Hop til indhold

Takt og tone blandt hundeejere


Therese
 Share

Recommended Posts

En meget, meget gammel artikel...

 

Hvis 1/3 af de problemhunde Lise har haft er blevet ødelagt pga. hundeskove kan jeg kun se to mulige svar: Enten har hun ikke haft særligt mange problemhunde eller også er det, som andre også nævner, ret så geografisk bestemt hvilke hundeskove der fungerer og hvilke der ikke gør.

 

Tror ikke problemet er blevet mindre end da artiklen blev skrevet, der er sikkert oprettet endnu flere hundeskove siden hen.

 

 

 

 

Det mindste man burde kunne, men ikke kan forvente, er som du skriver, at folk kalder deres hunde til sig, men der er så meget man bør kunne forvente. Jeg forventer selv absolut intet af fremmede hundeejere, men min erfaring er, at langt de fleste jeg møder faktisk udviser hensyn.

 

Hvis ikke folk kalder deres hunde til sig når de ser en hund i snor, er de jo netop hensynsløse overfor andre hundejere og deres hunde.

Jeg møder bestemt også mange hensynsfulde hundeejere, og dejlige, rolige, omgængelige hunde- også i hundeskoven/parken. Det er dem med de voldsomme, uregerlige hunde som de ikke selv har styr på der ødelægger det for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 203
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis ikke folk gør det, er de jo netop hensynsløse overfor andre hundejere og deres hunde.

Hensynsløs mig her og hensynsløs mig der. Hvor er det trættende altid at høre, at andre mennesker er SÅ hensynsløse. Som om vi selv altid var perfekte. Gudfader.......sikke da et livssyn at rende rundt med.

 

Som Ninjamor skriver, så ER langt de fleste mennesker, inkl. hundeejere, faktisk forholdsvis fornuftige og fremkommelige. Hvis du er bange for at gå i en hundeskov, så gå et andet sted. Det halve af året er strandene åbne for løse hunde. Der kan man se laaaaaaaangt, og hvis man skulle komme til at se en anden hund, kan man nå at spæne op i klitterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så skal man nok ikke gå i en indhegnet hundeskov, hvor 99% af hundene er uden snor:vedikke: Man kan aldrig, aldrig, aldrig have 100% kontrol over en hund, og slet ikke når den er løs. Måske tæt på hvis den er i kort snor og mundkurv....

 

Nej, men man må da som minimum have en temmelig høj succesrate med at kalde sin hund til sig, selvom den er på vej hen for at hilse på andre hunde, for at slippe sin hund løs et sted hvor man ved at der ER andre hunde?

 

Tankevækkende. Nu har jeg haft hunde i 25 år og jeg har faktisk yderst sjældent oplevet sådanne møder. For det meste standser løberiet nogle meter før den anden hund, hvorefter den ene hund - eller begge - langsomt går imod hinanden. Måske vi bare går forskellige steder, du og jeg?

 

Ikke nødvendigvis.

 

Jeg oplever desværre tit fremmede hunde komme over stok og sten for at hilse. Min ene hund bliver meget usikker i mødet med en hund som springer alle høflige tilnærmelser over. Som oftest er det labradorhanner, Rhodesian Ridgebacks og Schæferhunde, som har en tendens til at være ekstremt voldsomme og frembrusende i deres "hilsen".

 

Jeg har mange gange spået at det ender galt, når den fremmede hund på flere meters afstand fikserer på én af mine hunde. Endnu værre hvis hunden også lægger sig i en anspændt position, og ALDRIG har jeg oplevet at hundeejeren spotter hvad hunden har gang i, og får den kaldt til sig. Enten har de endnu ikke opdaget mønsteret, eller også er de hamrende ligeglade :vedikke:

 

Mollie kan en gang imellem selv finde på at sænke hovedet og fiksere på vej hen til en anden hund. Hun bliver prompte kaldt hjem igen, og får snor på. Hun skal ikke have lov til at hilse når hun er i det "mode", for jeg ved at det kan ende med at den anden hund bliver forskrækket.

 

 

 

Til noget helt andet:

 

Ikke hundeskovsrelateret, men er vel stadig relevant for trådens titel.

