eller banelegemer, ser jeg næsten altid ræve. Jeg er endda blevet opsøgt af en ræv mens jeg stod med Bella:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Griner lidt af at det lyder som om en hund ikke kan blive smittet hvis den har snor på ude i naturen. Men under alle omstændigheder er der jo fare alle steder hvor ræven færdes, og så gælder vel stort set alle hunde.

 

Tænker at man nok har lidt mere kontrol over, hvad ens hund snuser til og spiser når de har snor på?

Det ved jeg da i hvertfald at jeg har :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok splittet.

 

Er ikke meget for at give mine hunde ormekur hver måned, det er sgu noget giftigt stads. Omvendt så har vi mange ræve herude, mange-mange. Ikke mindst fordi den kære nabo vælger at smide sine jagtrester op på marken så rævene kan komme og æde det, så det er jo ikke engang bare når vi går tur, det er nærmest i baghaven :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt nok splittet. Er godt nok ikke meget for at give mine hunde ormekur hver måned, det er sgu noget giftigt stads. Omvendt så har vi mange ræve herude, mange-mange. Ikke mindst fordi den kære nabo vælger at smide sine jagtrester op på marken så rævene kan komme og æde det, så det er jo ikke engang bare når vi går tur, det er nærmest i baghaven :hmm:

Ja jeg synes sgu også det er svært, ærlig talt. Det er både for og imod! :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige googlet lidt, og det ser ud som om smitten sker hvis et dyr spiser en inficeret mus. Hvorfor det så er hundejerne og ikke katteejerne man henvender sig til, begriber jeg ikke.

 

Desuden er det åbenbart mere farligt at komme i kontakt med jord end med hunde og katte, og det eneste dødsfald der har været i DK, var en gammel mand der havde rejst meget i centraleuropa,... så jeg tror bare jeg trækker på skuldrene foreløbig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I denne artikel står hvordan hunde smittes med ormen, samt hvorfor katteejere ikke skal være lige så forsigtige. Katte er åbenbart ikke gode værter for denne type orm.

Men hunden skal henten spise en mus eller anden gnaver som er smittet med ormen, eller rulle sig i deres afføring.

 

http://videnskab.dk/kort-nyt/nu-kan-danske-raeve-give-dig-klam-baendelorm

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige googlet lidt, og det ser ud som om smitten sker hvis et dyr spiser en inficeret mus. Hvorfor det så er hundejerne og ikke katteejerne man henvender sig til, begriber jeg ikke.

 

Desuden er det åbenbart mere farligt at komme i kontakt med jord end med hunde og katte, og det eneste dødsfald der har været i DK, var en gammel mand der havde rejst meget i centraleuropa,... så jeg tror bare jeg trækker på skuldrene foreløbig.

Mja?

 

Jeg synes egentlig ikke det lyder helt så harmløst http://www.ssi.dk/Aktuelt/Nyhedsbreve/EPI-NYT/2012/Uge%2019%20-%202012.aspx

 

 

Åhha, det er sgu da svært :hmm:

 

Overvejer lidt om man skulle købe ormekuren og så give forebyggende men ikke lige hver 4. uge, jeg tænker 2-4 gange årligt. Eller kan det skabe problemer i forhold til resistens?

 

Ringede lige til min dyrlæge og fik fat på en eller anden tumpet vet sygeplejerske, der fortalte op og ned om "de der orm" og hvordan hunden skal have behandling hver 14. dag!?

Det er jo ikke et menneske jeg kan have en konstruktiv dialog med. For fanden :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

I denne artikel står hvordan hunde smittes med ormen, samt hvorfor katteejere ikke skal være lige så forsigtige. Katte er åbenbart ikke gode værter for denne type orm.

Men hunden skal henten spise en mus eller anden gnaver som er smittet med ormen, eller rulle sig i deres afføring.

