Hop til indhold

Foder til hunde der har brug for ekstra næring


KimJ
 Share

Recommended Posts

Grunden til jeg gerne vil at Dexter tager på er fordi han ser forfærdelig ud når han er for tynd... Så selvom vi har tre hunde der ser sunde og raske ud, så ligner han jo bare et skravl :lol: Og så synes jeg det er mere hyggeligt at kæle med en hund der er i sund stand :lol: Når de er tynde er det for hårdt eller hvad man skal sige...

 

Og han er ikke udstillingshund...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo svært at se på en hund om den når sin optimale vægt, hvis man ikke har et eller andet at gå ud fra. Den linje Luffe kommer af, består alle af "mellemvægtere", d.v.s. hunde hvor hannerne ligger på 40-42 kg og generelt er bygget meget lig Luffe. Det forekommer mig ikke urimeligt at regne med at Luffe kommer til at ligge nogenlunde på linje med sine forfædre. Den tæve der er brugt, ligger dog i den lave ende, på 30 kg.

 

Et billede af farmand Jago von Hundsbühl, som i bygning ligner Luffe rigtig meget:

 

http://hoffe.info/Hemsida/bilder/c-kullen/Crea/Jago/RZV_Jago-kopia.jpg

 

 

Men det med hvordan man mener at hunden skal være bygget, er jo en helt anden diskussion.

 

Iflg. dyrlægen, er Luffe i helt fin form, men hun er enig i, at han ikke må gå ned i vægt, så noget skal der gøres. Jeg er dog enig i, at deciderede fedekure må være sidste udvej, og foretrækker at prøve med noget sundt og godt foder, vekslende mellem 2-4 forskellige slags for at holde en rimelig nyhedsværdi og måske på den måde lokke lidt ekstra ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

En update: Svaret fra dyrlægen var, at Luffes test var negativ for hjerteorm og lungeorm, men Han har spolorm. Det er ikke mit indtryk, at det er relateret til problemer med appetit, undtagen hos helt unge hvalpe, så der må gribes fat med nogle lækre fodertyper (og selvfølgelig en ormekur).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det tyder vel meget på at det er spolormene som har gjort at han ikke har kunnet spise det kvantum han skulle ?

Det giver da mening syntes jeg - så når han nu bliver behandlet med en orme kur - mon så ikke appetitten kommer tilbage?

 

Af mine hunde er det kun Oscar der havde orm som hvalp (spolorm) jeg kan godt huske han ikke spiste så godt - han endte med at kaste ormene op og der var rigtig mange :shock: - han fik så en kur men der kom ikke noget med bagud. Appetitten vendte derefter tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det af hensyn til udstilling I ønsker at fede hundene op eller?

 

Det har da intet med sundhed at gøre vel?

 

 

:sjov: Jeg kan vist ikke være en af dem du spørger.

Har sådan en hyrdeudgave af racen border collie og tog jeg ham med i en udstillingsring, så tror jeg folk ville kigge lidt mystisk på mig :mrgreen:

 

Men min hyrdehund bliver rent faktisk brugt til hyrdning og ligesom dine jagthunde, så er en vægt der er en smule til den magre side at foretrække.

 

Men bestemt ikke undervægt!

En undervægtig hund vil ikke kunne sætte de muskler der er nødvendig, ligesom udholdenheden og præstationerne vil dale.

 

Så derfor er det temmelig relevant at holde min hund i perfekt foderstand og ikke for tynd - Som Siri skriver, så løber en bc lynhurtigt alt fedt af sig, uden at lave ret meget til daglig.

I hvertfald af de linjer vi har. Så hvis de også skal kunne arbejde og bruges, så er man nød til at give dem lidt ekstra ifht andre hunde.

 

Hailey, har du et link til det foder? Sally kan ikke tåle noget med kylling.

 

Har prøvet at kigge de mærker jeg kender der laver højenergi foder igennem og kan ikke finde nogen der ikke indeholder kylling :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig er unge hanhunde ofte et problem mht at holde en korrekt vægt. Uden et foder med Max energi er de for tynde i forhold til andres hunde. Og normalt spiser de rigtig godt og nærmest alt foder. En avler og udstiller, der besøgte mig fik et chok da hun mærkede på min BC mix, for han er også tynd, trods han er kastreret og ikke påvirket så meget af løbetider.

Jeg vil prøve dette Essential med mere krudt i.

Jeg har det som flere andre, mange racer der vises på udstilling er noget bamsede og ser ikke ud som en hund i muskelform.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er naturligvis enig i at hunde der arbejder hårdt skal have et foder som modsvarer dette. Og det skal naturligvis være i perfekt foderstand.