 

Idag er Casper og jeg ude og gå tur med tøserne. Vi kommer til en plads hvor der er lidt grønt græs. Jeg har spottet en dame komme gående med sin franske bulldog i snor, men hun er på vej væk. Jeg slipper derfor Ninja, velvidende at hun ikke vil opsøge bulldoggen, og lader hende tulle lidt rundt på græsset. Mollie er stadig i snor.

 

Pludselig kommer den franske bulldog bagfra, nu uden snor. Ninja pjatter lidt med den, men gider den egentlig ikke rigtigt, så den fortsætter hen til Mollie som stadig er i snor. Mollie bliver så stiktosset, og skælder ud. Tror mest hun var utilfreds over at der blev rendt lidt rundt om hende, men ihvertfald uddeler hun verbale skideballer.

 

Først da jeg kommer med en kommentar om at nu stopper legen, kalder damen bulldoggen til sig. Jeg stod lidt uforstående tilbage, og forstår ikke hvori indbydelsen til at lade hendes hund rende over til os lå ?

 

Havde hun et ønske om at hendes hund skulle lege med vores, kunne hun da lige have spurgt inden hun lod den fræse hen til os ?

 

Jeg synes et eller andet sted at det er lidt foruroligende at det åbenbart er blevet "normen" at når en fremmed hund er løs et stykke væk, så er det ok at ens egen hund opsøger denne. Særligt når der befinder sig en hund i snor tæt på, som måske er i snor af lidt mere alvorlige årsager, end at den bare ikke lige var klikket af endnu.

 

 

Så overført til hundeskove: Møder vi en hund i snor, eller en løs hund som ejeren har fået kaldt ind på plads, jamen så tager vi det som en stjerneklar hentydning til at de ikke ønsker at have vores hunde rendende omkring deres.

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig er det de dårlige oplavelser man finder, når man søger i diverse fora om hunde...

 

Hvem fanden gider oprette sig som bruger, for at fortælle om den "helt fantastiske oplevelse man har haft i hundeskoven"!

 

Det passer så ikke helt, der er mange tråde om folks positive oplevelser i hundeskove, for de findes jo også.

Det er de uregerlige, uopdragne og voldsomme hunde, hvis ejere ikke har styr på dem og som lader dem rende løs og ind i hovedet på andre hunde med og uden snor, der udgør problemerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg bryder reglerne. Går med hundene uden snor, hvor det er forbudt og jeg kører mere end de tilladte 80 km på landevejene. Men det betyder ikke, at jeg ikke tager hensyn.

 

Jeg synes at det er problematisk når den enkelte sætter sin egen dømmekraft over hvad fællesskabet har bestemt. Anerki kaldes det vist.

 

Jeg ved godt at en del gør det og også at det har en vis accept, men perspektivet er lidt skræmmende.

 

Super Bedst kan vælge at sælge gammel fisk

Jeg kan vælge at kupere mine FT hvalpe

Nogen kan gå over for rødt lys

osv.

 

ikke hensigtsmæssigt tror jeg, hvis man tager demokrati og borgerrettigheder og pligter højtideligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hensynsløs mig her og hensynsløs mig der. Hvor er det trættende altid at høre, at andre mennesker er SÅ hensynsløse. Som om vi selv altid var perfekte. Gudfader.......sikke da et livssyn at rende rundt med.

 

Som Ninjamor skriver, så ER langt de fleste mennesker, inkl. hundeejere, faktisk forholdsvis fornuftige og fremkommelige. Hvis du er bange for at gå i en hundeskov, så gå et andet sted. Det halve af året er strandene åbne for løse hunde. Der kan man se laaaaaaaangt, og hvis man skulle komme til at se en anden hund, kan man nå at spæne op i klitterne.

 

Hvis man ikke synes det er hensynsløst at andre lader deres hunde rende ind i hovedet på andre hunde, endda selv om de er i snor, og ikke kalder sin hund til sig hvis man tydeligvis kan se at den anden hund (og dennes ejer) ikke har det godt med det, så kan man da diskutere indholdet af dèt "livssyn".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det er problematisk når den enkelte sætter sin egen dømmekraft over hvad fællesskabet har bestemt. Anerki kaldes det vist.

Ikke helt. Det hedder anarki.

 

Men det er et voldsomt ord at bruge i denne forbindelse. Herregud, vi snakker hundeskove, hvor de fleste har forholdsvis gode oplevelser. Det er synd for de hunde/hundeejere, der har haft et grimt møde, men så vidt jeg kan forstå, så er det ikke lige dem, der skriver? Det er folk, der er bange for løse hunde i hundeskovene, som kan afstedkomme psykisk knækkede hunde.