 

http://videnskab.dk/kort-nyt/nu-kan-danske-raeve-give-dig-klam-baendelorm

 

Altså vi kan sagtens kontrollere at vores ikke spiser hverken mus eller andre gnavere, da de er i flexliner i skoven. Men som sagt kan Zazu altså godt finde på at spise afføring, og hun kan indimellem nå at hapse en bid, selvom jeg er opmærksom, men indimellem er fokus rettet på at filtre de 4 flexliner ud af hinanden fx ;-) så er det korrekt antaget at hvis der skulle ligge afføring fra en ræv i skoven, og hun spiser det - så kan hun smittes ad den vej? For så tænker jeg at ormekur er et must i vores tilfælde!

 

Mus og gnaverne er dog ikke noget problem at holde dem fra at spise!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige googlet lidt, og det ser ud som om smitten sker hvis et dyr spiser en inficeret mus. Hvorfor det så er hundejerne og ikke katteejerne man henvender sig til, begriber jeg ikke.

 

Desuden er det åbenbart mere farligt at komme i kontakt med jord end med hunde og katte, og det eneste dødsfald der har været i DK, var en gammel mand der havde rejst meget i centraleuropa,... så jeg tror bare jeg trækker på skuldrene foreløbig.

 

Tak! :5up:

 

Jeg tager kontakt til min veninde der er vet.sygeplejerske, hun har en veninde der er mobil vet.sygeplejerske, hun må vide lidt hvordan det ser ud heroppe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det du synes ikke lyder så harmløst står under afsnittet Ornitose 2011, men det virker til at være en anden sygdom,.. noget der går i luftvejene.

Nej, jeg kan godt læse :mrgreen:

 

Det er det her:

Ekinokokkose hos mennesker forårsages af enten E. multilocularis eller E. granulosus, der begge kan give anledning til cystedannelse, primært i leveren. Ved alveolær ekinokokkose ses cyster med en diameter op til 15-20 cm. Væksten er proliferativ med dannelse af metastaser i infektionens sene stadier. Dødeligheden er høj, såfremt infektionen ikke diagnosticeres og behandles i tide. I ca. 1/3 af tilfældene ses metastaser i et eller flere extrahepatiske organer på det tidspunkt, hvor patienten diagnosticeres første gang. Infektionens initiale fase er symptomløs. I den progressive fase kan ses træthed, mavesmerter, hepatomegali, samt i nogle tilfælde gulsot, feber og anæmi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så ser jeg tiden lidt an og venter med at gå i panik :mrgreen: Bobo æder ikke mus, han æder ikke rævelort og jeg samler altid hans afførring op netop for at undgå at sprede det, hvis han skulle have orm, som jeg ikke har opdaget endnu. Så tænker sandsynligheden for at han bliver smittet er temmelig lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så ser jeg tiden lidt an og venter med at gå i panik :mrgreen: Bobo æder ikke mus, han æder ikke rævelort og jeg samler altid hans afførring op netop for at undgå at sprede det, hvis han skulle have orm, som jeg ikke har opdaget endnu. Så tænker sandsynligheden for at han bliver smittet er temmelig lille.

 

Jeg tror at du misforstår. Det er nemt nok at behandle hundene. Det er kun mennesker der dør af det:blink: Så det er ikke for hundens skyld at du skal behandle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan svare på om det er uforsvarligt at give kur "engang imellem" men ikke hver 4. uge ellers må jeg lige ringe til dyrlægen igen og se om jeg ikke kan komme igennem til en anden end hende jeg havde fat på sidst

 

Jeg prøver at få fat på min veninde i aften når jeg kommer hjem til mig selv og spørger om det med resistens...

 

vi har ormekure liggende så begge hunde kan få forebyggende et par måneder, men det er jo virkelig ikke noget jeg har lyst til at de skal have i flæng...

 

men ellers er der jo også det der hedder Citridal som også skulle modvirke parasitter og andet stads, det er ren grapekerne-olie, det var måske værd at overveje i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...