 

spørgsmålet er så: Hvad er perfekt foderstand? Og mit svar på det er: Betydelig mere mager end den stand stort set alle hunde jeg ser på udstilling vises i. Undtåagen mynder og hunde hvor det netooop er beskrevet i standarden at de skal være lette og ellegante.

 

 

Jeg tror at netop det at vi i dagligdagen ser mange hunde som er lidt overvægtige betyder at vi begynder at opfatte let overvæægt som normalt.

 

 

Der er forskel på racer, men man skal til enhver tid tydeligt og markant kunne se en indsnævring efter ribbenene når blikket glider ned over ryggen mod bagen. Man skal tydelligt kunne se ribenene, hvis hunden ikke har for meget pels, alternativt tydeligt kunne mærke dem.

 

Hunde skal generelt nærmest være lidt magre. Det er det sundeste. I naturen er det hensigtsmæssigt at dyr kan samle lidt huld i gode tider, søå har de lidt at tære på i dårlige tider. Det er der overhovedet ikke behov for hos vore tamhunde, søå de kan med fordell hooldes i perfekt form altid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er naturligvis enig i at hunde der arbejder hårdt skal have et foder som modsvarer dette. Og det skal naturligvis være i perfekt foderstand.

 

spørgsmålet er så: Hvad er perfekt foderstand? Og mit svar på det er: Betydelig mere mager end den stand stort set alle hunde jeg ser på udstilling vises i. Undtåagen mynder og hunde hvor det netooop er beskrevet i standarden at de skal være lette og ellegante.

 

 

Jeg tror at netop det at vi i dagligdagen ser mange hunde som er lidt overvægtige betyder at vi begynder at opfatte let overvæægt som normalt.

 

 

Der er forskel på racer, men man skal til enhver tid tydeligt og markant kunne se en indsnævring efter ribbenene når blikket glider ned over ryggen mod bagen. Man skal tydelligt kunne se ribenene, hvis hunden ikke har for meget pels, alternativt tydeligt kunne mærke dem.

 

Hunde skal generelt nærmest være lidt magre. Det er det sundeste. I naturen er det hensigtsmæssigt at dyr kan samle lidt huld i gode tider, søå har de lidt at tære på i dårlige tider. Det er der overhovedet ikke behov for hos vore tamhunde, søå de kan med fordell hooldes i perfekt form altid..

 

Nu kan det godt være at du udtaler dig generelt, men hvis du kigger på billederne af Luffe, ligner han ikke en overvægtig hund. Og når en hund af stor race, som endnu ikke er et år gammel, taber sig, er det jo fordi den ikke får energi nok:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg udtaler mig generelt. Jeg ville aldrig udtale mig på baggrund af et billede og jeg har vist heller ikke set gode billeder - og da slet ikke om en hund med pels..

 

At en unghund på ca et år taber sig lidt ville jeg heller ikke tillægge foderet. Nærmere en lille smule vrøvl med maven, orm, stres eller måske bare en periode hvor et eller andet har været anderledes. Kønsmodning, en tæve i løbetid i nærheden eller bare en virus.

 

Hvis hunden er livlig, frisk, spiser og drikker normalt ville jeg intet gøre.. Hvis den spiser lidt mindre ville jeg holde øje med den. Jeg ville ikke søge problemet i foderet, men i noget andet. Fx.. At den fodres for meget og når den ikke er sulten..

 

Jeg må indrømme at efter at have læst med herinde en tid, er det min opfattelse at mange skaber foder og fodrings problemer ved at håndtere fodringen forkert. Man fodrer for meget, skifter for tit, prøver det ene og det andet. Har en masse ideer om hvad der er godt og skidt i stedet for at stabilisere og tilvænne gode spise og fodringsvaner.

 

Hvorfor man altid mener at det er foderet der er noget galt med ved det mindste problem er mig en gåde.. De fleste maveproblemer skyldes ikke foderet, men at hundene æder ting de finder eller får for mange og underlige godbider mv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg må indrømme at efter at have læst med herinde en tid, er det min opfattelse at mange skaber foder og fodrings problemer ved at håndtere fodringen forkert. Man fodrer for meget, skifter for tit, prøver det ene og det andet. Har en masse ideer om hvad der er godt og skidt i stedet for at stabilisere og tilvænne gode spise og fodringsvaner.