 

Og der mener jeg, at der formentlig er stor forskel på, HVOR i landet man frekventerer en hundeskov. Der er steder syd for København, hvor min mistro ville være for stor til, at jeg med roligt sind ville gå med min hund. Måske jeg tager helt fejl, men jeg har ikke i sinde at efterprøve min teori.

 

Andre steder går det fint. Der nikker hundeejerne til hinanden i forbifarten, hundene hilser (eller lader selv være), og der er ikke det store drama i det. Så ligefrem at kalde dette for anarki og endog mene, at disse hundeejere ikke "tager demokratiet eller borgerrettigheder og pligter højtideligt", det er altså for fjollet.

 

Lad os dog få tingene lidt ned på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke synes det er hensynsløst at andre lader deres hunde rende ind i hovedet på andre hunde, endda selv om de er i snor, og ikke kalder sin hund til sig hvis man tydeligvis kan se at den anden hund (og dennes ejer) ikke har det godt med det, så kan man da diskutere indholdet af dèt "livssyn".

Susanne, nu siger jeg det for sidste gang - der er INGEN herinde, der lader deres hunde "rende ind i hovedet på andre hunde". Så nu behøver du ikke fortsat at snakke om sådanne uopdragne møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Susanne, nu siger jeg det for sidste gang - der er INGEN herinde, der lader deres hunde "rende ind i hovedet på andre hunde". Så nu behøver du ikke fortsat at snakke om sådanne uopdragne møder.

 

Det er jo ligesom dem talen går på, ikke? de som store dele af tråden handler om. De hensynsløse, egoistiske hundeejere der ikke har styr over deres vilde hunde, som er årsagen til, at mange ikke tør bruge hundeskoven.

De hensynsfulde hundeejere er ikke dem der udgør problemer, hverken på gader eller stræder, eller i hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ligesom det der er problemet i mange hundeskove, at folk ikke kalder deres hunde til sig i sådanne situationer!

 

Små "blide hunde" har også ret til at gå i hundeskoven. Men det kan de så ikke få mulighed for, pga. uregerlige hunde, og fordi ejerne til disse ikke har styr på dem. Det er jo netop reglen at ejerne skal have kontrol over deres hund, netop for at alle hunde kan komme der.

 

Ret til at gå i hundeskoven!?!?

 

Hmmmm......er der nogen der har ret til det? Og ellers har vi vel alle ret til det? Og hvorfor holde på sin ret hvis man mener at det giver ens hund en dårlig oplevelse? Det er da rimelig dumt i mine øjne.

 

Man holder da heller ikke på sin eventuelle ret og kører overfor grønt på cykel selvom der er en lastbil der i så fald rammer dig? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke helt. Det hedder anarki.

 

 

 

Lad os dog få tingene lidt ned på jorden.

 

Ja det har du da ret i.

 

Men det handler om principper ikke bare om hundeskove. Jeg har faktisk gode oplevelser fra hundeskove, som jeg, som sagt, bruger til at træne lidt kort søg og markerede apporteringer i. Der tilbydes et andet terræn end jeg ellers har adgang til og jeg har ingen problemer med store, voldsomme og løsgående hunde som vil dominere, voldtage eller lege med mine hunde. Jeg kan og vil sagten klare disse situationer.

 

Men jeg er jo også en voksen mand med erfaring fra Riesenschnauzere, mange andre hunde og med en ganske god kommando stemme når det behøves.

 

Det ændrer imidlertid ikke ved at også mindre robuste hunde og hundeførere skal kunne færdes trygt i hundeskovene og det ændrer ikke ved at reglerne skal overholdes.

 

Anarkistiske tilsrande, hvor den enkelte sætter sin egen dømmekraft over fællesskabets er roden til "den stærkes ret". Det betyder nemlig i sidste ende at de stærke tryner de svage. Meget let at overføre på hundeskove og motorvejen, men også i resten af samfundet findes det, hvis ikke der er en vis retssikkerhed. Altså at man som grundregel overholder også regler man ikke er enige i.

 

Der er mange regler jeg kunne ønske ændret. Fx. Ville jeg gerne have de gamle regler, hvor hunde der er under kontrol kan gå løs alle relevante steder, tilbage. Sådan er det ikke og det må jeg jo så tage konsekvensen af og tage hundene i snor og skaffe motions arealer, hvor de kan løbe løs på anden vis.

 

Det er helt åbentlyst at rigtig mange hundeejere ikke ejer den mindste respekt for regler ej heller for det vildt som lever i naturen omkring os. Hunde løber løs på kryds og tværs alle vegne, fuldstændig uden kontrol og helt uden hensyn til husdyr og vildt.

 

Man har kun sig selv og ens egen hund i hovedet. Alt andet er...... andres problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har du da ret i.

 

Men det handler om principper ikke bare om hundeskove. Jeg har faktisk gode oplevelser fra hundeskove, som jeg, som sagt, bruger til at træne lidt kort søg og markerede apporteringer i. Der tilbydes et andet terræn end jeg ellers har adgang til og jeg har ingen problemer med store, voldsomme og løsgående hunde som vil dominere, voldtage eller lege med mine hunde. Jeg kan og vil sagten klare disse situationer.

 

Men jeg er jo også en voksen mand med erfaring fra Riesenschnauzere, mange andre hunde og med en ganske god kommando stemme når det behøves.

 

Det ændrer imidlertid ikke ved at også mindre robuste hunde og hundeførere skal kunne færdes trygt i hundeskovene og det ændrer ikke ved at reglerne skal overholdes.

 

Anarkistiske tilsrande, hvor den enkelte sætter sin egen dømmekraft over fællesskabets er roden til "den stærkes ret". Det betyder nemlig i sidste ende at de stærke tryner de svage. Meget let at overføre på hundeskove og motorvejen, men også i resten af samfundet findes det, hvis ikke der er en vis retssikkerhed. Altså at man som grundregel overholder også regler man ikke er enige i.

 

Der er mange regler jeg kunne ønske ændret. Fx. Ville jeg gerne have de gamle regler, hvor hunde der er under kontrol kan gå løs alle relevante steder, tilbage. Sådan er det ikke og det må jeg jo så tage konsekvensen af og tage hundene i snor og skaffe motions arealer, hvor de kan løbe løs på anden vis.

 

Det er helt åbentlyst at rigtig mange hundeejere ikke ejer den mindste respekt for regler ej heller for det vildt som lever i naturen omkring os. Hunde løber løs på kryds og tværs alle vegne, fuldstændig uden kontrol og helt uden hensyn til husdyr og vildt.

 

Man har kun sig selv og ens egen hund i hovedet. Alt andet er...... andres problem.

 

jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste dit indlæg. :-D Jeg ser en krigsskueplads for mig, hvor kun store stærke mænd bør bevæge sig ind. Kvinder og børn bør straks søge dækning og holde sig udenfor de farlige hundeskove, hvor kun jungleloven gælder og hvor kun den stærkeste overlever.

 

Jorden kalder.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Pbc: man kan nu godt tage hensyn til vildtet selvom man ikke kun følger de store veje og stier. Mødte 11 (!) rådyr i dag på rideturen. De kunne lige tage sig sammen til at løbe 100 meter væk og så kigge på mig, hest og hund.

 

Dina: i dag fik jeg faktisk testet panikknappen på spot lidt. I fuld fart tølttempo sad han pludselig fast i en gren med halsbåndet. Og nødvelcroen gav sig ikke. Der gik han i panik, men på trods af det tager han stadig en lie down kommando og er straks under kontrol. På turen hjem tænkte jeg så lidt over det. Jeg har opleveren meget stor forskel på de meget trænbare og pleasende hunde. Nogen sf bc'erne er meget "åbne" i hovedet og tager altid en kommando, uanset om de er i panik, springer efter 20 rådyr eller noget helt andet. Andre lukker ligesom af, hvilket jeg egentlig synes er mere normalt. Spot har altid være enormt åben og han har mange gange slået koldbøtter fordi han helt uden tanke bare smækker bremserne, når jeg kalder. Nok derfor jeg stoler helt på ham. Tænker umiddelbart at det er genetisk hvor åbne de er.

Nå, lidt et sidespor men også lidt spændende. Det gik min ridetur i hvert tilfælde med at tænke over :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina: i dag fik jeg faktisk testet panikknappen på spot lidt. I fuld fart tølttempo sad han pludselig fast i en gren med halsbåndet. Og nødvelcroen gav sig ikke. Der gik han i panik, men på trods af det tager han stadig en lie down kommando og er straks under kontrol.