 

Hvorfor man altid mener at det er foderet der er noget galt med ved det mindste problem er mig en gåde.. De fleste maveproblemer skyldes ikke foderet, men at hundene æder ting de finder eller får for mange og underlige godbider mv..

 

Det oven for stående er jeg ikke enig med dig i. Hvis man, som jeg, har haft/har hund (e) som har generelle problemer i forhold til foderet, så kan jeg love dig for at man vil opdage det!

 

Jeg har haft en dalmatiner som ikke måtte få ris - prøv at forestille dig at stå med sådan en hund? - der er ris i stort set næsten alle produkter!

Min yngste beagle har colitis lign. tilstande og det har virkelig kostet en masse regnen, gangen og divideren for at finde noget foder han kunne trives på.

Så jo - jeg er en af dem som mener foderet ligger til grund - det kan jeg jo se af min hunds reaktioner. Så at komme og påstå at nogen af os opfinder de her tilstande - kan gøre mig rigtig ked af det :(

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, tak. Sally kan desværre ikke tåle det så, det kommer ud i en stråle efter 15 minutter..

PP, hvad med Orijen Regional Red? Der er ingen kylling i (dog er der æg i), og det indeholder 3980 kcal/kg.

 

Det vil jeg lige kigge på, æg er ikke et problem. Der er også "poultry fat" i det foder de får nu, og det tolerer hun, men ikke foder er har kylling som hoved-kødkilde. Jeg skal have noget jeg kan give dem, når de er meget med ude at løbe. Lige nu er det sådan, at alle mine 3 hunde spiser det samme, i de perioder hvor Sally og Dex arbejder meget, og det er jo lidt galt at lille Dex på 14 kilo, skal spise samme mængde som Charles på 36! (Sally ligger lige i midten på 24). Har overvejet at købe hvalpefodervarianten af det de allerede får nu, men ved ikke om der er forskel nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er naturligvis enig i at hunde der arbejder hårdt skal have et foder som modsvarer dette. Og det skal naturligvis være i perfekt foderstand.

 

spørgsmålet er så: Hvad er perfekt foderstand? Og mit svar på det er: Betydelig mere mager end den stand stort set alle hunde jeg ser på udstilling vises i. Undtåagen mynder og hunde hvor det netooop er beskrevet i standarden at de skal være lette og ellegante.

 

 

Jeg tror at netop det at vi i dagligdagen ser mange hunde som er lidt overvægtige betyder at vi begynder at opfatte let overvæægt som normalt.

 

 

Der er forskel på racer, men man skal til enhver tid tydeligt og markant kunne se en indsnævring efter ribbenene når blikket glider ned over ryggen mod bagen. Man skal tydelligt kunne se ribenene, hvis hunden ikke har for meget pels, alternativt tydeligt kunne mærke dem.

 

Hunde skal generelt nærmest være lidt magre. Det er det sundeste. I naturen er det hensigtsmæssigt at dyr kan samle lidt huld i gode tider, søå har de lidt at tære på i dårlige tider. Det er der overhovedet ikke behov for hos vore tamhunde, søå de kan med fordell hooldes i perfekt form altid..

 

 

Enig i at der er mange overvægtige hunde og jeg har mange hundefører der kigger meget overrasket på mig når jeg siger deres hund burde tabe sig.

Mange aner ikke hvordan en hund i ordentlig form skal se ud.

Men det er jo en helt anden debat.

 

Men har du kigget billeder af Luffe? Synes bestemt ikke han ser ud som en hund der er i risikozonen for at blive overvægtig.

 

Min egen ser i øvrigt sådan her ud når han er fodret godt og har taget på ifht hvordan han ellers ser ud:

 

DSC_0454_web.jpg

 

Så som du nok kan regne ud, er jeg ikke fortaler for at hunde bliver meget større.

 

Men lige i dette tilfælde med Luffe ser jeg ikke nogen faresignaler ;-)

 

Vi kan sagtens tage en debat om hvad en fin foderstand er i en anden tråd - Den er vældig relevant.

Men den passer bare bedre et andet sted end her.

DSC_0427.jpg

DSC_0356.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, tak. Sally kan desværre ikke tåle det så, det kommer ud i en stråle efter 15 minutter..

 

 

Det vil jeg lige kigge på, æg er ikke et problem. Der er også "poultry fat" i det foder de får nu, og det tolerer hun, men ikke foder er har kylling som hoved-kødkilde. Jeg skal have noget jeg kan give dem, når de er meget med ude at løbe. Lige nu er det sådan, at alle mine 3 hunde spiser det samme, i de perioder hvor Sally og Dex arbejder meget, og det er jo lidt galt at lille Dex på 14 kilo, skal spise samme mængde som Charles på 36! (Sally ligger lige i midten på 24). Har overvejet at købe hvalpefodervarianten af det de allerede får nu, men ved ikke om der er forskel nok.