Pyha, godt at du opdagede, at han sad fast, selvom du tøltede deruda'. Man kan blive helt svedt ved tanken.

 

Jeg tror, at du har fuldkommen ret i, at "åbne hoveder og generel artighed" i mange tilfælde er noget genetisk. Det "lider" Sofus også af til en vis grad, skønt han nok slet ikke er i samme liga som Spot. :cool:

 

Andre lukker ligesom af, hvilket jeg egentlig synes er mere normalt.

Jamen, er det ikke det, jeg hele tiden har sagt? Du ER jo skabsterrier-ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pbc: man kan nu godt tage hensyn til vildtet selvom man ikke kun følger de store veje og stier. Mødte 11 (!) rådyr i dag på rideturen. De kunne lige tage sig sammen til at løbe 100 meter væk og så kigge på mig, hest og hund.

 

Dina: i dag fik jeg faktisk testet panikknappen på spot lidt. I fuld fart tølttempo sad han pludselig fast i en gren med halsbåndet. Og nødvelcroen gav sig ikke. Der gik han i panik, men på trods af det tager han stadig en lie down kommando og er straks under kontrol. På turen hjem tænkte jeg så lidt over det. Jeg har opleveren meget stor forskel på de meget trænbare og pleasende hunde. Nogen sf bc'erne er meget "åbne" i hovedet og tager altid en kommando, uanset om de er i panik, springer efter 20 rådyr eller noget helt andet. Andre lukker ligesom af, hvilket jeg egentlig synes er mere normalt. Spot har altid være enormt åben og han har mange gange slået koldbøtter fordi han helt uden tanke bare smækker bremserne, når jeg kalder. Nok derfor jeg stoler helt på ham. Tænker umiddelbart at det er genetisk hvor åbne de er.

Nå, lidt et sidespor men også lidt spændende. Det gik min ridetur i hvert tilfælde med at tænke over :-D

 

jeg er nok mere bekymret for småvildet som bor og yngler på jorden i nærheden af stier og veje end åfor råvildet i dette tilfælde. Råvildet er jeg bekymret for i vintre hvir der er fødeknaphed. Da kan gentagne små flugter på 100 m g afbrydelse af essen være karastrofale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pbc: man kan nu godt tage hensyn til vildtet selvom man ikke kun følger de store veje og stier. Mødte 11 (!) rådyr i dag på rideturen. De kunne lige tage sig sammen til at løbe 100 meter væk og så kigge på mig, hest og hund.

 

 

Dina: i dag fik jeg faktisk testet panikknappen på spot lidt. I fuld fart tølttempo sad han pludselig fast i en gren med halsbåndet. Og nødvelcroen gav sig ikke. Der gik han i panik, men på trods af det tager han stadig en lie down kommando og er straks under kontrol. På turen hjem tænkte jeg så lidt over det. Jeg har opleveren meget stor forskel på de meget trænbare og pleasende hunde. Nogen sf bc'erne er meget "åbne" i hovedet og tager altid en kommando, uanset om de er i panik, springer efter 20 rådyr eller noget helt andet. Andre lukker ligesom af, hvilket jeg egentlig synes er mere normalt. Spot har altid være enormt åben og han har mange gange slået koldbøtter fordi han helt uden tanke bare smækker bremserne, når jeg kalder. Nok derfor jeg stoler helt på ham. Tænker umiddelbart at det er genetisk hvor åbne de er.

Nå, lidt et sidespor men også lidt spændende. Det gik min ridetur i hvert tilfælde med at tænke over

 

 

jeg er nok mere bekymret for småvildet som bor og yngler på jorden i nærheden af stier og veje end for råvildet i dette tilfælde. Råvildet er jeg bekymret for i vintre hvor der er fødeknaphed. Da kan gentagne små flugter på 100 m og afbrydelse af essen være karastrofale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha, godt at du opdagede, at han sad fast, selvom du tøltede deruda'. Man kan blive helt svedt ved tanken.

 

Jeg tror, at du har fuldkommen ret i, at "åbne hoveder og generel artighed" i mange tilfælde er noget genetisk. Det "lider" Sofus også af til en vis grad, skønt han nok slet ikke er i samme liga som Spot. :cool:

 

 

Jamen, er det ikke det, jeg hele tiden har sagt? Du ER jo skabsterrier-ejer.

 

haha ha den er sgu god med dig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er nok mere bekymret for småvildet som bor og yngler på jorden i nærheden af stier og veje end for råvildet i dette tilfælde. Råvildet er jeg bekymret for i vintre hvor der er fødeknaphed. Da kan gentagne små flugter på 100 m og afbrydelse af essen være karastrofale.

 

 

Har aldrig oplevet eller hørt om problemer. Vi har generelt et meget rigt dyreliv der hvor jeg rider og der hvor mine forældre bor (2 forskellige skove). Der hvor jeg rider er de ikke så gode til at regulere råvildtet, så der er det faktisk på grænsen til et skadedyr. Ved mine forældre er det småvildtet der bør reguleres.

Her regulerer vi selv råvildt og de er så forkælede at de bliver fodret hvis der er fødeknaphed.

 

Generelt skal man jo tage hensyn til vildtet og naturligvis især i yngleperioderne. Men det forhindrer mig nu ikke i, at ride og gå med hundene offroad. Til gengæld får jeg en masse fede oplevelser, især til hest. Vildtet reagerer meget mindre når man kommer til hest end når man kommer til fods.

Link til indlæg
Del på andre sites

iiihhh Siri nogle gange ønsker jeg at det var den vej jeg ville med Luna, for så kom vi ud og trænede hos dig for at få nogle fif. Tænker nogle gange at jeg da Aldrig får så lydig en hund ha ha ha

 

 

Jaja ja nu har jeg to lydige hunde...Men lad os nu lige se hvordan det kommer til at gå med nr. 3 - han er en lille møgkøter allerede :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja ja nu har jeg to lydige hunde...Men lad os nu lige se hvordan det kommer til at gå med nr. 3 - han er en lille møgkøter allerede :blink:

 

Mine hunde er fantastiske, meeeeeen lydigheden kommer nok engang. Tror en vigtig ting er at komme til at stole mere på sig selv, altså os mennesker ;)

Du sender bare møgkøteren op til mig:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er helt åbentlyst at rigtig mange hundeejere ikke ejer den mindste respekt for regler ej heller for det vildt som lever i naturen omkring os. Hunde løber løs på kryds og tværs alle vegne, fuldstændig uden kontrol og helt uden hensyn til husdyr og vildt.

 

Man har kun sig selv og ens egen hund i hovedet. Alt andet er...... andres problem.

 

Det du skriver her kan du fint overføre til mennesker ret generelt, det er ikke kun hundeejere, som er sådan. Vi lever i et samfund hvor det ikke længere er en dyd at vise hensyn til andre. Tværtimod har mange lært, at det kun er dem selv det drejer sig om, at holde på deres ret og så videre derudad. Naturligvis afspejles dette også hos hundeejerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet eller hørt om problemer. Vi har generelt et meget rigt dyreliv der hvor jeg rider og der hvor mine forældre bor (2 forskellige skove). Der hvor jeg rider er de ikke så gode til at regulere råvildtet, så der er det faktisk på grænsen til et skadedyr. Ved mine forældre er det småvildtet der bør reguleres.

Her regulerer vi selv råvildt og de er så forkælede at de bliver fodret hvis der er fødeknaphed.

 

Generelt skal man jo tage hensyn til vildtet og naturligvis især i yngleperioderne. Men det forhindrer mig nu ikke i, at ride og gå med hundene offroad. Til gengæld får jeg en masse fede oplevelser, især til hest. Vildtet reagerer meget mindre når man kommer til hest end når man kommer til fods.

 

Hvis den der har jagtretten på de arealer du bruger er enig med dig er der jo ikke noget problem og du har helt ret i at en rytter generer mindre og det at du også passerer hurtigere gennen terrænet betyder også en del.

 

Jeg lader nu ikke mine hunde go off road (undtagen på jagt naturligvis) heller ikke når jeg går tur nede på jagten uden for ynglesæsonen. Jeg synes ikke det er nødvendigt. Jeg lader dem tage nogle ordentlige ture i vand og op og ned af skrænter mv. Ifbm. aporteringstræning og så får de frit løb på udvalgte åbne arealer 30 minutter dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...