 

Energien i RR kommer jo fra protein og fedt, dvs. det burde være optimalt til hunde der fx skal løbe. Desværre er det ret dyrt, men kvaliteten er der vist ikke noget at udsætte på:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikke kigget billeder af Luffe, men når en ellers rak og sund ca 1 år gammel hund taber små 2 kg på en måned og samtidig ikke har stor ædelyst ville jeg kigge på andet end foderet. Orm er en mulighed, men det kan også sagtens bare være at han er foderet lidt rigeligt i en periode og han derfor lige har brug for en pause.

 

Rigtig mange bliver bekymrede hvis hunden ikke lige kan blive ved at spise den mængde de plejer eller det som står på foder posen. Det er der som oftest ingen grund til. Jeg sætter mængden ned indtil der bliver spist op og når hunden igen finder ud af hvordan det er at æde når man er sulten vender lysten tilbage. Det er synd og skam at man fratager hundene den fest det er at æde når den er sulten ved at de bliver overfodrede og derfor aldrig sultne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikke kigget billeder af Luffe, men når en ellers rak og sund ca 1 år gammel hund taber små 2 kg på en måned og samtidig ikke har stor ædelyst ville jeg kigge på andet end foderet. Orm er en mulighed, men det kan også sagtens bare være at han er foderet lidt rigeligt i en periode og han derfor lige har brug for en pause.

 

Rigtig mange bliver bekymrede hvis hunden ikke lige kan blive ved at spise den mængde de plejer eller det som står på foder posen. Det er der som oftest ingen grund til. Jeg sætter mængden ned indtil der bliver spist op og når hunden igen finder ud af hvordan det er at æde når man er sulten vender lysten tilbage. Det er synd og skam at man fratager hundene den fest det er at æde når den er sulten ved at de bliver overfodrede og derfor aldrig sultne.

 

 

Synes måske det er lidt forsimplet. Der er nu engang stor forskel på hundes appetit. Jeg har en tæppetisser, der spiser nøjagtig det hun har behov for. Hverken mere eller mindre.

Så har jeg en bc der aldrig bliver glad for mad. Han spiser for at overleve. Derfor er mad i træning også meget lav værdi.

Han får ikke lov til at få sat mængden ned i en periode, for så bliver han skrækkelig tynd. På 2-3 dage kan jeg se at han har tabt sig. Det er ikke super smart med en hund, der bliver brugt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikke kigget billeder af Luffe, men når en ellers rak og sund ca 1 år gammel hund taber små 2 kg på en måned og samtidig ikke har stor ædelyst ville jeg kigge på andet end foderet. Orm er en mulighed, men det kan også sagtens bare være at han er foderet lidt rigeligt i en periode og han derfor lige har brug for en pause.

 

Rigtig mange bliver bekymrede hvis hunden ikke lige kan blive ved at spise den mængde de plejer eller det som står på foder posen. Det er der som oftest ingen grund til. Jeg sætter mængden ned indtil der bliver spist op og når hunden igen finder ud af hvordan det er at æde når man er sulten vender lysten tilbage. Det er synd og skam at man fratager hundene den fest det er at æde når den er sulten ved at de bliver overfodrede og derfor aldrig sultne.

 

Tror også ormene har betydning. Men det har TS jo heldigvis allerede fuldstændig tjek på og er så fornuftig at have fået tjekket Luffe for flere forskellige ting.

 

Der er bare individer der er mere småtspisende end andre, individer der bare har brug for mere krudt i fodere end andre og jeg forstår udmærket at man gerne vil sikre sig, at ens hund får det den har brug for under opvæksten.

 

Fremfor bare at lade hunden tabe sig (var slet ikke en mulighed med min, da alle knogler i forvejen stak frem), så giver det meget bedre mening for mig, at finde et højenergi foder, hvor hunden skal have mindre mængder for at få dækket sine behov.

Så slipper hunden for at voldæde og får samtidig det den har brug for.

 

For hvad hjælper det at lade hunden gå fra sin mad, for at blive sulten, for at stå med samme problem igen når den skal æde ekstra meget for at tage det tabte på?

Det er imo ikke en holdbar løsning for de hunde der har behov for lidt mere krudt i foderet eller meget småtspisende hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...